Sök:

Sökresultat:

487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 5 av 33

Intressenternas roll i legitimeringsprocessen vid ett internationellt förvÀrv : En medieanalys av MAN:s bud pÄ Scania

Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra det retoriska spelet i media runt affÀren mellan Old Mutual och Skandia med affÀren mellan MAN och Scania för att sedan belysa intressenternas roll och betydelse. Uppsatsen utgÄr frÄn Bentemark och Pedersens (2006) studie om retoriska strategier vid ett fientligt bud. UtifrÄn den studien genomför vi en medieanalys av debatten runt MAN:s bud pÄ Scania. VÄrt resultat jÀmförs med det frÄn Bentemark och Pedersen (2006), dÀr bÄde likheter och skillnader upptÀcktes. DÀrefter belyses intressenternas roll i debatten och det sker med hjÀlp av teorier av bland annat Rhenman (1964), om företagets intressenter, och Mitchell et al.

FörÀndring av arbetssÀtt : -En studie av samverkan mellan konstruktörer och produktsamordnare och deras arbetsmiljöer pÄ Scania

SammanfattningSyftet med arbetet var att studera arbetssÀttet mellan konstruktörer och produktsamordnare, utvÀrdera dessa och dÀrefter ge förslag till hur samverkan kan förbÀttras mellan rollerna. Syftet var Àven att studera nÄgra av de arbetsmiljöer som produktsamordnare kommer i kontakt med och komma med förÀndringsförslag pÄ hur Scania ska kunna förbÀttra dessa.En litteraturstudie har genomförts med syftet att förstÄ ÀmnesomrÄdena och dÀrigenom fÄ en grund till att kunna föreslÄ förbÀttringar. Författaren har Àven studerat litteratur och genomgÄtt kurser för att fÄ bÀttre förstÄelse för hur Scania fungerar. ArbetssÀttet mellan produktsamordnare och konstruktörer har studerats genom en mindre observationsstudie och samtal med produktsamordnare. En referensintervju utfördes pÄ SAAB Aerostructures för att fÄ en insikt i hur en stor förÀndring kan gÄ till, vad som gick bra och vad som kan förbÀttras.Resultatet pÄvisar bÄde brister med de studerade arbetsmiljöerna samt hur en produktsamordnares arbetsdag kan se ut, med problemomrÄden dÀr förbÀttringar kan göras för att skapa ett bÀttre arbetsflöde.

Finansieringsmöjligheter för Scanias fristÄende ÄterförsÀljare

Lastbilsindustrin Àr idag en komplex industri dÀr marknaden prÀglas av stor konkurrens aktörerna emellan. För att utnyttja den fria marknaden och entreprenörens drivande krafter för en lyckad affÀr har Scania valt att tillÀmpa DOS-standarder för sina ÄterförsÀljare. Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga de poster som försvÄrar en entreprenörs möjligheter att starta som ÄterförsÀljare för Scania. Studien har för avsikt att ligga till grund för vidare diskussioner och skapa en förstÄelse för vilka kostnader som pÄverkar entreprenören i startfasen. Kostnader som kan vara direkt avgörande vad det gÀller att hitta lönsamhet i verksamheten. Direktiv frÄn EU har fÄtt Scania att skapa standarder bland sina ÄterförsÀljare.

Hantering av dataflöde i produktutveckling

Examensarbetet har utförts pÄ Scanias avdelning för forskning och utveckling i SödertÀlje, mellan september 2010 och februari 2011. Syftet med projektet var att studera hanteringen av indata kring tvÄ mjukvaruprogram som Scania erbjuder för att simulera prestanda och vissa fysiska egenskaper hos lastbilar och bussar. Projektet har haft tre övergripande delar:KartlÀggning av informationsflöden och orientering i arbetssÀtt, system, med meraRiskanalys och utvÀrdering av befintliga processer för indatahanteringUtveckling av förbÀttringsförslag och rekommendationerArbetet inleddes med en litteraturstudie dÀr Àmnen relevanta för projektet, sÄ som informationshantering och produktutveckling, studerades. Parallellt med detta utfördes ett antal intervjuer med personal pÄ Scania som alla var involverade i hanteringen av den aktuella informationen. Resultatet av intervjuerna sammanfattades i flödesscheman, dÀr informationskÀllor och -flöden illustrerades.

