Skrivinlärning, skrivutveckling och skrivprocess
en nödvändighet för att elever ska utvecklas till goda skrivare
Syftet med arbetet var att undersöka om kreativa arbetsmetoder kan inspirera elever i skrivandet. Vi avgränsade oss till att arbeta med sagor, videofilm och ämnet bild. Undersökningen genomfördes i en förstaklass med 18 elever under den verksamhetsförlagda utbildningen som varade i fem veckor. I undersökningen använde vi oss av både kvantitativa och kvalitativa metoder i form av enkäter och intervjuer. Enkäterna besvarades av samtliga elever i klassen medan intervjun endast skedde med fyra elever. Av undersökningens resultat kan vi inte med säkerhet säga att det skett någon större förändring. Det kan bero på den korta tidsperioden vi hade till vårt förfogande men även att den undersökta klassen var väldigt positivt inställda till skolan och skolarbete. Sammanfattningsvis tycker vi dock oss kunna se att kreativa arbetsmetoder har en positiv inverkan när det gäller att inspirera eleverna till att skriva.