Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Löpande beskattning - Sida 15 av 19

Revision av kontanthantering i restaurangbranschen

Under de senaste Ären har manipulering av kassaregister ökat och blivit mer datoriserat. Kontantbranschen Àr den bransch som frÀmst berörs av ekonomisk brottslighet. Detta brott sker pÄ mÄnga olika sÀtt, vilket dels kan bero pÄ att det idag inte existerar nÄgon regel som innebÀr att samtliga ska ha ett godkÀnt kassaregister. Genom det sÄ kallade ?Restaurangprojektet? som bedrivs i Stockholms lÀn har det framkommit att grundlÀggande principer för bokföring av kontanta affÀrshÀndelser underlÄtits i ett stort antal aktiebolag, detta utan att revisorn i bolaget har reagerat.

Formella sambandets betydelse för redovisningen

Bakgrund/Problem: Redovisning har utvecklats tack vare internationaliseringen vilket harlett till att mĂ„nga frĂ„gor inom redovisningen Ă€r obesvarade i skattelagstiftningen.Utvecklingen av redovisningsregler gör att skattelagstiftningen skall ses över och dĂ€rför harregeringen startat en utredning om hur sambandet skall se ut.Det formella sambandet innebĂ€r att det finns sĂ€rskilda skatterĂ€ttsliga regler dĂ€r redovisningenskall följa beskattningen. Sambandet gör att företag redovisar bĂ„de balansposter och resultatsom hade sett annorlunda ut om det inte hade förelegat ett formellt samband vilket uppenbararsig i koncernredovisningen dĂ€r skatteeffekterna elimineras sĂ„som de obeskattade reserverna.Ännu ett exempel pĂ„ sambandets effekter Ă€r vĂ€rdering av pĂ„gĂ„ende arbeten dĂ€r juridiskapersoner och koncerner har olika redovisningsmöjligheter. I de fall en bokföringsskyldig harmöjlighet att vĂ€lja mellan dessa tvĂ„ metoder för redovisning av en transaktion vĂ€ljer företagenofta den metod som Ă€r mer förmĂ„nlig frĂ„n ett skatteperspektiv, vilket sedan fĂ„r genomslag iredovisningen. FrĂ„n en samordningssynpunkt Ă€r detta problematiskt dĂ„ innehĂ„llet i dejuridiska personerna mĂ„ste justeras till de regler som finns vid upprĂ€ttande avkoncernredovisningen.Syfte: HĂ€r vill vi fĂ„ en förstĂ„else av den företeelsen som uppstĂ„r inom det formella sambandetoch dess betydelse pĂ„ redovisningen samt vad ett avskaffande kan innebĂ€ra.Metod: Vi har utgĂ„tt ifrĂ„n en abduktiv arbetsmetod med en hermeneutisk kunskapssyn. Somunderlag i vĂ„r teoretiska start har vi anvĂ€nt oss gĂ€llande regler och normer angĂ„endesambandet mellan beskattning och redovisning för upprĂ€ttandet av Ă„rs- ochkoncernredovisningen.

God redovisningssed i rÀttsfall - nÀr avviker bedömningen frÄn BokföringsnÀmndens yttrande?

Ämnet uppsatsen behandlar Ă€r redovisningsrĂ€tt. BĂ„de juridik och redovisning Ă€r tvĂ„ delar som gĂ„r in i varandra. Syftet har varit att undersöka hur domstolarna dömer i fall dĂ€r god redovisningssed behandlas, med fokus pĂ„ nĂ€r RegeringsrĂ€tten, RegR, och BokföringsnĂ€mnden, BFN, inte Ă€r överens. BFN Ă€r en statlig myndighet som Ă€r upprĂ€ttad för att utveckla god redovisningssed. De avlĂ€mnar pĂ„ begĂ€ran yttranden till domstolar i fall om god redovisningssed.De presenterade fem rĂ€ttsfallen Ă€r alla prejudikat, dvs.

Skillnaden mellan regelverken K2 och K3 - Regelverkens pÄverkan pÄ företagets skattemÀssiga resultat och utdelningsbara medel.

I Sverige finns det ett samband mellan redovisning och beskattning. Enligt BokföringsnÀmnden skall företagen utföra löpande bokföring samt upprÀtta ett bokslut. NÀr företagen redovisar skall detta göras i enlighet med god redovisningssed och rÀttvisande bild. Det Àr BokföringsnÀmnden som har ansvaret för att utveckla god redovisningssed samt upprÀtta allmÀnna rÄd. BokföringsnÀmnden startade K-projektet, vilket Àr allmÀnna rÄd.

HFD:s Peru-domar : Fo?rha?llandet mellan skatteavtal och intern ra?tt

Lagstiftningen om skattefrihet pa? kapitalvinster pa? na?ringsbetingade andelar samt RA? 2004 not. 59 innebar startskottet fo?r en ny typ av skatteplanering som kom att kallas Peru-uppla?gg. Skatteavtalet med Peru utnyttjades och stora skattevinster i de aktuella bolagen var fo?ljden.

