Sök:

Sökresultat:

994 Uppsatser om Lesbiska mödrar - Sida 58 av 67

Grönstrukturens funktioner i urban miljö- med studie av Hultmans holme

Grönstrukturen Àr en av de övergripande strukturerna i vÄrt samhÀlle tillsammans med bebyggelsestruktur och infrastruktur. Alla olika funktioner som grönstrukturen har kan i sin tur delas in i tre övergripande grupper med: sociala, ekologiska och kulturella funktionsvÀrden. Det Àr ofta sÄ att de sociala och kulturella vÀrdena inte fÄr lika stor tyngd vid beslutsfattande. DÄ Àr de frÀmst de ekologiska funktionerna som gÄr före eftersom den befintliga naturen har t.ex. skyddsvÀrda arter. Det finns olika sÀtt att planera ett omrÄdes grönstruktur som saknar befintlig grönska: Patrik Grahns Ätta parkkaraktÀrer tillsammans med typaktiviteterna med sina tydliga inriktningar och konkreta innehÄll kan ligga till grund för och inspirera till nya parker och grönomrÄden.

Virtuella samarbeten -hur gör vi dem framgÄngsrika?

Ett par Är in pÄ 2000-talet prÀglas företagen av större marknader, globalisering och ökat fokus pÄ IT. Mycket pengar gÄr Ät till resor vÀrlden över nÀr man öppnar kontor, besöker fabriker eller utökar sina marknader. Man arbetar i globala team och utnyttjar kunskaper och erfarenheter som andra kulturer har. NÀr lÄgkonjunkturen kommer fÄr man tÀnka om, och man drar ner pÄ bÄde personal och resor. Hur fungerar det nÀr man mÄste fortsÀtta sitt arbete men inte fÄr resa som man gjort förut? GÄr det att fortsÀtta i vanlig ordning? Vad hÀnder nÀr man nu inte kan trÀffa sina kollegor, mötas och interagera som man brukade göra?Enligt Nationalencyklopedin har vi en inre drivkraft att kommunicera, att göra oss förstÄdda och att interagera med andra mÀnniskor.

ÖversvĂ€mningsrisker inom fysisk planering : Fallstudie Karlstad

Mitt syfte var att undersöka hur risken för översvÀmningar pÄverkar den fysiska planeringen generellt, samt att göra en fallstudie angÄende översvÀmningsrisker i Karlstad och hur dessa pÄverkar kommunens tillvÀxtvision ?Karlstad 100 000?. Undersökningen har frÀmst gjorts genom litteraturstudier och granskningar av olika utredningar och utvecklingsdokument.Sverige har under de senaste Ären drabbats av flera, bÄde större och mindre, översvÀmningar av omrÄden nÀra sjöar och vattendrag, vilka har resulterat i allvarliga miljökonsekvenser, ekonomiska förluster samt svÄra skador pÄ infrastruktur och andra samhÀllsfunktioner. Och klimatförÀndringarna förvÀntas förvÀrra problemen ytterligare. SamhÀllets sÄrbarhet inför översvÀmningar beror pÄ hur stor klimatförÀndringen blir, men Àven pÄ hur stor hÀnsyn som tagits till riskerna i utformningen av den fysiska planeringen.

Sponsring - hur sponsorer och sponsortagare vÀrderar motprestationer

 Syfte: Sponsring blir allt viktigare för de ideella föreningarnas ekonomi eftersom stödet frÄn den offentliga sektorn minskar. För att sponsringen ska vara avdragsgill för sponsorerna krÀvs att vÀrdet av de motprestationer som de erhÄller ska motsvara vÀrdet av bidraget. Vi vill med uppsatsen belysa hur vÀrderingen görs samt skapa en förstÄelse för de olika förutsÀttningar som rÄder för de smÄ sponsorerna och sponsortagarna i jÀmförelse med de som arbetar med kommersiell sponsring.Metod: VÄr undersökning bygger pÄ en kvalitativ metod. VÄrt empiriska material samlar vi in genom att genomföra sex stycken intervjuer med personer som pÄ ett eller annat sÀtt jobbar med sponsring antingen pÄ kommersiell- eller den goda samhÀllsmedborgarens nivÄ. I vÄr teoretiska referensram anvÀnder vi oss av litteratur som bland annat Àr hÀmtad frÄn artiklar, broschyrer och böcker som pÄ ett eller annat sÀtt tar upp hur företag och ideella föreningar vÀrderar motprestationen vid sponsring.

