Sök:

Ingen elev får ramla mellan stolarna

rutiner för att
upptäcka elever med läs- och skrivsvårigheter

Syftet med vår undersökning var att belysa vilka rutiner skolan arbetar efter för att fånga upp elever som har en förhöjd risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Med hjälp av tre frågeställningar begränsade vi vår undersökning: Hur arbetar skolan med att tidigt upptäcka läs- och skrivsvårigheter? Vilka metoder använder skolan sig av för att kartlägga elevers läs- och skrivutveckling? Hur samverkar skolan och vårdnadshavare beträffande elevers läs- och skrivsvårigheter? I vår bakgrund presenterades tidigare forskning inom ämnet. Vår empiriska studie bestod av kvalitativa intervjuer som genomfördes på två olika skolor. Våra informanter bestod av en lärare, en speciallärare och en rektor på varje skola. Resultaten visade att de båda skolorna arbetade efter relativt olika rutiner för att fånga upp elever med förhöjd risk att utveckla läs- och skrisvårigheter. Skolorna använde sig dessutom av olika typer av test och i olika omfattning, för att kartlägga elevernas läs- och skrivutveckling så tidigt som möjligt.

Författare

Sofie Hedman Susanne Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..