Det svensk-spanska dubbelbeskattningsavtalets bestÀmmelser gÀllande pensioner : En undersökning av bestÀmmelsernas förenlighet med den fria rörligheten för personer samt skatteförmÄgeprincipen

MÄnga svenska medborgare Àr bosatta i Spanien och erhÄller pensioner som utbetalas frÄn Sverige. Det svensk-spanska dubbelbeskattningsavtalet innehÄller bestÀmmelser om hur fördelningen av beskattningsrÀtten ska ske mellan Sverige och Spanien. Enligt dubbelbeskattningsavtalet har bÄda lÀnderna rÀtt att beskatta inkomsten varför dubbelbeskattning uppstÄr. Enligt dubbelbeskattningsavtalet ska dubbelbeskattningen undanröjas genom omvÀnd avrÀkning. Den omvÀnda avrÀkningen innebÀr att den skattskyldige initialt erlÀgger skatt i bÄde Sverige och Spanien.

Att arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan : En studie om pedagogers syn pÄ arbetet med pedagogisk dokumentation som utvÀrderingsverktyg i förskolan

Lagstiftningen om skattefrihet pa? kapitalvinster pa? na?ringsbetingade andelar samt RA? 2004 not. 59 innebar startskottet fo?r en ny typ av skatteplanering som kom att kallas Peru-uppla?gg. Skatteavtalet med Peru utnyttjades och stora skattevinster i de aktuella bolagen var fo?ljden.

Graham och hans adepter : Likheter amerikanska vÀrdeinvesterare emellan

Sammanfattning Bakgrund: Med bakgrund i att ideella föreningar upplever sin verksamhet som ovillkorligt skattebefriad Àr det intressant undersöka den faktiska medvetenhet kring skatteredovisning, och hur den pÄverkar föreningarnas redovisningsval. Problematiskt Àr att samtidigt som ideella föreningars skatteregler Àr likartade, finns indikationer pÄ skillnader i sÄvÀl medvetenhet som redovisningsval föreningarna emellan.Syfte: Syftet Àr att ur ett institutionellt perspektiv undersöka ideella idrottsföreningars medvetenhet kring skatteredovisning. Vidare avser vi undersöka hur denna medvetenhet uttrycker sig i föreningarnas redovisningsval.Teori: Teoribildningen utgÄr ifrÄn ett institutionellt perspektiv som förklarar organisationers ageranden. Fokus ligger vid formella regler och informella normer vilka utgör institutioner som formar organisationers beteenden. Vidare förklaras ocksÄ vÀgberoende, som kan ses som ett resultat av organisationers tendenser att följa tidigare handlingsval.Metod: TillvÀgagÄngssÀttet bygger pÄ kvalitativ metod, i form av semistrukturerade intervjuer som genomförts med tio ideella idrottsföreningar i Uppsalaregionen.

Revisorns roll vid en kreditbedömning sett ur revisorns, bankens och smÄföretagets perspektiv

Bakgrund: Efter diskussioner kring avskaffandet av revisionsplikten för smÄ bolag ifrÄgasÀtts revisorernas betydande roll för de företag som berörs. För en lÄngivare kan den slopade revisionsplikten för smÄ bolag pÄverka deras bedömning vid en kreditgivning. Detta eftersom det Àr genom revision och Ärsredovisningar som banker gör noggranna undersökningar (Halling, 2007). Tidigare forskning har försökt beskriva revisorns roll ur det lilla företagets perspektiv dÀr den traditionella rollen av en revisor enligt Gooderham et el., (2004) Àr en person som hjÀlper till med registrering och genomgÄng av rapporter samt att lagar och regler vad gÀller beskattning efterlevs. Revisorns roll Àr oftast sett ur företagets perspektiv vilket vi stÀller oss frÄgandes till eftersom tidigare forskning Àven tyder pÄ att relationen mellan revisorn, banken och företaget Àr av stor betydelse och att dessa parter har nytta av varandras kunskaper vid en kreditbedömning. Syfte: Vi vill beskriva ur revisorns, bankens, företagets och perspektiv vilken roll en revisor har vid en kreditbedömning i ett litet företag, samt försöka förstÄ relationen mellan de tre olika perspektiven och deras syn pÄ revisorns roll.

Lagfartskapningar : En studie om det svenska lagfartssystemet

InskrivningsvÀsendet utgör en grundlÀggande del av fastighetsrÀtten. Registrering av fastigheter började ske redan under medeltiden. Registreringen var bÄde ett allmÀnt och enskilt intresse eftersom det var av vikt att veta vem som var rÀtt Àgare till en fastighet, frÀmst för att den fasta egendomen utgjorde den viktigaste kÀllan till beskattning. Fastighetsregistret Àr idag ett officiellt register i Sverige över hur marken i landet Àr indelad, samt över ÀgandeförhÄllandena. Ett inskrivningsregister innefattar sÄledes nödvÀndig information om fastighetens ÀgandeförhÄllanden, hur mÄnga inteckningar som beviljats och vilka pantbrev som finns samt vilka rÀttigheter som Àr inskrivna.Vid köp av fastighet ska en ansökan om lagfart göras för att registrera rÀtt Àgare, detta Àr en lagstadgad skyldighet för köparen.

