Sök:

Sökresultat:

487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 6 av 33

Anledningar till att ha incitamentsprogram i svenska företag

ProblemVilka anledningar finns det för att ha incitamentsprogram enligt revisionsbyrÄerna och hur överensstÀmmer det med Scanias incitamentsprogram?SyfteSyftet Àr att beskriva likheter och skillnader för anledningar till att ha incitamentsprogram enligt revisionsbyrÄerna jÀmfört med Scania AB.Metod Vi har gjort en multipel fallstudie pÄ grund av att vi har studerat flera organisationer.  Vi har samlat in information till empiri genom litteratur, artiklar, Ärsredovisningar och intervjuer. Intervjuerna har genomförts pÄ revisionsbyrÄer. GÀllande vÄrt jÀmförelseobjekt Scania AB har vi genomfört en telefonintervju, för att ta reda pÄ vilka anledningar det finns att ha incitamentsprogram för svenska företag.SlutsatsVi kan konstatera att det finns fem anledningar för ha incitamentsprogram i svenska företag enligt revisorerna och dessa Àr: Rekrytera och behÄlla kompetens inom företaget, att fördela risken mellan Àgarna och ledningen, att fÄ ledningen att investera i projekt som gynnar företaget pÄ lÄngsikt, att styra ledningen till önskat beteende och att motivera de anstÀllda till att prestera bÀttre. Det finns en likhet mellan revisorerna och Scania AB och den Àr att rekrytera och behÄlla kompetens inom företaget..

SkÄnska trÀhÀgnader : en studie i konstruktion och historisk utbredning

The Scanian woodfences has been determined by two mainly elements: Scania's composition of tree species, with a large element of deciduous forest, and the local building tradition which has more in common with the European continent than the Swedish tradition. By examining responses from ethnological question lists deriving from the first half of the 1900s, combined with literature studies, I have been able to deepen and broaden the knowledge behind the various fencing design. In addition I ?ve constructed maps which could illustrate their historical geographic distribution.I have come to the conclusion that there was three main types of woodfences that was most common until the barbed wire was introduced in the early 1900s and later on replaced the elderly woodfences. Common for the three main types is that the base material was made out of Juniperus communis, this largely because of its durability against rot.

Insourcing i en vÀrld av outsourcing - varför gÄr Scania mot strömmen?

SÄvÀl den teoretiska vÀrlden som nÀringslivet domineras idag av exempel pÄ outsourcing, men under senare Är har exempel pÄ motsatsen demonstrerats. Scania Àr ett av dessa exempel. Syftet med denna uppsats Àr att belysa Scanias motiv för att insourca i en tid dÄ outsourcing synes vara den mest utbredda trenden.För att besvara uppsatsens syfte har en kvalitativ fallstudie utförts genom att intervjua personer i Scanias verkstÀllande ledning. Ett inourcingbeslut Àr av strategisk betydelse och Àr tÀtt sammankopplat med definitionerna av vad som Àr företagets kÀrnverksamhet och vilka dess konkurrensfördelar Àr. Scania ser produktion i allmÀnhet, och den av motornÀra komponenter i synnerhet, som kÀrnkompetens.

Konceptutveckling av stÀnkskÀrm : För lastbilars andra framaxel

Detta examensarbete utfördes pÄ uppdrag av Scania. MÄlet var att ta fram koncept pÄ en stÀnkskÀrm som skall placeras över den andra framaxel pÄ lastbilar med dubbla framaxlar. Det togs Àven fram en uppskattning kring hur mycket vÀrde en sÄdan skÀrm skulle skapa Ät Scania. Dubbla framaxlar anvÀnds dÄ vikten över lastbilens frÀmre del Àr sÄ stor att den behöver delas upp pÄ tvÄ axlar. Endast 8% av de lastbilar Scania sÀljer behöver dubbla framaxlar.

Metod för att visa sÀkringsrelation under EMIR

Vid ett G20 möte i Pittsburgh den 26 september 2009 togs ett beslut om att marknaden för OTC-derivatkontrakt behövde nÄgon form av reglering. Tidigare hade brist pÄ insyn medfört att det var svÄrt att uppskatta de risker som dessa kontrakt innebar. Detta kom att leda till att regelverket EMIR implementerades i Europeiska unionen. De huvudsakliga Ätaganden som EMIR kom att innebÀra var ett rapporteringskrav gÀllande dessa affÀrer, ett clearingkrav vid omfattande anvÀndning av dessa typer av kontrakt samt implementering av förfaranden för att minska risk. I regelverket sÀgs dock att clearingkravet undantas om det gÄr att bevisa att de ingÄngna OTC-derivatkontrakten motverkar risk i ett företags verksamhet och ej Àr ingÄngna i spekulationssyfte.DÄ EMIR pÄverkar alla de aktörer som anvÀnder sig av OTC-derivatkontrakt pÄverkar Àven detta regelverk Scania.

