Sökresultat:
5025 Uppsatser om Läxfri skola - Sida 21 av 335
Choosing independent upper secondary colleges A parental perspective
Resultatet av vÄr undersökning visar att förÀldrar med en högre utbildning i större utstrÀckning deltog mer aktivt i valet samt i högre grad pÄverkade sina barn i deras val Àn förÀldrar med en lÀgre utbildning. En tendens som vi kan se Àr att en majoritet av barnen sjÀlva letade upp den skola som de ville gÄ pÄ. Det som var viktigast i valet till gymnasieskola var att skolan hade det önskade programmet och en speciell profil som bidrog till barnets utveckling. Att gymnasiet var centralt belÀget och att det var en mindre skola med god skolmiljö upplevdes Àven det som viktigt..
?En skola för alla? : - En undersökning av verksamma pedagogers perspektiv pÄ specialpedagogik och specialundervisning pÄ tvÄ skolor i en kommun
Syftet med studien Àr att fÄ en bÀttre inblick och kunskap om hur specialpedagogiken fungerar pÄ tvÄ skolor inom en och samma kommun samt hur skolornas specialundervisning i sin tur Àr utformad och strukturerad utifrÄn skollagar, lÀroplaner och lokala styrdokument. Studien börjar med en teoretisk och historiskt forskningsbaserad bakgrund kring specialpedagogik och specialundervisning samt beskriver vidare hur nationella och internationella lagar och styrdokument förhÄller sig till detta samt dess vÀrdegrundsaspekt med grund i ?en skola för alla?. PÄ de tvÄ skolor som undersökts har vidare fem personliga intervjuer genomförts med tvÄ specialpedagoger, en klasslÀrare samt de bÄda rektorerna pÄ skolorna. Fokus har legat pÄ att ta del av deras Äsikter och upplevelser av specialpedagogik, specialundervisning och inkludering samt dÀrtill se huruvida klasslÀrare, specialpedagoger samt rektorer ser lika pÄ specialundervisningens funktion samt hur den bör vara utformad. Resultatet visade att pedagogerna hade en relativt homogen och likvÀrdig syn pÄ specialundervisningens funktion pÄ de tvÄ skolorna och hur den i sin tur bör vara utformad i ?en skola för alla?.
Vi har skapat vÄr egen Reading Recovery : En fallstudie om hur en skola pÄ Nya Zeeland arbetar med lÀs- och skrivsvÄrigheter
Mitt syfte med detta arbete var att nÄ kunskap hur en skola pÄ Nya Zeeland arbetar med lÀs- och skrivsvÄrigheter. För att besvara syftet anvÀnde jag mig av frÄgestÀllningarna: Hur uppmÀrksammar pedagogerna att en elev har lÀs- och skrivsvÄrigheter? Vilka metoder anvÀnder pedagogerna nÀr de arbetar med lÀs- och skrivsvÄrigheter? Jag ville ocksÄ veta vad pedagogerna hade för tankegÄngar nÀr det kom till ett programmet Reading Recovery, som anvÀnds pÄ mÄnga skolor pÄ Nya Zeeland. Min studie gjordes pÄ en skola pÄ Nya Zeeland. För att besvara mina frÄgestÀllningar valde jag att intervjua pedagoger, samt observera lektioner dÄ de arbetade med lÀs- och skrivsvÄrigheter.
?Barn gör inte som vi sÀger, de gör som vi gör? : ? En kvalitativ studie om pedagogers och lÀrares syn och agerande i praktiken utifrÄn ett genusperspektiv
Syftet med studien Àr att jÀmföra pedagogers och lÀrares syn pÄ, och agerande med, barnen ur ett genusperspektiv i en förskola och en skola. Samtidigt Àr syftet att utifrÄn detta se vilka förutsÀttningar som skapades för barn och elever. Studien Àr kvalitativ och intervjuer samt observationer har genomförts med en lÀrare frÄn en skola och tre pedagoger frÄn en förskola. Studien visar att ett aktivt genusarbete genomfördes i förskolan men i skolan endast vid behov. Individperspektivet lyftes ocksÄ som essentiellt för att kunna skapa en jÀmstÀlld verksamhet.
