Sök:

Blanda upp med musik?

Ett examensarbete om användandet av musik i svenska podcastsändningar


Podcasting har blivit en stor del av många unga svenskars mediekonsumtion. De största podcastsen i Sverige har hundratusentals lyssnare varje vecka. Men hur mycket minns man som lyssnare egentligen av vad som sägs? I den här undersökningen testade vi hypotesen om att podcastlyssnare kan bibehålla sin koncentration på ett bättre sätt om konversationen i en podcast då och då blandas upp med musik. Undersökningen utgick ifrån teorier om att hjärnan använder olika delar gällande musik respektive tal.Vi testade hypotesen på tre fokusgrupper som lyssnade på en och samma podcast. Två av grupperna lyssnade på en redigerad version där musik fanns inklippt och en av grupperna lyssnade på podcasten utan musik. Efter genomlyssningen ställdes kontrollfrågor till grupperna för att få fram ett resultat av vad de mindes av det talade innehållet i podcasten.Utifrån undersökningen kunde vi dra slutsatserna att om lyssnarna är förberedda på att det kommer musik i podcasten så gynnar detta lyssnarnas förmåga att minnas det talade innehållet.

Författare

Lina Lundgren Pontus Kinnander

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..