Sök:

Sökresultat:

1498 Uppsatser om Läsmiljö i hemmet - Sida 63 av 100

SprÄkligmedvetenhet hos en- och flersprÄkiga förskolebarn : en jÀmförande studie

Syftet med studien var att undersöka sprÄklig medvetenhet hos förskolebarn. FrÄgestÀllningar som har undersökts Àr: Hur sprÄkligt medvetna Àr förskolebarn?; Finns det skillnader mellan en- och flersprÄkiga förskolebarn i frÄga om sprÄklig medvetenhet?; Hur svarar barnen pÄ testuppgifterna?; Hur arbetar förskolor med sprÄket?; Vad ger förskolorna för rÄd till förÀldrar?; Vilka sprÄk kommer barnen i kontakt med i hemmet?För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag anvÀnt mig av ett test som mÀter sprÄklig medvetenhet, en enkÀt samt en intervjustudie. 19 flersprÄkiga och 21 ensprÄkiga barn testades i fonologisk och morfologisk medvetenhet, barnens förÀldrar fyllde i en enkÀt om barnens sprÄkmiljö hemma och personal pÄ barnens fem olika förskolor svarade pÄ frÄgor om sprÄkstimulansen i förskolan. Resultatet visar ingen signifikant skillnad mellan en- och flersprÄkiga barn. De flerst barn börjar bli medvetna om sprÄkets form, framför allt nÀr det gÀller den fonologiska biten.

Mentorskap för elever i gymnasieskolan : Organisations- och professionsrelaterade villkor för lÀrare

HöglÀsning Àr en handling nÀr en vuxen lÀser en text högt för ett eller flera barn och Àr en viktig del av barns sprÄkutveckling. Att besitta ett rikt sprÄk Àr av stor vikt för att leva och verka i dagens samhÀlle som prÀglas av text och samtal. Sett frÄn det senaste decenniet har barns lÀsförmÄga och intresse till lÀsning försÀmrats. DÀrför Àr det betydelsefullt att lÀrare tillÀmpar arbetssÀttet höglÀsning i undervisningen. Syftet med litteraturstudien var att belysa höglÀsningens betydelse i de tidiga skolÄren.

Nöta in kunskap eller göra nÄgonting pÄ riktigt?: En studie om elevers upplevelser av lÀxa och lÀrandeteorierna som formar den

Studiens utgÄngspunkt Àr att vi, i egenskap av lÀrarstuderande, tycker att lÀxan Àr osynliggjord i lÀrarutbildningen och styrdokument samt att den pÄgÄende samhÀllsdebatten om lÀxa Àr felriktad. Det finns anledning att förmoda att lÀxan Àr bÀrare av sÄvÀl utbildningshistoria, traditioner och lÀrandeteorier. Syftet med den hÀr studien Àr sÄledes att analysera vilka lÀrandeteorier som synliggörs i de upplevelser och uppfattningar som elever i skolÄr 5 ger uttryck för, dÄ de talar om lÀxor. Studiens empiriska material har samlats in genom tvÄ kvalitativa gruppintervjuer med tre elever i vardera grupp frÄn tvÄ skolor i Norrbottens lÀn. Resultatet av studien visar att eleverna definierar begreppet lÀxa som arbete som ska utföras i hemmet.

Litteraturundervisningens möjligheter - och svÄrigheter : En undersökning om fem gymnasielÀrares tankar om och arbete med sin litteraturundervisning.

Syftet med denna studie Àr att undersöka fem gymnasielÀrares tankar om och arbete med sin litteraturundervisning. Genom en kvalitativ intervjuundersökning av min urvalsgrupp har jag försökt ta reda pÄ hur lÀrarnas mÄl med litteraturundervisningen förhÄller sig jÀmfört med nu gÀllande Àmnesplaner i svenska, hur de arbetar för att nÄ sina mÄl med litteraturundervisningen, hur de upplever elevernas instÀllning till och delaktighet i litteraturundervisningen och vad positiv eller negativ instÀllning och delaktighet kan bero pÄ samt om det finns en medveten koppling mellan forskning om litteraturundervisning och lÀrarnas arbetssÀtt. Undersökningens resultat visar att lÀrarnas mÄl med litteraturundervisningen Àr prÀglade av gÀllande styrdokument och att den lÀsarorienterade forskningen pÄverkar lÀrarnas arbetssÀtt. Elevernas instÀllning till och delaktighet i litteraturundervisningen upplevs som mycket blandad och positiv eller negativ instÀllning och delaktighet beror enligt lÀrarna till största del pÄ vilka lÀserfarenheter eleverna bÀr med sig sedan tidigare skolÄr samt hur lÀskulturen ser ut i hemmet. Den mer medvetna kopplingen mellan forskning om litteraturundervisning och lÀrarnas arbetssÀtt var dock inte sÄ tydlig.

