Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Löpande beskattning - Sida 5 av 19

Sambandet mellan redovisning och beskattning : Koppling eller frikoppling

Since January 1st 2005, public companies within the European Union shall prepare their consolidated accounts in conformity with the international accounting standards. The adopted accounting standards are IASB?s IAS/IFRS completed with interpretations. Furthermore, member states may permit or require public companies to prepare their annual accounts according to IAS/IFRS. Sweden has not yet given companies the ability to use IAS/IFRS in the annual accounts due to taxation difficulties the strong relationship between accounting and taxation brings.

LÄneförbudets koncernundantag : -En skatterÀttslig analys av ett utvidgat koncernbegrepp

SammanfattningI början pÄ 1970-talet infördes ett lÄneförbud i den svenska aktiebolagslagen som innebÀr ett förbud för aktiebolag att lÀmna penninglÄn till den som Àger aktier, Àr styrelseledamot eller verkstÀllande direktör i bolaget eller annat bolag i samma koncern. Detta förbud trÀffar Àven nÀrstÄende till dessa personer. FrÄn detta förbud finns Àven en rad undantag föreskrivna dÄ det under vissa förutsÀttningar ansetts affÀrsmÀssigt motiverat att tillÄta lÄn till subjekt i den förbjudna kretsen. Ett av dessa undantag Àr det sÄ kallade koncernundantaget som tillÄter lÄn inom koncerner under den förutsÀttningen att moderbolaget har sin hemvist inom Europeiska ekonomiska samarbetsomrÄdet (EES). Motivet bakom lÄneförbudet Àr framförallt av skatterÀttslig karaktÀr och genom detta önskade man förhindra den skatteflykt som uppstÄr dÄ fysiska personer lÄnar medel frÄn bolaget för att finansiera sin privata konsumtion och pÄ detta sÀtt skjuter upp eller helt undgÄr beskattning av detta kapital.

Det materiella sambandets vara eller icke vara : en studie vilken berör SOU 2008:80

Det har lÀnge förts en diskussion kring om det materiella sambandet till redovisning Àr det bÀst lÀmpade sÀttet att faststÀlla beskattningsunderlaget. Den senaste utredningen kring förslaget om en frikoppling Àr SOU 2008:80. Denna utredning har varit utgÄngspunkten för vÄr undersökning, för att besvara vÄr frÄgestÀllning kring huruvida det föreligger ett behov av den föreslagna frikopplingen samt eventuella konsekvenser. Vi har utgÄtt frÄn en induktiv ansats och har utfört denna uppsats som en kvalitativ studie. VÄra primÀrdata Àr inhÀmtad frÄn intervjuer med revisorer frÄn tvÄ av Sveriges största redovisning- och revisionsbyrÄer.  Vi har Àven inhÀmtat information frÄn sex olika intressenter i deras remissyttranden över SOU 2008:80.

"Hoppe dÀr!" - en studie om barns samspel under inskolningen pÄ förskolan

Inför starten av en ny förskola vÀcktes vÄrt intresse för hur samspelen mellan de yngre barnen gestaltar sig under inskolningen. Vi har tagit utgÄngspunkt i den tidigare forskningen om de yngre barnens samspel i förskolan. I den teoretiska förankringen valde vi att anvÀnda oss av Sterns teorier om barns sjÀlvutveckling och av Merleau-Pontys tan-kar om kroppens betydelse för vÄr förstÄelse av omvÀrlden. Syftet med under-sökningen var att studera barns samspel under inskolningen. VÄr frÄgestÀllning Àr: Vad hÀnder i samspelet mellan de yngsta barnen (1-3 Är) under inskolningen pÄ för-skolan? Undersökningen genomfördes i tvÄ förskolegrupper med hjÀlp av videokamera och lö-pande protokoll.

Metoder för att hindra skatteflykt : I ljuset av R 2010 ref. 51

Medlemskapet i EU har fÄtt effekter pÄ den direkta beskattningens omrÄde dÄ internrÀttsliga skatteregler mÄste utformas i enlighet med EUF-fördraget. Icke-bosatta som tillfÀlligt arbetar i Sverige beskattas enligt en definitiv kÀllskatt i SINK eller A-SINK. Beskattning sker pÄ bruttoinkomsten, kostnadsavdrag medges inte. Vidare medges inte heller avdrag som Àr kopplade till den skattskyldiges personliga förhÄllanden.Mot bakgrund av EUDs praxis faststÀlldes SINK och A-SINK vara oförenliga med de fria rörligheterna i fördraget. Oförenligheten bestod i den diskriminering som uppstod dÄ en icke-bosatt beskattades hÄrdare Àn en bosatt person i motsvarande situation.

