Sök:

Byggentreprenörernas kvalitetssystem

beställarnas synpunkter och erfarenheter


Examensarbetet har kommit till eftersom det finns frågor om hur beställarna uppfattar att entreprenörernas kvalitetssystem fungerar i praktiken. Blir det en fylld pärm i bokhyllan som ingen orkar ta del av, eller är det ett väl använt hjälpmedel? Övrig industri har ett försprång i jämförelse mot byggbranschen som genom sin speciella produktion skiljer sig från den traditionella tillverkningsindustrin. Ofta producerar man en specifik byggnad för att i nästa projekt bygga något helt annat. Detta gör att ett kvalitetssystem bör anpassas så det passar de förhållanden som råder vid ett byggföretag. Följande parametrar kunde identifieras genom undersökningen ? Projekteringen ? Byggtiderna ? Ackordlönesystemet ? Egenkontrollen brister ? Kundrelationer ? Samordning ? Kvalitetsmedvetande ? Kvalitetssystemets implementering i entreprenörens organisation Beställare talar om att de inte är riktigt nöjda med hur systemen fungerar idag och talar om att för mycket fokus på checklistor bara tar hantverkarens tid utan egentlig nytta. En hantverkare är praktiker och kan utöva egenkontroll medan arbetsledaren kan få tid till viktigare uppgifter än att övervaka yrkesfolk. Jag lämnar mina egna synpunkter på kvalité och kvalitetsarbete genom de egna erfarenheter jag själv har förvärvat vid arbete i byggbranschen och senare i tillverkningsindustrin.

Författare

Ulf Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..