Sök:

Sökresultat:

306 Uppsatser om Läs - och skrivutveckling - Sida 18 av 21

Möjliga samband mellan motorisktrÀning och lÀs - och skrivinlÀrning? : en studie om hur lÀs och skrivinlÀrning kan förÀndras genommÄlinriktad motorisk trÀning i Ärskurs 1 och 2

Detta examensarbete handlar om fysisk aktivitet. För att specificera ligger fokus pÄ denmedvetna motoriska rörelsetrÀningens pÄverkan pÄ inlÀrning inom lÀsning och skrivning iÄrskurs 1 och 2. HjÀrnan behöver stimulans för att utvecklas, detta sker genom rörelse vilket isin tur frÀmjar lÀrandet. MÀnniskans kropp Àr byggd för rörelse och dÀrigenom bildas ochutvecklas synapser i hjÀrnan som Àr viktigt för den kognitiva verksamheten. Det finns vÀldigtlite forskning inom detta omrÄde dock lyfts idrotten och dÀr igenom rörelsen fram mer i Lgr11 Àn i Lpo 94.Syftet med examensarbetet Àr att ÄskÄdliggöra betydelsen av fysiska aktivteter ochmotoriktrÀning för lÀs- och skrivinlÀrning.

Att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter i förskoleklass : En kvalitativ studie av Ätta förskoleklasslÀrares uppfattningar

Syftet med studien Àr att undersöka förskoleklasslÀrares uppfattningar av förebyggande arbete, nÀr det gÀller att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter. FrÄgestÀllningarna handlar om vad förebyggande arbete Àr, utifrÄn vilken kunskap arbetet bedrivs och vilka hinder och möjligheter lÀrarna ser. Andra frÄgor rör identifiering av riskbarn och dess konsekvenser samt hur tester och testresultat anvÀnds i verksamheten.Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv, dÀr lÀrande sker i interaktion via sprÄket, samt olika synsÀtt pÄ elevers svÄrigheter; kategoriskt- respektive relationellt perspektiv samt dilemmaperspektivet. Den metod som anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer, vilka har analyserats med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys.Resultatet visar att lÀrarnas uppfattningar av förebyggande arbete Àr varierande, sÄvÀl vad gÀller innehÄll som metod och organisering. LÀrarna visar sig ocksÄ ha olika djup kunskap inom lÀs- och skrivomrÄdet.

Ö, Ă€r det den? : Hur barn lĂ€r sig att skriva med hjĂ€lp av dator i skolan

Syftet med examensarbetet Àr att ta reda pÄ hur barn lÀr sig att skriva med hjÀlp av datorn i en förskoleklass och en förstaklass. FrÄgestÀllningarna som jag utgÄr frÄn Àr: Hur anvÀnds datorn i den tidiga skrivundervisningen? Hur uppfattar barnen skrivandet pÄ datorn? Undersökningen Àr en fallstudie av de tvÄ klasserna dÀr jag har observerat och intervjuat barnen och lÀrarna.Hur lÀrarna arbetar med datorn i den tidiga skrivundervisningen visar sig ha stor betydelse för hur arbetet vid datorerna upplevs och fungerar. I arbetet med skrivande pÄ datorer tillÄts varje barn eller elev att utvecklas i egen takt oavsett utgÄngspunkt. Genom att samarbeta vid datorn lÀr barnen och eleverna sig av och med varandra.

