Sök:

Sökresultat:

2552 Uppsatser om Lean Construction - Sida 5 av 171

Underlag för implementering av lean : För Atlas Copco Craelius AB

The Production Manager at Atlas Copco AB Craelius wants to adopt a lean approach to become more competitive. This thesis is an exploratory study of the subject and what it means for the business activity and its implementation process.The objective is to provide a basic understanding of lean to the company, and what this means for Atlas Copco AB Craelius. The report describes the industrial revolution in brief. This is because the company itself must understand where certain ways of looking at production management is derived from. Furthermore, it provides an understanding of Lean's origins.

Layoututveckling för manuell montering med fokus på Lean och ergonomi: En fallstudie vid SMC Köping AB

Denna fallstudie har utförts vid Sandvik Mining and Construction Köping AB, ett bolag tillhörande Sandvikkoncernen, som tillverkar borrkronor till gruvindustrin. Organisationen arbetar med förbättringsarbete enligt principer från Lean production, vilket bland annat innebär att en större layoutförändring pågår i fabriken med syfte att förbättra det övergripande flödet. I samband med detta förbättringsarbete kommer den manuella monteringslinan av borrkronor att flyttas. Detta ger möjlighet att se över monteringslayouten utifrån värderingar, principer och verktyg från Lean och ergonomi. Syftet med studien är att lämna förslag på en monteringslayout som är utformad på ett sådant sätt att den minimerar förekomsten av icke värdeskapande aktiviteter, förebygger fel samt skapar goda förutsättningar för en ergonomiskt lämplig arbetsmiljö.

Utvärdering av Lean i en människobehandlande organisation

Denna utvärdering ämnar svara på om arbetssättet Lean har minskat stressen, ökat stödet och ökat effektiviteten hos medarbetarna i en enhet hos Försäkringskassan. En webenkät har använts för att samla in den empiri som har analyserats. Slutsatserna visar på att medarbetarna anser att Lean i begränsad utsträckning har minskat stressen, delvis ökat stödet i deras arbete och i mindre utsträckning ökat deras effektivitet..

Kategorisering av faktorer som påverkar flödeseffektivitet - En fallstudie på Capio St Görans Sjukhus

Swedish healthcare is in continuous need of cost savings and efficiency improvements in order to meet the increased demand for care. The theories of lean, developed from the industry, are applied more frequently on healthcare systems to increase effectiveness and reduce waiting times in patient processes. However, some processes seem to be more successful in their lean implementation than others. In this thesis, factors influencing flow efficiency in lean healthcare are examined. Through interviews with the top executive board at Capio St Göran's hospital, data is collected in order to analyze reasons for success.

Lean och Agile : En jämförelse inom IT och produktion

Lean och Agile är två arbetsmetodsfilsofier utvecklade från produktion respektive IT. Denna rapport ämnar besvara hur dessa är relaterade och om filosofierna med fördel kananvändas inom motstående område. En teoretisk litteraturstudie har genomförts med sökningar i databaser efter relateradforskning. Detta gav en god inblick om de både områdena var för sig och även omanvändandet av Lean inom IT. Däremot saknades information om Agile inom produktion.

Framgångsrik Implementation av Lean : Förbättrade möjligheter med implementationsmodell

Lean production is the name given to Toyota?s Production System (TPS) by the west. The continuous improvements of their operations through Lean has made Toyota into the largest car manufacturer in the world. This, in turn, has led to several studies regarding both Toyota and their system as to find ways to apply Lean in other organizations. Even so, over 90 percent of all companies fail to implement Lean.

Lean på Skånes Universitetssjukhus

Detta arbete behandlar platsidentitet i relation med ny exploatering. Jag börjar med att beskriva plan exploatering. Jag börjar med att beskriva plan och bygglagen samt medborgardialogen som är ett planverktyg för att engagera människor i planprocessen. Jag går sedan in på detaljplanen över Gasklockorna 3 och 4 i Hjorthagen, en stadsdel i norra Stockholm..

Lean service : Implementering av lean i en serviceorganisation

Syftet med denna uppsats är att granska hur ett företags arbete överensstämmer med lean service samt ge förslag på hur verksamheten kan förändras för att bättre arbeta enligt lean. Detta görs inom ett begränsat område av företagets serviceverksamhet, hantering och rutiner av nycklar. Studien utförs i ett företag i hiss och rulltrappsbranschen som arbetar med allt från tillverkning och montering till underhåll.Arbetet utförs genom intervjuer med anställda med god spridning av befattning och arbetsuppgifter och observationsstudier av serviceverksamheten i aktuell organisation samt viss benchmarking med annan verksamhet som upplever samma problem.Studien visar att verksamheten har tillgång till en rad verktyg som enligt många definitioner karaktäriseras som lean, men benämns internt till viss del under andra namn. Vidare kan det konstateras att dessa verktyg och rutiner inte implementerats till serviceverksamheten varför lean inte i dagsläget anses tillämpas. Utav detta kan slutsatsen dras att det inte är tillräckligt att utarbeta och ha lean-verktyg tillgängliga för att lean ska tillämpas.

