Sök:

Sökresultat:

38663 Uppsatser om Ledarskap inom äldreomsorg - Sida 39 av 2578

Friskfaktorer i arbetslivet och ledarskapets betydelse för medarbetares vÀlbefinnande

Den stressrelaterade ohÀlsan har ökat drastiskt pÄ senare Är. För att vÀnda denna trend Àr det viktigt att reducera riskfaktorerna i arbetslivet, men Àven stÀrka aspekter av arbetsmiljön som kan bidra till bÀttre hÀlsa och vÀlbefinnande. Studiens övergripande syfte var att bidra till en ökad förstÄelse för hur ledarskap och arbetsklimat kan frÀmja bÀttre hÀlsa. Det specifika syftet var att undersöka den relativa betydelsen av olika bakgrunds-, arbetsklimats- och ledarskapsfaktorer för fyra olika dimensioner av medarbetares vÀlbefinnande. EnkÀtsvar frÄn anstÀllda pÄ ett revisionsbolag lÄg till grund för studien.

LÀrare och ledarstilar i klassrummet : utifrÄn ett elev- och mÄngfaldsperspektiv

The aim of this thesis is to explore from a cultural diversity perspective, students 'views on teachers' leadership styles in the classroom and what style of management students prefer. The study uses a qualitative methodology to interviewed focus groups of students consisting of a total of twelve students at a secondary school in Botkyrka municipality. The corpus was divided into three different groups. Overall, results showed that students seem to prefer an intercultural situational leadership style. This is based on the students expressed need of wanting to be understood on the basis of their cultural background.

Dancing with Cops - lĂ€rdomar frĂ„n ett Managementprojekt pĂ„ NÄPO Lund

En sammanfattande rapport över de lĂ€rdomar vi gjort under bl.a. ett projekt vid NĂ€rpolisen i Lund (NÄPO Lund). Rapporten behandlar bl.a. omrĂ„den som konsult-klient förhĂ„llandet, ledarskap, individuell utveckling, grupputveckling och feedback..

Hur kan formella ledare agera för att ha nytta av informella ledare?

Vi ville forma en helhetsbild av informellt ledarskap utifrÄn teori, stÀrkt av en empirisk undersökning, för att sedan svara pÄ hur formella ledare skall agera för att ha nytta av informellt ledarskap. UtifrÄn helhetsbilden av informellt ledarskap som vi genom teorin har skapat menar vi att informella ledare har tvÄ förmÄgor, empatisk förmÄga samt förmÄgan att tolka och klargöra uppgifter. Tack vare dessa förmÄgor Ätnjuter de ett stort förtroende hos medarbetarna. NÀr osÀkerheten i en organisation Àr stor finns ett behov av förstÄelse hos medarbetare. De informella ledarna skapar denna mening genom att tolka och klargöra budskap och rykten och vÀxer sig starka genom detta.

To be or not to be a leader- Hur utvecklas ledarkompetens

Sammanfattning Titel: To be or not to be a leader! ? Hur utvecklas ledarkompetens?Författare: Ann-Sofie Larsson & Emma StÄhlrosNyckelord: Ledarskap, LÀrande, Feedback, Reflektion, Supplemental Instruction, Lyssnande, Ledarkompetens, Insikt Syfte och frÄgestÀllning: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om ledarkompetens kan utvecklas genom praktisk tillÀmpning med hjÀlp av olika utvecklingsverktyg som anvÀnts i kursen LÀrande ledarskap. Syftet Àr vidare att undersöka kursstudenternas utveckling av ledarkompetens. Vi vill fÄnga upp den process som de genomgÄtt med hjÀlp av följande frÄgestÀllning: Hur utvecklas ledarkompetens med hjÀlp av praktisk tillÀmpning? Metod: För forskningsfÀltet som vi valt att studera lÀmpar sig ett kvalitativt angreppssÀtt.

Ledarskap i klassrummet : En kvalitativ studie om hur fyra lÀrare förhÄller sig till pedagogiskt ledarskap

The purpose of this study is to analyse the attitude of four teachers to leadership in the classroom. The main research questions asked were:What are the teachers` views on leadership in the classroom?What does good versus  bad leadership mean to the teachers? What factors influence the teachers' leadership in the classroom, according to themselves?The method used is the qualitative method and interviews, which is my empirical material, I relate to different theories and previous research of leadership.The curriculum for the compulsory school system, the pre-school class and the leisure-time centre, Lpo 94, says a lot about how both the school and the teacher must pursue a democratic activity; the teacher must have a democratic leadership in the classroom (Lpo 94, s. 5). At school, the pupils should be met with respect, they should feel safe and be motivated to learn.

Ledarstilar i klassrummet : -en intervjustudie

Ledarskap i skolan Àr nÄgot som har givits litet utrymme i lÀrarutbildningen. En blivande lÀrare pÄ lÀrarutbildningen har i stort sett fÄtt bilda sig en egen uppfattning genom de praktikperioder som gavs. Under denna tid Àr det meningen att lÀrarstudenten ska visa pÄ, ett för situationen lÀmpligt ledarskap, samt sÀtta grÀnser och hantera eventuella konflikter med eleverna. Syftet med denna uppsats var att fÄ en inblick i hur lÀrare och elever beskriver en bra pedagog. Vad hade de tillfrÄgade etablerade lÀrarna för uppfattning av en bra pedagog? Vad hade de tillfrÄgade eleverna i gymnasiet för uppfattning om vad ?en bra pedagog? Àr? Vad fanns det för likheter och skillnader mellan dem? För att svara pÄ frÄgestÀllningarna har kvalitativa intervjuer anvÀnts.

