Sök:

Sökresultat:

305 Uppsatser om Läs - och skrivutveckling - Sida 5 av 21

DatoranvÀndning i specialundervisningen : en diskursanalytisk studie av speciallÀrares/-pedagogers resonemang kring anvÀndandet av datorer i specialundervisningen

Föreliggande studie har till uppgift att bidra med kunskap om hur speciallĂ€rare/-­pedagoger  resonerar kring omrĂ„det datorstödda hjĂ€lpmedel i specialundervisningen, nĂ€r det gĂ€ller lĂ€s-­ och skrivutveckling och vad dessa resonemang kan antas leda till i undervisningen. Det empiriska materialet baserades pĂ„ kvalitativa intervjuer av semi-­strukturerad karaktĂ€r som har bearbetats genom diskursanalys. Resultaten visar att resonemangen kring omrĂ„det datorstödda hjĂ€lpmedel i specialundervisningen skiljer sig mycket Ă„t. Respondenterna redogjorde för fler för-­ Ă€n nackdelar med anvĂ€ndandet av datorstödda hjĂ€lpmedel i arbetet med lĂ€s-­ och skrivutveckling. Överlag Ă€r pedagogerna överens om att det Ă€r viktigt att hĂ„lla sig uppdaterad om forskning inom omrĂ„det men resultatet visar att det rĂ„der stora konflikter inom denna diskurs, vilket fĂ„r negativa följder pĂ„ kvalite?n i undervisningen.

NÀr mos blir som och bil blir bli? - en studie om barns lÀs- och skrivsvÄrigheter : ?When who becomes how and which becomes witch? - a studie about childrens? reading and writing disorders

Syftet med detta examensarbete var att synliggöra pedagogers olika strategier för att förbÀttra förutsÀttningarna för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Vi ville ge en bild av de förutsÀttningar som finns i skolan för att frÀmja elevers lÀs- och skrivutveckling. Vi ville Àven gestalta innebörden av lÀs- och skrivsvÄrigheter.Resultatet visade i att de generella omrÄdena angÄende arbete med lÀs- och skrivutvecklingen var lustfyllt lÀrande, pedagogiska metoder och anpassning till individen. NÀr pedagogerna karaktÀriserade lÀs- och skrivsvÄrigheter talade de om störande och bristfÀllig miljö, dÄliga och okunniga lÀrare samt svagheter och störningar hos individen. Det förebyggande arbetet som pedagogerna föresprÄkade innehöll dokumentation, fördelning av resurser och samarbete med hemmet.

SkrivinlÀrning, skrivutveckling och skrivprocess: en nödvÀndighet för att elever ska utvecklas till goda skrivare

Syftet med arbetet var att undersöka om kreativa arbetsmetoder kan inspirera elever i skrivandet. Vi avgrÀnsade oss till att arbeta med sagor, videofilm och Àmnet bild. Undersökningen genomfördes i en förstaklass med 18 elever under den verksamhetsförlagda utbildningen som varade i fem veckor. I undersökningen anvÀnde vi oss av bÄde kvantitativa och kvalitativa metoder i form av enkÀter och intervjuer. EnkÀterna besvarades av samtliga elever i klassen medan intervjun endast skedde med fyra elever.

SprÄkstörning och sprÄk-, lÀs- och skrivutveckliingsmetoder

Syftet med denna studie Àr att förstÄ vad en sprÄkstörning kan vara samt att ta reda pÄ vilka metoder man anvÀnder sig av pÄ en specifik sprÄkförskola och skola för att hjÀlpa barnen framÄt i sprÄk ? lÀs - och skrivutveckling. Jag anser det viktigt att belysa och sprida kunskap om detta, för att lÀttare kunna bemöta och individanpassa metoder för elever med sprÄkstörning. I denna empiriska undersökning har jag anvÀnt mig av intervjuer och observationer som metoder. Jag har intervjuat fyra pedagoger, tvÄ specialpedagoger och en logoped.De nio observationerna har utförts pÄ en sprÄkförskola, en Ärskurs ett, en Ärskurs tre samt i specialundervisning för elever med sprÄkstörning.

LÀrares lÀs- och skrivlÀrandemetoder: en intervjustudie om
lÀrares uppfattningar om lÀs- och skrivlÀrandemetoder

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka lÀrares uppfattningar om vad som Àr bra och fungerande metoder som stödjer barns lÀs- och skrivutveckling. VÄra frÄgestÀllningar Àr vilka olika metoder som lÀrare anvÀnder för att frÀmja barns lÀs- och skrivlÀrande, hur lÀrare hanterar elevers olikheter vid lÀs- och skrivlÀrande samt om det finns en medveten variation i undervisningen för att möjliggöra elevers lÀs- och skrivlÀrande. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi gjort intervjuer med lÀrare i tidigare Är frÄn Norrbotten. FrÄn resultatet kan vi utlÀsa att lÀrarna berÀttar att de anvÀnder sig av olika metoder i sin undervisning för att stödja barns lÀs- och skrivutveckling. Det vi kan konstatera utifrÄn denna studie Àr att lÀrarna Àr vÀl medvetna om vikten av variation av metoder dÄ de arbetar med olika individer som har olika behov och förutsÀttningar..

