Sök:

Sökresultat:

390 Uppsatser om Lćngsiktiga kundrelationer - Sida 16 av 26

Relationsmarknadsföring i dagens företag

Dagens företag som sysslar med tillverkning och distribuering tvingas idag till konkurrens pÄ global nivÄ, deras produkter fÄr en allt kortare livscykel och kundernas smak och tycke förÀndras snabbt och dramatiskt. Kundlojalitet kan inte lÀngre tas för givet och kundanpassning Àr ett mÄste om företagen vill behÄlla sina kunder. Om dagens företag inte vÀljer att satsa pÄ en lÄngtgÄende relation med sina kunder, under vilket utbytet av varor och pengar sker, sÄ kommer de inte att klara sig.Till sin hjÀlp har företag en mÀngd olika hjÀlpmedel sÄsom kundorienterad marknadsföring och olika datoriserade informationssystem och verktyg. Alla dessa hjÀlpmedel anvÀnder sig av kundinformation som företag mÄste antingen köpa eller samla in. Rapportens syfte Àr att undersöka hur dagens företag anvÀnder kundinformation och strategiska teknologiska hjÀlpmedel för att förbÀttra sina kundrelationerRapporten presenterar först en bakgrund som bygger upp ett problemomrÄde dÀr problemformuleringen presenteras.

Byggentreprenörernas kvalitetssystem: bestÀllarnas synpunkter och erfarenheter

Examensarbetet har kommit till eftersom det finns frĂ„gor om hur bestĂ€llarna uppfattar att entreprenörernas kvalitetssystem fungerar i praktiken. Blir det en fylld pĂ€rm i bokhyllan som ingen orkar ta del av, eller Ă€r det ett vĂ€l anvĂ€nt hjĂ€lpmedel? Övrig industri har ett försprĂ„ng i jĂ€mförelse mot byggbranschen som genom sin speciella produktion skiljer sig frĂ„n den traditionella tillverkningsindustrin. Ofta producerar man en specifik byggnad för att i nĂ€sta projekt bygga nĂ„got helt annat. Detta gör att ett kvalitetssystem bör anpassas sĂ„ det passar de förhĂ„llanden som rĂ„der vid ett byggföretag.

Cost engineering : Kostnadsuppskattning inom custom made-tillverkning

Globaliseringen innebÀr ökad konkurrens för företag vilket gör det viktigare för företag att snabbt kunna utföra sina kostnadsuppskattningar. I detta arbete undersöks förutsÀttningarna för att anvÀnda moderna teorier inom cost engineering för att kunna förkorta ledtiderna vid förkalkylsarbetet för företag inom custom made-tillverkning. Inom cost engineering har teorier för kostnadsuppskattning anvÀnds för att berÀkna tillverkningstider för tre olika produkter hos ett fallföretag. För att fÄ en bra beskrivning av problematiken med kostnadsuppskattning inom custom made-tillverkning har design science-metodologi anvÀnts under arbetets gÄng.  Resultatet av arbetet visar att förutsÀttningarna för att anvÀnda moderna teorier inom cost engineering för kostnadsuppskattning hos custom made-tillverkande företag Àr att historisk data avseende för- och efterkalkylsarbete finns tillgÀnglig.

Ett anvÀndbart IT-stöd för balanserat styrkort i ett vÄrdbolag - problem och möjligheter

