Sök:

Sökresultat:

390 Uppsatser om Lćngsiktiga kundrelationer - Sida 24 av 26

Kundlojalitet inom lojalitetsprogram

Bakgrund Som en följd av ett hÄrdare marknadsklimat har allt fler företag antagit en mer kundorienterad inriktning med kundrelationer i fokus (Xie & Chen 2013). Lojala kunder Àr en vÀrdefull tillgÄng för företag, och allt fler forskare framhÄller vikten av att behÄlla och vÄrda de befintliga kunderna (Bahaedin 2012). Ett verktyg för att erhÄlla och behÄlla lojala kunder Àr lojalitetsprogram (Lui & Yang 2009) men inom forskningen rÄder det delade meningar kring lojalitetsprogrammens effekt och huruvida man erhÄller lojala kunder. MotsÀttningarna kring programmens effekter tyder pÄ att mer forskning krÀvs för att fÄ en djupare förstÄelse för kundlojalitet i relation till lojalitetsprogram.Syfte Studiens syfte Àr att beskriva hur lojalitetsprogram och dess förmÄner kan pÄverka medlemmars lojalitet samt pÄvisa hur fördelningen av förmÄner ser ut hos lojalitetsprogram inom detalj- och dagligvaruhandeln pÄ den svenska marknaden.MetodI studien har en kvalitativ ansats tillÀmpats i form av fokusgrupp, individuella intervjuer och en innehÄllsanalys. Fokusgruppen och de enskilda intervjuerna tillÀmpades för att erhÄlla en djupare förstÄelse för medlemmars erfarenhet av och attityder gentemot lojalitetsprogram.

Vilka faktorer pÄverkar en kunds benÀgenhet att lÀmna sin bank? : Kvantitativ undersökning inom bankverksamheten

Syftet med undersökningen Àr att visa pÄ vilka faktorer som pÄverkar en bankkund till att lÀmna sin bank. Syftet Àr ocksÄ att utifrÄn de faktorer som tas upp ta reda pÄ vilken som vÀger tyngst och fÄ en uppfattning om en kunds övervÀgande i val av bank. Anledningen till det syfte som studien valt Àr pÄ grund av den konkurrenssituation som bankerna befinner sig i.I den teoretiska referensramen diskuteras det först hur en organisation jobbar med sina kunder. DÀrefter följer information om kundrelationer och kundtillfredsstÀllelse. HÀrefter presenteras de faktorer som kan pÄverka en kund: lojalitet, kundnöjdhet, varumÀrke, förtroende och Ätagande.

Att nÄ ut med relationsmarknadsföring : En fallstudie pÄ medarbetare inom redovisnings- och revisionsbranschen

Utvecklingen i dagens samhĂ€lle gĂ„r fort och synen pĂ„ hur arbete ska utföras förĂ€ndras stĂ€ndigt som en anpassning efter de strukturella förĂ€ndringar som sker. Ökad digitalisering och avregleringar inom revisionsbranschen sĂ€tter verkande bolag i allt mer krĂ€vande konkurrenssituationer. FörmĂ„gan att vara en god kundhanterare och skapa relationer blir minst lika viktigt som det tekniska utförandet av en tjĂ€nst för att kunna stĂ„ sig i konkurrensen, samtidigt som lĂ€ttare tjĂ€nster automatiseras och gamla roller utmanas. I en allt mer krĂ€vande miljö med hög konkurrens om kunderna blir det Ă€nnu viktigare för företag att upprĂ€tthĂ„lla goda relationer. Även om förstĂ„elsen för relationsmarknadsföring ses som vĂ€l interagerad, bĂ„de i forskningen och i praktiken, existerar fortfarande frĂ„getecken för hur företag nĂ„r ut med det.

Transformellt ledarskap och klientidentifikation : Hur pÄverkas revisionens kvalitet?