Familjehemsdynamik : FamiljehemsförÀldrars upplevda pÄverkan pÄ den egna familjen i uppdraget som familjehem.

Studien gjordes i syfte att undersöka hur familjehemsförÀldrar kan uppleva att deras uppdrag som familjehem pÄverkar dem sjÀlva, deras biologiska barn och deras relationer. Fokusgruppsintervjuer genomfördes med tvÄ grupper innehÄllande fem familjehemsförÀldrar i varje grupp. Fokusgrupperna bestod av fem kvinnor och fem mÀn emellan 33 och 61 Är. En intervjuguide och en mindre enkÀt skapades och anvÀndes under intervjuerna som spelades in pÄ ljudfiler. Databearbetningen bestod av en fenomenologisk, hermeneutisk analysmetod.

Sjuksköterskors utbildningsinsatser för patienter med hjÀrtsvikt

HjÀrtsvikt Àr ett globalt hÀlsoproblem som har en sÀmre prognos Àn mÄnga andra kroniska sjukdomar. För samhÀllet innebÀr tillstÄndet en stor kostnad eftersom hjÀrtsvikt Àr den vanligaste orsaken till sjukhusinlÀggning. Patienterna upplever den sviktande kroppen som ett lidande och har dÀrför svÄrt att kÀnna igen förvÀrrningar av tillstÄndet, vilket hör ihop med att de har brister i sin kunskap om sjukdomshantering. DÀrför Àr det av betydelse att sjuksköterskan har kunskap omvilka utbildningsinsatser som leder till att patientens vÀlmÄende och egenvÄrd frÀmjas. Syftet var att beskriva sjuksköterskors utbildningsinsatser och dess resultat hos patienter med hjÀrtsvikt.

Flykt frÄn kÀnslor : en intervjustudie om Ätta kvinnors vÀg in i tungt narkotikamissbruk

SammanfattningSyftet med vÄr uppsats var att studera kvinnors upplevelser av vÀgen in i ett tungt narkotikamissbruk och beroende. Vi ville dÀrigenom öka förstÄelsen och förklara deras upplevelser ur aspekterna uppvÀxtÄr och tonÄr. Vi har valt att utgÄ frÄn den grundade teorin dÄ vi genomfört vÄr studie. Vi har genomfört en intervjuundersökning med Ätta kvinnor, dÀr vi sökte nÀrma oss kvinnornas berÀttelser sÄ förutsÀttningslöst som möjligt. Detta för att lÄta kvinnornas upplevelser stÄ i centrum.

SocialtjÀnsten och de glömda barnen : att arbeta med barn som bevittnar vÄld

I denna uppsats studerar vi förhÄllningssÀttet hos gruppledare i olika skeden av pÄgÄende och begynnande gruppverksamhet för barn. Syftet med studien Àr att öka kunskapen och förstÄel-sen för hur socialsekreterare inom socialtjÀnsten kan bemöta och stödja barn i familjer dÀr det förekommer vÄld. Studien grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer med dels socialsekreterare och dels projektanstÀllda barngruppsledare. TillvÀgagÄngssÀttet har varit att intervjua personer med blandad erfarenhet av att bemöta dessa barn. Behandlingsmetoden som studerats kombi-nerar individuell traumabearbetning med gruppmetodik.

Barn som fÄr bevittna vÄld i familjen : en kunskapsöversikt

Studiens syfte var att sammanstÀlla en kunskapsöversikt över den forskning som finns om barn som fÄtt eller fÄr bevittna vÄld i hemmet. Min övergripande problemformulering var; hur beskriver man i tidigare forskning de barns livsvillkor som fÄtt bevittna vÄld i familjen och hur kan man inom det sociala arbetet skydda och stödja de utsatta barnen? Studiens omfatt-ning begrÀnsades till ett selektivt utvalt material med fokus pÄ högst tio Är gammal, svensk-producerad litteratur. Detta för att pÄ ett bra sÀtt kunna visa var forskningen om barn som i Sverige lever med vÄld i familjen stÄr idag. Huvudinriktningen var att sÀtta barnens livssitua-tion, socialtjÀnstens ansvar och det sociala arbetets skydds- och stödinsatser i centrum.

Partners upplevelser efter att den andra partnern drabbats av stroke

Bakgrund: I Sverige drabbas varje Är cirka 30 000 personer av stroke. En stroke innebÀr att en hjÀrninfarkt eller blödning uppstÄr i hjÀrnans blodkÀrl vilket leder till syrebrist. MÄnga patienter som drabbats av stroke fÄr sin rehabilitering och ÄterhÀmtning i hemmet istÀllet för pÄ sjukhus. De uppger att behovet av stöd frÄn sin partner Àr stor.Syfte: Studiens syfte var att beskriva partners upplevelser efter att den andra partnern drabbats av stroke.Metod: En litteraturstudie genomfördes med deskriptiv design. Systematiska sökningar har genomförts i databaserna Cinahl, Pubmed och Svemed+ som resulterade i tio vetenskapliga artiklar.