Judicial tax treaty override i RegeringsrĂ€tten : Analys av RÅ 2008 not 61

Varje suverÀn stat bestÀmmer sin beskattningsrÀtt, de subjekt och objekt som staten ÄlÀgger skatt. Om tvÄ skilda staters beskattning trÀffar samma person och transaktion, uppstÄr in-ternationell juridisk dubbelbeskattning. Eftersom dubbelbeskattning kan leda till en mycket hög beskattning av en enskild, och dÀrmed verka som ett hinder för internationell handel, ingÄr stater skatteavtal i vilka rÀtten att beskatta fördelas mellan staterna. Skatteavtalen skapar dÀrmed en inskrÀnkning av den rÀtt staten tar sig i den interna lagstiftningen. Sverige har ett 90-tal skatteavtal med olika lÀnder; en majoritet av dessa följer den avtalsmodell som arbetats fram inom OECD.

Konflikthantering i skolan : En studie om verksamma pedagogers syn pÄ konflikter och konflikthantering

Rekvisitet samma eller likartad verksamhet Àr en del av de sÀrskilda reglerna kring beskattning av fÄmansaktiebolag. DÄ samma eller likartad verksamhet anses föreligga blir den aktuella delÀgarens aktier kvalificerade, vilket innebÀr att utdelningen upp till ett visst belopp beskattas i inkomstslaget kapital, överskjutande del beskattas i inkomstslaget tjÀnst. Denna bedömning Àr av stor betydelse för delÀgarna i ett fÄmansaktiebolag och syftet med denna uppsats Àr dÀrför att utreda hur vÀl den praktiska tillÀmpningen av rekvisitet stÀmmer överens med syftet bakom regleringen samma eller likartad verksamhet.Syftet med regleringen Àr att förhindra att delÀgare genom olika bolagskonstruktioner kringgÄr de sÀrskilda reglerna kring beskattning av fÄmansaktiebolag samt att förhindra att ersÀttning för arbetsinsatser betalas ut genom utdelning istÀllet för lön. Genom en studie av relevant praxis pÄ omrÄdet kan det fastslÄs att den senare praxisen pÄ omrÄdet skiljer sig frÄn den Àldre. Detta dÄ det i den tidigare praxisen endast diskuteras huruvida en hel eller en del av en verksamhet kan anses överförd frÄn ett bolag till ett annat dÀr verksamheten i det senare bolaget ligger inom ramen för verksamheten i det första bolaget.

Fastighetspaketering - risker och möjligheter

Arbetet behandlar möjligheten att avyttra fastigheter utan beskattning genom reglerna om underprisöverlÄtelser och nÀringsbetingade andelar. Centrala frÄgor som behandlas Àr nÀr andelar Àr lagertillgÄngar enligt reglerna i 27 kap. och 17 kap. IL samt hur kapitlen förhÄller sig till varandra. Vidare analyseras frÄgan om betydelsen av skatteflyktslagen vid avyttring av tillgÄngar genom anvÀndandet av reglerna om underprisöverlÄtelser och nÀringsbetingade andelar..

Skatternas inverkan pÄ skogens vÀrde : en fallstudie av rÀntefördelning och rationaliseringsförvÀrv

Prisstegringen pÄ skog har under de senaste Ären varit anmÀrkningsvÀrt hög. Samtidigt Àr det svenska systemet för beskattning av skogsintÀkter mycket komplext och invecklat. Systemet medger att skogsÀgaren kan göra olika avdrag för att sÀnka sin skatt och dÀrmed erhÄlla en högre lönsamhet. Möjligheten till avdrag och ekonomisk nytta av dessa Àr beroende av skogsbrukarens övriga inkomster och ÀgarförhÄllanden. MÄlet med denna studie Àr dÀrför att utreda hur skattesystemet pÄverkar prisbildningen av skogsfastigheter.

UnderprisöverlÄtelser i förening med EG-rÀtten sÀrskilt med hÀnsyn till skatteskyldighet och verksamhetsgren

NÀr en tillgÄng tas ut ur en nÀringsverksamhet utan att marknadsmÀssigt vederlag har erlagts presumeras en beskattningsÄtgÀrd. Huvudregeln Àr dÄ att beskattning skall ske som om tillgÄngen har avyttrats för ett pris som motsvarar marknadsvÀrdet. Detta innebÀr att överlÄtaren kan komma att uttagsbeskattas för skillnadsbeloppet mellan marknadsvÀrdet och det eventuella vederlaget. Det Àr dock en allmÀn uppfattning att affÀrsmÀssigt vÀlmotiverade omstruktureringar skall kunna ske utan att detta utlöser nÄgon omedelbar beskattning. DÀrmed kan uttagsbeskattning underlÄtas om förutsÀttningarna för en underprisöverlÄtelse Àr uppfyllda.