SAMMANFATTNINGTitel: Transformellt ledarskap och klientidentifikation ? hur pÄverkas revisionens kvalitet?NivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Susanne Johansson och Christina KarlssonHandledare: Jan SvanbergDatum: 2015 - juniSyfte: Det Àr viktigt att en revisor Àr objektiv och oberoende av sin klient. Detta krav pÄ oberoende kan motverkas av en ?transformell klientledare? och det faktum att en revisor behöver upprÀtthÄlla goda kundrelationer till sin klient vilket kan leda till RAQ handlingar. Studien kan ses som en upplysande del i det arbete som finns med att förebygga negativa beteenden hos revisorer och dess oberoende.

Behovet av skogsÀgarwebb ? en marknadsundersökning inom AB Karl Hedin RÄvara

I Sverige Àgs cirka hÀlften av den totala skogsmarksarealen av enskilda skogsÀgare. Eftersom dessa privatÀgda skogar Àr en sÄ stor andel av det totala skogsinnehavet utgör de en intressant resurs för de som förbrukar skogsrÄvara. KöpsÄgverk kÀnnetecknas av att de inte har nÄgot eget skogsinnehav som ensamt klarar av att försörja industrin och Àr dÀrför beroende av att kunna köpa in rÄvara frÄn andra bolag och enskilda skogsÀgare. AB Karl Hedin Àr en sÄdan köpsÄgverkskoncern med eget rÄvarubolag, AB Karl Hedin RÄvara, som förser de egna industrierna med rÄvara. I takt med att konkurrensen om rÄvara ökar, ökar Àven sÄgverkens behov av att trygga sina rÄvarukÀllor.

FörsÀkrad Lojalitet ? En studie i hur försÀkringsbolag arbetar för att skapa lojala kunder

Marknadsföringen i allmĂ€nhet har förĂ€ndrats stort de senaste decennierna. FrĂ„n att marknadenhar varit transaktionsinriktad och marknadsstyrd har den blivit relationsinriktad ochkonsumentstyrd. Allt fler företag har insett att det Ă€r mycket lönsammare att behĂ„lla kunder Ă€natt skaffa nya. Även konsumenter har blivit mer sofistikerade i och medinformationssamhĂ€llet och aldrig tidigare har det varit sĂ„ lĂ€tt som det Ă€r nu att hittainformation om företag och produkter utefter kundens egna behov. Företag kan inte lĂ€ngreförlita sig pĂ„ att erbjuda endast en produkt eller tjĂ€nst utan mĂ„ste ge kunden ett mervĂ€rde föratt den ska stanna i företaget och bli lojal.

Sinnesupplevelse & Sinnesmarknadsföring : En fallstudie av spaanlÀggningen Yasuragi

StÀrkta kundrelationer Àr viktigt för ett företags lönsamhet och nÀr individuella upplevelser efterfrÄgas i allt större utstrÀckning behöver företag utveckla och differentiera sig genom Unique Selling Proposition. Allt mer forskning tyder pÄ att utnyttjandet av de fem sinnena i företagets verksamhet samt marknadsföring kan vara nyckeln till differentiering. Det har blivit viktigare att ge konsumenterna en individuell och skrÀddarsydd upplevelse dÀr sinnena har fÄtt en allt större betydelse.Syftet med denna undersökning Àr att undersöka och analysera utnyttjandet av sinnesupplevelsen i marknadsföringen dÀr vi har genomfört en fallstudie pÄ SPA-hotellet Yasuragi. Vi delar Àven upp konsumentgruppen i tvÄ delar, affÀrsgÀster och privatgÀster, för att jÀmföra upplevelse och mottagandet av marknadsföringen. För att svara pÄ syftet har författarna genomfört en enkÀtundersökning, en deltagande observation pÄ Yasuragi och fyra djupintervjuer samt en mailintervju.

