Sök:

SAMSPELET MELLAN FEEDBACK OCH ORGANISATIONSKULTUR & LEDARSKAP

En studie av ett företag inom industrisektorn


Som ett kommunikationsverktyg och en ledarskapsaspekt tjänar feedback många syften i enorganisation, och är därför ett ständigt aktuellt och relevant ämne. Somliga ledarstilar passarbättre än andra i olika organisationer, då organisationskulturen har en stor påverkan på hurledarskapet mottages. På grund av detta påverkas även relationen mellan ledare och medarbetareoch hur tvåvägskommunikationen, feedbacken, sker mellan parterna. I denna uppsats undersökssamspelet mellan feedback och organisationskultur & ledarskap i syfte att utveckla feedbackeninom organisationer. Hur feedback sker, problem i samband med feedback och förutsättningarnaför feedback har varit viktiga aspekter som har undersökts i denna studie. Fokus har varit mycketpå den informella feedbacken där organisationskulturen och ledarskapet spelar viktiga roller.Studien har avgränsats till ett privat företag inom industrisektorn.Studien har genomförts med den abduktiva metoden, vilken tillåter ständig reflektion med ettteoretiskt ramverk, samt möjligheten att kunna urskilja empiriska mönster. Under studiens gånghar litteraturstudier och intervjuer använts som metoder för datainsamling. Litteraturstudier harvalts som ett sätt att bygga upp grundläggande kunskap för ämnesområdet. Insamling avprimärdata har sedan skett via intervjuer.Resultaten visar att det finns ett öppet klimat på företaget och att det i sig skapar förutsättningarför att kunna ge och ta feedback, men att det inte finns en tydlig feedbackkultur som återspeglas iprocesser. Medarbetarna är överlag nöjda med feedbacken, men efterfrågar till en viss grad ävenmer konstruktiv feedback från sina chefer. Att ge denna slags feedback var även något somcheferna hade svårigheter med. En utmaning för chefer och ledare är att hitta rätt distans till sina4medarbetare. En för nära relation kan resultera i en kompisrelation och det finns risk attsakligheten försvinner. En för distanserad relation bygger inte den nödvändigaförtroenderelationen och den öppenhet som måste finnas där för att effektivt kunna förmedlasaker. Lyckad feedback förutsätter därför bland annat att ledaren besitter rätt kunskaper och enfingertoppskänsla.Slutsatser efter genomförd studie är att företaget bör satsa mer på att inkorporera feedback somen ledarskapsaspekt i utbildningen, att det finns ett bättre stöd från HR samt att positiv feedbacksynliggörs mer. Detta är ett fortsatt steg i att ge företagets ledare de verktyg och förutsättningarsom behövs för att skapa en feedbackkultur där feedback är önskad och mottaglig, och någotsom sker i en naturlig process.

Författare

Vinh Chung

Lärosäte och institution

KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..