Bakgrund:Balanserat styrkort Àr ett av de mest populÀra prestationsmÀtnings-verktygen för att förbÀttra och styra organisationer. Förutom de ekonomiska strategimÄlen finns ett vÀrde att identifiera sina ogripbara,tysta vÀrden ? humankapital, kundrelationer, varumÀrken, inno-vationskapital och företagskultur.Utbudet av mjukvara för IT-stöd för balanserat styrkort Àr idag stort men vilka faktorer bör finnas med i ett IT-stött balanserat styrkort för att ge organisationer den helhetssyn och flexibilitet som krÀvs?Syfte:Att identifiera de faktorer som bör finnas med i ett anvÀndbart IT-stöd för balanserat styrkort efter de förutsÀttningar och önskemÄl som finns i vÄrdbolag.Metod:UtifrÄn systemsynsÀttets tankesÀtt att helheter alltid avviker frÄn summan av dess delar har en explorativ fallstudie genomförts ge-nom att studera befintligt system och genom intervjuer med anvÀndare.Slutsats:De viktigaste funktionerna i ett IT-stöd för balanserat styrkort bör fokusera pÄ att tydliggöra strategier och samband i organisationen, det bör innehÄlla verktyg för kommunikation, dokumentation av gemensamma synsÀtt och mÄl och mÀtningar och det bör stödja ut-veckling av styrkort. För att kunna genomföra ett framgÄngsrikt styrkortsarbete Àr IT-stödet bara en faktor av mÄnga. Andra faktorer Àr minst lika viktiga för att skapa ett verkningsfullt styrkort..

Green Market Communication - Advertising and communication agencies insight in client companies and views and values on environmental issues.

KommunikationsbyrÄerna intar nyckelpositioner i dagens marknadsekonomi dÀr det lÀggs en stor tilltro i den enskilda individens rationella förmÄgor. Reklamen bemöts med mycket kritik men anses ÀndÄ vara ett kommunikationsmedium som kan sÀkerstÀlla att de utbyten som sker pÄ konsumentmarknaden verkligen Àr miljömÀssigt vÀrdeskapande för de parter som ingÄr i utbytesprocessen. Studien bygger pÄ kvalitativa samtalsintervjuer med personer pÄ Ätta olika kommunikationsbyrÄer i Sverige. Studien redogör för byrÄernas insyn i kundföretagen och de intervjuades Äsikter och vÀrdegrund i miljöfrÄgor. ByrÄerna har överlag interaktiva och lÄngvariga kundrelationer som bÄde sÀkerstÀller en god insyn i det bestÀllande företaget.

KundvÀrden i en vÀrld av tyll, slöjor och brudbuketter : En studie om svenska bröllopskoordinatorer

Denna uppsats bestÄr av en kvalitativ undersökning som antog en induktiv ansats. Detta föll sig naturligt för oss eftersom vÄrt intresse av bröllopsindustrin och bröllopskoordinatorer gjorde att vi ville komma vÄrt problemomrÄde nÀra och fÄ en mer djupgÄende inblick, hellre Àn en bred bild. Den empiriska studien bestÄr av nio intervjuer med bröllopskoordinatorer runtom i Sverige och tvÄ nygifta par som har anvÀnt sig av en bröllopskoordinator vid planeringen av deras bröllop.Genom den teoretiska och empiriska analysen har vi kommit fram till att bröllopsplanering Àr en komplex och tidskrÀvande process som bestÄr av mÄnga detaljer. Bröllopskoordinatorer arbetar mycket med kundanpassning och behöver brudparens medverkan, mest i form av information om önskemÄl, för att kunna utföra sitt arbete och pÄ sÄ sÀtt ge bra servicekvalitet. PÄ grund av att de arbetar nÀra med brudparen skapas nÀra och intensiva relationer till brudparen som dock oftast bryts efter bröllopet.