Customer Relationship Management : En studie om företags uppfattning om CRM och dess implementering.

Customer Relationship Management, CRM, Àr ett vÀletablerat begrepp inom marknadsföring och företags hantering av kundrelationer. Företag liksom akademiker riktar ett stort intresse mot just CRM, men samtidigt visar forskning att mÄnga implementeringar ute pÄ företagen inte ger resultat som Àr tillfredstÀllande. Anledningen tycks vara att företag tenderar att fokusera pÄ den tekniska aspekten av CRM, istÀllet för att se CRM som en helhetsansats för att hantera kundrelationer. CRM förenar relationsmarknadsföringens grunder med IT för att skapa lönsamma och lÄngsiktiga relationer. För en lyckad utkomst av CRM anses sjÀlva implementeringen vara viktig och forskning belyser att utan planering, tydliga syften och förstÄelse för sjÀlva organisationsförÀndringen mot en ökad kundorientering som en CRM- implementering innebÀr, finns det risk för att initiativet misslyckas.  Studien syftar till att beskriva, diskutera och analysera CRM utifrÄn implementeringsfasen och faktorerna Ledning, Strategi, Medarbetare, Organisation, Kultur och Teknik för att skapa förstÄelse för hur företag uppfattar CRM och dess implementering. Studien har en deduktiv ansats dÀr faktorer som i tidigare forskning definierats vara viktiga vid en implementering av CRM har legat till underlag för den empiriska studien.

"Att vara eller icke vara" : En studie av hur mobiltelefoner anvÀnds i klassrumsmiljö

Uppsatsens undersökningar har bÄde en kvalitativ och kvantitativ karaktÀr. EnkÀtmaterialet har givit uppsatsen den kvantitativa kvaliteten dÄ vi lÄtit lÀrare och elever besvara enkÀter angÄende hur man hanterar mobiltelefoner i klassrummet och sedan har vi utifrÄn dess data fÄtt resultat som gett oss en grund till hur elever och lÀrare ser pÄ mobiltelefonanvÀndandet. Vi har i enkÀterna lÄtit bÄde lÀrare och elever besvara, dels frÄgor dÀr svarsalternativen varit givna men Àven öppna frÄgor som gett den svarande möjligheten att förklara och utveckla sina svar. Vi har parallellt med dessa enkÀter ocksÄ tittat pÄ de regelverk som skolorna har angÄende mobiltelefoner och hur dessa fÄr anvÀndas i och under lektioner. Denna undersökning har varit en kvalitativ undersökning eftersom vi tagit fasta pÄ formuleringar och tolkat dessa.

"Barnets bÀsta" : En jÀmförande rÀttsfallsstudie utifrÄn FB 6 kap. före och efter 1 juli 2006

 Syfte: Sponsring blir allt viktigare för de ideella föreningarnas ekonomi eftersom stödet frÄn den offentliga sektorn minskar. För att sponsringen ska vara avdragsgill för sponsorerna krÀvs att vÀrdet av de motprestationer som de erhÄller ska motsvara vÀrdet av bidraget. Vi vill med uppsatsen belysa hur vÀrderingen görs samt skapa en förstÄelse för de olika förutsÀttningar som rÄder för de smÄ sponsorerna och sponsortagarna i jÀmförelse med de som arbetar med kommersiell sponsring.Metod: VÄr undersökning bygger pÄ en kvalitativ metod. VÄrt empiriska material samlar vi in genom att genomföra sex stycken intervjuer med personer som pÄ ett eller annat sÀtt jobbar med sponsring antingen pÄ kommersiell- eller den goda samhÀllsmedborgarens nivÄ. I vÄr teoretiska referensram anvÀnder vi oss av litteratur som bland annat Àr hÀmtad frÄn artiklar, broschyrer och böcker som pÄ ett eller annat sÀtt tar upp hur företag och ideella föreningar vÀrderar motprestationen vid sponsring.

