Sök:

Sociala Medier inom B2B företag

En kvalitativ studie av sociala mediers påverkan på varumärket, kundrelationerna och marknadsföringen


Sammanfattning I denna uppsats presenteras en kvalitativ studie som syftar till att undersöka invandrarungdomars identitetskonstruktion och hur ungdomar som växer upp med inflytande av två kulturer själv beskriver känslan av tillhörighet i förhållande till sitt tidigare hemland respektive Sverige. Problemformuleringen syftar till att besvara frågor om hur ungdomarna ser på sin identitet och hur det formas i kulturmötet? Vidare undersöker vi var ungdomarna har sin tillhörighet och vad det beror på? Vi genomförde fem intervjuer med invandrarungdomar i åldrarna 22-26 år. Gemensamt för dessa intervjupersoner är att de alla kom till Sverige i en tidig ålder. Resultaten från vår studie visar att samtliga intervjupersoner har utvecklat en tillhörighetskänsla till både Sverige och till sitt ursprungsland. Vårt resultat visar även att invandrarungdomars identitetskonstruktion och tillhörighetskänsla utvecklas utifrån flera motiv. För det första identifierar de sig själva utifrån hur andra i majoritetsgruppen kategoriserar dem. För det andra har föräldrarna och omgivningen en avgörande roll i identitetsskapandet och tillhörighetskänslan. Nyckelord: Identitet, tillhörighet, etnicitet.    

Författare

Sanna Callenås Jessica Brunberg

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..