Sök:

Psykosocial arbetsmiljö vid en gymnasieskola

en jämförelse mellan skolans fem olika sektorer utifrån Arbetsplatsens Psykosociala Puls (APP)


Stress är ett stort arbetsmiljöproblem för lärare i skolan idag. Organisatoriska och sociala förhållanden på arbetsplatserna, som orsakar ohälsa, har ökat de senaste åren. Arbetsmiljöundersökningar visar att var sjätte arbetstagare känner olust att gå till arbetet. Drygt var tredje får aldrig eller nästan aldrig stöd eller uppmuntran av sin chef. Mer än var fjärde arbetstagare får aldrig eller nästan aldrig vara med och besluta om uppläggningen av det egna arbetet. Var femte uppger att det är svårt att framföra kritiska synpunkter på arbetsförhållandena (Arbetsmiljöverket, 2002). Jag har valt att undersöka lärarnas arbetsmiljöförhållanden, på en gymnasieskola, med hjälp av checklistan Arbetsplatsens Psykosociala Puls (APP). Denna är en användarvänlig webbaserad enkät som med 45 frågor kan identifiera arbetsplatsens psykosociala riskfaktorer. De 45 frågorna kombineras i fem index. Dessa index är Organisation (ORG), Personalpolicy (PP), Arbetsmiljöarbete (AMA), Riskfaktorer (RISK) samt Motvikt Mot Stress (MMS). (Runeson och Kjölsrud, 2002). Den skola, där jag gjort enkäterna, är indelad i fem olika sektorer. Lärarna är antingen kärnämneslärare eller yrkeslärare. Totalt har 122 lärare fått enkäten och 90 av dem har valt att besvara den. Det innebär en svarsfrekvens på 74 procent. Syftet med undersökningen är att studera den psykosociala arbetsmiljön och se om det finns skillnader mellan skolans olika sektorer Den teoretiska referensramen belyser föreskrifter i arbetsmiljölagstiftningen som APP bygger på. För att belysa arbetsmiljöförhållandena ur ett forskningsperspektiv, som också APP bygger på, har jag även utnyttjat den så kallade ?Krav?kontroll-modellen? (Karasek och Theorell, 1990). Resultatet av enkäterna visar att en arbetsplats, sektor D, fungerar bristfälligt. Vid tidigare undersökningar av arbetsförhållandena inom sektor D har liknande resultat framkommit (Livheim, F. Lundgren, T. Nilsson, J. 2003). Detta framkommer även vid efterföljande redovisning av resultaten och diskussioner i samband med redovisningen. De övriga sektorernas arbetsmiljö fungerar förhållandevis bra. För att förbättra den psykosociala arbetsmiljön bör sektorerna arbeta vidare med de frågor där de har låga värden. Sektor D är den arbetsplats som bör prioriteras. En handlingsplan bör snarast upprättas där och de behöver extern, objektiv hjälp för att komma vidare med det psykosociala arbetsmiljöarbetet. Det är viktigt att både verksamhetschefen för gymnasieskolan och rektor med sin ledningsgrupp tillsammans arbetar med sektor D och dess problematik. Lärarna inom sektorn måste samarbeta för att uppnå resultat och de måste ha en vilja att förändra sin i dagsläget negativa psykosociala arbetsmiljö. De konflikter som finns måste lösas och kommunikationen mellan skolledning och medarbetarna måste prioriteras så att de kan prata med varandra på ett konstruktivt sätt.

Författare

Barbro Tönvik-Askmark

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..