
Sökresultat:
699 Uppsatser om Lars Nilsson - Sida 43 av 47
Vad medarbetarna behöver : En motivationsstudie medSelf-Determination Theory i blickfånget
Titel:Vad medarbetarna behöver: En motivationsstudie med Self-Determination Theory i blickfångetNivå:Kandidatnivå/C-uppsats i företagsekonomiFörfattare:Liselotte Moll & Jessica JohanssonHandledare:Lars EkstrandDatum:maj 2013Bakgrund:I denna studie undersöks de grundläggande psykologiska behov som motivationsteorin Self-Determination Theory (SDT) har identifierat hos människan. Dessa är autonomi, upplevt kompetens och känslan av släktskap. SDT menar att tillfredsställs dessa behov upplever individen en högre grad av motivation som utgår från människans inre drivkraft. Denna är stark och även mer svårpåverkad i jämförelse med motivation som påverkas av yttre faktorer så som exempelvis belöningar.Syfte: Syftet med denna studie är ta reda på i vilken grad samsyn råder mellan medarbetare i olika verksamheter gällande de tre grundläggande psykologiska behoven, samt hur man med hjälp av denna information kan rikta sina insatser till medarbetarna för att öka motivationen.Metod: Det empiriska materialet har vi samlat in via en enkätundersökning inom ett fåtal olika verksamheter. Antalet respondenter i undersökningen uppgick till 87 stycken och utifrån data som vi fått fram har korrelationsanalyser genomförts för respektive behov och verksamhet.Resultat & slutsats: Korrelationsanalyserna har visat att samtliga verksamheter har ett behov där flest identifierade samband har påträffats och som är mer framträdande än övriga behov.
Finns skillnader i fördelningen av redovisade immateriella tillgångar och goodwill mellan några svenska och amerikanska telebolag?
Bakgrund: Av tradition har det funnits två redovisningsmodeller i de industrialiseradeländerna, den anglosaxiska respektive den kontinentala. USA är ett exempel på ett landdär man tillämpat den anglosaxiska modellen medan man i Sverige sedan länge hartillämpat den kontinentala. Under senare år har den anglosaxiska redovisningsmodellenkommit att dominera över den kontinentala. Sedan januari 2005 gäller inom EU ett nyttregelverk som svenska noterade koncernbolag har att följa, vilket är framtaget av IASB.Detta har medfört tämligen stora förändringar i redovisningsarbetet. I USA harmotsvarande regelverk framtaget av FASB tillämpats sedan 2002, vilket bidragit till attman där har större erfarenhet av de nya bestämmelserna och kunnat få fram en merinarbetad praxis bland företagen.
Ju mer guld, desto mindre kön
Kvinnor har alltid fått kämpa för att få vara med i det fina rummet inom idrotten. I början av 1900-talet ansågs det oestetiskt och okvinnligt att syssla med tävlingsidrott. Om en kvinna skulle delta i manliga aktiviteter kunde detta förmanliga henne. Under 1970-talet blev det mer och mer vanligt med kvinnor i eliten och idag har kvinnor möjlighet att tävla i stort sett alla sporter, som förr varit belagda männen. Jag har följt alpinåkaren, Anja Pärson under en två månaders period, i Sportbladet.
Hur nöjda är Arlas medlemmar? : utvärdering ur ett medlemsperspektiv
Kooperativa föreningar ägs och drivs av medlemmarna efter deras verksamhetsbehov. Medlemmarna investerar i föreningen för att den ska kunna avsätta deras produkter på ett lönsamt sätt. För att det ska fungera måste det finnas tilltro till föreningen, ledningen och styrelsen. Det har hävdats att förtroende är den viktigaste tillgången i en kooperativ förening.
Till följd av globaliseringsprocessen och stora tekniska framsteg de senaste decennierna har några lantbrukskooperativa föreningar expanderat betydligt för att klara den stegrande konkurrensen (Nilsson, Svendsen och Svendsen, 2012). Arla Food amba är en mejerikooperation som växt betydande se senaste åren och har idag medlemmar i Sverige, Danmark och Tyskland samt produktion i 13 länder.
Det finns en rad olika variabler i en kooperativ förening som påverkar om medlemmarna känner sig nöjda och har förtroende till föreningen.
Värdenihilism, värdeobjektivism och demokratins praktik
ABSTRACT Title: 4000 seats to Sandviken - The business discourse development from 1921 to 2012 seen through two sports stadiums in Sandviken Level: Final assignment for Master Degree in Business Administration Author: Signe Jernberg Supervisor: Lars Ekstrand Date: March 2012 Aim: The aim of this paper is to investigate the business discourse emergence during the 1900s and to make a contribution to how a business administration discourse can be seen today. Method: The business discourse is examined through a inventory of how business theories, practices and ideas have enabled the design of two sports facilities, Göransson Arena And Nya idrottsplatsen in Sandviken Municipality. The inventory is based on material gathered from Sandviken Municipality archives and from Göransson Arenas' own archives. The archives consist of such things as board meeting protocols, annual reports, bookkeeping, drawings, photographs and more. The method is based on Foucault's discourse analysis, focusing on his archaeological period.Results & conclusion: The archives show how business ideas, theories, and expressions can be seen in the two arenas. The results show how the concepts of customer, company and association are present in the design of the two arenas in different ways.
