Sök:

Sökresultat:

2165 Uppsatser om Lösningsinriktad pedagogik - Sida 51 av 145

Om genuskonstruktioner i bildundervisning pa? ho?gstadiet.

Syftet med studien har varit att diskutera olika motiv som pojkar och flickor skapar utifra?n en reklamvideo. Studien har a?ven analyserat pa? vilket sa?tt elever skapar ko?nsidentitet i bilderna och hur de har uppfattat sin identitet i teckningen.Underso?kningen har baserats pa? bilder som elever fra?n ho?gstadiet har gjort. I metoden har elever skapa en bild, utifra?n en reklamvideo och med hja?lp av tre ord kommenterat videon.

Att som Àldre möta sorg i grupp : ..."tillsammans, men ÀndÄ ensam..."

Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..

Individualintegrerade elever LĂ€rares erfarenheter av att ha en individualintregrerad elev i sin klass

Examensarbetet handlar om hur det Àr att som lÀrare ha en individualintegrerad elev i sin klass. PÄ 1800-talet gick bÄde lindrigt förstÄndshandikappade och normalbegÄvade elever i folkskolan. Under flera decennier var de förstÄndshandikappade pÄ institutioner för att skydda dem frÄn samhÀllet men ocksÄ för att samhÀllet skulle skyddas frÄn dem. Nu förekommer det flera varianter av undervisningen för de förstÄndshandikappade parallellt, dels sÀrskolor dÀr det bara Àr förstÄndshandikappade i klassen, dels att förstÄndshandikappade undervisas tillsammans med normalbegÄvade elever i normalklass. Tyngdpunkten för intresset i arbetet ligger pÄ de elever som Àr integrerade i normalklass.

Arbete med multipla intelligenser i skolan

Howard Gardner, forskare i pedagogikvid Harvard University, har skrivit och forskat kring mÀnniskans olika intelligenser. Hans arbete har lett fram till en beskrivning av sju olika och tÀmligen sjÀlvstÀndiga intelligenser. Kan man hitta Gardners sju intelligenser i skolan idag? Hur ser arbetet med dessa multipla intelligenser ut? Detta examensarbete ger en beskrivning till bakgrunden av Gardners arbete och forskning. De sju intelligenserna Àr beskrivna och tvÄ andra forskares arbete med dem, Thomas Armstrong och David Lazear.

Temaarbete/Skapande pedagogik - exemplet Tycho Brahe

Huvudsyftet med denna uppsats Àr att undersöka varför pedagoger vÀljer att arbeta tematiskt framför en mer traditionell undervisningsform. VÄr mÄlsÀttning Àr att undersöka om temaarbete kan passa alla typer av elever. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning, vilken innefattar intervjuer av fem pedagoger som arbetar med temaarbete enligt Bifrostskolan, samt intervjuat tolv elever frÄn förskoleklass till 6: e klass. Intervjusvaren har sammanstÀllts och jÀmförts med aktuell forskning pÄ omrÄdet. VÄr undersökning visar att den tematiska undervisningen Àr en metod som tillgodogör mÄnga elever, med varierande inlÀrningsmöjligheter, intressen, förkunskaper och mognad.

Sjung svenska! - En studie kring huruvida sÄngen kan vara ett redskap i sfi-undervisning

Title: Sing in Swedish! The purpose of this study is to find out how songs and singing could complement Swedish second language education. The method I have used to collect information is qualitative interviews with four persons with different professions: a teacher, a choirleader, a singing teacher and a medical doctor and a laryngologist. The study begins with a few thoughts about my interest in the subject, followed by a short overview of other studies and literature that has been published on the subject. The persons I have interviewed has experiences of either singing, use of voice or teaching of the Swedish language. The results of the interviews have been analysed and compared with the literature.

Elevers uppfattning om Idrott och HÀlsas betydelse för ett livslÄngt idrottande : En enkÀtundersökning om gymnasieelevers uppfattningar om fysisk aktivitet i gymnasieskolan

The study is about Physical Education as a subject that offers students in Upper Secondary School a possibility to a life long interest in exercising. The study focuses on whether there is a difference between study concentrate programmes and profession concentrate programmes. The study also includes differences among exercising and non-exercising students. Earlier research shows that many youths don?t have an exercise form that they spend their spare time in.

IT, LĂ€raren och LĂ€randet

Mot bakgrund av datorns och ITs historia bÄde i allmÀnhet och i skolan i synnerhet, Àr syftet med detta arbete att ge en bild av hur lÀrare uppfattar IT i skolan. FrÄgestÀllningar som behandlas Àr vilka mÄl lÀrarna har med datorundervisningen och vilka skÀl de har att anvÀnda IT eller inte anvÀnda IT i undervisningen och om detta pÄverkat lÀrarrollen och lÀrandet. I arbetet ingÄr en litteraturstudie och en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med sex lÀrare verksamma i Ärskurserna 4-6. Huvudresultaten Àr att det finns tvÄ olika mÄl med datorundervisningen, ett dÀr sjÀlva hanteringen av maskinen Àr det viktigaste och ett dÀr mÄlet Àr att göra datorn till ett hjÀlpmedel för eleven. LÀrarnas huvudskÀl till datoranvÀndning Àr att ge alla elever samma bas att stÄ pÄ och det starkaste skÀlet till att inte anvÀnda datorn Àr att det Àr svÄrt organisatoriskt.

