Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Löpande beskattning - Sida 4 av 19

GrÀnsdragningen mellan nÀringsverksamhet och hobby : betrÀffande hÀstverksamhet

Syftet med uppsatsen Àr att analysera vilka faktorer som pÄverkar bedömningen avom hÀstverksamhet ska beskattas som inkomst av tjÀnst eller som inkomst av nÀringsverksamhet. Med anledning av att rÀttspraxis i viss utstrÀckning Àr in casubetonad och saknar utförligare motiveringar Àr det emellertid omöjligt att tÀcka allatÀnkbara faktorer. Uppsatsen omfattar verksamheter med inriktning pÄ ridsporthÀstar, d.v.s. ridsportverksamheter. Med begreppet ridsportverksamhet avserjag alla ridsportens grenar, sÄsom hoppning, dressyr, fÀlttÀvlan, körning och distansritt, och Àven andra hÀstrelaterade verksamheter som exempelvis ridutbildning, hÀstuppfödning, inackordering och hingsthÄllning.

Samma eller likartad verksamhet : En granskning av den praktiska tillÀmpningens överenstÀmmelse med regleringen samma eller likartad verksamhets syfte.

Rekvisitet samma eller likartad verksamhet Àr en del av de sÀrskilda reglerna kring beskattning av fÄmansaktiebolag. DÄ samma eller likartad verksamhet anses föreligga blir den aktuella delÀgarens aktier kvalificerade, vilket innebÀr att utdelningen upp till ett visst belopp beskattas i inkomstslaget kapital, överskjutande del beskattas i inkomstslaget tjÀnst. Denna bedömning Àr av stor betydelse för delÀgarna i ett fÄmansaktiebolag och syftet med denna uppsats Àr dÀrför att utreda hur vÀl den praktiska tillÀmpningen av rekvisitet stÀmmer överens med syftet bakom regleringen samma eller likartad verksamhet.Syftet med regleringen Àr att förhindra att delÀgare genom olika bolagskonstruktioner kringgÄr de sÀrskilda reglerna kring beskattning av fÄmansaktiebolag samt att förhindra att ersÀttning för arbetsinsatser betalas ut genom utdelning istÀllet för lön. Genom en studie av relevant praxis pÄ omrÄdet kan det fastslÄs att den senare praxisen pÄ omrÄdet skiljer sig frÄn den Àldre. Detta dÄ det i den tidigare praxisen endast diskuteras huruvida en hel eller en del av en verksamhet kan anses överförd frÄn ett bolag till ett annat dÀr verksamheten i det senare bolaget ligger inom ramen för verksamheten i det första bolaget.

Vilande Bolag : Beskattning av fÄmansföretag

Title: Dormant companies ? Taxation of closely held companiesProblem: Many companies are facing a business transfer and fall within a smaller company with a few owners and therefore that tax jurisdiction is current. They risk facing high taxes but it can be avoid by setting the company in an inactive status for five years.Purpose: The purpose is to describe the inactive company rules and the verdict from the Swedish Supreme Administrative Court. Also to investigate how this verdict will affect company sellers.Method: Based on a case study and by analyzing the Swedish Law conclusions has been determinate.Result: A dormant company must be inactive for five years, and then the company can benefit from a different taxation. The owner and itÂŽs relatives canÂŽt be active in the company during this five year period.

Proportionalitetsprincipens tillÀmpning i samband med skattetillÀgg

Skatteparadis har funnits i mÄnga Är. De första trenderna pÄ skatteparadis kan spÄras redan frÄn 1960 - talet och det verkar inte finnas nÄgot stopp för dess tillvÀxt. PÄ grund av en alltmer globaliserad vÀrld har kapitalrörelserna frigjorts över nationsgrÀnserna. LikasÄ har alltfler mÀnniskor i dag en ökad förmögenhet. Allt detta tillsammans skapar en skattekonkurrens som gör det möjligt för vissa stater, det vill sÀga skatteparadis, att locka till sig utlÀndska investerare som i vanliga fall inte skulle ha varit sÄ attraktiva om de förmÄnliga skattevillkoren inte hade funnits.Uppsatsens syfte Àr dels att ge en innebörd av vad skatteparadis innebÀr, dels att studera vilka aktioner riktade mot skatteparadis det finns samt pÄvisa hur dessa fungerar som medel.

EU:s förÀndringar i moder/dotterbolagsdirektivet angÄende hybridlÄn : Hur kommer dessa förÀndringar att pÄverka inkomstskattelagen och skatteflyktslagen?

Uppsatsens syfte Àr att utreda hur EU:s förÀndringar i moder/dotterbolagsdirektivet kommer att pÄverka svensk lagstiftning i form av IL och SFL. FörÀndringarna i direktivet har gjorts för att förhindra bolagens anvÀndande av s.k. hybridlÄn för att uppnÄ dubbel icke-beskattning i medlemsstater. Utöver den hÀr förÀndringen har det Àven infogats gemensamma skatteflyktbestÀmmelser i direktivet, bestÀmmelser som samtliga medlemsstater mÄste följa. Sverige har sedan tidigare implementerat moder/dotterbolagsdirektivet i svensk lagstiftning och har Àven en lag mot skatteflykt.