EU-stadgans tillÀmplighet pÄ skattetillÀgg och skattebrott : En frÄga om rÀttssÀkerhet?

SammanfattningUppsatsen behandlar EU-stadgans tillÀmplighet pÄ det svenska dubbelförfarandet, pÄförande av skattetillÀgg och utdömande av straffrÀttsliga pÄföljder vid oriktig uppgift. FramstÀllningen baseras pÄ gÀllande lagtext vid 1 december 2011, men hÀnsyn har Àven tagits till lagförslaget avseende den nya skatteförfarandelagen, SFL, som avses trÀda i kraft den 1 januari 2012.  Besvarandet av syftet sker ur ett svenskt perspektiv med beaktande av rÀttssÀkerheten för den enskilde. Det klargörs att EU-stadgans stÀllning innebÀr att den skall ha företrÀde framför motstridig nationell rÀtt. Vidare kan kravet pÄ klart stöd som HD har uppstÀllt för att underkÀnna det svenska dubbelförfarandet med stöd av Europakonventionen, inte upprÀtthÄllas vid EU-stadgans tillÀmpning. Ett sÄdant krav skulle strida mot rÀttssÀkerhetskravet pÄ en bestÀmd rÀttskÀllehierarki, och dÀrmed inte tillförsÀkra den enskildes rÀttssÀkerhet.

RÀntebelÀggning av periodiseringsfonder : En studie om pÄverkan avseende Uppsala lÀns största företag

Periodiseringsfonder innebÀr att företag har en möjlighet att senarelÀgga beskattning av en del av det beskattningsbara resultatet. En lagÀndring under 2004 innebar att periodiseringsfonder rÀntebelades. De nya reglerna trÀdde i kraft och började tillÀmpas för de beskattningsÄr som pÄbörjades efter utgÄngen av 2004. Företagen stÀlldes inför ett dilemma, att antingen minska eller helt lösa upp sina periodiseringsfonder pÄ grund av den nyinförda rÀntan, eller att behÄlla befintliga periodiseringsfonder och fortsÀtta göra avsÀttningar och dÀrmed fÄ betala rÀnta.Syftet med uppsatsen Àr att utreda hur rÀntebelÀggningen av periodiseringsfonder har pÄverkat Uppsala lÀns femtio största aktiebolag mÀtt i omsÀttning. Uppsatsförfattarna vill undersökavilka faktorer som har pÄverkat företagens beslut att antingen lösa upp eller göra fortsatta avsÀttningar till periodiseringsfonder.

Vilken nytta har Skatteverket av revison? En studie kring ett avskaffande av revisionsplikten

År 1983 infördes kravet om lagstadgad revisionsplikt för samtliga aktiebolag i Sverige. Lagens huvudsakliga uppgift var att motverka ekonomisk brottslighet i smĂ„ aktiebolag. EU skiljer pĂ„ revision i smĂ„ och stora aktiebolag. Det Ă€r upp till varje medlemsstat om revisionsplikt skall finnas för de allra minsta företagen. Sverige har valt att inte göra nĂ„gra lĂ€ttnader Ă€n men i ett uttalande i december 2006 ges klara direktiv om att regeringen har en önskan att underlĂ€tta för smĂ„företagarna.

Ingen succé? ? Revisorers syn pÄ K2

En undersökning gjord av KPMG visar att det nya regelverket K2 som BokföringsnÀmnden har gett ut inte tillÀmpas av nÄgra mindre aktiebolag i studien. Arnell menar att revisorers instÀllning till K2 har en pÄverkan pÄ varför de inte tillÀmpas. (Kristoffersson 2009). Det hÀr har lett oss in i syftet att genom en empirisk studie identifiera och analysera vad revisorer anser om K2. Eftersom den nuvarande utredningen om sambandet redovisning och beskattning kan komma att pÄverka K2 har vi Àven valt att stÀlla oss frÄgan hur revisorer ser pÄ K2 i relation till SamRoB-utredningen.

GrÀnsöverskridande förlustutjÀmning : En studie av reglerna i 35 a kap. IL

Sedan Är 1965 har Sverige haft koncernbidragsregler som har till syfte att Ästadkomma resultatutjÀmning inom en koncern. Anledningen till att reglerna finns Àr att beskattningen inte ska styra valet av organisationsform. Beskattningen ska inte variera beroende pÄ om verksamheten bedrivs som en koncern eller som ett enda bolag. De svenska reglerna i 35 kap. IL förutsÀtter dock att mottagaren av koncernbidraget beskattas i Sverige, vilket gör att reglerna enligt uppsatsen slutsats anses strida mot EU-rÀtten.Koncernavdragsreglerna i 35 a kap.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->