Sök:

Sökresultat:

1863 Uppsatser om Läromedel i musik - Sida 11 av 125

Musik mot agitation vid demens

Bakgrund: Agitation Àr ett stort problem vid omvÄrdnad av personer som lider av demens.Orsakerna till denna agitation beror delvis pÄ de förhÄllanden som rÄder inom demensvÄrdenmen behandlas ofta med medicinering.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om musik kan utgöra en effektiv ochresurssparande omvÄrdnadsÄtgÀrd vid vÄrd av personer med demens. Och om sÄ Àr fallet, kandessa ÄtgÀrder utföras av omvÄrdnadspersonal med liten eller ingen utbildning inommusikterapi?Metod: Metoden som anvÀnds Àr en litteraturstudie. Vid analysen av materialet anvÀndsFribergs analysmodell. Resultat indelas i tre övergripande teman: ?Musik som ÄtgÀrd för attbryta agiterat beteende?, ?Musik för att förebygga agiterat beteende? och ?VÀlbefinnande ochmiljö?.Resultat: Resultatet tyder pÄ att musik med fördel kan anvÀndas bÄde för att bryta ochförebygga agiterat beteende.

Pierre Max Dubois Saxofonkonsert

Fokus pÄ basens roll i musik. Hur anvÀnds instrumentet i ensemblen? Vad hÀnder om basens roll utvecklas och hittar nya ytor i gruppen? Ett arbete om skapa musik med influenser frÄn jazz och fusion som sÀtter basen i nytt ljus..

En litteraturstudie om musikens inverkan pÄ mÀnniskan i livet och skolan. : En studie av musikÀmnets möjliga legitimering och nytta!

Studiens syften Àr att undersöka musikens inverkan pÄ mÀnniskan i skolan och livet. Dessutom att undersöka de möjligheter musik och musikÀmnet skapar i skolsammanhang. Metoden Àr en komparativ litteraturstudie, och det finns texter representerade frÄn ett antal olika omrÄden, exempelvis medicinska, neurologiska, pedagogiska, sociologiska, och terapeutiska. UtifrÄn fem böcker som ingÄtt i kurslitteratur, utkristalliserade sig fyra kategorier, ?Musik och intelligens?, ?Musik och mÀnniska?, ?Musik och hÀlsa? och ?Musik i skola?.

Musikens mening och betydelse i reklam - En studie om musik, reklam och meningsmanipulation

Genom att undersöka tre utvalda reklamexempel och göra sex kvalitativa intervjuer med tv-tittarehar jag undersökt vad som hÀnder med vÀlkÀnd musik nÀr den placeras i reklam. Jag har undersöktom och hur mening, betydelse och associationer kan komma att Àndras. Jag har Àven tittat pÄ hurman talar om musik som placeras i en reklamkontext och varför företag vÀljer att anvÀnda denspecifika musiken. Resultatet av intervjuerna visar pÄ att reklam kan manipulera musikens mening.Hur mycket pÄverkan reklamen fÄr beror till stor del pÄ vad det Àr reklam för, hur lÀnge reklamensÀnds och hur stark relation man har till musiken sen tidigare. Skapar reklamen en positivupplevelse blir associationerna till reklamen mindre Àn om det skapas den negativ upplevelse, dettapÄ grund av att den negativa upplevelsen har större pÄverkan.

Musikintervention i omvÄrdnaden av strokepatienter: Musik öppnar dörrar.

Kunskapen om att musik kan ha en helande verkan har funnits sÄ lÄngt tillbaka som det finns skrivna kÀllor. Föreliggande uppsats Àr en litteraturstudie som behandlar musikanvÀndandet i omvÄrdnaden av patienter med stroke. Orsaken till att vi intresserade oss för dessa patienter var att de ofta har en komplex symtombild och drabbas psykologiskt pÄ mÄnga sÀtt. Syftet var att beskriva musikens effekter i omvÄrdnaden av patienter med stroke. UtgÄngspunkten var ett hÀlsoperspektiv.

