Sök:

Customer Relationship Management ? en studie om hur CRM tillämpas i företagen


Denna rapport handlar om implementering samt användning av den kundorienteradeaffärsstrategin Customer Relationship Management, CRM. Enligt statisk från Gartner,misslyckas företag med två av tre och orsaken är att det är få som har kunskap om vad CRMegentligen är och hur det bör implementeras, då informationen som har samlats in ofta varitöverflödig och det har därmed varit svårt att kunna förutse kundernas behov. Syftet meduppsatsen är därför att ta reda på hur långt de medverkande företagen inom Sverige harkommit i deras implementering gällande Customer Relationship Management och i hur storutsträckning företagen tillämpar kriterierna i teorin för en bra kundrelation. Resultaten skaligga till grund för möjligheter att utveckla företagens kundrelationer. Med hjälp av enenkätundersökning har empiriskt material samlats in och sammanställt med den teoretiskareferensramen. Resultatet av uppsatsen visar att segmentering är CRM:s viktiga del samt attkännedom om kundernas behov måste förbättras. Vad det gäller arbete med kundlojalitet ochkundbevarande har företagen kommit långt

Författare

Pedram Ebad

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..