Sök:

Sökresultat:

1861 Uppsatser om Läromedel i musik - Sida 3 av 125

Musiken Àr framtiden : En studie om hur musik kan bygga varumÀrkeskapital

Studien visar att strategiskt arbete med musik för att bygga varumÀrkeskapital kan anvÀndas pÄ mÄnga olika sÀtt för att stÀrka varumÀrket. Alla organisationer Àr olika och musik kan hjÀlpa varumÀrken att differentiera sig mot konkurrenterna. Att koppla varumÀrket till musik genererar ett starkare varumÀrkeskapital oberoende av hur stark kopplingen Àr till musiken, förutsatt att organisationen Àr medveten om att musik pÄverkar hur varumÀrket uppfattas. Att stegvis förbÀttra och utveckla anvÀndningen av musik i kommunikationen anser vi Àr av vikt dÄ bÄde den egna marknaden och musikindustrin kontinuerligt utvecklas. Att varumÀrket innehar en egen strategisk musikplattform som uppfattas trovÀrdig av marknaden, anser vi Àr det mest effektiva..

Musik, ett didaktiskt verktyg?

Tanken med den hĂ€r uppsatsen var att undersöka om musik kan anvĂ€ndas som ett didaktiskt verktyg i skolans verksamhet i fler Ă€mnen Ă€n bara musikĂ€mnet och om det hĂ€r bidrar till en positiv pĂ„verkan i lĂ€roprocessen.För att komma fram till det hĂ€r bestĂ€mde vi oss för att genomföra kvalitativa intervjuer, dĂ€r vi intervjuade tvĂ„ stycken pedagoger och en musikterapeut. FrĂ„gorna vi stĂ€llde till de intervjuade handlade om musikens betydelse för dem och vad de anser hĂ€nder med mĂ€nniskan vid musikalisk aktivitet samt hur man pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt integrerar musik i undervisningen. I vĂ„r undersökning jĂ€mförde vi sedan de tre intervjupersonernas svar och kopplade samman svaren med litteraturstudier kring Ă€mnet musik i lĂ€roprocessen.I vĂ„rt resultat framkom det att musik Ă€r ett viktigt redskap för lĂ€rande och att musik bidrar till att befĂ€sta kunskaper men det framhĂ€vdes Ă€ven att musik kan vara ett orosmoment för vissa elever och att det dĂ€rmed ocksĂ„ missgynnar inlĂ€rning. Det kan dock generellt sĂ€gas att enligt vĂ„r undersökning Ă€r musik ett glĂ€djefyllt moment i sig.Är man bara medveten om syftet av anvĂ€ndandet av musik i övriga Ă€mnen sĂ„ kan det pĂ„verka lĂ€roprocessen pĂ„ ett positivt sĂ€tt..

Musik för Àldre : En studie om musiklÀrares uppfattningar om musik för Àldre

Syftet med studien Àr att utforska vilka uppfattningar fyra musikutbildade personer med erfarenhet av Àldre har nÀr det gÀller musik och Àldre. Forskning om sambandet mellan musik och Àldre Àr nÀstintill frÄnvarande och den forskning som finns om Àmnet rör sig frÀmst kring musik och demenssjukdom. Denna studie tar utgÄngspunkt i en kombination av forskning om Àldre i allmÀnhet och forskning om Àldre med demenssjukdom. För att söka svar pÄ syfte och forskningsfrÄgor tar studien sin utgÄngspunkt i kvalitativa intervjuer, dÀr en semistrukturerad intervjuform i samtal med informanterna har utgjort studiens huvudsakliga forskningsmetod. Studiens informanter har varierad bakgrund, men har gemensamt att de alla Àr utbildade inom musikpedagogik eller musikterapi och arbetar eller har arbetat med musik för Àldre pÄ institution. I studien framkommer en enighet dÀr informanterna menar att musik kan pÄverka Àldre bÄde fysiskt, emotionellt, kognitivt och socialt. .

Musik i fritidshem - Finns det? : En undersökning om musikverksamhet i fritidshemmet.

Jag har i denna undersökning observerat lokaler och intervjuat lÀrare inom fritidshem för att faststÀlla anvÀndandet av musik. Studien har genomförts pÄ fyra olika fritidshem. Undersökningen fokuserade pÄ vad de besökta fritidshemmen har för musikaktiviteter, hur de genmför musikaktiviteter och varför de har musikaktiviteter. Först observerade jag fritidshemmen för att se om det fanns musik i verksamheterna. Sedan intervjuade jag nÄgon eller nÄgra ur personalen.