Ämnesintegration mellan musik och matematik : En studie bland nĂ„gra verksamma lĂ€rare i Ă„rskurs 1-3 samt en studie i tidigare forskning

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om dagens skola anvÀnder Àmnesintegrerad undervisning mellan musik och matematik och pÄ vilket sÀtt. I tidigare forskning undersöks Àven hur musik och matematik Àr kopplade till varandra och vilket samband de har emellan sig. Metoderna som anvÀnds Àr bÄde enkÀter och intervjuer som bestÄr av frÄgor kring Àmnesintegrerad undervisning i dagens skola. BÄde enkÀterna och intervjuerna har genomförts pÄ tvÄ skolor i samma kommun. EnkÀterna har delats ut och har besvarats av tolv musik- och/eller matematiklÀrare i Ärskurs 1-3.

Musikens betydelse för personer med demens.

Bakgrund: MÀnniskor lever lÀngre idag, det leder till ökning av demenssjukdomar och pÄverkar hÀlsotillstÄndet. Musik har visat sig vara en bidragande faktor för förbÀttrat hÀlsotillstÄnd hos andra sjukdomskategorier och Àr en kostnadseffektiv vÄrdÄtgÀrd.Problem: MÄnga personer med en demenssjukdom har ett försÀmrat hÀlsotillstÄnd till följd av sjukdomstillstÄndets funktionsnedsÀttningar och förÀndrade livssituation.Syfte: Att beskriva musikens pÄverkan pÄ personer med en demenssjukdom.Metod: En allmÀn litteraturöversikt enligt Friberg (2012) har anvÀnds. Sju artiklar med kvantitativ ansats och tre artiklar med kvalitativa ansats artiklar har anvÀnds.Resultat: Musik ökar glÀdje, allmÀn vakenhet, lugn, behag och lekfullhet och vÀlbefinnandet och reducerar ilska, sorg, oro, dra och ta tag i föremÄl. Kommunikationen och delaktigheten ökar vid anvÀndandet av musik och det leder till förbÀttrat socialt samspel med andra mÀnniskor. Musik har störst inverkan pÄ personer med mild till mÄttlig demens.Slutsats: Musik som vÄrdinsats skulle kunna förhindra onödigt lidande, men musik har olika effekt beroende pÄ hur lÄngt gÄngen personen Àr i sin demenssjukdom.

Musikens lÀrandefunktioner i förskolan : En kvalitativ undersökning av musik i förskolan som ett eget kunskapsmÄl respektive pedagogiskt arbetssÀtt

Syftet med denna kvalitativa studie har varit att fÄ en inblick i pedagogers tankar om musikanvÀndandet i förskoleverksamheten och musikens funktion som ett pedagogiskt arbetssÀtt respektive eget kunskapsmÄl. FrÄgestÀllningarna har behandlat hur pedagoger ser pÄ musik i förskolan samt vilket lÀrande pedagoger anser synliggörs i musikaktiviteter. Undersökningen Àr grundad pÄ tidigare forskning och för syftet relevant litteratur. Kvalitativa intervjuer genomfördes med sex verksamma pedagoger vid fem olika förskolor. Av undersökningens resultat framgick att pedagoger hade en positiv instÀllning till musik i förskolan men att de upplevde en osÀkerhet kring genomförandet av musikaktiviteter och dÄ med hÀnvisning till okunskap inom Àmnet.

Musikalisk gestaltning av Trudvang

Syftet med kandidatarbetet Àr att skapa musik till en folkgrupp som saknar en etablerad musikkultur. För att göra detta valdes folkgrupper ut ur den fiktiva spelvÀrlden Drakar och Demoner: Trudvang. Fornnordisk kultur var en inspiration till Trudvang och detta studerades för att pÄvisa likheter till folkgrupperna i Trudvang. Parallellerna mellan de olika kulturerna blev uppsatsens förundersökning. Uppsatsens förundersökning resulterade i att det finns en efterfrÄga pÄ musik i spelet varpÄ tvÄ folkgrupper frÄn Trudvang valdes ut för gestaltning med musik, alferna och virannerna.

Examensarbete

Fokus pÄ basens roll i musik. Hur anvÀnds instrumentet i ensemblen? Vad hÀnder om basens roll utvecklas och hittar nya ytor i gruppen? Ett arbete om skapa musik med influenser frÄn jazz och fusion som sÀtter basen i nytt ljus..

