Sökresultat:
3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 43 av 218
Ledarskapets betydelse för medarbetarnas hÀlsa : En kvalitativ studie om hur medarbetarna upplever att ledarskap bidrar till hÀlsa pÄ arbetsplatsen
SjukfrÄnvaron i Sverige ökade kraftigt i slutet av 1990-talet och drabbade Àven högre utbildade personer som tidigare inte varit sjukskrivna. MÄnga mÀnniskor tillbringar större delen av livet pÄ att arbeta och arbetsmiljön pÄverkar medarbetarna pÄ olika sÀtt, dÀr ledarskapet Àr en faktor som pÄverkar hÀlsan. Arbetsplatsen anses dÀrför vara en av de hÀlsofrÀmjande arenor dÀr insatser för att förbÀttra hÀlsan kan genomföras. Att ledarskapet pÄverkar medarbetarnas hÀlsa anses vara en sjÀlvklarhet, men det finns inte sÄ mycket forskning inom omrÄdet.Syftet med studien var att undersöka hur medarbetare pÄ en arbetsplats med lÄg sjukfrÄnvaro upplever att ledarskap bidrar till hÀlsa pÄ arbetsplatsen. Studien Àr av kvalitativ ansats dÀr data samlades in genom telefonintervjuer med fem personer.
Ledarskap i mÄngkulturella skolan : med utgÄngspunkt i autentiskt ledarskap
School leaders face the challenge of creating and maintaining learning during rapid and complex conditions. Some of the challenges associated with leadership based on authenticity in intercultural schools will be discussed. The purpose of this essay is to describe and gain an insight into three school leadersÂŽ views on leadership in multicultural schools. The study is based on scientific articles and the survey consists of interviews with head teachers in different multicultural schools. The hermeneutic research approach has been the basis for this study through qualitative interviews and collected data for analysis.
SKILLNADER MELLAN VINNARSKALLAR OCH JĂRNLADYS : Stereotypisering av manliga och kvinnliga ledare i affĂ€rstidningar
Könsstereotyper har minskat de senaste Ären, men existerar fortfarande inom arbetslivet och i synnerhet i relation till ledarrollen. Texter i media Àr en viktig kÀlla till bevarandet av stereotyper av mÀn och kvinnor. Med hjÀlp av diskursanalys kan stereotypiska budskap och mönster synliggöras och bidra till förstÄelse för hur könsstereotyper förmedlas mellan mÀnniskor. Studien undersökte hur intervjuartiklar i affÀrstidningar förmedlar bilden av mÀn och kvinnor som ledare. Resultaten visade att könsstereotypisering av ledare förekommer i intervjutexterna, bl.a.
MÄngfaldens vÀrde, sett ur sju högskoleledares perspektiv
Syftet med studien Ă€r att intervjua ledare och klarlĂ€gga deras Ă„sikter: i) om hur de ser pĂ„ mĂ„ngfald, ii) hur de anser att organisationen de arbetar i ser pĂ„ mĂ„ngfald och iii) hur de sjĂ€lva ser pĂ„ sin chefs-/ledarroll. Uppsatsen Ă€r genomförd i en kvalitativ metod utifrĂ„n en fenomenologisk ansats. Sju interÂvjuer av ledare i en statlig kunskapsorganisation har genomförts. Intervjuerna har varit ostruktureÂrade och har utgĂ„tt frĂ„n temana: mĂ„ngfald, ledarskap och organisation. Resultatet visar ett ledarskap som frĂ€mst ser mĂ„ngfald utifrĂ„n kön men Ă€ven i viss mĂ„n Ă„lder och etnicitet.
Hur Àr en bra chef? Och vad definierar en bra chef inom Àldreomsorgen?
Denna uppsats handlar om hur en bra chef Àr och hur en bra chef inom
Ă€ldreomsorgen kan definieras.
FrĂ„gestĂ€llningarna som uppsatsen bygger pĂ„ Ă€r: Ăr det personlig mognad eller bra
egenskaper som gör en person till en bra chef? Har det att göra med
karriÀrtÀnkande, intresse, makt eller Àr det personlig utveckling? Vad Àr det som
driver en mÀnniska att arbeta som chef?
För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÀr
vi har gjort sex stycken riktade öppna intervjuer med olika chefer inom
Àldreomsorgen. I vÄr resultatredovisning har vi bearbetat vÄra intervjuer genom att
tematisera enligt grund teorin. VÄr analys Àr sammankopplad med ett humanistiskt synsÀtt samt situationsanpassat- och utvecklingsinriktat ledarskap..