Kundrelationen mellan byggherre och entreprenör under garantitiden vid flerbostadsbyggande

Att göra en kund nöjd bör ligga i alla byggföretags intresse. För att göra en kund nöjd mÄste hÀnsyn tas till vad denne har för önskemÄl och Àr villig att betala för. Byggentreprenörerna har genom tiderna varit duktiga pÄ att leverera det kunderna efterfrÄgar. Kunderna Àr ofta nöjda med byggentreprenören fram till dess att nyckeln till dörren Àr överlÀmnad. Det Àr frÀmst under efterföljande garantitid som ett missnöje mot byggentreprenören uppstÄr.

VÀrdering av kundavtal, varumÀrke och andra immateriella tillgÄngar i samband med förvÀrv enligt IFRS 3 och IAS 38 - Hur tillÀmpas dessa regler i praktiken?

Bakgrund: Immateriella tillgĂ„ngar sĂ„som kundrelationer, varumĂ€rke och teknologier utgör ofta den drivande faktorn för att ett företag beslutar att förvĂ€rva ett annat företag. SĂ„dana tillgĂ„ngar representerar ofta en vĂ€sentlig del av förvĂ€rvade vĂ€rde. År 2005 infördes en ny reglering gĂ€llande upprĂ€ttande av koncernredovisningar. Den nye standarden IFRS 3 medförde att i samband med företagsförvĂ€rv ska man identifiera och separera immateriella tillgĂ„ngar frĂ„n goodwill. Standarden skulle bidra till att redovisning av förvĂ€rv blir tydligare och mer jĂ€mförbar och dĂ€rigenom redovisningens anvĂ€ndbarhet kommer att ökaProblem: Författaren till denna uppsats ville undersöka om redovisning av immateriella tillgĂ„ngar i samband med rörelseförvĂ€rv har förbĂ€ttrats jĂ€mfört med likadana studier genomförda strax efter införande av IFRS.Syfte: Syftet med denna studie Ă€r att granska om regler i IFRS 3 efterlevs genom att undersöka om det har blivit nĂ„gra förbĂ€ttringar nĂ€r det gĂ€ller identifiering av immateriella tillgĂ„ngar och om företagen lyckades placera tillrĂ€ckliga upplysningar i sina Ă„rsredovisningar.AvgrĂ€nsningar: Rapporten avgrĂ€nsar sig till de immateriella tillgĂ„ngar som uppkommer som en del av företagsförvĂ€rv.

Cause-Related Marketing i lojalitetsprogram : En kvantitativ studie om cafékunders upplevelse av Cause-Related Marketing som belöning i ett lojalitetsprogram.

PÄ en alltmer konkurrensutsatt marknad har det blivit viktigare för företag att aktivt arbeta med att vÀrna om kundrelationer. Ett vanligt sÀtt att arbeta med att vÀrna om befintliga kunder och locka nya Àr genom lojalitetsprogram. Dessa Àmnar uppmuntra till Äterkommande köp genom att erbjuda kunder olika typer av förmÄner för att de Àr kunder hos företaget. Inom cafébranschen anvÀnds dessa i olika utstrÀckning dÄ vissa cafékedjor anvÀnder dessa och andra inte gör det. Idag stÀller konsumenter höga krav pÄ att företag ska arbeta med hÄllbarhetsfrÄgor. DÀrmed Àr det viktigt för företag som arbetar med detta att kommunicera ut det pÄ lÀmpligt sÀtt.

Behavioral Finance : En granskning av dess innebörd och betydelse samt utförd forskning

Teorier inom relationsmarknadsföring har talat om hur företag kan vinna konkurrensfördelar genom att erbjuda kunden ett totalt serviceerbjudande, dÀr kunden och dennes behov stÄr i centrum. Teorierna beskriver vidare humankapital som den viktigaste resursen och talar i anslutning till detta om utbildning, befogenheter och god kommunikation med ledning. För en mindre aktör pÄ detaljhandelsmarknaden krÀvs nya vÀgar att differentiera sig nÀr större, vÀletablerade kedjor erbjuder likartade sortiment till liknande priser. Parfymeri L Àr ett familjeföretag med butiker i fem svenska stÀder som sÀljer selektiv kosmetik. De satsar pÄ att erbjuda personlig service och uppger att personalen Àr den viktigaste resursen för ett företag i deras position.