PenningtvÀtt ? Revisorns agerande & Finanspolisens förvÀntningar

En del brott genererar stora vinster och sÀrskilt höga summor drar till sig mer uppmÀrksamhet. Det blir dÀrför nödvÀndigt att förvandla pengar frÄn kriminell verksamhet till legitima medel för att dölja deras brottsliga ursprung och dÀrmed kunna investera medlen i den lagliga ekonomin. TvÀttning och placering av vinster blir vanligare men enligt Finanspolisens Ärsrapport 2007 har det blivit en kraftig minskning av andelen anmÀlda rapporter om misstÀnkt penningtvÀtt. Revisionsbranschen har hÀr en betydelsefull roll för att förhindra penningtvÀtt, dÄ de har insikt i företagens ekonomiska situation. Det uppstÄr dÀrmed oklarheter angÄende revisorers handlingar vid misstanke om penningtvÀtt och vad Finanspolisen har för förvÀntningar pÄ revisorer.Uppsatsens studie syftar till att besvara hur revisorer förhÄller sig till anmÀlningsplikten och Finanspolisens förvÀntningar pÄ revisorn.

FÄngade i blÄsvÀder : En semiotisk bildanalys med utgÄngspunkt i genusperspektivet av hur HÄkan Juholt och Mona Sahlin visuellt framstÀlldes i media i samband med politiska affÀrer.

Bilder Àr bland det första som fÄngar tidningslÀsarens uppmÀrksamhet och forskning visar att bilder i högre grad Àn den skrivna texten drar till sig uppmÀrksamhet. DÀrav kan bilden av en politiker som framstÀlls pÄ ett ofördelaktigt sÀtt i pressbilder pÄverka publikens uppfattning av denne. I sin tur pÄverkas hur vi som vÀljare tar stÀllning till dennes politik, dÄ vÀljare tar stÀllning i politiska frÄgor ur det som ligger nÀrmast i minnet. En fotografs bilder kan aldrig vara helt objektiva avbildningar eftersom fotografen vÀljer bildvinkel och avgör i vilket ögonblick bilden tas, dock anses bilder som starka bevis. Bilden blir en slags bekrÀftelse av att en hÀndelse Àgt rum nÀr lÀsaren inte sjÀlv kunnat nÀrvara pÄ plats.VÄrt syfte med denna studie var att genom semiotiska bildanalyser av bilderna som publicerats i Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet undersöka den visuella framstÀllningen av Socialdemokraternas partiledare HÄkan Juholt och partiets tidigare ledare Mona Sahlin.

LĂ€xor : Ett pedagogiskt verktyg!?

Sammanfattning Föreliggande uppsats syftar till att undersöka lÀxan som företeelse. Materialet som ligger till grund för denna studie omfattats av en enkÀtundersökning och intervjuer med verk-samma lÀrare. Vi har velat undersöka pedagogers individuella syften och intentioner med lÀxor. I undersökningen har framkommit att lÀrarnas frÀmsta syften med lÀxor Àr att trÀna ansvar, fÄ förÀldrar engagerade i skolarbetet och att eleverna ska befÀsta kunskaper genom fÀrdighetstrÀning. Med den nuvarande regeringen har lÀxan tillsammans med betyg samt ?ordning och reda? legat i fokus.

Extern ekonomisk kompetens : Familjeföretag och anlitandet av extern ekonomisk kompetens

Forskningen om familjeföretag Àr relativt omfattande. Men det finns fortfarande mÄnga frÄgor som Àr obesvarade. En viktig frÄga som berör familjeföretags utveckling Àr viljan att ta in extern kompetens inom ekonomiomrÄdet. Det kan röra sig om tjÀnster sÄsom ekonomichef, controller eller redovisningekonom. I detta arbete har vi försökt besvara frÄgan om varför ledningen i familjeföretag vÀljer att ta in extern kompetens inom ekonomi.

