Sök:

Vi har skapat vår egen Reading Recovery

En fallstudie om hur en skola på Nya Zeeland arbetar med läs- och skrivsvårigheter


Mitt syfte med detta arbete var att nå kunskap hur en skola på Nya Zeeland arbetar med läs- och skrivsvårigheter. För att besvara syftet använde jag mig av frågeställningarna: Hur uppmärksammar pedagogerna att en elev har läs- och skrivsvårigheter? Vilka metoder använder pedagogerna när de arbetar med läs- och skrivsvårigheter? Jag ville också veta vad pedagogerna hade för tankegångar när det kom till ett programmet Reading Recovery, som används på många skolor på Nya Zeeland. Min studie gjordes på en skola på Nya Zeeland. För att besvara mina frågeställningar valde jag att intervjua pedagoger, samt observera lektioner då de arbetade med läs- och skrivsvårigheter. Jag har kommit fram till att eleverna på skolan som har läs- och skrivsvårigheter, får gå till något som kallas learning support där de fokuserar på läsning och skrivning. När eleverna tränar på läsning använder sig lärarna av tre moment: Rainbow Reading, vägledd läsning samt en mini-lektion. När de fokuserar på att skriva, skriver eleverna mycket och diskuterar mycket för att väcka idéer om vad de ska skriva om.

Författare

Sofia Gustafsson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..