Sök:

"Vi har i alla fall fått ett ansikte"

En intervjustudie kring ett samverkansprojekt mellan skola/förskola och socialtjänst


Vår studie har sin grund i den komplexitet som råder kring uppmärksammandet och anmälanav barn som far illa. Syftet med vår studie har varit att öka vår förståelse för den betydelsesamverkan mellan skola och socialtjänst kan ha för ett tidigt uppmärksammande av barn sommisstänks fara illa. Vi har genom att intervjua lärare/förskollärare och socialsekreterare somdeltagit i ett kommunalt samverkansprojekt ökat vår förståelse och tagit del av vad deltagarnauppfattar att projektet har lett till för uppmärksammandet av barn som misstänks fara illa. Ivår analys har vi använt oss av Silvermans aktionsteori, för att kunna studera olikaorganisatoriska faktorers påverkan på samverkan. Vår studie kan inte klarlägga om personalenuppfattar att samverkan lett till att utsatta barn i högre utsträckning uppmärksammats viaanmälningar. Däremot har vi kunnat finna andra vinster med denna samverkan som på längresikt eventuellt kan ge positiva effekter för att i ett tidigare skede uppmärksamma barn sommisstänks fara illa.

Författare

Carolina Karlsson Britt-Marie Sunesson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..