En undersökning av framtidametoder för att sÀkra förband i produktion

The thesis is an examination of the methods that are appropriate and long-term choice to obtain clamping force and secure screw joints in production. The employer, Scania CV AB, transmission manufactures axle gears to all trucks produced in SödertÀlje. One of the most common assembly elements is screw joints, where the clamping force is essential to achieve a secure joint. Current methods to secure the joint is due much of the friction effect and is an indirect method to measure the clamping force. The clampforce accuracy becomes more widely with torque angle control.

Bildbaserade instruktioner i Scanias Servicehandbok : - För effektiv informationsinhÀmtning

Technical products are becoming more and more complex, this means that the drivers, mechanics and service personnel?s need for assistance such as the service literature is increasing. In this degree project the focus is on the technical manuals of Scania?s Workshop Manual. Today, the information in the Workshop Manual consists of collaboration between text and illustrations.

Scanias produktionssystem inom den finansiella tjÀnstesektorn : Ett beslutsunderlag för Scania Industrial Control, omorganisering för effektivisering av en utfaktureringsfunktion

Denna undersökning Àr resultatet av en kandidatuppsats skriven vid handelshögskolan, UmeÄ universitet pÄ uppdrag av Scania Industrial Control vid Scania CV AB i SödertÀlje. Scania arbetar efter ett produktionssystem (SPS) som har grunden i Toyota Production System (TPS) och tar formen av ett hus dÀr Scanias vÀrderingar, principer och prioriteringar framgÄr. Scanias framgÄng anses bygga pÄ att nyttja personalens kompetens inom förbÀttringsgrupper, ett arbete som sker genom SPS. Historiskt sett har SPS tydligast Äterfunnits inom Scanias produktionsavdelningar, emellertid har arbetssÀttet börjat överföras i alla Scanias verksamheter för att genomsyra hela företaget. Scania ser i dagslÀget över sina verksamheter för att nÄ lÄngsiktiga effektiviseringar med mÄlet att öka sin framtida konkurrenskraft.

Registrerad : - En förklarande studie av SkÄnepolisens romregister

In 2011, a crime prevention initiative was undertaken by the Swedish police department in Scania. Two years later, the Swedish media reported on this initiative, claiming that it had been intended as an ethnic registration of Romani people. This revelation resulted in a great deal of controversy and sparked a national debate on the issue of ethnicity and public registration in Sweden. The police in Scania had difficulties explaining the purpose of such a registration effort, and could not provide evidence that it had been legitimate and legal. This paper will attempt to explain the motivation behind the original police initiative with a theoretical analysis based on assessments from public authorities.

Den medeltida stadshamnen : Om strandomrĂ„dets topografi och funktion i tre ÖresundsstĂ€der

This essay focuses on the function and development of city harbors during the middle ages in the Scanian part of Öresund. The purpose of the survey is to take a closer look at topography, development and activities on the shores in three coastal cities along the west coast of Scania. The cities that has been part of the survey are: Skanör ? Falsterbo, Malmoe and Landskrona, three cities that follows each other chronologically and that show both similarities and differences in appearance, function and urbanization.The cities of Skanör ? Falsterbo and Malmoe were important market places for the medieval Scania market with the herring fishery in focus. The cities? birth has to be looked upon in relation to these activities.

Utveckling av arbetsmetod för DFA

Scania is among the leading companies in the heavy vehicle industry. Scania also assemble engines for their trucks and buses, as well as to external marine and industrial applications. Wrongly assembled parts leads to quality problems, which makes it important to secure that the assembly is correct. To do this Design For Assembly (DFA) is used to describe how parts should become easier to assemble. Scania?s production unit for engine assembly has had a working method for DFA in the shape of a checklist, which is not used.

