Sök:

Sökresultat:

61 Uppsatser om Läs- och skrivprocessen - Sida 4 av 5

Genrepedagogik : - en studie om lÀrares uppfattningar av genrepedagogik, men sÀrskilt för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter

VÄr intention var att undersöka lÀrares uppfattningar av genrepedagogik. Denna pedagogik vilade pÄ tre ben, en teori om lÀrande, en teori om sprÄk samt cykeln för undervisning och lÀrande. Genrepedagogiken utvecklades i Australien för cirka 30 Är sedan. Idag anvÀnds den över hela vÀrlden. Pedagogiken hade som mÄl att utveckla elevers lÀs- och skrivförmÄga oavsett socioekonomisk bakgrund.Metoden som lÄg till grund för vÄr studie var kvalitativa intervjuer.

En kvalitativ studie om lÀs- och skrivutveckling - Loppet Àr inte kört, men hÀlften vunnet

BAKGRUND:Vi har under vÄr utbildning insett betydelsen av att vi som pedagoger bÄde i förskolan och i skolanbesitter stora kunskaper nÀr det gÀller lÀs- och skrivutveckling. Som blivande pedagog i förskolan ochskolan kÀnner vi ocksÄ ett stort behov av att ha kunskaper om olika metoder sÄ att vi kan hjÀlpa ochförebygga barns lÀs- och skrivsvÄrigheter. Vi har vi vÄr bakgrund skrivit vad tidigare forskning ocholika författare skriver om detta omrÄde som vi sedan försökt koppla till vÄr resultatdiskussion.SYFTE:Arbetet syftar till att ta reda pÄ hur de intervjuade pedagogerna motiverar och arbetar med lÀs- ochskrivutveckling. De frÄgestÀllningar vi har anvÀnt oss av Àr följande :? Vilken betydelse har lÀs- och skrivutvecklingen för enskilda barn enligt pedagoger?? Vilken betydelse antas motivation och uppmuntran ha?? Vad Àr gemensamt i pedagogers arbetssÀtt?METOD:Vi har valt metoden intervju som Àr en kvalitativ metod för att samla in material och valtfenomenografi som vÄr forsknings ansats för att ta reda pÄ respondenternas tankar.

Vilken roll spelar verktyget? : Datorns betydelse för gymnasieelevers skrivande och texter

The aim of my study is to investigate if and in that case how the writing process and texts written by students in the upper secondary school are affected by the writing tool; does it matter if they write their texts on a computer or by longhand? Another objective is to compare such an effect with the findings of previous studies performed on earlier generations of writers. The first part of my study was a survey. It showed that two thirds of the 67 students participating thought that they would have written better texts in the national writing test if they had been able to use computers. In the second part of the study each of the fourteen participants wrote one text on computer and another by hand.

Att blogga om varandras texter, digital respons elever emellan

Syftet med projektet var att undersöka om elever kan motiveras i skrivprocessen och i elevrespons med hjÀlp av Internet, dator och bloggteknik. Syftet var Àven att se om undervisningen kunde individualiseras i högre grad med hjÀlp av dessa medier. Projektet utfördes i svenskundervisningen i en klass sju under fyra veckor. Eleverna arbetade med att fördjupa sig i sagogenren, producera egna sagor samt ge varandra konstruktiv kritik i form av bloggrespons. Eleverna observerades under arbetet och fem individer valdes ut för en nÀrmre observation och intervju angÄende motivation och engagemang.

Hur blir en valnöt en skalnöt : SprÄkliga processer i kreativt skrivande med ungdomar

I den ha?r vetenskapliga essa?n underso?ks starten av en skrivworkshop, i tva? ungdomsgrupper, som en ga?stande skrivpedagog och fo?rfattare leder pa? deras skola. Den inledande bera?ttelsen belyser fo?rfattarens skrivarbete och spra?kha?llningar. I tva? fo?ljande bera?ttelser, fra?n tva? workshopsituationer i tva? klasser, gestaltas hur olika ha?llningar till det skrivna och talade spra?ket konfronterar varandra.