En fallstudie med fokus på arbete med Lean och värdeflödesanalyser

Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur en offentlig organisation som uttalat arbetar med Lean förhåller sig till Lean, samt belysa hur värdeflödesanalyser kan tillämpas i det dagliga arbetet med Lean. I litteraturundersökningen framkom det att lean är svårt att definiera och arbeta med. Bakgrundsdiskussionen tar upp en ansträngd sjukvård som tidigare har erfarenhet av att introducera metoder och arbetssätt avsedda för privat verksamhet. Som ett resultat av litteraturundersökningen, bakgrunden och problemdiskussionen leder frågeställningen för studien till hur uppfattas Lean inom en offentlig verksamhet där man uttalat arbetar med Lean? skiljer sig uppfattningen åt beroende på vem man frågar i den hierarkiska strukturen? I så fall på vilket sätt? För att besvara frågeställningen användes kvalitativ forskningsmetodik med induktivt och deduktivt synsätt.

Lean IT Assessment Tool : Ett verktyg för att utvärdera en IT avdelnings möjligheter till effektivisering genom att implementera lean pä IT service management

Detta examensarbete har syftat till att utveckla ett verktyg för att utvärdera en IT-avdelnings möjligheter till effektivisering genom att implementera Lean på IT Service Management. Verktyget har utvecklats i samarbete med Tina Eriksson på uppdrag av management och IT-management konsultbolaget Connecta AB. Connecta AB har som syfte att använda verktyget för framtida affärer. För att verktyget ska vara användbart och uppfylla Connectas krav så har fyra mål satts upp. Verktyget ska vara trovärdigt, resurseffektivt, användarvänligt samt underlätta för fortsatt arbete och implementering av Lean på IT Service Management.

Lean i tjänsteföretag

Lean är en filosofi för att effektivisera organisationer och härstammar från industrin i Japan då produktionen av Toyota skulle effektiviseras för att kunna konkurera med Ford. Detta har senare blivit ett populärt arbetssätt världen över. Idag har Lean även börjat användas inom tjänstesektorn där den blivit ett allt populärare. Det är omtalat huruvida Lean passa in i tjänstesektorn eller inte och hur den skall användas där. Det finns mycket forskning inom Lean men studierna inom tjänstesektorn är betydligt färre.

Klädhandel på internet i ett Lean Consumption perspektiv

Lean Consumption är ett perspektiv att se på handel som strävar efter att minska kundensköpmotstånd. Detta genom att förse kunden med exakt vad den vill ha på ett tidseffektivt sätt.Tid som under köpprocessen inte är värdeskapande för kund ska reduceras. Lyckas företagetefterleva Lean Consumption perspektivet tyder det på att företaget kan tillgodose sig positivaeffekter.Syftet med studien är att undersöka hur Lean Consumption perspektivet för närvarandeanvänds bland klädhandlare på internet och vilka effekter det kan leda till. Till stöd för vårtresonemang använder vi oss av kompletterande vetenskap. Studien fokuserar inte på ett visstsegment av internetaktörer, meningen är att undersöka Lean Consumption perspektivet frånolika företags synvinklar.Den bäst lämpade metoden anser vi varit en kvalitativ ansats.

Lean accounting : -ett effektivare styrsystem i processorienterade företag

För att skapa mer verkliga siffror och aktualitet i beslutsunderlag har lean accounting som ekonomistyrningsmetod uppkommit. Metoden sägs bättre komplettera de förändringar som skett mot mer processorientering inom företag. Syftet med denna uppsats är att beskriva de skillnader och likheter som förekommer mellan traditionell ekonomistyrning och lean accounting. Även hur lean accounting kan utgöra ett mer komplett styrsystem i processorienterade företag i dess strävan mot lönsamhet, diskuteras. Detta görs för att identifiera de brister som sägs uppkomma då traditionella ekonomistyrningsmetoder används i processorienterade företag.

Aktieägare eller övriga intressenter : En studie av Vattenfalls kommunicerade värderingar i årsredovisningar

Det har blivit allt dyrare att bygga i Sverige, den svenska byggnadsindustrin har halkat efter övrig producerande industri och byggföretagen måste börja tänka i nya banor om de ska klara de nya utmaningarna. Lean-tänkande har länge nyttjats inom den tillverkande industrin och byggföretag har på senare år börjat snegla på dessa koncept i syfte att öka sin produktivitet. Problemet är att byggindustrin inte har homogena produktionsmiljöer och därmed inte kan använda samma lean-koncept som exempelvis bilindustrin. Därför har ett nytt koncept som kallas Lean Construction utvecklats som bygger på ett antal principer från traditionella produktionssynsätt (Koskela, 2000). Konceptet är relativt nytt och forskningen inom området har främst fokuserat på lösningar på specifika problem istället för att skapa förståelse för konceptets helhet.

Är vi inte klara snart? En fallstudie av upplevd motivation i ett fortsatt Lean-arbete

Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen iKulturvård, Bygghantverk, 27 hp, 2013. På omslaget felaktigt 2012..

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->