Ledarskap pÄ distans : "A World of Communication"

Utvecklingen av tekniken och den globalisering som skett har öppnat upp möjligheten till ledarskap pÄ distans. Elektroniska kanaler har gjort det möjligt att utnyttja kompetens vÀrlden över. Syftet med denna uppsats Àr att skapa en förstÄelse för hur en personlig kontakt upprÀtthÄlls i ett distansförhÄllande mellan ledare och anstÀlld. Studien Àmnar undersöka hur ledaren agerar för att skapa motivation hos sina anstÀllda och identifiera vilka kommunikationsbarriÀrer som finns.En fallstudie utfördes pÄ Ericsson som Àr ett ledande företag inom kommunikationsteknik och har verksamhet i 180 lÀnder. Deras slogan Àr "A World of Communication".

Kvinnligt ledarskap i byggbranschen : Kvinnliga ledares egenskaper

Kvinnliga chefer sitter i en minoritetsstÀllning eftersom det fortfarande Àr mest mÀn som Àr chefer (Bohlin, 2006). Könsfördelningen i byggbranschen Àr 4 % för kvinnor och 96 % för mÀn (SCB, 2010). Det finns starka skÀl att tro att kvinnor inte har en plats i byggbranschen eftersom kvinnorna Àr ett andrahandsval. NÀr det Àr högkonjunktur och brist pÄ arbetskraft rekryteras kvinnor men annars anses byggyrkena för tunga, trots att fysisk styrka inte krÀvs inom vissa befattningar. Dessutom finns en manlig jargong som hindrar kvinnorna att komma in i branschen (Olofsson, 2000).


Att vara i timglasets mitt

Uppsatsen beskriver första linjen chefers upplevelse av att arbeta i Àldreomsorgen. Det handlar om deras upplevelser av att sitta i en mellanposition och sjÀlva problematiken med att vara styrda bÄde uppifrÄn och nedifrÄn.För att försöka fÄnga denna upplevelse har vi stÀllt följande frÄgor till vÄra informanter: Vad innebÀr det att vara första linjen chef inom Àldreomsorgen? Vad anser första linjen chefer behövs för att vara en bra chef samt Ästadkomma ett gott ledarskap? För att kunna fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod dÀr vi har intervjuat fem första linjen chefer inom Àldreomsorg i tre olika kommuner i SkÄne. Tre övergripande teman framkom ur vÄra intervjuer vilka vi benÀmnt som handlingsutrymme, chef och ledare samt stöd och handledning. Slutsatser som blivt uppenbara för oss Àr att första linjen chefer behöver mer stöd och handledning för att pÄ sÄ vis kunna öka flödet i timglasets mitt..

Ledarskap - en social konstruktion och egenskap : en kvalitativ studie om ledarskap pÄ en skola i Stockholms innerstad

This study of leadership is comprised of two parts. The first part presented in this study is a theoretical study of leadership and the second part is an empirical study. The empirical study is comprised of six qualitative interviews that examine the perception of leadership among educators working at a school in the inner city.The work is based on the following issues; Do educators think that there is a link between educational work and leadership? Do educators see a link between leadership and goals, and guidelines that are written in Lgr11 and the Education Act? Does the perception of leadership depend on what training the educators have?In this study I use a hermeneutical approach where I try to create an understanding of the interviewees by interpreting their responses, actions and opinions during the interviews.The material gained from the empirical study has been analyzed and interpreted and then related to the theoretical study. The results show that leadership is something that everyone in the school system is in need of whatever their education.

AnstÀlldas FörvÀntningar av Inflytande ? Upplevelser vid en omorganisation

Intentionen med denna studie var att söka djupare förstÄelse för anstÀlldas upplevelser och förvÀntningar av inflytande vid en stor omorganisation. Studien bygger delvis vidare pÄ en kvantitativ undersökning som gjordes i samband med organisatoriska förÀndringar inom Göteborgs stad. DÀr framkom flertalet faktorer som kan in- och pÄverka individens upplevelse av inflytande. Med utgÄngspunkt ur tidigare forskning utarbetades fem olika teman kopplade till dessa faktorer; förÀndring, ledarskap, attityder, kommunikation och inflytande. HÀrefter intervjuades fyra personer anstÀllda inom Göteborgs stad.

IKEA Sverige pÄ Facebook ?   : En te xtanalys av Face book -­? inlÀgg

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.

Man lÀr sig pÄ nÄgot vis att bli skolarg : Hur lÀrare gör för att erövra och förtjÀna auktoritet i klassrummet

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur lÀrare gör för att erövra och förtjÀna auktoritet i klassrummet, sett ur ett fostransperspektiv. Arbetet belyser Àven vad begreppet auktoritet betyder för lÀrare samt om deras auktoritet har förÀndrats genom Ären.Auktoritetsbegreppet kopplas i teoridelen till olika ledarskapsteorier samt begreppen relation och makt. Den empiriska studien har genomförts med hjÀlp av sex stycken kvalitativa intervjuer med lÀrare frÄn Ärskurserna 1-5, vilka pÄ förhand ansÄgs ha auktoritet och ett bra ledarskap i klassrummet.Resultatet visar att lÀrare erövrar och förtjÀnar sin auktoritet i klassrummet genom att skapa en trygghet med ett klassrumsklimat som prÀglas av en positiv stÀmning samt ömsesidig respekt, genom att fÄ elevernas tillit och samtidigt ha tilltro till dem, genom att vara tydliga och sÀtta grÀnser samt genom att anvÀnda sig av en passande taktik, vilket bland annat innebÀr att anpassa sitt ledarskap efter situationen som rÄder i klassrummet..

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->