"De skriver för lite för mig!" En studie om lÀrares uppfattningar kring högstadieelevers skrivutveckling i Àmnet engelska och samspelet med trÀning i lÀsfÀrdighet

BakgrundSkrivandet och lÀsning har stort inflytande pÄ högstadieelevers kognitiva utveckling. NÀr de lÀser mycket fÄr de tillrÀcklig kunskap för att de ska kunna skriva vidare. Under skrivprocessen lÀr de sig tillÀmpa strategier för att de ska kunna formulera sig. De blir mognare och smartare under denna process, dessutom kan de konstruera sitt sprÄksystem pÄ det hÀr sÀttet. FrÄn en holistisk syn blir inlÀrning av ett nytt sprÄk naturligare om eleverna fÄr trÀna pÄ sprÄket under autentiska förutsÀttningar.SyfteSyftet med studien Àr dels att ta reda pÄ lÀrares uppfattningar av högstadieelevers skrivutveckling i Àmnet engelska, dess samspel med lÀsfÀrdighet och pÄverkan av de tvÄ pÄ elevers kognitiva utveckling.

Hur bemöter vi barnen pÄ förskolan? : En studie om bemötande sett ur ett genusperspektiv.

SamhÀllets förÀndringar, i och med ökad informations- och kommunikationsteknologi, stÀller ett ökat krav pÄ oss invÄnare som flexibla och nytÀnkande sprÄkskapare. Detta leder till att lÀrare har ett stort ansvar för att lyckas med den grundlÀggande lÀs- och skrivundervisningen i dagens skola. Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrares uppfattningar till sin lÀs- och skrivundervisning i de tidiga skolÄren. Genom intervjuer med tolv lÀrare har vi undersökt deras uppfattningar om sin egen lÀs- och skrivundervisning och vad de övervÀger i sitt tillvÀgagÄngssÀtt. Vidare har vi Àven fokuserat pÄ hur lÀrarna uttrycker sig om sina kunskaper samt hur de uttrycker sig angÄende individualisering.Sammanfattningsvis tyder resultatet i studien pÄ att lÀrarna har elevernas bÀsta för ögonen.

ModersmÄlsundervisning och sprÄkutveckling

I modersmÄlsundervisningen finns stora möjligheter att erbjuda invandrareleverna en meningsfull sprÄkutvecklingsmiljö som tar hÀnsyn till deras etniska och kulturella bakgrund. Men Àmnet möter ocksÄ flera hinder, vilka i hög grad pÄverkar undervisningen. Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka möjligheterna för modersmÄlsundervisningen att frÀmja sprÄkutvecklingsprocessen, med sÀrskilt fokus pÄ lÀs- och skrivprocessen, hos elever med annat modersmÄl Àn svenska.Uppsatsen innehÄller en teoretisk del som utgÄr frÄn tidigare forskning. Detta avsnitt visar pÄ modersmÄlsundervisningens betydelse för invandrarelevernas sprÄkliga utveckling och hur denna process Àr nÀra knuten till frÄgor om kultur och identitetsskapande. Den hÀr delen av arbetet lyfter ocksÄ fram de viktigaste problemomrÄden som har identifierats i den tidigare forskningen.

Grunden för barns lÀs- och skrivutveckling : Om lÀrares förhÄllningssÀtt till den grundlÀggande lÀs- och skrivinlÀrningen

SamhÀllets förÀndringar, i och med ökad informations- och kommunikationsteknologi, stÀller ett ökat krav pÄ oss invÄnare som flexibla och nytÀnkande sprÄkskapare. Detta leder till att lÀrare har ett stort ansvar för att lyckas med den grundlÀggande lÀs- och skrivundervisningen i dagens skola. Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrares uppfattningar till sin lÀs- och skrivundervisning i de tidiga skolÄren. Genom intervjuer med tolv lÀrare har vi undersökt deras uppfattningar om sin egen lÀs- och skrivundervisning och vad de övervÀger i sitt tillvÀgagÄngssÀtt. Vidare har vi Àven fokuserat pÄ hur lÀrarna uttrycker sig om sina kunskaper samt hur de uttrycker sig angÄende individualisering.Sammanfattningsvis tyder resultatet i studien pÄ att lÀrarna har elevernas bÀsta för ögonen.

NÀr lÀs- och skrivprocessen inte fungerar : En studie av sex ungdomars upplevelser av det pedagogiska stödet i grundskolan

SammanfattningDen hÀr studien Àr baserad pÄ intervjuer av sex ungdomar i MÀlardalsomrÄdet. Ungdomarna har lÀs- och skrivsvÄrigheter och syftet med studien Àr att undersöka deras upplevelser av det pedagogiska stödet som de har mött i grundskolan. De centrala frÄgestÀllningarna i studien Àr nÀr det pedagogiska stödet sÀtts in, vilka som varit drivande i processen och vilka konsekvenser som svÄrigheterna orsakade av dyslexi, har inneburit för fortsatta studier.Undersökningen bygger pÄ ett bekvÀmlighetsurval dÀr kontakten med respondenterna har förmedlats via Dyslexiförbundet. De sex ungdomarna Àr mellan 12 och 21 Är, tre pojkar och tre flickor. Vissa jÀmförelser mellan könen har dÀrför kunnat göras dÀr en slutsats Àr att pojkarna har fÄtt tillgÄng till kompensatoriska hjÀlpmedel medan flickorna inte har det.

