Sök:

En jämförande studie kring inlärning hos levande organismer
och artificiell intelligens.

Fokus i examensarbetet ligger i att kartlägga likheter och skillnader i inlärning hos människor/djur och artificiella system genom att jämföra inlärningshastigheter och avkligningstider. Förhoppningen är att detta i förlängningen bidrar till ökad förståelse för och därmed förbättrad interaktion mellan artificiell och mänsklig intelligens. Arbetet bygger i huvudsak på teorier av B.F. Skinner och hans bok The behavior of organisms som gavs ut 1938. Hans teorier och experiment jämfördes med dagens kunskap om artificiell intelligens och ett eget experiment med artificiella neurala nätverk genomfördes. Nätverket byggdes med hjälp modulen NNToolbox i MatLab 6.5 och hade till uppgift att mönsterigenkänna ett antal bokstäver. Slutligen diskuteras ett antal teoretiska analyser och huruvida Skinners teorier om beteendet hos levande organismer kan appliceras på dagens kunskap om artificiell intelligens.

Författare

Dennis Pihl Marcus Skog

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..