Sök:

Mångfaldens värde, sett ur sju högskoleledares perspektiv


Syftet med studien är att intervjua ledare och klarlägga deras åsikter: i) om hur de ser på mångfald, ii) hur de anser att organisationen de arbetar i ser på mångfald och iii) hur de själva ser på sin chefs-/ledarroll. Uppsatsen är genomförd i en kvalitativ metod utifrån en fenomenologisk ansats. Sju inter­vjuer av ledare i en statlig kunskapsorganisation har genomförts. Intervjuerna har varit ostrukture­rade och har utgått från temana: mångfald, ledarskap och organisation. Resultatet visar ett ledarskap som främst ser mångfald utifrån kön men även i viss mån ålder och etnicitet. Övriga mångfaldsper­spektiv såsom t ex värderingar, erfarenhet och medarbetares personlighet är inte i fokus, men kan skönjas utifrån svaren. Resultatet visar att ledarna ser sig som ledare men att chefsbegreppet ingår i deras yrkesroll, någon ska ha makten att bestämma. Inom organisationen arbetas det med mångfald utifrån olika styrdokument. Mångfaldsarbetet lyftes upp vid flertalet arbetsplatser och alla var med­vetna om vikten av att arbeta med frågan i arbetsstyrkan. I just denna fråga kan ses olika mönster i resultatet. Det visar att medvetenheten beror på hur den enskilde ledaren på avdelningsnivå väljer att arbeta med mångfald.

Författare

Elisabeth C Andersson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..