FemÄringars skrivande i förskolan : En kvalitativ studie om hur sex pedagoger i förskolan resonerar och tÀnker kring femÄringars skrivande

VĂ„rt syfte med denna uppsats var att ta reda pĂ„ hur pedagoger i förskolan resonerar och tĂ€nker kring arbetet med femĂ„ringars skrivande. ÖverensstĂ€mmer detta arbetet med det styrdokument som ska genomsyra verksamheten, förskolans lĂ€roplan [Lpfö98]. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar fokuserar pĂ„ hur femĂ„ringarnas skrivintresse tas tillvara, om pedagogerna arbetar efter nĂ„gon speciell skriftsprĂ„klig metod samt pĂ„ hur pedagogerna tĂ€nker kring femĂ„ringarnas skrivande inför övergĂ„ngen till förskoleklassen.I teori och tidigare forskning fokuseras pĂ„ förskolans lĂ€roplan, skriftsprĂ„klig miljö samt pedagogens förhĂ„llningssĂ€tt.För att uppnĂ„ syftet anvĂ€nde vi oss av en kvalitativ metod och intervjuade sex pedagoger pĂ„ olika förskolor i en medelstor stad i Sverige.Resultatet visar att de intervjuade pedagogerna överlag har goda kunskaper om barns skrivutveckling. Pedagogerna Ă€r Ă€ven medvetna om att de, liksom Lpfö98 anger, ska ta tillvara pĂ„ barns eget visade intresse och initiativ för skriftsprĂ„kliga aktiviteter. I relation till teori och tidigare forskning, visar studien att pedagogerna bör inta en mer aktiv roll i femĂ„ringarnas skriftsprĂ„kliga utveckling.

Feedback, bearbetning och formativ bedömning i skrivprocessen - Elever i Ärskurs 6 skriver faktatexter

Detta examensarbete undersöker hur lÀrare och elever anvÀnder sig av formativ bedömning i skrivprocessen för att bearbeta och förbÀttra elevtexter. UtgÄngspunkten för detta arbete har varit att ta reda pÄ hur elever tar till sig den formativa bedömningen i den fortsatta skrivprocessen och pÄ vilka grunder lÀrare gör sina val av kommentarer i den formativa bedömningen. I undersökningen har jag följt fem elever i Ärskurs 6 och deras lÀrare under fem dagar för att frÀmst se hur de arbetar i skrivprocessens sista fas dÀr bearbetningen av texten sker. Jag har observerat lÀrarens och elevernas arbete i skrivprocessen samt intervjuat lÀraren och de fem eleverna. Elevtexterna anvÀnder jag som konkret exempel pÄ vilka kommentarer lÀraren ger till eleverna och vilket fokus hon lÀgger i sin bedömning samt hur eleverna bearbetar sina texter utifrÄn kommentarerna.

Förföra och förmedla eller förstöra och vilseleda? : - en studie i destinationsimage

I denna uppsats studeras textuella drag i elevtexter som bedömts med högsta betyg pÄ de nationella proven i svenska pÄ gymnasiet. Proven som undersöks Àr frÄn tre olika Är; 1996, 2003 och 2013. Syftet Àr att se om det finns förÀndringar över tid bland de textuella drag som kan kopplas till kvalitet. Texturvalet spÀnner över bÄde en kursplansrevision och ett lÀroplansskifte.Kvantitativa och kvalitativa analyser utförs pÄ totalt 24 stycken elevtexter. De textuella variabler som undersöks Àr textlÀngd, ordlÀngd, andel lÄnga ord, meningslÀngd, lÀsbarhetsindex, ordvariationsindex, talsprÄksformer, styckeindelning, fundament samt inledning och avslutning.

"Men hur skriver man med egna ord om det Àr samma sak man vill fÄ sagt?" : Elever om problemet att skriva med egna ord.

I dagens skolor har jakten pa? fusket o?kat. Antiplagieringstja?nster a?r ett vanligt fo?rekommande medel fo?r att ta reda pa? om fusk fo?religger eller inte. Pa? detta vis kan man la?tt la?gga juridiska och moraliska aspekter pa? fuskande, men kan problemet ligga i sja?lva pedagogiken? Att finna gra?nslandet mellan plagiat och imitation a?r la?ttare sagt a?n gjort.