Uppstart av nytt produktionsavsnitt

Detta examensarbete utfördes pÄ DM-Motorbearbetningen vid Scania CV AB i SödertÀlje. DM har en plan för att öka kapaciteten i tillverkningen, detta gör att det under de nÀrmaste Ären kommer pÄbörjas ett antal investeringsprojekt i nya produktionsavsnitt. I dagens konkurrensutsatta marknader blir det viktigare och viktigare att vara effektiv och att ha korta ledtider i allt arbete som utförs inom industrin. I och med detta finns det stora vinster i att vid uppstart av nytt produktionsavsnitt kunna korta ned tiden som det tar till full produktionstakt. Fokus i detta arbete har legat pÄ att identifiera möjliga orsaker till att denna tid blivit lÀngre Àn vad som planerats i tidigare projekt pÄ Scania.Historiskt nÀr Scania har projekterat och startat nya produktionsavsnitt har det alltid tagit en viss tid innan förvÀntad volym och kvalitet uppnÄtts efter produktionsstart.

Konstruktion av smÄsÀckstömmare

Scania CV is one of the world's largest truck manufacturer. It is not only the directproduction of vehicles and methods that are important for Scania but also the servicemarket handling spare parts, repairs and workshops. The department Vehicle ServiceInformation construct standard times through work measurement for particularworks in the workshops. The software application STAM is used in the servicemarket to create and store standard times which then are exported to theworkshops' own systems.The purpose of this master thesis is to analyse and evaluate the internal workmeasurement system that includes standard times and the software STAM. Also,based on external analysis and benchmarking of other systems suggest appropriatefuture development within the area for Scania Vehicle Service Information.In order to perform the investigation, interviews and studies have been doneinternally at the departments that are involved in work measurement as well asexternally at Scania workshops.

Konstruktion och berÀkningar av skogsmaskinshytt

Scania CV is one of the world's largest truck manufacturer. It is not only the directproduction of vehicles and methods that are important for Scania but also the servicemarket handling spare parts, repairs and workshops. The department Vehicle ServiceInformation construct standard times through work measurement for particularworks in the workshops. The software application STAM is used in the servicemarket to create and store standard times which then are exported to theworkshops' own systems.The purpose of this master thesis is to analyse and evaluate the internal workmeasurement system that includes standard times and the software STAM. Also,based on external analysis and benchmarking of other systems suggest appropriatefuture development within the area for Scania Vehicle Service Information.In order to perform the investigation, interviews and studies have been doneinternally at the departments that are involved in work measurement as well asexternally at Scania workshops.

Automatisk rengöring av produktionsbana

Scania CV is one of the world's largest truck manufacturer. It is not only the directproduction of vehicles and methods that are important for Scania but also the servicemarket handling spare parts, repairs and workshops. The department Vehicle ServiceInformation construct standard times through work measurement for particularworks in the workshops. The software application STAM is used in the servicemarket to create and store standard times which then are exported to theworkshops' own systems.The purpose of this master thesis is to analyse and evaluate the internal workmeasurement system that includes standard times and the software STAM. Also,based on external analysis and benchmarking of other systems suggest appropriatefuture development within the area for Scania Vehicle Service Information.In order to perform the investigation, interviews and studies have been doneinternally at the departments that are involved in work measurement as well asexternally at Scania workshops.

Demonstrationsrigg för mÀtning av vÀtskors egenskaper

Scania CV is one of the world's largest truck manufacturer. It is not only the directproduction of vehicles and methods that are important for Scania but also the servicemarket handling spare parts, repairs and workshops. The department Vehicle ServiceInformation construct standard times through work measurement for particularworks in the workshops. The software application STAM is used in the servicemarket to create and store standard times which then are exported to theworkshops' own systems.The purpose of this master thesis is to analyse and evaluate the internal workmeasurement system that includes standard times and the software STAM. Also,based on external analysis and benchmarking of other systems suggest appropriatefuture development within the area for Scania Vehicle Service Information.In order to perform the investigation, interviews and studies have been doneinternally at the departments that are involved in work measurement as well asexternally at Scania workshops.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->