Sök:

Sökresultat:

390 Uppsatser om Lćngsiktiga kundrelationer - Sida 7 av 26

Marknadsföring av konsulttjÀnster - en empirisk studie av designbyrÄer

Studien syftar till att öka förstÄelsen för hur konsulttjÀnster i en starkt vÀxande bransch marknadsförs och kommuniceras för att minska osÀkerheten i samband med kontraktering och pÄ lÀngre sikt Àven leda till stabila kundrelationer. För att inhÀmta djupare information om hur konsulttjÀnster marknadsförs har vi valt att anvÀnda oss av ett kvalitativt angreppssÀtt med en fallstudieansats i form av smÄ-N-studier. Studiens empiriska material utgörs av kvalitativa intervjuer med respondenter frÄn nio designbyrÄer. Med hjÀlp av relevanta teorier för kunskapsintensiva företag och marknadsföring av tjÀnster har vi utvecklat en modell som utgör uppsatsens teoretiska referensram. Denna har sedan anvÀnts för att belysa och förklara den insamlade empirin och legat till grund för vÄr analys och vÄrt resultat.

RÄvaruproducenter med VarumÀrken

Syfte; Syftet Àr att studera om och hur tre rÄvaruproducenter i SkÄne, genom att skapa förutsÀttningar för framtida kundrelationer som utvecklar deras varumÀrken, har utnyttjat kundens delaktighet i varumÀrkets meningsskapande. Metod; Uppsatsen bestÄr av en kvalitativ fallstudie av tre rÄvaruproducenter. Ansatsen Àr deduktiv och utgÄr frÄn det ramverk av teorier som anvÀnts i genomförandet av studien. Med utgÄngspunkt i det insamlade materialet Äterknyts sedan till teorierna i uppsatsens slutsats. Teoretiskt perspektiv; Teoriavsnittet ger en fördjupad förstÄelse för hur man kan arbeta med varumÀrkesutveckling. Flera av dessa lÀgger vikt vid att varumÀrken inte har nÄgot vÀrde i sig utan att det uppstÄr i relationen till kunderna.

IntÀktsskapande genom relationsmarknadsföring -en fallstudie av Hertz biluthyrning

Relationsmarknadsföringen betonar vikten av att vÄrda kundrelationer pÄ lÄng sikt för att skapa intÀkter och lönsamhet. Problemet som undersöks Àr hur ett företag inom biluthyrningsbranschen anvÀnder de relationsskapande medel som Äterges i teorin för att skapa intÀkter. Syftet med studien Àr att fÄ ökad förstÄelse för hur relationsbyggande fungerar i praktiken i ett biluthyrningsföretag. Jag vill undersöka betydelsen av att vÄrda kundrelationer genom relationsmarknadsföring, samt hur intÀkterna pÄverkas genom kundvÀrden och lojalitet. För att kunna besvara de frÄgor som satts upp i problemformuleringen har jag gjort en djupstudie av Hertz biluthyrning.

FrÄn extern information till intern kunskap : CRM ur ett medarbetarperspektiv

CRM Àr ett verktyg för att hjÀlpa företag med deras lÄngsiktiga kundrelationer. Trots de stora möjligheter som finns med detta hjÀlpmedel har företag i mÄnga fall problem med att generera bra resultat frÄn CRM-arbetet.  Forskningen  hÀnvisar till den mÀnskliga faktorn och mÀnniskans involvering i CRM-arbetet  som orsaken till detta. Syftet med denna studie Àr dÀrför att studera medarbetares förutsÀttningar i CRM-arbetet.    Studien Àr  av kvalitativ karaktÀr och syftar till att fÄ en bÀttre förstÄelse för medarbetares subjektiva uppfattning av sitt CRM-arbete. Vi har genomfört nio kvalitativa intervjuer pÄ en stor konferens-, restaurang och evenemangsanlÀggning i VÀsterbotten. Den data vi har samlat in har vi sedan analyserat med hjÀlp av teorier inom organisatoriskt lÀrande.

E-mail som marknadsföringskanal och dess effekter pÄ kundrelationer

E-mail lÀmpas som marknadsföringskanal endast i förhÄllande till varans eller tjÀnstens relationsförvÀntan, som kunden förknippar varan ellertjÀnsten med. Denna relationsförvÀntan utgörs av faktorer sÄsom pris, tidigare kunskap om produkten och produktsegment..

