Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Löpande beskattning - Sida 14 av 19

KartlÀggning och förbÀttringar av vÀrdeflöden genom vÀrdeflödesanalys : En empirisk fallstudie

Pa? Kongsberg Automotive (KA) i Mullsjo? tillverkas bland annat va?xelfo?ringssystem till en gemensam plattform av personbilar. Fo?retaget ser idag potential i att fo?rba?ttra flo?det av produkterna och dess inga?ende komponenter genom fabriken. KA tillverkar dessutom ma?nga av komponenterna i samma fabrik som slutmonteringen sker vilket skapar goda fo?rutsa?ttningar till att uppra?ttha?lla effektiva flo?den.

Är tioĂ„rsregeln i 3 kap. 19 § Inkomstskattelagen förenlig med EG-rĂ€tten? : Vad blir konsekvenserna av den nya lydelsen?

Uppsatsens syfte Àr att utreda huruvida tioÄrsregeln i 3 kap. 19 § IL strider mot EG-rÀtten. Vidare undersöks konsekvenserna utav den utvidgade regeln i förhÄllande till den internationella skatteavtalsrÀtten.Avsaknad av total harmonisering inom skatteomrÄdet i EU resulterar i att praxis frÄn EGD Àr vÀgledande och av stor vikt för medlemsstaterna. Skatteregler i intern rÀtt fÄr inte utformas pÄ ett sÀtt att de strider mot nÄgon av de grundlÀggande rörelsefriheterna i EG-fördraget.TioÄrsregeln innebÀr i grova drag att kapitalvinster som uppstÄr vid avyttring av tillgÄngar, skall beskattas i Sverige under de tio nÀstföljande Ären efter utflyttning frÄn Sverige. TioÄrsregeln i dess tidigare lydelse har inte fungerat ÀndamÄlsenligt.

TioĂ„rsregelns, 3 kap 19 § inkomstskattelagen, existens i svensk rĂ€tt - Är regeln begrĂ€nsad av skatteavtal - Är regeln förenlig med de fria rörligheterna i EUF-fördraget?

Svensk skatterÀtt har genomgÄtt stora förÀndringar de senaste decennierna. En bidragande orsak till det Àr Sveriges internationella Ätagande, frÀmst medlemskapet i EU. I en tid nÀr det Àr vÀldigt enkelt att flytta mellan stater behövs regler inte bara för hur problemet med juridisk dubbelbeskattning ska lösas utan Àven för hur staterna skall hindra att de förlorar skatteintÀkter p.g.a. skatteflykt. TioÄrsregeln infördes för att Sverige ville skydda sitt skatteansprÄk och förhindra skatteflykt.

Carried interest : En analys av uppkomst och beskattning

För PLA-innehavare och key executives anser vi att beskattningen av carried interest ska ske i inkomstlaget kapital. Vi anser ej att den eventuella arbetsinsatsen utförd av PLA-innehavare har en sÄdan koppling till vÀrdeökning i fonden att inkomstslaget tjÀnst ska vara tillÀmpligt. Detta har att göra med att GP-bolagets beslutanderÀtt i fondens förvaltning samt det finns omvÀrldsfaktorer som pÄverkar fondens vÀrdeförÀndring.Vidare anser vi att carried interest ska beskattas hos PLA-innehavarna och key executives, inte hos rÄdgivningsbolaget. Av fondstrukturen framgÄr det tydligt att rÄdgivningsbolaget Àr skilt frÄn GP-bolaget och förvaltningen av en venture capital-fond. Carried interest finns endast avtalat i det avtal som PLA-innehavarna har ingÄtt med ILP-bolaget.

Upprepade interna aktieöverlÄtelser vid generationsskiften av fÄmansföretag : En tolkning av skatteflyktslagen

Kvalificerade aktier i fĂ„mansföretag skall enligt bestĂ€mmelserna i 57 kapitlet IL beskattas i bĂ„de inkomstslaget kapital och tjĂ€nst. Genom att genomföra en upprepad intern aktieöverlĂ„telse kan en företagsĂ€gare avkvalificera sina aktier och beskattas enligt reglerna om kapital. I RÅ 2009 ref. 31 anses att ett förfarande med upprepade interna aktieöverlĂ„telser utgör skatteflykt vilket vĂ€cker frĂ„gan om nĂ€r ett generationsskifte av ett fĂ„mansföretag genom upprepad intern aktieöverlĂ„telse anses vara skatteflykt.Generalklausulen i skatteflyktslagen bestĂ„r av fyra rekvisit. Samtliga rekvisit mĂ„ste vara uppfyllda för att lagen skall vara tillĂ€mplig.

De nya 3:12-reglerna : motiven, kritiken och effekterna

Den 15 april 2013 presenterade regeringen ett fo?rslag till nya regler ga?llande beskattning av utdelning och kapitalvinst pa? kvalificerade andelar i fa?mansfo?retag. Dessa regler a?terfinns i IL 57 kap. och kallas fo?r 3:12-reglerna.