Rektorers uppfattningar av vad en skola pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet innebÀr
Den hÀr studien utforskar genom fenomenografins arbetssÀtt, vad det innebÀr för rektorer att undervisningen vilar pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt hur rektorerna arbetar för detta pÄ sin skola. Skollagen frÄn 2010 har i första paragrafen inskrivet att utbildningen ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Genom intervjuer har rektorer i gymnasieskolan svarat pÄ vad skollagens nya skrivning innebÀr för dem. Rektorerna har svarat pÄ vad det innebÀr för dem att undervisningen pÄ deras skola ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och hur de arbetar för att detta ska komma till stÄnd. En differentierad bild ges av gymnasieskolornas olika förutsÀttningar att anta denna utmaning. Rektorerna visar pÄ svÄrigheter med att ge alla elever samma förutsÀttningar, dÄ bland annat Àmne och programtillhörighet ger olika möjligheter.
à ldersintegrering - pÄ gott och ont
Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn ett didaktiskt perspektiv belysa lÀrarens arbete i relation till Äldersintegrering. UtifrÄn detta perspektiv vill vi undersöka hur lÀrare uppfattar Äldersintegrering som arbetsmodell för att organisera arbetet. I uppsatsen anvÀnde vi oss av den kvantitativa undersökningsmetoden enkÀt. Skolan vi vÀnde oss till arbetar Äldersintegrerat samtidigt som de arbetar efter den relativt nya modellen Skola 2000. Uppsatsen Àr uppbyggd med en didaktisk bakgrund tillsammans med en inblick i modellen Skola 2000 och Äldersintegrering, dess fördelar, nackdelar och konsekvenser.
FörÀldrasamverkan och utveckling i en yrkesgymnasieskola
Syftet med detta arbete Àr att fÄ ökad insikt och kunskap kring samarbete mellan skola och hem i en mÄngkulturell yrkesgymnasieskola. Samverkan innebÀr att lÀraren, förÀldrarna och eleven genom samarbete hittar samarbetsformer vilka frÀmjar elevens kunskaps och sociala utveckling. Som forskningsobjekt hade jag en mÄngkulturell yrkesgymnasieskola. Jag ville se vilka samarbetsformer som brukar anvÀndas i skolan och vilka hinder som finns. Jag vill ocksÄ se hur eleverna, deras förÀldrar och lÀrarna ser pÄ samarbete mellan skola och hem.
SprÄket Àr medlet, inte mÄlet. : Hur pedagoger kan arbeta i en mÄngkulturell skola för att frÀmja alla elever.
FlersprÄkighet Àr inget modernt ord, det Àr ett faktum i vÄrt samhÀlle att vi lever i en mÄngkulturell miljö. MÄnga barn kommer hit frÄn andra lÀnder och placeras in i vÄr svenska skola med kort varsel, dÀr de förvÀntas anpassa sig efter alla frÀmmande företeelser och kulturella skillnader som finns. Vi ville se hur man som pedagog utifrÄn detta planerade och genomförde undervisning som var anpassad till en mÄngkulturell skola. DÀrför valde vi att genomföra intervjuer med vissa pedagoger, som Àr de flersprÄkiga barnens nÀrmsta lÀnk i skolan. Genom dem fick vi veta hur komplext pedagogernas arbete Àr, hur frustrerande det kan vara nÀr sprÄket blir till en barriÀr för kommunikationen.
Att tala matematik
Syftet med vÄr rapport var att kartlÀgga om det talas matematik under matematiklektionerna samt att fÄ en bild av vad lÀrarna anser att tala matematik Àr. Undersökningen genomfördes pÄ en skola i Haparanda hösten 2005 med elever frÄn Är 6-9 samt deras lÀrare i Àmnet matematik. Vi har anvÀnt oss av enkÀtundersökningar och observationer för att fÄ en helhetsbild av lÀget. Resultatet av vÄr undersökning visar pÄ att lÀrarna anser att det Àr viktigt att tala matematik men att undervisningens upplÀggning saknar naturliga och viktiga inslag i att tala matematik. Vi har Àven kunnat konstatera att matematikboken styr undervisningen i allt för hög grad.
