Sök:

Lean i tjänsteföretag


Lean är en filosofi för att effektivisera organisationer och härstammar från industrin i Japan då produktionen av Toyota skulle effektiviseras för att kunna konkurera med Ford. Detta har senare blivit ett populärt arbetssätt världen över. Idag har Lean även börjat användas inom tjänstesektorn där den blivit ett allt populärare. Det är omtalat huruvida Lean passa in i tjänstesektorn eller inte och hur den skall användas där. Det finns mycket forskning inom Lean men studierna inom tjänstesektorn är betydligt färre. Studien kommer att se till hur Lean används inom tre tjänsteföretag. Denna studie är intressant då det är ett aktuellt ämne inom såväl forskning som inom näringsliver så många företag kommer att stå inför dessa förändringar.Syftet med denna studie är att studera och beskriva hur tre tjänsteföretag inom tre olika branscher tillämpar Lean i praktiken.I studien görs en kvalitativ fallstudie vilket innebär att förståelse och beskrivning är det centrala för hur Lean används i de tre fallföretagen. Primärdatan består av intervjuer från en respondent i respektive företag och sekundärdatan av tidigare studier och rapporter samt litteratur.När Lean används är det viktigaste att hela företaget ska genomsyras av ett visst tankesätt och att alla strävar mot samma mål om ständig förbättring. Att det är tjänsteföretag påverkar inte möjligheten att tillämpa Lean men det blir svårare att planera då de har med människor att göra, personal som kunder. I samtliga tre företag har produktiviteten ökat som följd av Lean eftersom ledtider har kunnat förkortas, rätt saker görs rätt och planering samt information hanteras på ett effektivt och strukturerat sätt.

Författare

Zandra Baldemark Tina Holm

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Ekonomihögskolan, ELNU

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..