Minska eller inte minska sitt aktiekapital : Hur uppfattar de privata aktiebolagen möjligheten till att sÀnka aktiekapitalet till 50 000 SEK?

SÀnkningen av aktiekapitalkravet frÄn 100 000 till 50 000 SEK den 1 april 2010, förverkligades för att förbÀttra de institutionella villkoren för de privata aktiebolagen och för att fungera som ett incitament till att öka smÄföretagande. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om de privata aktiebolagen har valt att lösgöra eller behÄlla sitt aktiekapital efter denna nya regel och varför. Dessutom Àmnar studien att undersöka om det finns skillnader mellan de som vÀljer att minska eller att behÄlla sitt aktiekapital avseende bransch, Älder och omsÀttning. Studien baseras pÄ en enkÀtundersökning som innefattar 212 respondenter. De resultat som denna undersökning kommer fram till Àr: Att majoriteten av de privata aktiebolagen har valt att behÄlla sitt aktiekapital.Att anledningen bakom att behÄlla aktiekapitalet Àr att bevara företagets kreditvÀrdighet, att anvÀnda aktiekapitalet i verksamheten och för att proceduren med att sÀnka aktiekapitalet anses vara krÄngligt och tidskrÀvande.

Beskattning av förmÄner i fÄmansföretag : Presumtionen om disspositionsrÀtt

SammanfattningSyftet med föreliggande uppsats Ă€r att redogöra och utvĂ€rdera den nya branschkontrollagen utifrĂ„n proportionalitetsprincipen. Vi har undersökt lagens utformning och tillĂ€mpning avseende kontrollavgiften och befrielsegrunderna. Den rĂ€ttsdogmatiska metoden var ett medel för att uppnĂ„ detta mĂ„l.Skatteverket har genom branschkontrollagen fĂ„tt utökad kontrollmöjlighet för att motverka det omfattande skattefusket som förekommer inom restaurang- och frisörbranschen. I och med att lagen har varit verksam i ett Ă„r kan Skatteverket konstatera att den har bidragit till positiva effekter sĂ„som ökade skatteintĂ€kter. Även en ökning av arbetsgivaravgifter har tillfallit staten samt att 4 200 nya tjĂ€nster uppkommit som tidigare enligt Skatteverket var svarta.

ArmlÀngdsprismetoder

Internpriserna sÀtts utifrÄn organisatoriska mÄl, dÀribland vinstmaximerande mÄl, vilket innebÀr för den multinationella företagsgruppen att den globala vinsten ska bli sÄ stort som möjligt. Följaktligen leder detta incitament till att intÀkterna fördelas inom koncer-nen, dels för ett vinstutjÀmnande syfte och dels i beskattningssyfte, som kan Ästadkom-mas genom prissÀttning pÄ transaktioner mellan företagen i gruppen. VinstutjÀmnande syfte kan innebÀra att moderbolaget skjuter in kapital i ett dotterbolag som presenterar ett underskott genom en högre internprissÀttning av produkttransaktioner mellan de bÄda. Dessutom kan det genom en högre prissÀttning av interna transaktioner ske en dold vinstöverföring genom att företagen överför vinster frÄn företag i ett land med hög skat-tebas till ett land med lÄg skattebas och pÄ sÄ vis undkommer en högre beskattning. Det ligger sÄledes i skattemyndigheternas intresse att interna priser Àr korrekta och inte manipuleras.

Konsumentköplagen : TillÀmpningsproblem i gÀllande rÀtt vid fel i hÀst

MÄnga svenska medborgare Àr bosatta i Spanien och erhÄller pensioner som utbetalas frÄn Sverige. Det svensk-spanska dubbelbeskattningsavtalet innehÄller bestÀmmelser om hur fördelningen av beskattningsrÀtten ska ske mellan Sverige och Spanien. Enligt dubbelbeskattningsavtalet har bÄda lÀnderna rÀtt att beskatta inkomsten varför dubbelbeskattning uppstÄr. Enligt dubbelbeskattningsavtalet ska dubbelbeskattningen undanröjas genom omvÀnd avrÀkning. Den omvÀnda avrÀkningen innebÀr att den skattskyldige initialt erlÀgger skatt i bÄde Sverige och Spanien.

Strider uppskovsrÀntan mot retroaktivitetsförbudet?