Fostran till miljömedvetna medborgare. En studie om miljöundervisningen pÄ Flodafors skola
Syftet med studien var att ta reda pÄ vad miljöundervisningen i Flodafors skola handlar om. Vi ville Àven undersöka vilka olika arbetssÀtt som förekommer. Den teoretiska delen i arbetet behandlar olika dimensioner av miljöundervisning och olika undervisningstraditioner. Vi har Àven berört vad som betonas i de nationella styrdokumenten nÀr det gÀller miljö. Vi anvÀnde oss av en kvalitativ metod, dÀr observation, intervju och dokumentanalys anvÀndes som teknik.
"Vi har i alla fall fÄtt ett ansikte" : En intervjustudie kring ett samverkansprojekt mellan skola/förskola och socialtjÀnst
VÄr studie har sin grund i den komplexitet som rÄder kring uppmÀrksammandet och anmÀlanav barn som far illa. Syftet med vÄr studie har varit att öka vÄr förstÄelse för den betydelsesamverkan mellan skola och socialtjÀnst kan ha för ett tidigt uppmÀrksammande av barn sommisstÀnks fara illa. Vi har genom att intervjua lÀrare/förskollÀrare och socialsekreterare somdeltagit i ett kommunalt samverkansprojekt ökat vÄr förstÄelse och tagit del av vad deltagarnauppfattar att projektet har lett till för uppmÀrksammandet av barn som misstÀnks fara illa. IvÄr analys har vi anvÀnt oss av Silvermans aktionsteori, för att kunna studera olikaorganisatoriska faktorers pÄverkan pÄ samverkan. VÄr studie kan inte klarlÀgga om personalenuppfattar att samverkan lett till att utsatta barn i högre utstrÀckning uppmÀrksammats viaanmÀlningar.
Redovisning och effektivitet i ideella föreningar -En studie av tre ideella föreningar i olika branscher
Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka upplevelser, kÀnslor och tankar som förÀldrar till barn i behov av sÀrskilt stöd har i mötet med förskola/skola. Samt att undersöka hur det kan upplevas att vara förÀlder till ett barn i behov av sÀrskilt stöd. Forskningen utfördes genom att intervjua 6 förÀldrar som har barn med Downs syndrom, diabetes, autism, muskelsjukdom och dyslexi. Metoden som anvÀndes för att analysera intervjuerna var med hjÀlp av fenomenologi och hermeneutik. Resultatet visar dels att förÀldrar uppskattade pedagoger som anpassade pedagogik och miljö efter barnets behov samt att pedagoger förmedlade en helhetsbild om hur barnets dag sett ut.
En inkluderande skola för alla? : En kvalitativ intervjustudie om tre pedagogers syn pÄ begreppet en skola för alla.
This study presents some teachers' views on whether today's school is a school for everybody or not. It has also looked into what special resources that are put in for children in special needs. The purpose of this study is to find out some teachers' views and thoughts on the concept of "an Education for everybody" and how these teachers said they worked with children in special needs. After taking part of and processed recent research results and literature, I chose to examine this through qualitative interviews. I interviewed three teachers, one primary school teacher, one special education teacher and one preschool teacher.The conclusions were that the concept of education could be understood in different ways.
Aktiva förÀldrar och varierande samarbete mellan hem och skola som en viktig förutsÀttning för barnens utveckling
Skolans uppdrag ska ske i samarbete mellan skolan och hemmen och samverkan skal ske mellan lÀrare och förÀldrar, detta framgÄr tydligt i lÀroplanen (Lp-94). Syftet med detta arbete Àr att belysa och beskriva hur kontakten mellan förÀldrar och skola fungerar. Det Àr en kvalitativ studie som genomförts med hjÀlp av intervjuer. De intervjuade Àr lÀrare och förÀldrar pÄ en grundskola. Undersökningen handlar om i vilka former samarbete sker idag samt vilka uppfattningar förÀldrar och lÀrare har till de nuvarande samarbetsformerna i skolan.
Demokratins svarta hÄl
Syftet med denna studie Àr att med hjÀlp av diskursteori som bas synliggöra vilken pÄverkan uttrycket ?FramgÄngsrika skolor? har i en skola för allas rÀtt till likvÀrdig utbildning. Uttrycken ?FramgÄngsrika skolor? och ?En skola för alla? kan tolkas olika. Diskursen till ?En skola för alla? Àr olik diskursen till ?FramgÄngsrika skolor?.