Skatteparadis : Hur fungerar CFC - lagstiftningen som en förebyggande ÄtgÀrd?

Skatteparadis har funnits i mÄnga Är. De första trenderna pÄ skatteparadis kan spÄras redan frÄn 1960 - talet och det verkar inte finnas nÄgot stopp för dess tillvÀxt. PÄ grund av en alltmer globaliserad vÀrld har kapitalrörelserna frigjorts över nationsgrÀnserna. LikasÄ har alltfler mÀnniskor i dag en ökad förmögenhet. Allt detta tillsammans skapar en skattekonkurrens som gör det möjligt för vissa stater, det vill sÀga skatteparadis, att locka till sig utlÀndska investerare som i vanliga fall inte skulle ha varit sÄ attraktiva om de förmÄnliga skattevillkoren inte hade funnits.Uppsatsens syfte Àr dels att ge en innebörd av vad skatteparadis innebÀr, dels att studera vilka aktioner riktade mot skatteparadis det finns samt pÄvisa hur dessa fungerar som medel.

Akademiska experters deltagande i normbildningsprocessen

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att utreda akademiska experters inflytande i normbildningsprocessen med fokus pÄ SOU 2008:80. Vidare syftar examensarbetet till att analysera varför endast ett fÄtal akademiska experter deltar i normbildningsprocessen och undersöka bakomliggande faktorer till det lÄga deltagandet. Vi har frÀmst anvÀnt oss av ett deduktivt tillvÀgagÄngssÀtt, men Àven induktivt i liten utstrÀckning. VÄr metodansats har varit kvalitativ och vid intervjuförfarandet har vi anvÀnt öppna frÄgor. Vi har anvÀnt ett flertal olika studier rörande akademiska experters deltagande i normbildningsprocesser, vilka vi sedan har synkroniserat till sammanhÀngande texter.

Beskattning av incitamentprogram som avser aktieoptionsprogram och aktier med inskrÀnkningar i förfoganderÀtten

MÄnga företag vÀljer att införa olika former av incitamentprogram. Dessa program kan anvÀndas i syfte att locka till sig kompetent personal men Àven för att sporra medarbetare och öka lojaliteten till företaget. De aktierelaterade incitamentprogrammen gÄr ofta ut pÄ att den anstÀllde kan förvÀrva vÀrdepapper pÄ förmÄnliga villkor. Liksom andra förmÄner pÄ grund av tjÀnst utgÄr förmÄnsbeskattning som ska beskattas i inkomstslaget tjÀnst. Tidpunkten för beskattning avgörs med hjÀlp av den s.k.

Sveriges kompletterande normgivning kring periodiseringsfrÄgan : En rÀttsfallsstudie av fem prejudicerande domslut

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analysera svÄrigheter, risker och möjligheter angÄende den kompletterande normgivningen som tillÀmpas vid periodiseringsfrÄgan.Metod: I uppsatsen anvÀnds en kvalitativ ansats för att uppfylla det formulerade syftet. En rÀttsfallsstudie anses ge den bÀsta utgÄngspunkten för att svara pÄ problemstÀllningen. Denna rÀttsfallsstudie har gjorts pÄ fem prejudicerande rÀttsfall. Utöver denna empiriinsamling har referensramen utvecklats genom en rÀttsdogmatisk metod ur ett företagsekonomiskt perspektiv med hjÀlp av gÀllande rÀtt, doktrin och vetenskapliga artiklar.Resultat: Studien visar att realisationsprincipen och rÀttspraxis har den största inverkan för argumentationen vid domsluten. Principerna mÄste sÀttas i ett sammanhang för att möjliggöra att beslut kan fattas i varje enskilt fall.

Vilka liberaliseringseffekter har brödupproren och situationen i Jordanien fÄtt och varför? - en sammandrabbning mellan ekonomi och kultur

Denna uppsats utreder samspelet mellan politisk kultur och politisk ekonomi i Jordaniens politiska liberaliseringsprocess genom en litteraturstudie förankrad i kulturspecifik forskning. Det teoretiska huvudsyftet Àr att pröva Michael Ross teori om förhÄllandet mellan beskattning relativt offentlig service och politisk liberalisering, pÄ en djupare nivÄ. Högre beskattning relativt offentlig service antas ge representation, politisk liberalisering och demokratisering. Vi kartlÀgger vilka kringliggande faktorer denna ekonomiska cost-benefit-modell fungerar tillsammans med.VÄr slutsats Àr att den ekonomiska cost-benefit-modellen samspelar med en kulturell cost-benefit-modell. I Jordanien tillfredstÀllde inte regimen befolkningens krav pÄ subvention av exempelvis brÀnsle och basmatvaror.