Att bygga kundrelationer med hjÀlp av communities

The advancements in digital technology and its availability contribute to the transfer of companycentricproduct development and value creation to networks or communities. It also changes the basisfor creation of customer relationships as described in previous research on Customer relationshipmanagement (CRM). The purpose of this case study was to gain an understanding of how companieslike our case study object Memoto who developed a physical product which gets added-value fromdigital product-related services looks upon product-centered communities as a way of buildingcustomer relationships. How Memoto looks upon incentives for participation in product-centeredcommunities was also examined.Our research indicated that firms in the start-up phase (which Memoto was when this study wasconducted) initially want to have more control over the process of innovation and hence have directcontact with end-customers. The reason for this is because they see a need to define the basis forfurther innovation work.

Bidrar kundinformation till lönsamhet?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur företagen samlar in information om kunden och dÀrefter bearbetar informationen. Vi undersöker Àven om kundinformationen leder till förÀndringar, för att skapa lÄngsiktiga kundrelationer, samt vÀrva nya kunder för att slutligen bidra till ökad lönsamhet..

RÄvaruproducenter med VarumÀrken

Syfte;Syftet Àr att studera om och hur tre rÄvaruproducenter i SkÄne, genom att skapa förutsÀttningar för framtida kundrelationer som utvecklar deras varumÀrken, har utnyttjat kundens delaktighet i varumÀrkets meningsskapande.Metod;Uppsatsen bestÄr av en kvalitativ fallstudie av tre rÄvaruproducenter. Ansatsen Àr deduktiv och utgÄr frÄn det ramverk av teorier som anvÀnts i genomförandet av studien. Med utgÄngspunkt i det insamlade materialet Äterknyts sedan till teorierna i uppsatsens slutsats. Teoretiskt perspektiv;Teoriavsnittet ger en fördjupad förstÄelse för hur man kan arbeta med varumÀrkesutveckling. Flera av dessa lÀgger vikt vid att varumÀrken inte har nÄgot vÀrde i sig utan att det uppstÄr i relationen till kunderna.

Varför vissa kundrelationer överlever ett projektavslut? : En fallstudie gjord pÄ ett husföretag

Vi har gjort en fallstudie pÄ ett företag som jobbar i projektform, den normala definitionen pÄ projekt Àr att det har tidsram och nÀr tiden för projektet tagit slut tar Àven relationer som skapats i projektet slut. Vi har undersökt vad som hÀnder efter projektets slut och vad det kan finnas för motiv för ett företag att investera vidare i en kundrelation efter det att tiden för projektet tagit slut. Syftet med vÄr uppsats var att undersöka varför vissa relationer som skapats mellan företag och kund under ett projekt överlever efter att tiden för projektet tagit slut. För att besvara vÄrt syfte har vi gjort intervjuer med tre personer som jobbar pÄ fallföretaget och tvÄ kunder till fallföretaget. Genom vÄr studie visar vi att det i vissa situationer kan föreligga motiv för ett företag att upprÀtthÄlla en kundrelation efter projektets slut.

En internationell aktör frÄn start ? En studie om hur svenska e-handlare pÄverkar de internationella kunderna till köp

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur svenska e-handlare bygger strategier för att nÄ den internationella kunden. Författarna finner Àmnet viktigt att studera dÄ det Àr brist pÄ empiriskt forskning kring huruvida e-handlare integrerar strategier för kundbevarandet i deras affÀrsstrategi. Ett huvudproblem och tre delfrÄgor har formulerats, vilket kommer ligga till grund för uppsatsen och dess syfte.De teoretiska referensramar som anvÀnts i studien Àr: strategier för kundbeteende, kundrelationer samt uppfattade risker. Den metodologiska strategin som uppsatsen grundas i Àr en abduktiv forskningsansats tillsammans med en kvalitativ forskningsmetod i form av fallstudie pÄ tre fallföretag: Gents, Skyltmax och Eton. I det empiriska kapitlet redogörs intervjupersonernas svar som sedan jÀmförs med teorin i analysen.Författarna pÄvisar i studiens slutsats att svenska e-handlare har goda kunskaper samt erfarenheter kring Àmnet.