Upplevelsen av att leva tillsammans med en nÀrstÄende som drabbats av Alzheimers sjukdom: En litteraturöversikt

Alzheimers sjukdom Àr den vanligaste demenssjukdomen i Sverige. NÀr en person drabbas av sjukdomen, pÄverkas Àven mÄnga nÀrstÄende. Detta resulterar i en livsförÀndring Àven för dem. NÀrstÄende blir en del av sjukdomen och det Àr ofta de som vÄrdar sin partner i hemmet. Detta Àr ett stort ansvar som med tiden kan bli pÄfrestande, dÄ ens partner blir allt sjukare.

Kost i skolan: fyra elevers kostvanor i Ă„rskurs fem

Övervikt och fetma Ă€r ett ökande hĂ€lsoproblem i Sverige och resten av vĂ€rlden. År 2005/2006 led 3,6 procent av barnen i Sverige av fetma. Kunskapen kring hur farligt övervikt och fetma kan vara för barn har ökat först under de fem senaste Ă„ren. Det Ă€r nu allmĂ€nt kĂ€nt att Ă€ven barn som lider av övervikt kan drabbas av hjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar. Skolan har en central roll för att pĂ„verka barnen mot en hĂ€lsosammare livsstil.

Vardagskemi : att tillverka ett interaktivt lÀromedel

Under en kurs om mÀnniskans fysiologi letade jag anvÀndbara hemsidor pÄ Internet. Jag slogs dÄ av att det fanns mÄnga bra hemsidor pÄ engelska, men knappt nÄgra pÄ svenska. Jag bestÀmde mig dÄ för att göra en svensk sida som Àr anvÀndbar för skolbruk. DÄ datorer och Internet mest anvÀnds för faktasökande i samband med eget arbete ville jag bygga upp nÄgot annorlunda. Meningen med detta arbete Àr att försöka bygga upp ett interaktivt lÀromedel med program som gÄr att hitta gratis pÄ Internet, samt att undersöka vilka problem som kan uppstÄ vid framstÀllningen.

Vilka aktiviteter utför unga arbetssökande och hur upplever de sina aktiviteter? - Pilotstudie dÀr fyra arbetssökande ungdomar beskriver sin vardag.

Ett arbetsterapeutiskt grundantagande Àr att mÀnniskan upplever hÀlsa av att utföra meningsfulla aktiviteter. För arbetslösa ungdomar ökar risken för en Àndrad tidsstruktur pÄ dagen, isolering, kÀnslor av meningslöshet och vÀrdelöshet, sÀmre sjÀlvförtroende och ökad passivitet. Arbetsterapi kan vara till hjÀlp för att motivera dessa individer till ett förÀndrat aktivitetsutförande dÄ det behövs. För att studera tidsanvÀndning krÀvs insikt i individens aktivitetsrepertoar samt hur fördelningen ser ut mellan olika aktivitetskategorier. TidsanvÀndningsinstrument, sÄsom loggböcker, gör det möjligt för arbetsterapeuter att kartlÀgga dagens aktiviteter.

LÀrplattan ? ett didaktiskt verktyg i förskolan? : NÀr, var, hur och varför anvÀnds lÀrplattan?

Syftet med denna undersökning var att se hur lÀrplattan anvÀndes i förskolan. Hur tÀnker pedagoger kring anvÀndandet och fungerar det pÄ liknande sÀtt mellan olika förskolor i samma företag? LÀrplattan benÀmns som ett pedagogiskt verktyg men Àr det ett pedagogiskt verktyg med en planerad anvÀndning utifrÄn de didaktiska frÄgorna och med ett mÄl och ett syfte eller Àr det i grunden ett administrativt verktyg som pedagogerna anvÀnder sporadiskt i verksamheten? För att fÄ reda pÄ dessa frÄgor genomfördes en kvalitativ undersökning med 5 individuella intervjuer och en gruppintervju med 3 pedagoger i förskolor inom samma företag och som ligger i samma kommundel. FörutsÀttningarna Àr pÄ sÄ sÀtt lika mellan förskolorna men hur mycket spelar den privata kunskapen varje pedagog besitter in? PÄverkar det pedagogernas tankar och vÀrderingar nÀr det finns en uttalad pedagogik med utomhusverksamhet? Resultatet visar pÄ starka vÀrderingar kring barns anvÀndning av lÀrplattan och en bristande planering utifrÄn de didaktiska frÄgorna.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->