Musik och dans? Vi Àr ju döva! : Musik och dans i idrottsundervisningen för döva barn i specialskolan

Denna uppsats utgÄr frÄn perspektiv och intressen hos en döv, blivande lÀrare i idrott och hÀlsa. I den svenska grundskolans kursplaner ingÄr musik, rytm, dans och rörelse, förutom i Àmnet musik ocksÄ i Àmnet idrott och hÀlsa. Specialskolan för döva och hörselskadade barn skall motsvara grundskolan och har i stort sett liknande intentioner i sin kursplan som grundskolans, sÄ nÀr som pÄ att Àmnet musik ersÀtts av Àmnet rörelse och drama. Vad gÀller Àmnet idrott och hÀlsa Àr mitt intryck att musik och dans felaktigt plockas bort frÄn Àmnet i specialskolan. Syftet med min uppsats Àr att ge exempel pÄ hur musik och dans i idrottsundervisningen för döva barn i specialskolan kan se ut, uppfattas och pÄverka barnen.

I hopp och förtvivlan: En kompositionsprocess av ett tvÀrkonstnÀrligt verk

Uppsatsen undersöker hur en kompositionsprocess kan se ut i arbetet med ett tvÀrkonstnÀrligt verk bestÄende av akustisk musik i kombination med elektroakustisk musik och videoprojektioner..

"Det Àr lÀtt att lÀra om man sjunger pÄ nÄgot vis" : En studie om hur sex förskollÀrare beskriver musik som ett pedagogiskt redskap

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur sex förskollÀrare beskriver musik som ett pedagogisk redskap i deras verksamhet. De frÄgestÀllningar som tas upp Àr:- Hur beskriver förskollÀrare att de utövar musik i förskolan?- Hur beskriver förskollÀrare musikens betydelse för barns utveckling?Vi har valt att göra en kvalitativ studie med intervjuer som metod för att förstÄ förskollÀrarnas egna erfarenheter och Äsikter i Àmnet.Resultatet visar att musik Àr en viktig del i förskolans verksamhet. Barnen anvÀnder musik i sin lek och spontansÄngen Àr ett vanligt inslag som anvÀnds vid exempelvis blöjbyten och pÄklÀdning. Musiken kan anvÀndas för att göra trÄkiga stunder roliga, men ocksÄ som ett hjÀlpmedel att fÄnga barns intresse och koncentration för att lÀra sig nya saker.

Blanda upp med musik?: Ett examensarbete om anvÀndandet av musik i svenska podcastsÀndningar

Podcasting har blivit en stor del av mÄnga unga svenskars mediekonsumtion. De största podcastsen i Sverige har hundratusentals lyssnare varje vecka. Men hur mycket minns man som lyssnare egentligen av vad som sÀgs? I den hÀr undersökningen testade vi hypotesen om att podcastlyssnare kan bibehÄlla sin koncentration pÄ ett bÀttre sÀtt om konversationen i en podcast dÄ och dÄ blandas upp med musik. Undersökningen utgick ifrÄn teorier om att hjÀrnan anvÀnder olika delar gÀllande musik respektive tal.Vi testade hypotesen pÄ tre fokusgrupper som lyssnade pÄ en och samma podcast.

Musik eller svenska? Eller bÄde och?: En studie i hur musik kan anvÀndas som verktyg i lÀs- och skrivinlÀrningen

Syftet med den hÀr undersökningen var att fÄ kunskap om hur musik kan anvÀndas som verktyg för att underlÀtta lÀs- och skrivinlÀrning i svenska för de lÀgre Äldrarna. Vi ville veta om nÄgon sÀrskild del av musiken gynnar lÀs- och skrivprocessen extra mycket och pÄ vilket sÀtt den pÄverkar barnens sprÄkliga utveckling. En annan frÄga vi ville ha svar pÄ var hur verksamma lÀrare ser pÄ integreringen av musik i svenskÀmnet och hur de arbetar med det. Vi fördjupade oss i Àmnena sprÄkutveckling, musikens pÄverkan, olika inlÀrningsstilar och vad sprÄk och musik har gemensamt innan vi utförde studien. DÀrefter utförde vi fyra kvalitativa intervjuer med verksamma lÀrare inom svenska och musik.

Djur och musik som stimulans i vÄrden av Àldre : en litteraturstudie

Syftet med litteraturstudien var att beskriva hur djur respektive musik kan anvÀndas som fysisk-, psykisk- och social stimulans i vÄrden av Àldre över 65 Är. Litteratur har sökts i tre stora databaser och inkluderad litteratur har analyserats och kvalitetsbedömts. Djur och musik har visat sig ha positiva effekter för de Àldre i ordinart boende eller pÄ Àldreboende. De positiva effekterna visade sig genom förbÀttring av depression, ensamhet, sömn, fysiska och kognitiva funktioner. Förbattringarna visade sig genom musikterapi eller djurterapi dÀr mÀnniskan kan interagera med djur.