Matematisk modellering av industriell luftridÄ : En jÀmförelse av effektivitet och elprisets pÄverkan av driftskostnader

Det svenska elpriset har de senaste Ären stigit kraftigt och förutspÄs öka ytterliggare under kommande Är. Huvudorsaken Àr avregleringen av den europeiska elmarknaden som pÄbörjats. Detta har medfört att svenska företag börjat intressera sig för att minska sin elanvÀndning och pÄ sÄ sÀtt bevara sin konkurrenskraft gentemot företag pÄ kontinenten. Ett vanligt sÀtt för att spara energi Àr att installera en luftridÄ vid en dörr eller port mot angrÀnsande lokal eller omgivning med annan temperatur. Genom att rikta plana luftströmmar med hög hastighet vid porten reduceras möjligheten för de olika luftvolymerna att blandas.

En studie av kassaflödesanalysens upprÀttande pÄ Hilton Food Group , Willys AB , Bostads AB Mimer och Eskilstuna kommun.

Bakgrund: Investeringen kÀnnetecknas av att nÄgon, företag eller privatperson, avsÀger sig möjlighet till konsumtion idag för ökad konsumtion i framtiden. Den Àr en faktor som kan öka företagets vÀrde och det Àr dÀrför viktigt att rÀtt investering vÀljs. Investeringskalkyleringen ger företaget vÀrdefull information om en investering. De vanligaste kalkylmetoderna Àr NPV, IRR, payback och diskonterad payback. Payback Àr en sÀrskilt intressant metod av tvÄ anledningar.

Det dÀr vill jag ocksÄ ha! : En kvalitativ studie om hur unga vuxna influerar varandra till symbolisk konsumtion via sociala nÀtverk.

Symbolisk konsumtion blir allt mer framstÄende i dagens konsumtionssamhÀlle dÄ Àgodelar anvÀnds för att förlÀnga, förstÀrka samt förbÀttra individers identiteter samt stÀllning och status inom olika grupper. Denna konsumtion, vilken Àr grundad i ett behov av bekrÀftelse och erkÀnnande, har genom Internets utveckling och utbredning samt betydelse dessutom blivit allt mer enkel att visa upp med hjÀlp av sociala medier dÀr en stor del av interaktion mellan individer numera sker. De sociala mediernas utbredning och de nya kommunikationskanaler de bildat har uppmÀrksammats av bÄde företag och akademiker dÄ dessa bland annat har erbjudit nya marknadsföringskanaler. Det har dessutom fastslagits att företag effektivt kan anvÀnda sociala medier som ett marknadsföringsverktyg. Individer har dÀrtill visat sig pÄverkade rent psykiskt dÄ det som exponeras pÄ sociala nÀtverk mestadels Àr enbart positivt och ger intrycket av lyckliga och felfria liv. Huruvida individer kan influera varandra till symbolisk konsumtion inom dessa kontexter Àr dock nÄgot som forskningen inom omrÄdet belyst i mindre grad.Denna studies syfte Àr att skapa en djupare förstÄelse för om och hur unga vuxna pÄverkas av samt pÄverkar varandra till symbolisk konsumtion via sociala nÀtverk.

FörvaltningsberÀttelsen : och dess nytta vid konkursförutsÀgelser

År 2007 gick 5 791 svenska företag i konkurs. Företagskonkurser kan fĂ„ svĂ„ra ekonomiska konsekvenser för företagens intressentkrets. Utöver den uppenbara ekonomiska förlusten för företagsledningen och Ă€garna drabbas Ă€ven andra intressenter sĂ„som bolagets kreditgivare, leverantörer, kunder, staten och naturligtvis bolagets anstĂ€llda. Följderna av en företagskonkurs kan dock mildras om företagets intressenter fĂ„r en möjlighet att förbereda sig. Genom att förutse ett företags konkurs ges intressenterna en chans att vidta nödvĂ€ndiga Ă„tgĂ€rder för att skydda sina intressen.

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->