Klassiska violinister möter folkmusik- fokus pÄ fotstamp och rytm

In this work I have examined how two violin students, who are used to the classical music tradition, think when they learn to play Swedish folk music, with focus on rhythm and beating the time with their feet. One of the students is studying on her first year to be a classical violin teacher and the other student is studying on her third year to be a classical musician, both are studying at Malmö Academy of Music. I had three lessons, one hour each, with these two students where I taught them some basics in how to play Swedish folk music. After the last lesson I interviewed the two students. I have done interviews with two teachers at Malmö Academy of Music; Wieslawa Szymczynska and Mats Edén.

Spiderman, Ironman samt en och annan hamster : Förskolebarns subjektskapande i actionlek

Denna uppsats avser att utforska förskolebarns köns- och subjektskapande i och i förhÄllande till lekar med ett actiontema, som Superman, tjyv och polis och transformers. Genom deltagande observation har jag samlat empiri som jag med feministiskt poststrukturellt perspektiv och diskursanalys analyserat. Studien gÄr i motstÄnd mot en uppfattning om dessa actionlekar som sprungna ur ett maskulint behov. Genom att titta pÄ hur tecknet ?kille? kopplas ihop med andra tecken, visar studien hur actionlekarna istÀllet gÄr att förstÄ som en arena dÀr ting och företeelser konstrueras som maskulina.

"Det florerar av klyschor" : hur blir en vision organisationens vision?

Klyschor anvĂ€nts flitigt inom olika sammanhang och kan pĂ„ mĂ„nga vis bĂ„de förstĂ€rka sĂ„vĂ€l som förlöjliga en kĂ€nsla. Sett ur ett organisatoriskt perspektiv kan ett överdrivet nyttjande av dessa stjĂ€lpa organisationen. Å andra sidan kan en tydlig vision svetsa samman medarbetarna och dĂ€rigenom skapa en vĂ€lmĂ„ende organisation.Denna uppsats skildrar hur en vision blir organisationens vision. Ämnet Ă€r omfattande och vi har dĂ€rför valt att beskriva problematiken utifrĂ„n en fallstudie pĂ„ konsultföretaget HiQ SkĂ„ne AB. Uppsatsen baseras pĂ„ en observation, vilken lade grunden för fem kvalitativa intervjuer.En vision kan spridas pĂ„ en rad olika vis dĂ€r kommunikation fungerar som ett verktyg.

LĂ€rarstuderandes musikpedagogiska reflektioner

Syftet med denna uppsats var att uppnÄ en ökad kunskap om ett kompetensomrÄde sam har betydelse för ett kommande lÀraryrke, nÀmligen lÀrarstuderandes musikpedagogiska reflektioner under sin utbildning. Fyra lÀrarstudrandes sk mentorsböcker tolkades utifrÄn ett hermeneutiskt perspektiv. Tolkningen genomfördes bÄde pÄ individ- och gruppnivÄ. Resultatet visade att undersökningspersonernas reflektioner berörde fyra gemensamma intresseomrÄden. ? Beskrivningar av förelÀsningar, lektioner och seminarier.

Bland "MasjÀvlar" och "Förortsungar" : - tvÄ skolors sÀtt att arbeta med nyanlÀnda elever

The purpose of this essay is to find out how two schools work with newly arrived children and to see how they differ. There is a lack of national directives for those who work with newly arrived children and teenagers; this makes the introduction very different between schools.The study is qualitative, based on interviews with four teachers in two different compulsory schools. One school is situated in a suburb of Stockholm and the other one is situated in a minor community in Dalarna. One schools got a preparatory class for newly immigrated pupils and the other school doesn?t.The theoretical frame that I have chosen to analyse these interviews are literature and research on Bilingualism, Children with PTSD, Intercultural Pedagogy and Special PedagogyMy results also show that these schools work very differently, and that there is very little co-operation within the school and with the units around the school, regarding these children.

"Det förvÀntas att man skall kunna hantera det sjÀlv, och sÄ kan man inte det" : En kvalitativ studie om förÀldrar till barn som Àr eller har varit aktiva fotbollshuliganer

Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..

Fokus pÄ mÀnniskan: ett personalvetarperspektiv pÄ initiering av organisationsförÀndring

Syftet med uppsatsen var att med utgÄngspunkt i en fokusgrupp identifiera ett personalvetarperspektiv pÄ initiering av organisationsförÀndring och analysera detta i förhÄllande till en modell för organisationsförÀndring samt diskutera konsekvenserna av att inte ta hÀnsyn till detta perspektiv. UtgÄngspunkten var kvalitativ. Den valda metoden var en fokusgrupp. I fokusgruppen anvÀndes ett stimulus material i form av en fiktiv situation. Denna kompletterades sedan med uppföljande individuella intervjuer.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->