
Sökresultat:
487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 27 av 33
Väggjutning med självkompakterande betong : Vad påverkar gjutresultatet?
AbstractThis master thesis was performed at Scania transmission department in Södertälje, where the manufacturing of gears is done. Today a large amount of manual handling is performed between the machining and the hardening process. Most of the manual handling is done at the heat treatment department. The purpose of this master thesis is to give a suggestion on how to reduce or eliminate the manual handling at the heat treatment department. The possibility to use the same packaging throughout the processes will also be investigated.
Samordning av monteringssystem och materialförsörjningssystem på Scanias växellådsfabrik i Sibbhult
Bakgrunden till vårt examensarbete på Scania i Sibbhult är att personer i ledande ställning inte är tillfredsställda med hur materialförsörjningen av hemmatillverkade artiklar till monteringslinjen fungerar idag. Syftet med examensarbetet är att ta fram underlag över hur materialförsörjningen och monteringssättet fungerar idag och utifrån detta underlag bedöma om materialförsörjningen till monteringslinjen fungerar optimalt. Om inte, ta fram förslag på förbättringsverktyg för att effektivisera samordningen av materialförsörjningen och monteringssättet.Med hjälp av intervjuer och observationer har vi samlat in information över hur monteringssätt och materialflödessystem fungerar idag. Efter sammanställning och analys av informationen bedömde vi att det nuvarande materialförsörjningssystemet inte fungerar optimalt och att det kan förbättras. Genom brainstorming kom vi fram till ett flertal olika förslag till förbättring, två förslag redovisas i arbetet.
Hantering av kugghjul : -Vägen från mjukbearbetning till hårdbearbetning
AbstractThis master thesis was performed at Scania transmission department in Södertälje, where the manufacturing of gears is done. Today a large amount of manual handling is performed between the machining and the hardening process. Most of the manual handling is done at the heat treatment department. The purpose of this master thesis is to give a suggestion on how to reduce or eliminate the manual handling at the heat treatment department. The possibility to use the same packaging throughout the processes will also be investigated.
En naken forntid? - om textilforskningens roll i den övergripande arkeologiska diskussionen
The aim of this essay is to make clear, whether or not, textile research is visualised in a wider archaeological discussion today. The aim is then to discuss what the archaeological and textile technological research situation in Scandinavia looks like today, and how that relate to what has happened in these two research fields during the years. This essay also has a purpose to find out if there is a need of visualising textile research more in future archaeology, how that shall be done, and what that can possibly supply to our general picture of the prehistory.The head questions are discussed in the light of three investigations. The first is a study of literature used in archaeological education at five Swedish universities. The other two consists of a study which is aimed to find out how textile research results are published, and one in which archaeologists and textile researchers have answered questions about how they experience the relation between archaeology and textile research.There has also been done a comparison between interpretations of the archaeological material from the site of Löddeköpinge in west Scania.
Packningsstrategier för modularisering på chassi : En studie för att öka modulariseringen och flexibiliteten för packning av komponenter på Scanias lastbilschassier
Ett av de mest komplexa gränssnittsområdena på Scanias lastbilar är gränssnittet mellan komponenter och ramsidobalkarna. Orsaken till detta är att det inte finns något standardiserat gränssnitt på hur infästningen av en rammonterad komponent ska ske, utan varje komponent har idag ett unikt gränssnitt mot ramsidobalken. Detta försvårar möjligheten till fri placering och speglingsbarhet längs ramsidobalkarna.Detta examensarbete har utförts i syfte att ta fram en beskrivning på hur en rammonterad modul bör utformas, vilka gränssnitt den ska ha mot ramen samt vilken standardiserad längdenhet den bör delas in i. Vidare har de komponenter och parametrar som påverkar chassikompositionen studerats för att få en bild över den problematik som finns när en flexibel chassikomposition ska uppnås. Examensarbetet behandlar komponenter mellan hjulhusen och de komponenter som studerats är bland annat: Trycklufttankar, SCR-tankar, ljuddämpare, tvärbalkar, bränsletankar och fjädring.Målet har varit att ge rekommendationer på hur dagens chassikomposition kan förbättras för att öka flexibiliteten och få en mer modulär produkt.Efter övergripande studier av dagens komponenter har ett koncept tagits fram på hur ett gränssnitt bör se ut för infästningen av en rammonterad komponent, var media ska dras och var fästen för påbyggnationer ska placeras.Resultatet visar att den första komponenten bör börja på ett avstånd av 675 mm från det teoretiska framaxelcentrumet i stället för de 700 mm som det är idag.
