Sök:

Flödesorientering av axelförmontering


Scania har utvecklat en filosofi, Scanias Produktionssystem (SPS), vilken används aktivt som grund för arbetet med ständiga förbättringar i verksamheten. Företaget arbetar hårt med att alla delar i produktionen ska följa SPS principer. I dagsläget lever inte axelförmonteringen på busschassi i alla avseenden upp till dessa principer, vilket föranledde detta examensarbete. Syftet med examensarbetet är således att föreslå förbättringar samt att ge ett eller flera förslag på hur axelförmonteringen kan flödesorienteras. En kartläggning av nuläget genomfördes för att få en tydlig blick över området, arbetssätt, utrustning och eventuell förbättringspotential. Kartläggningen innefattade praktik på berörda områden, intervjuer av sakkunniga och datainsamling. Därefter gjordes en litteraturstudie som ligger till grund för problemlösningsfasen. Problemlösningsfasen resulterade i två förbättringsförslag: • En taktad line för hela variantmixen av axlar (?gemensam line?) • Flödet av axlar delas upp på två olika celler (?separat montering av bakaxlar?) Då det visade sig att det skulle bli svårt att minska antalet arbetspositioner på området och därmed minska rörliga kostnader, begränsades nyinvesteringarna för att förslagen skulle bli rimliga ur ett ekonomiskt perspektiv. För att tydliggöra hur de nya förslagen står sig gentemot nuläget och gentemot varandra gjordes en grundlig analys av resultatet. Analysen visar att båda förslagen eliminerar slöseri och följer SPS principer samtidigt som de är ekonomiskt lönsamma. Slutsatsen är att axelförmonteringen är i behov av en omställning och att något av förslagen som examensarbetet levererat bör implementeras så fort som möjligt. Författaren själv förordar förslaget ?separat montering av bakaxlar? eftersom det är lätt att implementera, minskar slöseri samt att det tillgodoser många av kraven i SPS.

Författare

David Forsström

Lärosäte och institution

Luleå/Tillämpad fysik, maskin- och materialteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..