Skrivutvecklingsarbete i grundskolans senare Ă„r

Studien syftar till att beskriva och diskutera lÀrares attityder och tankar kring skrivutveckling samt deras syn pÄ sin egen skrivundervisning. ForskningsfrÄgan lyder: Hur menar lÀrare, i grundskolans senare Är, att de arbetar med elevernas skrivutveckling? Vilka metoder anvÀnder de och hur motiverar lÀrarna dessa? ForskningsfrÄgan, som frÀmst har beskrivande ambitioner, besvaras genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fyra svensklÀrare frÄn en och samma skola. LÀrarnas svar kopplas sedan till utvald relevant litteratur gÀllande skrivutveckling. UtifrÄn vald litteratur redogör jag för inÄtriktat kontra utÄtriktat perspektiv pÄ skrivande, dialogisk och processorienterad undervisning, explicit skrivundervisning och genrepedagogik, respons och bedömning samt en kort redogörelse för skrivutveckling i lÀroplanen. Under kapitlet resultat och analys redogör jag först för huruvida diskursiva eller berÀttande texter Àr prioriterade i skrivundervisningen innan jag gÄr vidare med vilka metoder lÀrarna anser sig anvÀnda.

SkrivsvÄrigheter : Hur lÀrare arbetar med skrivundervisningen för elever med skrivsvÄrigheter

SkrivsvÄrigheter uppmÀrksammas alltmer i skolans vÀrld i dagens samhÀlle, och kan uppfattas som ett stort problem bland lÀrare. Forskare menar att det skrivna sprÄket Àr en viktig förutsÀttning för att kunna kommunicera med omvÀrlden. DÀrför Àr det viktigt att lÀrarna hjÀlper de elever som har skrivsvÄrigheter för att kunna utvecklas till skickliga skribenter. Dock Àr detta inget enkelt fenomen eftersom elever med skrivsvÄrigheter oftast kan uppfattas som ?lata?, dÄ eleverna oftast inte vill skriva nÄgonting, dÄ de anser det skrivna fult och olÀsligt.

Effekten av fonologisk trÀning enligt Bornholmsmodellen pÄ elevers tidiga lÀs- och skrivinlÀrning i Ärskurser 1 och 2

I en longitudinell studie har elever i Ärskurs 1 och 2 pÄ tvÄ olika skolor i Vallentuna kommun undersökts under tre pÄ varandra följande projektÄr. Huvudsyftet med denna studie var att undersöka huruvida trÀning i fonologisk medvetenhet enligt den s.k. Bornholmsmodellen under elevernas tid i sexÄrsklass pÄverkar deras lÀs- och skrivinlÀrning. Tre typer av test anvÀndes, under Ärskurs 1 administrerades UMESOL för kartlÀggning av fonologisk medvetenhet och ITPA, för kartlÀggning av psykolingvistiska fÀrdigheter. Under Ärskurs 2 kartlades elevernas lÀs- och skrivutveckling med UMESOL, ?lÀsning och skrivning?.

Analys och design av lÀrsituation

Syftet med vÄr uppsats, Àr att ta reda pÄ hur pedagoger reflekterar och arbetar kring motivationens betydelse i elevers tidiga lÀs - och skrivutveckling. Uppsatsen inleder med att presentera samhÀllets krav pÄ elevers lÀs- och skriv förmÄga. Vi redogör Àven för vad lÀroplanen sÀger om lÀs- och skrivundervisningen i skolan, samt professor GÀrdenfors artikel om elevers motivation i lÀrandet. I det teoretiska ramverket, presenteras det sociokulturella perspektivet, samt teorier om lÀrande och motivation Àven Maslows behovshierarki bearbetas. Vidare i uppsatsen tar vi upp relevant forskningslitteratur omkring miljöns betydelse samt bemötande och samspel.

LÀs mig! En studie av hur tvÄ pedagoger arbetar med elevernas sprÄkutveckling i Ärskurs 2

Denna C-uppsats Àr en studie av hur tvÄ pedagogers olika grunduppfattningar om elevers sprÄkutveckling (tal-, lÀs- och skrivutveckling) gör sig gÀllande i undervisningen pÄ tvÄ olika skolor i fyra Ärskurs 2 - klasser. Det Àr de bÄda pedagogernas undervisning och sÀtt att se pÄ lÀrande som stÄr i fokus för undersökningen. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka med vilka argument valet av lÀromedel respektive skönlitteratur i arbete med elevers tidiga tal- lÀs, och skrivutveckling beskrivs och diskuteras i forskning, pedagogisk/didaktisk litteratur samt av tvÄ verksamma lÀrare. Uppsatsen behandlar skillnader och likheter samt för- och nackdelar med lÀromedel och skönlitteratur i elevers sprÄkutveckling. VÄrt empiriska material utgörs av observationer och intervjuer.