SINK och A-SINK : Diskriminering i ljuset av C-440/08 Gielen

Medlemskapet i EU har fÄtt effekter pÄ den direkta beskattningens omrÄde dÄ internrÀttsliga skatteregler mÄste utformas i enlighet med EUF-fördraget. Icke-bosatta som tillfÀlligt arbetar i Sverige beskattas enligt en definitiv kÀllskatt i SINK eller A-SINK. Beskattning sker pÄ bruttoinkomsten, kostnadsavdrag medges inte. Vidare medges inte heller avdrag som Àr kopplade till den skattskyldiges personliga förhÄllanden.Mot bakgrund av EUDs praxis faststÀlldes SINK och A-SINK vara oförenliga med de fria rörligheterna i fördraget. Oförenligheten bestod i den diskriminering som uppstod dÄ en icke-bosatt beskattades hÄrdare Àn en bosatt person i motsvarande situation.

Syntetiska optioner - en skatterÀttslig studie

Bland de olika typerna av optionsprogram till anstÀllda finns en som avviker frÄn de övriga ? syntetiska optioner. Syntetiska optioner skiljer sig frÄn de övriga optioner genom att de inte ger innehavaren nÄgon rÀtt att förvÀrva aktier utan endast ger en rÀtt till en kontant slutreglering vid en bestÀmd framtida tidpunkt. Skatteregler som gÀller för syntetiska optioner upplevs ofta som komplexa av bÄde anstÀllda och arbetsgivare. Syftet med denna uppsats Àr dÀrför att utreda beskattningskonsekvenserna för sÄvÀl företaget som den anstÀllde.

Beskattning av kapitalinkomster i privatbostadsföretag. : SÀrskilt om rÀnteintÀkter mot bakgrund av lagstiftarens ambitioner om neutralitet i inkomstbeskningen.

Abstract Children with neuropsychiatric disorders often require special arrangements from the society. These measures could target the child itself, its parents, or other parts of the social network surrounding the child. Parents of children with neuropsychiatric disorders are often deeply engaged both in their child and in these measures.Three parents of children with neuropsychiatric disorders, and four counselors in different habilitation centers, were interviewed. The purpose of this qualitative interview study was to describe the methods with which the counselors worked to support parents of children with neuropsychiatric disorders, and to understand how the parents experienced this support offered by the counselors.The qualitative interviews with counselors and parents followed a thematic interview guide. A structured interview form was used.

Gemenskapsinterna förvÀrv : Har Skatteverkets dokumentationskrav konstitutionellt stöd?

Gemenskapsinterna förvÀrv Àr ett uttryck för handel mellan nÀringsidkare i olika medlemsstater inom Europeiska gemenskapen (EG). Enligt huvudregeln i mervÀrdesskattelagen (1994:200) (ML) ska ett förvÀrv beskattas i ursprungsstaten, varifrÄn transporten pÄbörjas. Vid gemenskapsinterna förvÀrv finns det dock speciella regler framtagna för beskattningen, i syfte att undvika dubbelbeskattning. Reglerna innebÀr att sÀljaren blir undantagen frÄn skatteplikt i dennes etableringsland medan köparen beskattas för förvÀrvet i sitt etableringsland.Den svenska lagstiftningen anger att för att ett gemenskapsinternt förvÀrv ska undantas frÄn beskattning mÄste varan transporteras av sÀljaren, köparen eller nÄgon för deras rÀkning frÄn ett EG-land till ett annat. Vidare mÄste köparen vara registrerad som skattskyldig till mervÀrdesskatt i ett annat EG-land Àn det som varan utgick ifrÄn.

Den svenska förmÄnsbeskattningen

FörmÄnsbeskattningens grundlÀggande syfte Àr att Ästadkomma neutralitet mellan olika avlöningsformer. Det ska med andra ord inte uppstÄ diskrepanser i beskattningen beroende pÄ om den anstÀllde vÀljer att uppbÀra kontant lön eller erhÄlla en förmÄn som Àr berÀttigad i tjÀnsten. I samband med anstÀllning, ett uppdrag eller annan inkomstbringande aktivitet Àr det vanligt att den anstÀllde erhÄller betalning i form av varor, lÄn av en produkt, rabatter eller rÀtten att bruka nÄgot som finns i företaget. Avlöningen kommer den anstÀllde till del genom andra sÀtt Àn betalning i form av kontanter och denna form av ersÀttning blir enligt huvudregeln föremÄl för förmÄnsbeskattning. I de flesta fall skall en förmÄn beskattas pÄ likartat sÀtt som en kontant ersÀttning, dvs.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->