Hur fungerar övergÄngarna förskola - förskoleklass - skola Med fokus pÄ barn i riskzon för lÀs- och skrivsvÄrigheter

ABSTRAKT Briland, Elisabet & Prytz, Camilla (2009) Hur fungerar övergÄngarna förskola ? förskoleklass ? skola; Med fokus pÄ barn i riskzonen för lÀs- och skrivsvÄrigheter (Routines for the transitions between preschool and school with a special focus on children at-risk for dyslexia). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola VÄrt syfte Àr att fördjupa oss i hur övergÄngarna mellan förskola, förskoleklass och skola fungerar för de barn som ligger i riskzonen för att fÄ lÀs- och skrivsvÄrigheter. Vi stÀller oss frÄgan hur man kan underlÀtta övergÄngarna mellan förskola ? förskoleklass ? skola sÄ att detta fungerar optimalt för alla barn, men sÀrskilt för de barn som ligger i riskzon för att fÄ problem med sin lÀs- och skrivutveckling. Vi har anvÀnt oss av den kvalitativa forskningsintervjun som undersökningsform och den kvantitativa metoden genom att skicka ut enkÀter.

Textens möjligheter: en fallstudie i gymnasielevers upplevelse av kamratrespons och elevtexters förÀndring efter kamratrespons

Syftet med min undersökning Àr att studera vilken pÄverkan kamratrespons har vid bearbetning av gymnasieelevers texter, det vill sÀga huruvida texterna förÀndras efter kamratrespons eller inte. Jag har ocksÄ undersökt gymnasieelevers upplevelse av kamratrespons. FrÄgestÀllningarna har besvarats genom tvÄ datainsamlingsmetoder ? kvalitativa intervjuer med tre elever pÄ gymnasieskolan och textanalyser pÄ tre textversioner skrivna av de tre elever som intervjuades. Forskningen kring skrivprocessen och kamratrespons och dess pÄverkan pÄ elevers texter Àr inte sÀrskilt omfattande.

Katten i medeltidens symbolvÀrld : En studie om framstÀllningen av kattdjur i medeltida bestiarier

I denna uppsats studeras textuella drag i elevtexter som bedömts med högsta betyg pÄ de nationella proven i svenska pÄ gymnasiet. Proven som undersöks Àr frÄn tre olika Är; 1996, 2003 och 2013. Syftet Àr att se om det finns förÀndringar över tid bland de textuella drag som kan kopplas till kvalitet. Texturvalet spÀnner över bÄde en kursplansrevision och ett lÀroplansskifte.Kvantitativa och kvalitativa analyser utförs pÄ totalt 24 stycken elevtexter. De textuella variabler som undersöks Àr textlÀngd, ordlÀngd, andel lÄnga ord, meningslÀngd, lÀsbarhetsindex, ordvariationsindex, talsprÄksformer, styckeindelning, fundament samt inledning och avslutning.

Den svenska vÀlfÀrdsstatens förÀndringar ? förnyelse eller systemskifte? 1958 1985

I denna uppsats studeras textuella drag i elevtexter som bedömts med högsta betyg pÄ de nationella proven i svenska pÄ gymnasiet. Proven som undersöks Àr frÄn tre olika Är; 1996, 2003 och 2013. Syftet Àr att se om det finns förÀndringar över tid bland de textuella drag som kan kopplas till kvalitet. Texturvalet spÀnner över bÄde en kursplansrevision och ett lÀroplansskifte.Kvantitativa och kvalitativa analyser utförs pÄ totalt 24 stycken elevtexter. De textuella variabler som undersöks Àr textlÀngd, ordlÀngd, andel lÄnga ord, meningslÀngd, lÀsbarhetsindex, ordvariationsindex, talsprÄksformer, styckeindelning, fundament samt inledning och avslutning.