Chaufförsutbildning-en nödvÀndighet?

Detta examensarbete undersöker om det behövs en chaufförsutbildning för nyanstÀllda inom transportbranschen med avgrÀnsning till PostÄkeriet och vad som bör ingÄ i en sÄdan. Arbetet tar ocksÄ upp vikten av kunskap inom kundrelationer för chaufförer och företaget. Det finns Àven ett förslag pÄ upplÀgg för en utbildning samt en stödlista för utbildande chaufförer..

Detaljhandelns anvÀndande av frontlinjepersonalen, som betydelsefull faktor för kundrelationer och skapande av intÀkt

Syftet med denna studie var att komma fram till om kedjeföretag inom detaljhandeln intagit ett serviceperspektiv, dÀr fokus ligger pÄ relationer. Detta genom att undersöka hur aktörerna anvÀnder sin frontlinjepersonal.En kvalitativ flerfallstudie har genomförts dÀr tre kedjeföretag bidragit med information rörande transaktions- eller relationsorienterad försÀljning, medarbetarskap och betraktande av frontlinjepersonalen. UtgÄngspunkten för analys av fallstudierna har varit tvÄ intervjuer per företag. Dels med butikens högste chef samt med en medarbetare.Det teoretiska ramverket i denna studie rörande medarbetarskap, skapande av vÀrde/nytta för kund samt intern marknadsföring som möjliggör att kund upplever hög tjÀnstekvalité, signalerar ett tankesÀtt inom ett serviceperspektiv och anvÀnds för att svara pÄ syftet.Huruvida kedjeföretagen intagit ett serviceperspektiv fullt ut, Àr inte möjligt att konkludera i denna smÄskaliga forskningsuppsats. Vidare forskning Àr nödvÀndig.

Bidrar kundinformation till lönsamhet?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur företagen samlar in information om kunden och dÀrefter bearbetar informationen. Vi undersöker Àven om kundinformationen leder till förÀndringar, för att skapa lÄngsiktiga kundrelationer, samt vÀrva nya kunder för att slutligen bidra till ökad lönsamhet..

Kunders relationer till posten : en sociologisk studie

Det blir allt viktigare för verksamheter att följa trender och förÀndringar pÄ den marknad som de verkar pÄ. PÄ den svenska bankmarknaden finns det mÄnga aspekter som aktörerna mÄste ta hÀnsyn till för att kunna nÄ uppsatta mÄl och visioner. Ett viktigt mÄl för en bank Àr att kunna skapa kundnöjdhet.Banker mÄste arbeta med att vÄrda kundrelationer för att behÄlla befintliga kunder samt för att skapa nya relationer. Samtidigt Àr banker verksamheter som mÄste vara lönsamma vilket leder till att banken tar strategiska beslut som inte alltid Àr till fördel för alla kunder. Dock mÄste en bank strÀva efter att möta kunders behov och förvÀntningar för att kunna utföra ett arbete som genererar i en lönsam organisation.Hur skiljer sig bankers kundarbete med kunders bankupplevelse? Uppsatsens syfte Àr att beskriva hur kunder upplever sin bank med utgÄngspunkt i hur banker arbetar med sina kundrelationer.Uppsatsens resultat tyder pÄ att kunders bankupplevelser till viss del stÀmmer överens med det bankerna vill förmedla till sina kunder.

Kundrelationer i allmÀnnyttiga fastighetsföretag

Syfte: De ökade intresset för fastighetssektorn under de senaste Ären har medfört högre priser och en ökad konkurrens. Den ökade konkurrensen leder till att allt fler allmÀnnyttiga bostadsbolag vÀljer att lÀgga ut delar eller hela verksamheten pÄ entreprenad. Att kunna stÄ emot konkurrens frÄn andra företag pÄ marknaden anses vara nyckeln till överlevnad och fortsatt utveckling för företag i dagens samhÀlle. I denna uppsats fokuserar vi pÄ hur arbetet med kundrelationer kan utgöra en betydande del i denna verksamhet. Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur en bra kundrelation skapas, utvecklas, bevaras och avvecklas samt att analysera om och hur arbetet med kundrelationer skiljer sig mellan olika fastighetsföretag.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->