Musik i förskolan : - en intervjustudie om fyra pedagogers förhÄllande till musik

Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till musik samt hur de ser pÄ sin egen musikalitet. UtifrÄn syftet formulerades fem frÄgestÀllningar som berör hur musiken anvÀnds i förskolan, vilken relation pedagogerna har till musik, hur de ser pÄ musikalitet och musikens betydelse för barnen samt musikens roll i yrkesutbildningen. Metoden för studien var kvalitativa intervjuer i form av samtalsintervju med en intervjuguide dÀr totalt fyra pedagoger frÄn tvÄ förskolor intervjuades. De var alla kvinnor med 19 till 37 verksamma Är inom förskolan.Resultatet visar att tre av fyra pedagoger anvÀnder musik medvetet i det dagliga arbetet pÄ förskolan och kÀnner sig sÀkra i sin musikaliska roll. Synen pÄ musikalitet skiljde sig Ät med tvÄ olika uppfattningar.

Musik i förskolan - Ett medvetet arbetssÀtt eller tidsfördriv?

Vi Àr bÄda musikintresserade och vÄrt syfte med studien Àr att undersöka pedagogers förhÄllningssÀtt och syfte till musikaktiviteter samt hur de utövar musik i verksamheten.En kvalitativ enkÀtundersökning genomfördes med pedagoger i förskolan för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor. Resultatet visade att fjorton av tjugo pedagoger ansÄg att deras eget förhÄllningssÀtt pÄverkade hur mycket musik som anvÀnds i förskolan. De menar att det Àr lÀttare att ge barnen en positiv instÀllning till musik om man sjÀlv tycker det Àr roligt. Musik utövas nÀstan varje dag enligt pedagogerna. Oftast sjungs det i sÄngsamlingar, men Àven vid spontana tillfÀllen under dagen.

Musik i vÄrden

Musik Àr ett viktigt redskap för att frÀmja och bevara hÀlsa. Musiken frÀmjar avslappning och kan förÀndra sinnesstÀmning genom att skapa kÀnslomÀssiga upplevelser hos lyssnaren. Musik kan ocksÄ anvÀndas som avslappning i sjukhusmiljöer exempelvis med lugnande musik som patienten kan vÀlja att lyssna eller inte lyssna pÄ. Det kan ocksÄ skapa ett samband mellan vÄrdgivare och vÄrdtagare att dela en estetisk upplevelse som musik. Det Àr enligt Erikssons teori i förhÄllandet mellan vÄrdgivaren och patiente som vÄrdandet formas dÀr vÄrdtagaren ses som en unik mÀnniska med kropp, sjÀl och ande.

Musikens roll i skolan - Hur nÄgra lÀrare och rektorer ser pÄ musik i skolan

Studien visar vad nÄgra lÀrarna och rektorerna pÄ tre utvalda skolor har för instÀllning till musik i skolan och vilka möjligheter de ser med musik. De teoretiska utgÄngspunkterna beskriver författares olika syn pÄ vad musikalitet Àr, vilken roll lÀraren har i musiken, vad som pÄverkar musik i skolan och vilken inverkan musiken har pÄ hjÀrnan. Intervjuer har genomförts med en rektor, en musiklÀrare och en klasslÀrare pÄ tre utvalda skolor. Resultatet visar att alla de intervjuade Àr positivt instÀllda till musik och ser den som en viktig del i skolan men endast en skola anvÀnder musiken som en sjÀlvklar integrerad del i skolans verksamhet. De intervjuade ser tid, resurser och kunskap som viktiga faktorer som pÄverkar hur skolorna kan arbeta med musik som en integrerad del i verksamheten..

Fröken, varför skriker delfinen? - en studie av musikens betydelse för barn under vilostunden pÄ en förskola

VÄr problemprecisering lyder; Hur reagerar barn under deras vilostund pÄ förskolan till olika sorters musik? Finns det nÄgon musik som Àr mer fördelaktig? Hur anvÀnds musik under vilostunden pÄ förskolan? UtifrÄn dessa meningar har vi gjort vÄr studie för att medvetandegöra musikens anvÀndning under vilostunden pÄ en förskola. Litteraturen behandlar barns behov av vila och hur musik pÄverkar mÀnniskan. DÀr har vi funnit att musik pÄverkar mÀnniskor utifrÄn deras erfarenheter och kÀnslor, Àven att harmonisk musik Àr mer fördelaktig till vila. Vi har intervjuat tvÄ förskolepedagoger och gjort sex observationer pÄ barns vilostund pÄ förskolan.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->