FörskollÀrare och lÀrare samarbetar kring barns lÀs- och skrivutveckling

Jag har i min undersökning tittat nÀrmare pÄ vad SprÄktimmen Àr och vilka erfarenheter nÄgra förskollÀrare och 1-7 lÀrare som arbetar i f-1:or har av sitt arbete projektet. Studiens syfte Àr att lÄta de bÄda yrkesgrupperna komma till tals och utrycka sina erfarenheter och Äsikter om SprÄktimmen och vilka mÄl de har med sin lÀs- och skrivundervisning.Arbetet bygger pÄ intervjuer och enkÀtundersökningar med en grupp förskollÀrare och 1-7 lÀrare.I undersökningen har jag kommit fram till att det finns bÄde likheter och skillnader i yrkesgruppernas uppfattningar. Jag har kommit fram till att SprÄktimmen kan anpassas för olika elevers behov och ge alla elever en engagerad lÀs- och skrivundervisning. Det framkom ocksÄ att förskollÀrarna och 1-7 lÀrarna var över lag samstÀmmiga nÀr det gÀllde uppfattningar om lÀs- och skrivundervisningen. Skillnaden ligger i att förskollÀrarna skattar emotionell utveckling högt och 1-7 lÀrarna lÀgger mer vikt vid systematisk trÀning av fÀrdigheter.

LÀs- och skrivutvecklingsmetoder : - en kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sina uppfattningar kring sin lÀs- och skrivundervisning

LÀsning och skrivning Àr förmÄgor som Äterkommer i skolans alla Àmnen, inte bara i Àmnet svenska. DÀrför Àr det mycket viktigt att alla elever fÄr en god start pÄ sin lÀs- och skrivutveckling. För att kunna anpassa undervisningen till alla elevers individuella behov krÀvs fler Àn en utvecklingsmetod. Det innebÀr att en pedagog som enbart bedriver lÀs- och skrivutveckling efter en metod riskerar att inte nÄ fram till alla elever. Följden av det kan bli att dessa elever fÄr en anpassad undervisning hos speciallÀraren eller specialpedagogen pÄ skolan.

Att lÀsa och skriva med IKT : informations och kommunikationsteknologinsinverkan pÄ unga vuxna dyslektikerslÀs- och skrivutveckling

Syftet var att ta reda pÄ hur sju unga vuxna personer med diagnosticerad dyslexi/specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter upplevde de tekniska hjÀlpmedel som de anvÀnde under sin skoltid. En kvalitativ undersökning med samtalsintervjuer gjordes utifrÄn ett sociokulturellt och relationellt perspektiv. Personerna som blev intervjuade fick beskriva vilka program de anvÀnt och berÀtta hur de upplevde datorstöd och tekniska hjÀlpmedel. DÀrefter fick de beskriva vad de anser hade hjÀlpt dem bÀst i deras lÀsning och skrivning. Resultatet visade att informanternas socioekonomiska bakgrund speglade tidpunkten för deras diagnosticering.

"Skarpt lÀge". En livsvÀrldsfenomenologisk studie om fortsatt skrivundervisning i grundsÀrskolan

Syfte Syftet med studien var att undersöka hur speciallÀrare/specialpedagoger förstÄr och genomför sitt uppdrag att arbeta med elevernas fortsatta skrivutveckling i grundsÀrskolan. Studien har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur menar speciallÀrare/specialpedagoger att egna erfarenheter formar undervisningen? Vilka didaktiska val gör speciallÀrare/specialpedagoger för att bidra till elevers skrivutveckling? Vad anser speciallÀrare/specialpedagoger vara svÄrigheter i det pedagogiska arbetet med elevers skrivutveckling? Vad identifierar speciallÀrare/specialpedagoger som utvecklingsmöjligheter för fortsatt skrivundervisning i grundsÀrskolan?Forskningsansats och MetodStudien har en livsvÀrldsfenomenologisk ansats som teoretisk grund. Ansatsen gav studien ett redskap för förstÄelse av informanternas vardagliga verksamheter som de lever och arbetar i (Berndtsson & Johansson, 1997) genom fenomenet fortsatt skrivutveckling. I studien har vi nÀrmat oss speciallÀrare och specialpedagogers vardag i grundsÀrskolan, fÄtt ta del av deras undervisning och försökt göra deras röster hörda.

Ingen elev fÄr ramla mellan stolarna: rutiner för att
upptÀcka elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter

Syftet med vÄr undersökning var att belysa vilka rutiner skolan arbetar efter för att fÄnga upp elever som har en förhöjd risk att utveckla lÀs- och skrivsvÄrigheter. Med hjÀlp av tre frÄgestÀllningar begrÀnsade vi vÄr undersökning: Hur arbetar skolan med att tidigt upptÀcka lÀs- och skrivsvÄrigheter? Vilka metoder anvÀnder skolan sig av för att kartlÀgga elevers lÀs- och skrivutveckling? Hur samverkar skolan och vÄrdnadshavare betrÀffande elevers lÀs- och skrivsvÄrigheter? I vÄr bakgrund presenterades tidigare forskning inom Àmnet. VÄr empiriska studie bestod av kvalitativa intervjuer som genomfördes pÄ tvÄ olika skolor. VÄra informanter bestod av en lÀrare, en speciallÀrare och en rektor pÄ varje skola.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->