Investeringskalkylering : Ur två perspektiv
Sammanlagt interÂvjuades tre banker och fyra företag. Dessa företag är Be-Ge, Elajo, Saft och Scania och bankerna är Handelsbanken, Nordea samt Swedbank. Företagen är samtliga verksamma i Oskarshamn och bankerna i Kalmar, detta är inget vi ansÃ¥g vara en belastning för uppsatsen dÃ¥ vi tidigt gjorde antagandet att bankernas förfarande inte varierade nämnvärt som en följd av dess geografiska läge, vilket även bekräftades under empiriinsamlingen.Syftet med uppsatsen är att undersöka de valda företagens iordningÂställande av kalkyler som underÂlag för investeringar. Även att undersöka de större bankernas genomgÃ¥ng och anÂvändande av kalkylerna som underlag för kreditÂbeslut. Samt att se hur finanskrisen har pÃ¥Âverkat inÂvesteringsÂbedömningar i företagen sÃ¥ väl som hos bankerna.Vi har valt att arbeta utifrÃ¥n en huvudfrÃ¥ga samt fyra forskningsfrÃ¥gor.
Naturvårdsrestriktioners effekter på brukandet av ädellövskogen i Skåne :
Restrictions in nature conservations are increasing the influence of forest management. Nobel broadleaved forests are more influenced than other forests, because they are considered to be more valuable than other forest types in Skåne. There has been a lack of knowledge about the amount that is set-aside for nature conservation and what types of forest that is concerned.
These are the main questions to be answered in this thesis. Moreover has the timber quality been compared between set-aside and non-set-aside areas since it affect the financial conditions for the forestry in nobel broadleved forests. The last asked question deals with the financial consequences of set-aside.
Cellulosa : en alternativ isolering med hänsyn till brand och fukt?
AbstractThis master thesis was performed at Scania transmission department in Södertälje, where the manufacturing of gears is done. Today a large amount of manual handling is performed between the machining and the hardening process. Most of the manual handling is done at the heat treatment department. The purpose of this master thesis is to give a suggestion on how to reduce or eliminate the manual handling at the heat treatment department. The possibility to use the same packaging throughout the processes will also be investigated.
Analys av brott i punktsvets vid krock med lastbil
Under en krock med lastbil inträffar det olika typer av brott i strukturen, till exempel i punktsvetsar. För att kunna prediktera och simulera ett korrekt deformations- och brottbeteende hos lastbilshytten krävs att dessa svetsbrott efterliknas på ett realistiskt sätt. Idag modelleras punktsvetsarna med hjälp av ej deformerbara sammankopplingar utan brottvillkor. Målet med arbetet är att med hjälp av en beräkningsmodell med brottvillkor på punktsvetsar kunna förutse punktsvetsbrott och på så sätt bättre kunna simulera ett verkligt krockförlopp. I detta examensarbete har olika brottmodeller undersökts och brottparametrar för diverse hopsvetsade materialkombinationer har tagits fram.
Eslövs stadspark : stadsparken som inte var en stadspark men som vill bli
Eslöv received its city privileges in the year 1911 and to celebrate the city?s 100th jubilee it has been decided, among many other things, to reinvigorate the City park. This master thesis presents a new proposal for the design of the City park. As a basis for the new proposal a study of the public park is made in a social and structural context as well as a study of the history of the Eslöv City park. The history of the Eslöv City park is somewhat unclear, especially if there has ever been a one design for the whole park?
To create a picture of the public park in general, a study of literature has been made and to describe the history of the City park I Have researched the city archive in Eslöv.