Snart tystnar musiken?

I de böcker vi lÀst visar forskning att elevers resultat blir bÀttre nÀr musik integreras i övriga skolÀmnen, men i verkligheten Àr denna typ av undervisning sÀllsynt. Forskning visar Àven att mer musik i skolan och mindre teori ökar motivationen hos eleverna vilket leder till minskad frÄnvaro. UtifrÄn dessa fakta, som vi fann högst intressanta, har vi kommit fram till följande frÄgestÀllningar: ? Varför förekommer musikintegrerad undervisning sÄ sÀllan i dagens skola? ? Hur kan lÀraren integrera musik i övrig undervisning? ? Vad krÀvs för en bÀttre integrerad musikundervisning? Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vilka hinder det kan finnas för att integrera musik i undervisningen. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av enkÀter och intervjuer. Urvalsgruppen var lÀrare och förskollÀrare, verksamma i grundskolans tidigare Är.

Att tolka uppstÄndelsens liv i musik: En studie av Olivier Messiaens Les Corps Glorieux

Denna examensuppsats undersöker Olivier Messiaens orgelcykel Les Corps Glorieux (De förhÀrligade kropparna). Den första huvuduppgiften har varit att relatera musiken till den katolska teologi kring mÀnniskans kroppslighet som uppstÄnden, vilken bildar tematisk grund för Messiaens verk. DÀrefter presenteras orgelverkets enskilda satser ochrelationen mellan teologi och musik diskuteras. Avslutningsvis behandlas gestaltningsmÀssiga konsekvenser som aktualiseras av musikens idémÀssiga utgÄngspunkter..

Sjuksköterskors erfarenheter av musikens inverkan pÄ patienters oro och sjuksköterskors arbetsmiljö

Musik Ă€r nĂ„got som pĂ„verkar alla pĂ„ ett eller annat sĂ€tt och har anvĂ€nts i terapeutiskt syfte sedan 1500 f. Kr. Även om den har en lĂ„ng historia Ă€r den Ă€ndĂ„ inte allmĂ€nt vedertagen som en omvĂ„rdnadsĂ„tgĂ€rd. NĂ€stan varje dag möter sjuksköterskor patienter som i varierande grad upplever oro. Tidigare forskning visar att musik har inverkan pĂ„ oro, men det Ă€r inte mycket beskrivet om sjuksköterskors erfarenhet av att anvĂ€nda musik som en komplementĂ€r omvĂ„rdnadsĂ„tgĂ€rd vid oro och hur musiken pĂ„verkar sjuksköterskors arbetsmiljö.

Musik som ett lÀranderedskap för barns sprÄkutveckling

VÄrt examensarbete handlar om hur musik kan ge stöd till barns sprÄkutveckling och vilka vinster som kan erhÄllas genom att tillÀmpa olika musikmetoder vid musiksamling med barnen i förskolorna. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka musikens olika roller i förskolan med fokus pÄ musik som verktyg i lÀrande för förskolebarns sprÄkutveckling. För att fÄ en bakgrund och förstÄ musikens roll i förskolan vill vi ocksÄ undersöka barnens syn pÄ musik genom att barnen berÀttar om deras tankar under intervjun. Undersökningen genomfördes i tvÄ förskolor i SkÄne dÀr barn som deltagande var mellan tre och fem Är. Vi har deltagit med barnen vid deras musiksamlingar i de tvÄ förskolorna samt olika observationer med kvalitativ ansats, bland annat har vi gjort intervjuer med 18 barn, dÀr vi försökte se om det fanns ett mönster i vÄr studie.

?LÀrare gillar alltid gammal musik mer? : En undersökning av undervisningens pÄverkan pÄ elevernas musikpreferenser pÄ ett estetgymnasium

I den hÀr uppsatsen undersöker jag musikelever pÄ gymnasiets estetiska program i VÀsterÄs, och vilken effekt undervisningen har pÄ deras musikpreferenser. Resultaten baseras pÄ tvÄ enkÀter, en till elever och en till lÀrare. Undersökningen visar att eleverna till största delen Àr positiva till den musik de möter i skolan, men bara en mindre del av dem lyssnar pÄ den musiken privat..

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->