GÄr det att stÀlla om en lina för axelbearbetning pÄ 30 min? : En fallstudie pÄ Scania Transmission, SödertÀlje

Tillverkningslinan för vÀxellÄdans ingÄende axel har funnits i sitt nuvarande utförande sedan sensommaren 2013. OmstÀllningstiden för linan översteg med rÄge det önskade, vilket ledde till lÄnga stopptider och förlorad produktionstid. Under de förutsÀttningar som rÄdde hamnar genomsnittet för omstÀllningstiden nÄgonstans i intervallet 3-4 timmar, men tider kring 6 timmar hör inte till ovanligheterna. MÄlet med uppdraget var att, pÄ den observerade linan, sÀnka omstÀllningstiden till 30 minuter samtidigt som produkternas kvalitet bibehÄlls. Ett delmÄl under arbetets gÄng var att skapa förutsÀttningar för att tidsvariationen minskas samt att det definieras hur omstÀllningstiden pÄ linan ska mÀtas.

Quality Assurance of Prototype Parts

Scania CV AB i SödertÀlje har lÀnge haft ett behov av att kvalitetssÀkra de prototypartiklar som köps in till tester. I dagslÀget tvingas kvalitetsingenjörerna att fokusera pÄ artiklar som ska gÄ till serieproduktion vilket medför en osÀkerhet i hur vÀl prototyperna stÀmmer med de ritningar och specifikationer som tagits fram. Genom en utveckling av tre arbetsdokument och en arbetsmetod för anskaffning av prototypartiklar finns nu en struktur som tillgodoser de behov som finns för kvalitetssÀkring av prototypartiklar. Quality Assurance of Prototype Parts (QAPP) utgÄr ifrÄn teorier om hur kvalitetssÀkringsarbete ska utvecklas samt ur empiriskt material frÄn fallföretaget. QAPP Àr nu testat i pilotgrupper och kommer att arbetas vidare med av förvaltningsgrupper pÄ fallföretaget..

Earnings Management och goodwillnedskrivningar. En studie om b?rsnoterade f?retag i Sverige under COVID-19

Bakgrund och problemdiskussion: Earnings management kan v?cka fr?gor om trov?rdighet i den finansiella rapporteringen d? problematiken ligger i m?jligheten att vilseleda redovisningen. Anv?ndningen av ?big bath?-strategier och goodwillnedskrivningar kan skapa en snedvriden bild av f?retagens l?nsamhet genom att p?verka f?retagens redovisning. Utifr?n den unika ekonomiska situationen som COVID-19 utgjorde, samtidigt som regeringen tillhandah?ll omfattande krisst?d till f?retag, uppst?r nyfikenhet f?r hur f?retag kan ha hanterat sin redovisning, inklusive nedskrivningar av goodwill, under pandemin. I enlighet med IFRS ska f?retag genomf?ra ?rliga nedskrivningspr?vningar av goodwill, men p? grund av f?retagsledningens m?jlighet till diskretion?ra bed?mningar v?cks fr?gan om nedskrivningar av goodwill anv?nds som en form av earnings management i st?llet f?r att ?terspegla den korrekta bilden av f?retagens finansiella st?llning. Syfte: Syftet med studien ?r att studera omfattningen av nedskrivningar av goodwill bland b?rsnoterade f?retag i Sverige under COVID-19, samt om det finns tecken p? earnings management. Metod: Studien till?mpar en kvantitativ metod med deduktiv ansats.

En uppdatering av d?den ? En studie kring ombyggnationer och ?teranv?ndning av g?nggrifter

There are several known instances of megalithic graves being rebuilt and reused already in prehistoric time. The aim of this study is to investigate the phenomenom of megalithic reuse through the theorethical framework of social memory. Focus lies on two graves in southern Sweden; Firse sten in Falbygden and Skepparsl?v 10 in Scania. The two graves were originally constructed as passage graves but have in different ways been remodified into gallery graves.

Set Based Concurrent Engineering : En undersökning för Scania CV AB

This Master thesis has been carried out at Scania CV AB in SödertÀlje, in collaboration withKTH, The Royal Institute of Technology, Stockholm. The focus of this Master thesis isSetBased Concurrent Engineering(SBCE), with the purpose of answering the questions: what isSBCE, how does it work, and for what purposes is it applied.It was early established thatSBCE is often included as a part of Lean product development,which in its turn is often related to Toyota?s way of working. TheSBCE method includesworking with multiple solutions in parallel, eliminating weak alternatives throughout thewhole process. In opposite to a conventional product development process, where it iscommon one at an early stage tries to identify and choose the most promising alternative.Despite the appearance ofSBCE as a resource consuming method, figures from Toyotaindicates the opposite, thatSBCE is in fact a very effective way of working compared to othermore traditional methods.The process of this Master thesis was divided into three phases.