Att bry sig om Kulturen : - om entreprenörer och konsthallar
SyfteJag kommer beskriva entreprenörskapet som präglar uppstarter av privata konsthallar och bidra till en ökad förståelse för entreprenörskap inom kulturella näringar i allmänhet och inom konsthallar i synnerhet.MetodEn kvalitativ metod med en induktiv/narrativ ansats har använts, eftersom jag tolkat berättelser och skapat mening utifrån dessa.TeoriDet teoretiska ramverk som använts innefattar en redogörelse för entreprenörskap utifrån bland andra Schumpeter (1934), Kirzner (1973, 1997), Nilsson (2003), Sarasvathy med kollegor (2000, 2001). För att illustrera förutsättningarna för konstutställares verksamhet på marknaden mellan kultur och ekonomi, har jag låtit bland andra Stenström (2008), Mangset och Røyseng (2009), Chen (2009) och Throsby (2010) problematisera denna situation. Slutligen har en modell för analys använts från Hirschman (1983) för att undersöka entreprenörskapet på individuell nivå.EmpiriEntreprenörer som startat upp privata konsthallar i södra och mellersta Sverige har intervjuats. Majoriteten av konsthallarna har startats sedan 2000. Intervjupersonerna berättade om uppstartsprocessen, det vill säga resan från den första tanken på en konsthall till dagsläget.AnalysEntreprenörskapet analyseras utifrån Gartner (1985) och jag ser närmre på individerna, organisationen, omgivningen och processerna bakom uppstarten av privata konsthallar.
4000 sittplatser till Sandviken : Den företagsekonomiska diskursens utveckling från 1921 till 2012, sedd genom två idrottsarenor i Sandvikens kommun
ABSTRACT Title: 4000 seats to Sandviken - The business discourse development from 1921 to 2012 seen through two sports stadiums in Sandviken Level: Final assignment for Master Degree in Business Administration Author: Signe Jernberg Supervisor: Lars Ekstrand Date: March 2012 Aim: The aim of this paper is to investigate the business discourse emergence during the 1900s and to make a contribution to how a business administration discourse can be seen today. Method: The business discourse is examined through a inventory of how business theories, practices and ideas have enabled the design of two sports facilities, Göransson Arena And Nya idrottsplatsen in Sandviken Municipality. The inventory is based on material gathered from Sandviken Municipality archives and from Göransson Arenas' own archives. The archives consist of such things as board meeting protocols, annual reports, bookkeeping, drawings, photographs and more. The method is based on Foucault's discourse analysis, focusing on his archaeological period.Results & conclusion: The archives show how business ideas, theories, and expressions can be seen in the two arenas. The results show how the concepts of customer, company and association are present in the design of the two arenas in different ways.
Dörren till en framtida karriär? : En studie av praktik på fastighetsmäklarutbildningen
Titel: Dörren till en framtida karriär? Nivå: Examensarbete för Kandidatexamen i Företagsekonomi Författare: Maria Karlsson & Emelie Jonsson Handledare: Lars Ekstrand Datum: 2011-05 Syfte: Vår studie syftar till att undersöka samt utvärdera kvaliteten på fastighetsmäklarprogrammets obligatoriska praktik. Detta kommer att göras utifrån Fastighetsmäklarnämndens allmänna råd, huvudkontorens rekommendationer, studenternas erfarenhet av praktiken samt två programansvariga för fastighetsmäklar- respektive fastighetsekonomprogrammet.Metod: Vi har i våra studier använt oss av en kvalitativ metod genom personliga intervjuer, intervjuer över telefon och via mail med både fastighetsmäklarstudenter och huvudkontor. Vi sammanställde och analyserade det insamlade intervjumaterialet och den teori som vi funnit genom litteratur och artiklar.Resultat och slutsats: Det vår studie har visat är att fastighetsmäklarstudenternas praktik i dagens läge saknar hög kvalité i form av en strukturerad uppbyggnad. Huvudkontoren har utformat en mall med rekommendationer för hur praktiken ska genomföras men syftet de har med mallen når uppenbarligen inte ut till kontoren då de flesta väljer att inte ta del av den.
Psykosocial arbetsmiljö vid en gymnasieskola: en jämförelse mellan skolans fem olika sektorer utifrån Arbetsplatsens Psykosociala Puls (APP)
Stress är ett stort arbetsmiljöproblem för lärare i skolan idag. Organisatoriska och sociala förhållanden på arbetsplatserna, som orsakar ohälsa, har ökat de senaste åren. Arbetsmiljöundersökningar visar att var sjätte arbetstagare känner olust att gå till arbetet. Drygt var tredje får aldrig eller nästan aldrig stöd eller uppmuntran av sin chef. Mer än var fjärde arbetstagare får aldrig eller nästan aldrig vara med och besluta om uppläggningen av det egna arbetet.