Kultur pÄ avstÄnd : fyra lÀrares syn pÄ kulturarvsfrÄgor i gymnasial distansundervisning utomlands
SammandragSyftet med uppsatsen Àr att studera vilken syn fyra lÀrare, verksamma inom olika skolomrÄden, i och utanför Sverige har kring kulturarv och kulturell identitet i ett internationaliserat samhÀlle. Mina frÄgestÀllningar riktar sig till gymnasielÀrare som Àr inbegripna i distansutbildning i utlandet pÄ ett eller annat sÀtt och behandlar frÄgorna: vad innefattar det kulturarvsbegrepp som stÄr omnÀmnt i Lpf 94? PÄverkas det skönlitterÀra kulturarv som förmedlas till utlandsstuderande distanselever av den utlÀndska kontext eleverna befinner sig i samt hur stÀrker fyra lÀrare i och utanför Sverige elevers kulturella identitet i svenska skolan?UtifrÄn en enkÀtundersökning med de fyra lÀrarna visar det sig att kulturarvet Àr ett mÄngtydigt begrepp som kan innefatta allt frÄn estetiska konstarter till en mer antropologisk syn dÀr kultur Àr allt vi gör och tÀnker. Det skönlitterÀra kulturarv som de fyra lÀrarna presenterar Àr nationellt/traditionellt och nationellt/samtidsbundet. LÀrarna har olika uppfattningar om huruvida hÀnsyn skall tas till den utlÀndska kontext som svenska elever som studerar pÄ distans i utlandet befinner sig i, men i praktiken Àr den internationaliserade skolmiljön frÀmst mÀrkbar i svenska skolan i utlandet.
LÀrares ledarskap : lÀrare som ledare av lÀrande
Bakgrunden till detta val Àr att jag saknar utbildning i ledarskap för det jobb som vÀntar dvs. grundskollÀrare 4-9 SO. Syftet men studien Àr att jag vill ta reda pÄ vad det innebÀr att vara ledare avlÀrande och vilken aktuell forskning det finns om ledarskap i största allmÀnhet samt att jÀmföra andra ledarroller med lÀrarens. Jag har anvÀnt mig av dels en litteraturstudie och dels en empirisk studie i form av intervjuer och observationer. Det finns ingen "bÀsta" ledarstil enligt forskningen.
Kunskapsöverföring i en pÄgÄende generationsvÀxling - En studie ur ett företagsperspektiv
Syfte Syftet med studien Àr att undersöka hur rektorer utvecklar sitt skolledarskap och vad i skolans kontext som har störst inflytande över deras ledarskap. Rektorerna har dessutom tillfrÄgats om hur de gÄr tillvÀga för att utveckla sitt ledarskap. Metod För att undersöka och fÄ svar pÄ den valda frÄgestÀllningen har jag anvÀnt mig av en kvalitativ metod i form av djupintervjuer med sex stycken yrkesverksamma rektorer. Intervjuerna har baserat sig pÄ en i förvÀg utskickad intervjumall. Urvalet av respondenter har skett utifrÄn att de tillfrÄgade Àr verksamma som gymnasierektorer.
PRIVATA KVINNOR OCH SPORTSLIGA MĂN - JĂMFĂRANDE ANALYS AV TIDSKRIFTERNA "CHEF" OCH "DAGENS SAMHĂLLE"
Denna rapport behandlar hur framstÀllningen av ledarskap ser ur ett teoretiskt könsperspektiv. Genom att analysera tidningarna "Chef" och "Dagens SamhÀlle" med hjÀlp av kritisk diskursanalys som metodredskap synliggörs i denna rapport den manliga normen som en dominerande del i den sociala och kulturella konstruktionen av ledarskap, detta har Àven format framstÀllning av manliga respektive kvinnliga ledare. Under analysen framkommer det tydliga mönster i framstÀllningen av de bÄda könen, dÀr manliga ledare och deras ledaregenskaper betonas som ner naturliga och ofta med en koppling till deras respektive sportsliga karriÀrer och bakgrund. För de kvinnliga ledarna sker en generell koppling mellan deras ledaregenskaper och deras privata sfÀr sÄ som familjen, olika relationer och deras barndom. De kvinnliga ledarna och deras karriÀrvÀg fram till den ledande positionen framstÀll som mindre naturliga..
Ledarskap : En studie om ledarstil för framtida styrmÀn
Denna undersökning syftar till att ta reda pÄ vad avgÄngsstudenter pÄ det fyraÄriga sjökaptensprogrammet har för syn pÄ sin egen ledarstil utifrÄn sina erfarenheter frÄn sin fartygsförlagda utbildning, sin tidigare arbetslivserfarenhet och utifrÄn teoretiska kunskaper som de inhÀmtat frÄn den ledarskapskurs som ligger i programmet. Metoden för denna undersökning Àr kvalitativ, med semistrukturerade intervjuer och litteraturstudier. I undersökningen intervjuades tio sjökaptensstudenter. En intervjuguide anvÀndes, som stöd för intervjuaren, vid intervjuerna. Svaren pÄ intervjuerna analyserades utifrÄn teorin om tre klassiska ledarskapsstilar; auktoritÀr, demokratisk och passiv.