Kovariattransformationers inverkan pÄ matchningsestimatorn vid skattning av kausala effekter : En simuleringsstudie och en jÀmförelse mellan tvÄ behandlingarav psoriasis

Vid ett G20 möte i Pittsburgh den 26 september 2009 togs ett beslut om att marknaden för OTC-derivatkontrakt behövde nÄgon form av reglering. Tidigare hade brist pÄ insyn medfört att det var svÄrt att uppskatta de risker som dessa kontrakt innebar. Detta kom att leda till att regelverket EMIR implementerades i Europeiska unionen. De huvudsakliga Ätaganden som EMIR kom att innebÀra var ett rapporteringskrav gÀllande dessa affÀrer, ett clearingkrav vid omfattande anvÀndning av dessa typer av kontrakt samt implementering av förfaranden för att minska risk. I regelverket sÀgs dock att clearingkravet undantas om det gÄr att bevisa att de ingÄngna OTC-derivatkontrakten motverkar risk i ett företags verksamhet och ej Àr ingÄngna i spekulationssyfte.DÄ EMIR pÄverkar alla de aktörer som anvÀnder sig av OTC-derivatkontrakt pÄverkar Àven detta regelverk Scania.

Prediktion av behandlingsutfall för systemiska lÀkemedel för psoriasis : En jÀmförande studie mellan Random Forest och penalizedregression

Vid ett G20 möte i Pittsburgh den 26 september 2009 togs ett beslut om att marknaden för OTC-derivatkontrakt behövde nÄgon form av reglering. Tidigare hade brist pÄ insyn medfört att det var svÄrt att uppskatta de risker som dessa kontrakt innebar. Detta kom att leda till att regelverket EMIR implementerades i Europeiska unionen. De huvudsakliga Ätaganden som EMIR kom att innebÀra var ett rapporteringskrav gÀllande dessa affÀrer, ett clearingkrav vid omfattande anvÀndning av dessa typer av kontrakt samt implementering av förfaranden för att minska risk. I regelverket sÀgs dock att clearingkravet undantas om det gÄr att bevisa att de ingÄngna OTC-derivatkontrakten motverkar risk i ett företags verksamhet och ej Àr ingÄngna i spekulationssyfte.DÄ EMIR pÄverkar alla de aktörer som anvÀnder sig av OTC-derivatkontrakt pÄverkar Àven detta regelverk Scania.

Framtagning av en förebyggande ÄtgÀrd mot kriminalitet vid lastbilstransporter

Boberg at Scania CV AB. The purpose was to investigate the technical and customer oriented possibilities for the development of a transport security measure against cargo crime, which is a growing problem in Europe. The main goal was to develop a concept that is possible to implement in the Scania CV AB Fleet Management System. Another goal was to develop a security model that will be used as a tool during Scania CV AB?s future development projects of transport security concepts.The work was divided into three main parts: a background study, handling cargo crime, transport security Scania CV AB trucks and market analysis, a stakeholder investigation including a questionnaire and interviews, and a concept development session.

Modellering av beredningsprocess : Utveckling av arbetsmodell för produktionsberedning inom Scania

Med beredning avses hÀr den planering som görs för att möjliggöra och bestÀmma hur bearbetning skall utföras vid tillverkning av en enskild artikel. Med beredning avses Àven resultatet av ett beredningsarbete, vilket Àr en beskrivning av hur produktion skall utföras. Syftet med denna typ av beredning Àr att fÄ vetskap om hur man tillverkar artikeln för effektivast produktion samt stödja konstruktörens arbete med att produktionsanpassa artikeln. HÀr Äterges mitt examensarbete med framtagning av förslag till en överskÄdlig grafisk framstÀllning av beredningsarbetet pÄ företaget Scania.Scania har sedan tidigare en beskrivning för hur det inom företaget skall arbetas med beredning. Beskrivningen gÄr under namnet ?Beredning för Bearbetning och PlÄtformning, Arbetsmodell för Scania?, men Àven kallad MPP (Machining Preparation Process).

Design och framtagande av mÀtanordning för ström och effek pÄ trefas ledare : Josi Periferi strömmeter

The assignment is issued by Scania Maintence AB seeking a new approach to detect power changes in their industrial processes. The work has taken place at Ångströmslaboratoriet and tests have been performed at Scania AB SödertĂ€lje.Today?s society consumes enormous amount of energy. In both economically and environmental view, it is important that the processes are effective, with high power factor. There are many ways to measure power in the industry, what they all have in common is that the installation is advanced, requires time and planning.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->