Sök:

Officiella och icke-officiella aktörer

? En studie av synliga källor i nyhetsartiklar från revolutionen i Egypten 2011


Kommunikation a?r oerho?rt viktigt, speciellt viktigt a?r det att kommunicera internt till organisationens ansta?llda ba?de innan, under och efter en kris har intra?ffat. Att ha bra relationer och dialog till vardags, kan vara avgo?rande fo?r hur en kris kommer att utveckla sig. Tidigare forskning inom kriskommunikation har fra?mst fokuserats pa? den externa aspekten, vilket medfo?r att det finns ett stort behov av forskning kring den interna kriskommunikationen. Syftet med studien a?r att underso?ka vilken roll kommunikato?ren har i det interna krisarbetet pa? fem olika kommuner. Fo?ljande fra?gor har anva?nts fo?r att fo?rso?ka besvara syftet:Vilka rutiner finns fo?r intern krishantering pa? de fem olika kommunerna?Vad har kommunikato?rerna fo?r arbetsuppgifter i den interna krishanteringen?Vad anser kommunikato?rerna att det a?r relevant att kommunicera internt vid kriser?Fo?r att besvara dessa fra?gesta?llningar genomfo?rdes kvalitativa intervjuer med fem kommunikato?rer pa? olika kommuner, sma? som mellanstora. Intervjuerna har gjorts pa? plats pa? respektive kommun, da?r en framtagen intervjumanual har anva?nts vid alla tillfa?llen, respondenterna har fa?tt den dagen innan fo?r att kunna fo?rbereda sig. Eftersom respondenterna haft o?nskan om anonymitet sa? har kommunerna blivit klassificerade, enligt fo?ljande storleksma?tt efter antal boende i kommunen: liten kommun ( 0-30 000 personer) och mellanstor kommun ( 30 000 ? 100 000 personer).Mitt resultat visar att den interna kommunikationen vid krisha?ndelser fungerar pa? vissa ha?ll, men att den fortfarande a?r bristfa?llig pa? ma?nga sta?llen. Det a?r chefer pa? olika niva?er inom kommunen som har det yttersta ansvaret fo?r den interna kommunikationen vid kriser. Ibland har cheferna sto?rre fokus pa? behovet att informera externt och glo?mmer bort vikten med att fo?rst kommunicera internt. Det a?r kommunikato?rerna som har kompetens i intern kriskommunikation, och de bista?r vid behov pa? chefens initiativ att agera kommunikationsra?dgivare vid krisha?ndelser. Hur mycket detta utnyttjas varierar i ba?de olika kommuner och i olika delar/fo?rvaltningar. Det handlar om att bygga la?ngsiktiga relationer, om inte intern kommunikationen fungerar till vardags go?r den inte heller det vid krisha?ndelser.

Författare

Linnea Lindmark

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för informationsteknologi och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..