Distribuerad Barnradioterapi Mats Johansson
This thesis work aims to describe the prerequisites for a distributed treatment platform for real-time sharing of rounds performed by paediatric oncologists. The work started during the autumn 2004 and is directly aimed at improving the situation for the thirty or so specialist treating children with cancer. The work is not limited to the description of such a platform but also to select suitable software and hardware for the implementation of the platform and further more to coordinate the implementation. The production of several documents describing the platform is also part of this work. The work successfully led to the implementation of such a platform as described in the published article Barnradioterapi pÄ distans Kristenssen et.
Kreativitet och ledarskap : -PĂ„ LĂ€nssjukhuset i Kalmar
Syfte: Syftet Àr begreppsutvecklande dÀr vi vill öka kunskapen om hur enverksamhet som kÀnnetecknas av hierarki och standardisering Àr kopplattill kreativitetsbegreppet. Detta genom att studera ledarskapets ochkreativitetens betydelse för, och relation till, varandra i enprofessionsbyrÄkrati.Metodik: Vi har anvÀnt oss av deduktiv ansats och en kvalitativundersökningsmetod. Vi har utfört sex kvalitativa, semi-struktureradeintervjuer med olika chefer pÄ LÀnssjukhuset i Kalmar samt elva styckenintervjuer med medarbetare till dessa chefer.Resultat: Vi har upptÀckt att andra termer tillgives samma innebörd somkreativitetsbegreppet pÄ LÀnssjukhuset i Kalmar. IstÀllet för kreativitetanvÀnds utveckling och förbÀttringsarbete, nÄgot som stÀndigt Àr i fokus.Ledarskapet försvÄras av sin uppgift att skapa ett klimat dÀr idéer frÄnmedarbetare uppmuntras och tas om hand. Ledarna pÄ LÀnssjukhuset iKalmar mÄste bland annat driva ett lyhört och synligt ledarskap för attkunna fÄ medarbetarna att vara kreativa.
SAMSPELET MELLAN FEEDBACK OCH ORGANISATIONSKULTUR & LEDARSKAP : En studie av ett företag inom industrisektorn
Som ett kommunikationsverktyg och en ledarskapsaspekt tjÀnar feedback mÄnga syften i enorganisation, och Àr dÀrför ett stÀndigt aktuellt och relevant Àmne. Somliga ledarstilar passarbÀttre Àn andra i olika organisationer, dÄ organisationskulturen har en stor pÄverkan pÄ hurledarskapet mottages. PÄ grund av detta pÄverkas Àven relationen mellan ledare och medarbetareoch hur tvÄvÀgskommunikationen, feedbacken, sker mellan parterna. I denna uppsats undersökssamspelet mellan feedback och organisationskultur & ledarskap i syfte att utveckla feedbackeninom organisationer. Hur feedback sker, problem i samband med feedback och förutsÀttningarnaför feedback har varit viktiga aspekter som har undersökts i denna studie.
"Uppdraget som chef Àr att ge förutsÀttningar för att lösa, inte att lösa" : en kvalitativ studie om det goda ledarskapet, sett ur ledarnas perspektiv
Engagerade, kompetenta medarbetare Àr en grundförutsÀttning för att sjukvÄrden ska fungera idag och i framtiden. FramgÄngsrikt medarbetarengagemang krÀver bland annat ett tydligt ledarskap dÀr medarbetarna ges möjlighet till egenmakt. Förutom uppgiften som samordnare av mÀnskliga och materiella resurser visar och tydliggör ledaren organisationens vÀrderingar, riktlinjer, mÄl och fÀrdriktning. För att detta ska lyckas krÀvs fÀrdigheter och kunskaper inom olika omrÄden dÀr folkhÀlsovetenskap och pedagogik troligen spelar en större roll Àn vad mÄnga ledare sjÀlv Àr medvetna om. Syftet med studien Àr att belysa hur ledare som utmÀrker sig positivt i bedömningen av ledaregenskaper resonerar kring sitt ledarskap samt hur de beskriver utövandet av sitt ledarskap.
Intern ledarutbildning
Studien vilar pÄ resultat frÄn fyra intervjuer med deltagare frÄn en intern ledarutbildning. Den interna ledarutbildningen kallas för K-RuT2.0, Jönköpings kommuns rekryterings- och utvecklingsprogram, och riktar sig till blivande chefer och ledare i organisationen. Syftet med studien Àr att ge en ökad förstÄelse för de förvÀntningar som respondenterna kan ha pÄ en intern ledarutbildning och pÄ ett framtida ledarskap. FrÄgestÀllningarna Àr kopplade till syftet och lyder: Vilka förvÀntningar har respondenterna pÄ ledarutbildningen? Vilka förvÀntningar har respondenterna pÄ ett framtida ledarskap? Studien visar att respondenterna har förvÀntningar pÄ den interna ledarutbildningen, men vÀljer att uttrycka dessa förvÀntningar pÄ olika sÀtt.