Uppdatering av underhållsplan för Hüller Hille NBH 290
Urinretention, att inte kunna tömma urinblåsan trots att den är full, är en vanlig postoperativ komplikation. Om tillståndet uppmärksammas i tid och patienten får hjälp att tömma urinblåsan kan permanenta skador av den övertänjda urinblåsan undvikas. De rutiner som idag finns för att motverka stora postoperativa blåsvolymer följs inte alltid. Syftet med denna studie var att undersöka förekomsten av urinretention hos nyopererade patienter utan kvarliggande kateter (KAD) i postoperativ vård. Studien avsåg även undersöka om något samband kunde påvisas till tidigare påvisade riskfaktorer såsom ålder, kön, tidigare miktionsproblem, fyllnadskänsla, operationstid och operationstyp.
Kulturen med en twist : En studie av fyra lokaler från trattbägarkulturen på Gotland.
This thesis analyses the Funnel Beaker Culture on the island of Gotland. Since no comprehensive studies of the remains of the pottery have been made, this is one of the reasons why I chose to study this topic. The purpose of this study is to analyze the pottery and to discuss the chronological and spatial implications. Four sites from the Funnel Beaker Culture on Gotland are studied; Mölner/Gullarve, Gräne, Ardags and Suderkvie. Ceramic samples are analyzed with respect to its ornament and it is discussed if the pottery found at various sites are contemporary.
Kopplingsstyrning för ökad drivlinekomfort
SammanfattningDen serie komponenter hos en lastbil där drivande moment skapas och överförs kallas drivlina. Vid överföring av stora moment uppstår torsion i främst drivaxlarna och vid transienter i överfört moment kan drivlinans trögheter därför komma i svängning. Scania erbjuder sedan en tid sitt automatiska växlingssystem Opticruise med en automatisk koppling som styrs med elektromekanisk aktuator. Syftet med detta examensarbete är att modellera relevant drivlinedynamik med hjälp av Simulink och SimDriveline, att undersöka huruvida kontrollerat kopplingsslip skulle kunna dämpa drivlinesvängningar, samt att ta fram en strategi för reglering av kopplingsposition med hjälp av den elektromekaniska kopplingsaktuatorn vid växelurlägg.En drivlinemodell tas fram och valideras, där endast en styvhet, i drivaxlarna, modelleras. Kopplingens momentöverföringskaraktäristik som funktion av kopplingsposition anpassas mot mätdata.
Rotorsaksanalyser av testriggar : En studie av vad som krävs av Scanias forsknings- och utvecklingsavdelning för att rotorsaksanalyser ska fungera på bästa sätt
När Scanias maskiner som ska testa nya lastbilskomponenter eller hela lastbilar, så kallade testriggar, inte fungerar som de ska så fanns det i dagsläget en uppfattning att problemen i vissa fall dels var återkommande och dels var svåranalyserade. På grund av detta ville Scania Tekniskt Centrum (STC) införa rotorsaksanalyser av när testriggar inte fungerade som de skulle. Denna studie har undersökt vad som i dagsläget behövde förändras och vad som möjliggjorde att rotorsaksanalyser av fallerande hos testriggarna skulle fungera så bra som möjligt.En nulägesanalys gjordes. Resultaten av denna visade på att fyra roller fanns som var involverade i att åtgärda fel hos testriggarna, nämligen de som äger riggarna, de som arbetar med underhåll av riggarna, de som utvecklar riggarna och de som är ansvariga för arbetsmiljön och säkerheten hos riggarna. En process map skapades för att visa hur dessa roller i dagsläget samverkade för att bygga testriggar och åtgärda fel hos dem.Resultaten av nulägesanalysen visade på att fyra övergripande faktorer påverkade huruvida rotorsaksanalyser skulle kunna genomföras.
Flödesorientering av axelförmontering
Scania har utvecklat en filosofi, Scanias Produktionssystem (SPS), vilken används aktivt som grund för arbetet med ständiga förbättringar i verksamheten. Företaget arbetar hårt med att alla delar i produktionen ska följa SPS principer. I dagsläget lever inte axelförmonteringen på busschassi i alla avseenden upp till dessa principer, vilket föranledde detta examensarbete. Syftet med examensarbetet är således att föreslå förbättringar samt att ge ett eller flera förslag på hur axelförmonteringen kan flödesorienteras. En kartläggning av nuläget genomfördes för att få en tydlig blick över området, arbetssätt, utrustning och eventuell förbättringspotential.