En utredning av arbetsgivarbegreppet vid tillÀmpningen av expertskattereglerna i 11 kap IL : UtifrÄn den grundlÀggande principen om fri rörlighet av kapital inom EU

För att locka till sig kvalificerad utlÀndsk arbetskraft inför allt fler lÀnder inom EU en mer förmÄnligare beskattning för denna typ av arbetstagare. Sverige införde en sÄdan beskattning Är 2001 vilket innebÀr att experter, forskare eller nyckelpersoner som kommer till Sverige för att arbeta under en period kortare Àn 5 Är endast beskattas pÄ 75 procent av sin lön och annan ersÀttning. För att kunna erhÄlla denna förmÄnligare beskattning ska arbetsgivaren vara ett svenskt bolag eller ett utlÀndskt bolag med fast driftstÀlle i Sverige och arbetsgivaren definieras som den som betalar ut ersÀttningen till arbetstagaren. Utformning har lett till att utbetalningar frÄn ett utlÀndskt bolag beskattas högre Àn en objektivt jÀmförbar utbetalning som kommer frÄn ett svenskt bolag. En sÄdan situation Àr ej tillÄten enligt de grundlÀggande principerna om fri rörlighet inom EU.

FYSISK MODELLERING AV IEEE 14-BUS TEST SYSTEM

I denna rapport beskrivs uppfo?randet av en fysisk modell av ett va?xelstro?msystem baserad pa? IEEE 14-bus referensmodell. Projektets resultat, en prototyp monterad pa? en tavla, a?mnar tja?na ett pedagogiskt syfte fo?r att kunna anva?ndas fo?r studiea?ndama?l och har konstruerats efter o?nskema?l fra?n avdelningen Industrial Information and Control Systems (ICS) pa? KTH. Arbetet har framskridit genom att identifiera efterstra?vade modellfunktioner, samt genom att va?lja adekvata komponenter utifra?n bl.a.

Sui generis-skydd för databaser

Arbetet behandlar möjligheten att avyttra fastigheter utan beskattning genom reglerna om underprisöverlÄtelser och nÀringsbetingade andelar. Centrala frÄgor som behandlas Àr nÀr andelar Àr lagertillgÄngar enligt reglerna i 27 kap. och 17 kap. IL samt hur kapitlen förhÄller sig till varandra. Vidare analyseras frÄgan om betydelsen av skatteflyktslagen vid avyttring av tillgÄngar genom anvÀndandet av reglerna om underprisöverlÄtelser och nÀringsbetingade andelar..

PÄgÄende arbeten pÄ löpande rÀkning -HFD 2011 ref 20 och dess pÄverkan pÄ redovisningen

Sammanfattning: Det har under lÄng tid tillbaka varit praxis att tillÀmpa alternativregeln vid intÀktsrapporteringen av pÄgÄende arbeten pÄ löpande rÀkning, vilket innebÀr att man som redovisare vÀljer att inte aktivera företagets ofakturerade pÄgÄende arbeten. I HFD 2011 ref. 20 blev det faststÀllt att omrÄdet pÄgÄende arbeten pÄ löpande rÀkning Àr frikopplat frÄn beskattning. Det i sin tur innebar att de flesta normgivningsorgan Àndrade sina rÄd och rekommendationer, dock inte BFN.Syftet med studien Àr dÀrmed att undersöka hur parterna och instanserna i fallet frÄn 2011 har argumenterat i frÄgan samt att se hur domen pÄverkar redovisningen av pÄgÄende arbeten pÄ löpande rÀkning.För att kunna genomföra studien och finna svar pÄ studiens forskningsfrÄgor har vi intervjuat fyra utvalda respondenter och grundligt undersökt akten frÄn rÀttsfallet 2011. Vi har Àven tagit del av den pÄgÄende debatten gÀllande studiens omrÄde i tidskriften Balans.

Samma eller likartad verksamhet : ordalydelsens nya skatterÀttsliga tolkning

År 1991 förĂ€ndrades lĂ€get för Sveriges fĂ„mansföretag i samband med att en ny skattereform infördes. Reformen medförde förmĂ„nligare beskattning pĂ„ utdelning och kapitalvinst för fĂ„mansföretagsĂ€gare med kvalificerade aktier. Samtidigt infördes Ă€ven de sĂ„ kallade 3:12-reglerna för att förhindra fĂ„mansföretagsĂ€gare, med kvalificerade aktier, frĂ„n att omvandla faktisk arbetsinkomst till kapitalinkomst. I inkomstskattelagens 57 kap 4§ anges förutsĂ€ttningarna för nĂ€r en aktie ska anses vara kvalificerad. Enligt denna paragraf anses aktierna i ett fĂ„mansföretag bland annat kvalificerade om Ă€garen eller nĂ„gon nĂ€rstĂ„ende, under de senaste fem Ă„ren, varit verksam i ett annat fĂ„mansföretag som bedriver ?samma eller likartad verksamhet?. 3:12-reglerna har vid ett flertal tillfĂ€llen förĂ€ndrats genom Ă„ren och tvĂ„ av de mer vĂ€sentliga förĂ€ndringarna genomfördes Ă„r 1995 samt 1996 och berörde begreppet ?samma eller likartad verksamhet?.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->