OmlĂ€ggningen av statlig fastighetsskatt till kommunal fastighetsavgift innebar att Riksdagen var tvungen att finansiera det skattebortfall detta innebar. Kapitalvinstskatten vid avyttring av fastigheter höjdes, uppskovsbeloppet begrĂ€nsades och pĂ„ uppskovsbeloppet pĂ„fördes en rĂ€nta om 0,5 procent. RĂ€ntan pĂ„ uppskovsbeloppet tas ut genom att den som har ett uppskovsbelopp ska ta upp en schablonintĂ€kt som berĂ€knas till 1,67 procent av uppskovsbeloppets storlek vid beskattningsĂ„rets ingĂ„ng enligt 47 kap. 11b § IL. Att rĂ€ntebelĂ€gga uppskovsbeloppen motiverades förutom av finansieringsskĂ€l av att uppskovsbeloppen ökat i och med att de blivit möjliga för bostadsbyten inom EES-omrĂ„det.Även de som fĂ„tt ett uppskovsbelopp beviljat innan uppskovsrĂ€ntan infördes den 1 januari 2008 mĂ„ste betala denna rĂ€nta.

BEPS Action 8 : Finns förutsÀttningar för att de angivna mÄlen uppfylls?

BEPS Àr ett projekt pÄkallat av G20 som bedrivs i OECD:s regi. Projektet syftar till att förhindra erosion av nationers skattebaser, pÄ grund av upplÀgg dÀr vinster genom koncerninterna transaktioner flyttas till lÀnder med lÄg beskattning. Denna uppsats behandlar specifikt BEPS action 8, vilken rör interprissÀttning av immateriella tillgÄngar. Syftet med uppsatsen Àr att utreda om OECD:s rapport angÄende BEPS action 8 ger förutsÀttningarna för att uppfylla, de i rapporten angivna mÄlen, samt vilka problem som kan pÄverka mÄluppfyllelsen. MÄlet med BEPS action 8 Àr att se till att internprissÀttning av immateriella tillgÄngar, inte anvÀnds för att separera beskattningsbara inkomster frÄn vÀrdeskapande aktiviteter.DÀrmed fokuserar BEPS action 8 pÄ att se till att utförande av funktioner, anvÀndande av tillgÄngar och risktagande kompenseras pÄ ett korrekt sÀtt, dÄ detta anses bidra till vÀrdeskapande.

Förenklingsregeln : Bör tillÀmpningen begrÀnsas för att minska inkomstomvandling?

Vid införandet av 3:12-reglerna var lagstiftarens syfte att förhindra inkomstomvandling för delĂ€gare i fĂ„mansföretag. PĂ„ senare tid har synsĂ€ttet förĂ€ndrats och man fokuserar sedan reformen 2006 mer pĂ„ att stimulera företagande och förenkla regelverket. År 2006 infördes förenklingsregeln för att underlĂ€tta tillĂ€mpningen av grĂ€nsbeloppsberĂ€kningen. Förenk­lingsregeln innebĂ€r en förenklad berĂ€kning av grĂ€nsbeloppet som inte tar hĂ€nsyn till företagets verksamhet. Det har i studier visats att förenklingsregelns tillĂ€mpning utnyttjas i skatteplaneringssyfte av delĂ€gare i fĂ„mansföretag utan direkt aktivitet.Syftet med denna uppsats Ă€r att utreda förenklingsregeln och huruvida nĂ„gon begrĂ€nsning bör införas i dess tillĂ€mpning för att undvika inkomstomvandling.

Hur kommer de nya skatteavtalen att pÄverka CFC-lagstiftningen?

Det har sedan lÄng tid tillbaka förekommit att svenska skattskyldiga försökt att undkomma beskattning i Sverige genom att gömma undan tillgÄngar utomlands i lÄgbeskattade lÀnder, dÀr sekretessen av information har varit stor. Lagstiftarna i Sverige har försökt att förhindra detta genom att tidigare infört den s.k. CFC-lagstiftningen. Syftet med lagstiftningen Àr att förhindra eller Ätminstone försvÄra att svenska skattskyldiga företar transaktioner med ut-lÀndska juridiska personer och genom det urholkar den svenska skattebasen. Lagstiftningen möjliggör att svenska skattskyldiga beskattas löpande för sin andel av det överskott som uppstÄr i utlÀndska juridiska personer, oavsett om delÀgaren erhÄller nÄgon utdelning eller inte.De senaste Ären har skatteavtal angÄende utbyte av information mellan Sverige och lÄgbe-skattade lÀnder haft hög prioritet i regeringens arbete för att med denna metod sÀkerstÀlla den svenska skattebasen.

Carried interest i den svenska riskkapitalbranschen : En studie av den sÀrskilda vinstandelen och dess verkliga innebörd i den svenska inkomstbeskattningen

Riskkapitalbranschen har varit etablerad i Sverige sedan 1980-talet, trots det finns det idag inget regelverk som specifikt reglerar denna verksamhet. Sedan Är 2007 har Skatteverket bedrivit djupgÄende utredningar av bolag verksamma inom riskkapitalbranschen. I utredningarna har fokus legat pÄ en sÀrskild vinstandel som utgÄr till vissa aktiva aktörer inom denna bransch. Den sÀrskilda vinstandelen benÀmns carried interest och har skapat stor debatt pÄ riskkapitalomrÄdet. Debatten grundar sig i hur carried interest ska klassificeras och beskattas.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->