HyresrÀttsmarknaden i GÀvle : privata aktörers strategier

Syfte:Syftet med denna uppsats Àr att se hur privata hyresrÀttsaktörer arbetar med strategier gentemot sina hyresgÀster. MetodUnder studien har en kvalitativ metod anvÀnts dÀr fem hyresrÀttsföretag har intervjuats. Dessa intervjuer ligger till grund för uppsatsens empiri. Genom att anvÀnda artiklar och litteratur inom företagsekonomi har en koppling mellan empiri och teori kunnat göras. Teori:Teorin tar upp hur hyresrÀttsmarknaden ser ut och gÄr sedan in pÄ olika företagsekonomiska strategier som kan anvÀndas inom företag. Empiri:Empirin innehÄller de data som insamlades under intervjuerna av de fem privata hyresrÀttsföretagen. Analys:En koppling mellan teorin och empirin har gjorts för att kunna analysera det data som samlats in. Detta för att kunna se hur de fem privata hyresrÀttsföretagen förhÄller sig till olika typer av företagsekonomiska strategier. Slutsats:Alla fem företagen arbetar med nÄgon typ av strategi gentemot sina hyresgÀster. De ser inte att det finns nÄgon konkurrens i dagslÀget men att de ser kundrelationer som en viktig faktor för att bygga upp företaget lÄngsiktigt. Förslag till fortsatt forskning:Att undersöka hur privata hyresrÀttsaktörer i andra kommuner arbetar med strategier gentemot sina hyresgÀster för att fÄ en bÀttre uppfattning om hur det ser ut i andra delar av landet..

NÀr grÀnsen för styrning suddas ut - En fallstudie av hur ett företags styrning pÄverkar dess kundrelationer

As collaboration between companies move beyond the single transaction into more long-term relationships the consequences of a company's control system become more complex. The aim of this paper is to provide an understanding of how intra- and inter-organizational control and work practices interact through examining how a company's intra-organizational control influences its customer relationships. The empirical research is performed through a qualitative case study where interviews have been conducted with management and sales staff within the case company as well as with one of the customers. The empirical findings have been analyzed using frameworks and theories regarding management control and customer relationships. The study reveals that the intra-organizational control of the case company affects its relationships with customers in a number of ways.

Stockholms trafiksituation : Vilka fo?ra?ndringar bo?r ske fo?r att minska klimatpa?verkan och koldioxidutsla?ppen?

Att ta tag i problemet anga?ende klimatfo?ra?ndringarna och den fo?rva?ntade globala temperaturho?jningen ga?r inte la?ngre att skjuta upp utan ma?ste a?tga?rdas i dagens la?ge fo?r att jorden slutligen ska na? ett ha?llbart klimat. Genom att visa omva?rlden att det ga?r att ha en fungerande storstad med kraftiga reduceringar i biltrafik och ett stort utbud av kollektivtrafik kan Stockholm visa framfo?tterna och vara en inspiration till o?vriga sta?der. Klimatfo?ra?ndringarna a?r ett globalt problem och det kra?vs da?rfo?r ett agerande pa? global niva?.

Hantering av negativ eWOM pÄ Twitter - Ett sÀtt att skapa kundrelationer

Consumers are facing a wide selection of brands trying to get their attention. An increasing amount of corporations are incorporating non-traditional media in their marketing strategies as an attempt to build relationships with their customers. However, along with the new opportunities to enhance consumer emotions about the brand, social media has brought along new risks for corporations to face. This paper investigates the consequences of different ways of handling such electronic word-of-mouth (eWOM) crisis on Twitter. Furthermore, we investigate potential differences depending on the credibility of the source that sent the message.

Relationsmarknadsföringens möjligheter och hinder : - En studie frÄn en inköpares perspektiv

Relationer mellan ko?pare och leveranto?ren har funnits lika la?nge som det funnits handel. Relationsmarknadsfo?ring beskrivs idag som viktig fo?r fo?retag da? strategin anses hja?lpa leveranto?rer i dess stra?van efter lo?nsamma kunder. Vissa forskare beskriver dock relationsmarknadsfo?ringens effektivitet som la?g och menar att andra faktorer a?r betydligt viktigare da? en kund ska va?lja leveranto?r.Syftet med denna studie a?r att utforska hur effektiv relationsmarknadsfo?ring a?r i en leveranto?rs stra?van att o?ka inta?kter och etablera kundrelationer.Vilka faktorer pa?verkar en ko?pbeslutprocess vid inko?parens val av leveranto?rer? Hur stor roll har relationskapandet vid en inko?pares val av leveranto?r?Sex semi- strukturerade intervjuer, da?r inko?pare var respondenter, la?g till grund fo?r det empiriska materialet i studien.