Customer Relationship Management Systems - En studie om skillnader mellan systemleverantörens löften och anvÀndarens förvÀntningar samt upplevda resultat

Bakgrund Ett CRM?system lagrar all information om sina kunder i en databas för att hjÀlpa företagen att hantera sina kundrelationer pÄ ett bÀttre sÀtt. Företagen skall med assistans av ett CRM?system tillföra mervÀrde till sina kunder. Finns det en vÀl fungerande försörjningskedja ger det en bÀttre service och skapar i och med det ett högre kundvÀrde.Problemdiskussion Kunderna har idag stora valmöjligheter vilket skapar huvudbry för företagen.

?Vi har ju förlitat oss vÀldigt mycket pÄ förvaltaren? : Mot en mer aktiv och medveten styrelse i UmeÄ kommuns pensionsstiftelse

Scandic Plaza i UmeÄ Àr ett av de 160 hotell som ingÄr i Nordens ledande hotellkedja Scandic. UmeÄ Àr en stad med stark tillvÀxt och har blivit utnÀmnd till kulturhuvudstad 2014, nÄgot som vÀntas locka tusentals besökare. Vidare har Àven IKEA bestÀmt sig för att etablera sig i det kommande köpcentraprojektet Entré Syd. Detta skapar goda chanser för Scandic Plaza att ytterligare vÀxa och stÀrka sin position pÄ hotellmarknaden i UmeÄ. Det finns en rad olika faktorer som pÄverkar en konsuments förvÀntningar, samt upplevelse och utvÀrdering av en hotellvistelse. Varför det gör som de gör, hur de gör det samt vad de har för förvÀntningar och behov, Àr nÄgra viktiga aspekter att kartlÀgga för att förstÄ konsumenters beteende.

MÀtning av kundlönsamhet : sammanstÀllning av en lönsamhetsmodell

FörÀndringar i företags verksamhet och i omvÀrlden har lett till att det blir allt viktigare för företag att fokusera pÄ och vÄrda sina kundrelationer. Det Àr dÀrför av stor betydelse att företag satsar pÄ ?rÀtt? kunder, det vill sÀga de kunder som Àr lönsamma för företaget. Problem som kan uppkomma om företag inte Àr medvetna om kundernas vÀrde Àr att resurser kan missallokeras och för mycket pengar kan lÀggas pÄ olönsamma kunder. Trots detta Àr det i dagslÀget mÄnga företag som inte berÀknar sina kunders lönsamhet.

SkivförsÀljningsbranschen - strategiska aspekter för Internetexpansion

Titel: SkivförsÀljningsbranschen - strategiska aspekter för InternetexpansionSeminariedag: 5 juni 2001 Författare: Mattias Berntsen Hugo Mansfeld Ola Nilsson Jesper Nordh Handledare: Lars Bengtsson Jan-Inge Lind Problem: Vilka förutsÀttningar har vÄrt fallföretag för en expandering pÄ Internet? Vilka strategiska aspekter mÄste företag beakta vid en expandering pÄ Internet? Vart leder utvecklingen i skivförsÀljningsbranschen? Syfte: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att med hjÀlp av teorier pÄvisa de fördelar ett företag kan vinna pÄ att etablera sig pÄ Internet. Vi kommer Àven att diskutera problem som andra företag har stött pÄ och de fallgropar företag kan möta vid en expandering pÄ Internet och den nya ekonomin. Detta ska resultera i ett förslag till en Internetstrategi för vÄrt fallföretag. Vi koncentrerar oss pÄ SHEs musikverksamhet.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->