Meningsfull bildundervisning : perspektiv pÄ bildkommunikation

Med denna uppsats vill jag komma till nÄgon slutsats om vad meningsfull bildundervisning Àr. Jag menar att detta bör diskuteras i förhÄllande till skolans demokratiuppdrag. Genom skrivprocessen har jag gjort vÀgningar mellan olika perspektiv, men velat lÀgga eftertrycket pÄ elevperspektivet.Via en litteraturstudie undersöker jag tre olika forskningsperspektiv pÄ bildkommunikation. Bildsemiotiken, som studerar bilden som tecken, fokuserar dÀrmed pÄ bilden i sig. Inom visuell kultur Àgnar man sig Ät hur det visuella formar vÄr förstÄelse av oss sjÀlva och vÀrlden.

HIAB i rörelse - en studie kring motivation vid förÀndring

Syfte: Uppsatsen Àr skriven för att illustrera svÄrigheterna med organisationsförÀndringar och hur dessa pÄverkar mÀnniskorna som arbetar inom ett företag. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka förÀndringar i ett konjunkturkÀnsligt företag inom verkstadsindustrin. Vi vill söka förstÄelse om hur förÀndringar kan pÄverka motivationen och lojaliteten hos personalen pÄ verkstadsgolvet.Metod: Det centrala förhÄllningssÀttet i uppsatsen Àr att vi antar en reflekterande attityd i vÄr undersökning. I forskningssammanhang innebÀr det ett sÀtt att relatera till ?verkligheten? och det objektiva behöver inte stÄ i centrum.

Datorn som stöd i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen : En fallstudie av fem elever under deras första skolÄr

Jag har i min magisteruppsats följt fem elever under deras första Är i skolan. Eleverna visade vid slutet av förskoleklass samt vid skolstarten pÄ mycket lÄga resultat pÄ de tester som mÀtte fonologisk medvetenhet och bokstavskÀnnedom, omrÄden som mÄnga av dagens lÀs- och skrivforskare hÀvdar har stor betydelse för den tidiga lÀs- och skrivprocessen. Syftet med den hÀr studien har varit att undersöka om och hur arbetssÀttet med att endast anvÀnda datorn vid skrivandet har pÄverkat de fem elevernas vÀg in i skriftsprÄket.Tre av de elever jag följt i mitt arbete hade vid lÀsÄrets slut uppnÄtt den lÀs- och skrivförmÄga som förvÀntades för Ärskursen. De var samtliga mycket positiva till datorarbetet och föredrog datorskrivandet framför pennan. Alla tre elever upplevde att det var bÄde lÀttare och roligare att skriva pÄ datorn Àn med penna.

Det "levda skrivandet" i konstutbildningar

SammanfattningDetta Àr en fenomenografisk undersökning av konststuderandes upplevelse och uppfattning av skrivande som har koppling till den gestaltande processen. Nio studenter frÄn flera olika högskolor har intervjuats. BÄde fri konst och tillÀmpad konst finns som inriktningar bland studenterna. Studenternas egna texter och deras oppositioner eller examensutstÀllningar har legat till grund för intervjuerna och för tolkningen av dessa. Vid kategoriseringen har jag utgÄtt bÄde frÄn uppfattning och upplevelse.

Gestaltning utifrÄn givna förutsÀttningar: Arkitektens metodik möter teknisk plattform

Utveckling och industrialisering av byggprocessen innebÀr inte bara en förÀndrad byggprocess utan Àven förÀndrade aktiviteter inom denna. Detta ger upphov till att aktörerna inom processen behöver anpassa sig till nya villkor. Examensarbetet fokuserar pÄ arkitekten och gestaltningsprocessens förÀndrade förutsÀttningar, för att undersöka hur man som arkitekt kan arbeta utifrÄn ett förbestÀmt byggsystem och vidare analysera vilka arkitektoniska vÀrden som kan skapas. Projektet P303 startades 2007 och ingÄr i NCC. Förstudie och produktutveckling inom P303 har lett fram till fÀrdig produkt i form av lÀgenhetsplaner som genom konfigurering skapar parhus, alternativt radhus i tvÄ plan.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->