CRM via Facebook : En kvantitativ studie om den svenska millenniegenerationens uppfattning av företags CRM-aktiviteter via Facebook

ProblemomrÄdeAnvÀndningen av digitala sociala nÀtverk har under de senaste Ären ökat och Facebook Àr det nÀtverk med flest anhÀngare över hela vÀrlden. Statistik tyder pÄ att anvÀndningen av sociala medier och Internet Àr en vÀsentlig komponent i den svenska befolkningens vardag, speciellt bland den yngre generationen. Millenniegenerationens anvÀndning av sociala medier kan betraktas som en förutsÀgelse över hur framtida generationers konsumentbeteende kommer att se ut och Àr dÀrmed av stor relevans för marknadsförare för att hÄlla sig uppdaterade kring denna generation. Företagens största utmaning idag Àr att skapa en god kundrelation via de sociala medierna. För att bÀttre förstÄ konsumenters beteenden behövs vidare forskning i Àmnet, vilket har mynnat ut i studiens problemformulering:? Hur uppfattas CRM-aktiviteter via Facebook av den svenska millenniegenerationen? Teoretisk ansatsDen teoretiska ansatsen har delats in i fyra delar; relationsmarknadsföring och CRM,  sociala medier, marknadsföring via sociala medier och Facebook samt millenniegenerationen och segmentering.

Hur svÄrt Àr det att köpa reklam?

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur köpare av reklam- och formgivningstjÀnster vÀljer leverantör, och hur de samarbetar med den valda leverantören. I rapporten sammanstÀlls kvalitativa intervjuer med tolv personer, frÄn olika organisationer och med olika erfarenhet, vilkas arbetsuppgifter innehÄller köp av reklam- eller formgivningstjÀnster. De intervjuas angÄende vilka faktorer som Àr viktiga vid val av leverantör, hur processen och arbetsfördelningen ser ut och vilka fallgropar som finns i arbetet. De intervjuade reklamköparna lÀgger stor vikt vid samarbetsförmÄga och personkemi vid val av reklambyrÄ eller formgivare. Ofta tas den första kontakten efter att leverantören blivit rekommenderad av nÄgon i köparens kontaktnÀt. De fallgropar i arbetet som köparna tar upp kan ofta hÀrledas till arbetsfördelningen i processen.

InnovationsförmÄgans pÄverkan pÄ goodwill

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka i vilken utstrÀckning av goodwillposten som kan förklaras av innovationsförmÄgan i svenska börsnoterade företag.Inledning: Goodwill Àr en immateriell tillgÄng och uppstÄr i samband med företagsförvÀrv. PÄ senare Är har posten fÄtt en stor betydelse och den ger Àven ett uttryck för framtida ekonomiska fördelar. Goodwill Àr svÄrdefinierat eftersom att posten exempelvis kan innehÄlla kundrelationer, varumÀrken, bra rykte etc. I dagslÀget Àr innovation en viktig faktor för företag och har stor betydelse för ekonomisk tillvÀxt. Företagens innovationsförmÄga borde dÀrför ha en pÄverkan pÄ goodwillpostens vÀrde.Metod: I denna studie har en kvantitativ undersökning gjorts.

E-marketing - ett modernt kommunikationsverktyg : En studie som presenterar alternativa marknadsföringsÄtgÀrder

Background: The use of digital marketing channels during the last years has increased significantly, especially the use of marketing on the Internet. Hence the communication chart of marketing has been redrawn. The technological development has had a major impact on the marketing discipline. The integration of information technology and marketing has resulted in the emergence of a new field, namely e-marketing. Hence the need for further research is desirable.Purpose: The purpose of this study is to examine alternative marketing procedures that a company can apply to increase the digital awareness and manage their customer relationships.Theoretical framework: Theories regarding digital marketing cycle, SEO and customer relationship.Method: This research is based on data collected through a primary semi-structured interview with a company active in the corporate information industry which also provides a RFQ service.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->