ClickitUp
Denna rapport avhandlar ett examensarbete gjort utav Johanna Nilsson studerande på Mälardalens Högskola inom programmet högskoleingenjör, innovation och produktutveckling.Detta examensarbete har utförts på EKA - knivar, vilka är ett ledande företag av knivar inom Sverige. Uppdraget gavs via Johny Kanaan, VD på EKA.Uppdraget gick ut på att utveckla en yxa för EKA med utbytbara delar. En yxa som uppfyller företagets krav samt värderingar för vad en produkt bör vara. Denna skall redovisas med CAD modeller, ritningar, samt denna rapport.För att sedan möta detta uppdrag så började man med att riktigt försöka förstå sig på problemet på dagens produkter ute på marknaden då man inte hade någon produkt att utgå ifrån. Detta gjordes genom en förstudie där man undersökte dagens marknad samt konsumenterna åsikter.
Feberliv och kvinnosyn : Emil Kléen kontra moderniteten
Utgångspunkt för min uppsats är den bild av Emil Kléen som förmedlas i Hjalmar Söderbergs Martin Bircks ungdom.I min C-uppsats undersökte jag i vilken utsträckning Emil Kléens tryckta dikter kan kallas dekadenta, och intresset vaknade därmed för hur Kléens ?riktiga? dikter ser ut. De som ?icke kunna tryckas?. Lasse Söderberg publicerade 1980 en av Kléens otryckta sonetter i Tärningskastet, som är långt mer dekadent i sin framtoning än någon av Kléens tryckta verk.
Hur pa?verkar Gerillamarknadsfo?ring Generation Y? : En studie av Gerillamarknadsfo?ringens pa?verkan pa? Generation Y.
SammanfattningTitel: Hur pa?verkar Gerillamarknadsfo?ring Generation Y? A?mne/Kurs: Fo?retagsekonomi - KandidatuppsatsHandledare: Lars HaglundNyckelord: Marknadsfo?ring, Gerillamarknadsfo?ring, Generation Y, Annonsering, Word-of-mouth, Buzz- marknadsfo?ring, varuma?rkesattityd, varuma?rkesengagemang, engagemang online, kommunikation.Bakgrund: Marknadsfo?ring handlar om att skapa och utveckla lo?nsamma kundrelationer. I dagens samha?lle sa? sker marknadsfo?ring runtom omkring oss hela tiden. Pa? grund av detta har Generation Y utvecklat strategier som automatiskt sorterar bort o?verflo?dig och ono?dig information.
Lunds stadspark : finns förutsättningar för GSA-certifiering?
Målet med min uppsats var att undersöka Lunds stadspark och bedöma dess kvaliteter. För att kunna göra det på ett objektivt sätt ville jag utgå från ett standardiserat
bedömningsmaterial som även kan användas på andra parker och platser. Jag fann bedömningsförfarandet för Green Space Awards (GSA) vara tillämpbart. GSA som organisation var också intressant, då det är ett relativt nytt nätverk som verkar för att uppmärksamma goda parkmiljöer med hög kvalitet. Därför blev min frågeställning:
Har Lunds stadspark de förutsättningar som krävs för att bli GSA-certifierad?
Med följdfrågan;
Vilka åtgärder och förbättringar skulle behövas för att nå dithän?
Med min uppsats har jag inte för avsikt att ge ett komplett svar på frågan om stadsparken har möjlighet att bli GSA-certifierad.
Färgmarkerand Ammunitions-simulator
Denna rapport avhandlar ett examensarbete gjort utav Johanna Nilsson studerande på Mälardalens Högskola inom programmet högskoleingenjör, innovation och produktutveckling.Detta examensarbete har utförts på EKA - knivar, vilka är ett ledande företag av knivar inom Sverige. Uppdraget gavs via Johny Kanaan, VD på EKA.Uppdraget gick ut på att utveckla en yxa för EKA med utbytbara delar. En yxa som uppfyller företagets krav samt värderingar för vad en produkt bör vara. Denna skall redovisas med CAD modeller, ritningar, samt denna rapport.För att sedan möta detta uppdrag så började man med att riktigt försöka förstå sig på problemet på dagens produkter ute på marknaden då man inte hade någon produkt att utgå ifrån. Detta gjordes genom en förstudie där man undersökte dagens marknad samt konsumenterna åsikter.
Att tänja ett varumärke - en studie av varumärkesutvidgning i bilbranschen
Titel: Att tänja ett varumärke ? en studie av varumärkesutvidgning i bilbranschen. Författare: Johan Hasselblad & Martin Nilsson Problem: Inom bilbranschen har man länge använt sig av varumärkesutvidgningar som en strategi för affärsutveckling. Det är inom denna bransch nästan uteslutande vertikala utvidgningar som används, det vill säga att varumärket används också på de billigare/mindre eller dyrare/större bilmodeller som företaget väljer att introducera på marknaden. Strategin att utvidga ett befintligt varumärke anses av många ha större framgångspotential än att introducera den nya modellen under ett eget märke.