Fokus på människan
ett personalvetarperspektiv på initiering av organisationsförändring
OrganisationsförändringPersonalvetareTankegångPedagogy and didacticsPedagogikDidaktikAdult educationPermanent educationVuxenutbildningLivslångt lärandeSocial Sciences
Syftet med uppsatsen var att med utgångspunkt i en fokusgrupp identifiera ett personalvetarperspektiv på initiering av organisationsförändring och analysera detta i förhållande till en modell för organisationsförändring samt diskutera konsekvenserna av att inte ta hänsyn till detta perspektiv. Utgångspunkten var kvalitativ. Den valda metoden var en fokusgrupp. I fokusgruppen användes ett stimulus material i form av en fiktiv situation. Denna kompletterades sedan med uppföljande individuella intervjuer. Den valda modellen för organisationsförändring var Scheins utveckling av Lewins modell från 1951 som består av tre stadier; unfreeze, change och refreeze. Slutsatsen vi kom fram till var att personalvetarperspektivet utgörs av ett antal synsätt som tillsammans bildar en helhet vars fokus är människan i organisationen. Om detta perspektiv inte tas hänsyn till kan det få konsekvenser i form av till exempel motstånd.