Sök:

Lärarstuderandes musikpedagogiska reflektioner


Syftet med denna uppsats var att uppnå en ökad kunskap om ett kompetensområde sam har betydelse för ett kommande läraryrke, nämligen lärarstuderandes musikpedagogiska reflektioner under sin utbildning. Fyra lärarstudrandes sk mentorsböcker tolkades utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. Tolkningen genomfördes både på individ- och gruppnivå. Resultatet visade att undersökningspersonernas reflektioner berörde fyra gemensamma intresseområden. ? Beskrivningar av föreläsningar, lektioner och seminarier. ? Reflektioner över den nuvarande studiesituationen. ? Reflektioner över det kommande läraryrket. ? Övergripande musikpedagogiska reflektioner. Vidare tyder resultatet på att samtliga undersökningspersoner förändrade och utvecklade sin reflektiva förmåga men på olika sätt. Detta tog sig uttryck i en ökad insikt om den egna personliga utvecklingen, djupare reflektioner av pedagogisk art samt en vidare syn på den egna utbildningssituationen. Studien visade även på nya infalssvinklar till fortsatt musikpedagogisk forskning inom en rad områden som kan vara av betydelse för ett kommande läraryrke inom grundskolan.

Författare

Per-Anders Sundbaum

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..