Reflekterande lÀsning och skrivning : Hur man kan förbÀttra elevers lÀsförstÄelse och reflektionsförmÄga

SammanfattningFör att dagens elever ska kunna möta de krav som samhÀllet stÀller pÄ lÀskunnighet behöver de kunna ta till sig innehÄllet i det de lÀser med god lÀshastighet och förstÄelse och de behöver kunna reflektera kring det lÀsta. Syftet med detta examensarbete Àr att ta reda pÄ hur ett antal elever upplever hur deras reflektionsförmÄga och lÀsförstÄelse pÄverkas av att arbeta med skönlitterÀra texter och textsamtal utifrÄn en metod som kan kallas reflekterande lÀsning och skrivning. Anledningen till detta Àr att jag vill ta reda pÄ om arbetssÀttet passar att implementera över lag i den skola jag arbetar för nÀrvarande.                      Genom en litteraturgenomgÄng av sprÄkets betydelse för mÀnniskans utveckling, lÀs- och skrivutveckling, nÄgra olika didaktiska metoder och kvalitativa intervjuer med sex elever i Är 9 redogör jag i detta examensarbete för hur man didaktiskt kan arbeta för att utveckla elevernas reflektionsförmÄga och lÀsförstÄelse. Jag tar ocksÄ upp svÄrigheter och kritik som framförts om den didaktiska metoden. Resultatet visar att fem av de sex eleverna upplever att de blivit bÀttre pÄ att reflektera kring skönlitterÀra texter och att dessa reflektioner kan leda till en bÀttre förstÄelse för det lÀsta.

Genrepedagogik : - en studie om lÀrares uppfattningar av genrepedagogik, men sÀrskilt för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter

VÄr intention var att undersöka lÀrares uppfattningar av genrepedagogik. Denna pedagogik vilade pÄ tre ben, en teori om lÀrande, en teori om sprÄk samt cykeln för undervisning och lÀrande. Genrepedagogiken utvecklades i Australien för cirka 30 Är sedan. Idag anvÀnds den över hela vÀrlden. Pedagogiken hade som mÄl att utveckla elevers lÀs- och skrivförmÄga oavsett socioekonomisk bakgrund.Metoden som lÄg till grund för vÄr studie var kvalitativa intervjuer.

Den professionella fotbollsspelaren : En studie om de första svenska fotbollsproffsens upplevelser av proffslivet utomlands

I denna uppsats studeras textuella drag i elevtexter som bedömts med högsta betyg pÄ de nationella proven i svenska pÄ gymnasiet. Proven som undersöks Àr frÄn tre olika Är; 1996, 2003 och 2013. Syftet Àr att se om det finns förÀndringar över tid bland de textuella drag som kan kopplas till kvalitet. Texturvalet spÀnner över bÄde en kursplansrevision och ett lÀroplansskifte.Kvantitativa och kvalitativa analyser utförs pÄ totalt 24 stycken elevtexter. De textuella variabler som undersöks Àr textlÀngd, ordlÀngd, andel lÄnga ord, meningslÀngd, lÀsbarhetsindex, ordvariationsindex, talsprÄksformer, styckeindelning, fundament samt inledning och avslutning.

Det Àr skönt att fly till sagans vÀrld - en kvalitativ studie om bokens och höglÀsningens betydelse för barns sprÄkutveckling ur ett förskollÀrarperspektiv

Syftet med studien har varit att synliggöra och analysera bokens och höglÀsningens betydelse för barns sprÄkutveckling ur ett förskollÀrarperspektiv. FrÄgestÀllningarna har varit hur förskollÀrare ser pÄ anvÀndning av böcker samt hur höglÀsning blir en del av förskolans vardag. ProblemomrÄdet har grundats i att vi av olika erfarenheter har upplevt att boken ofta ses och anvÀnds som en tidsutfyllnad. Den teoretiska utgÄngspunkten har grundats i literacy som Àr ett brett begrepp som traditionellt genomsyrats av barns lÀs- och skrivutveckling. Literacy som begrepp har utvecklats till att inkludera bilder, sprÄk samt symboler.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->