Sök:

Musikintervention i omvårdnaden av strokepatienter

Musik öppnar dörrar.


Kunskapen om att musik kan ha en helande verkan har funnits så långt tillbaka som det finns skrivna källor. Föreliggande uppsats är en litteraturstudie som behandlar musikanvändandet i omvårdnaden av patienter med stroke. Orsaken till att vi intresserade oss för dessa patienter var att de ofta har en komplex symtombild och drabbas psykologiskt på många sätt. Syftet var att beskriva musikens effekter i omvårdnaden av patienter med stroke. Utgångspunkten var ett hälsoperspektiv. Hjärnan har en oerhörd plastisk förmåga och strokerehabiliteringen kan stimuleras ytterligare med musik. Musikens stimulans på vår hjärna är mycket komplex och involverar många delar. Aktiv musikintervention med enkla musikinstrument används vid motorisk träning, vid talträning ibland också sång. Musikintervention i form av lyssnande, består av inspelad musik som patienten lyssnar på i en omvårdnadssituation. Tidigare forskning föreslår instrumentell musik i dur med långsamt tempo (60-70 slag/minut) i ett mellantonläge, med en flödande rytm i samtalston som inte överstiger 60dB. Majoriteten av studierna vi undersökte gav positiva resultat och de grupper som lyssnade på musik visade ofta signifikanta förbättringar. När patienterna själva valde musik fick man bäst resultat. Forskningen visade att musiken förbättrade sinnesstämningen, sömnen, och man kände mindre ångest och oro. Patienterna fick lättare att koncentrera sig och kroppsuppfattningen och rörelseförmågan stärktes. Musik var ett stöd vid talträning. Det var lättare att uttala ord och meningar till en rytm eller melodi. Musikintervention förbättrade även kognitionen. Inlärning med musik ökade hjärnaktiviteten. Patienterna kommunicerade mer och utvecklade sina sociala förmågor. Den sammanfattande slutsatsen är att musik är ett viktigt verktyg i omvårdnaden vid stroke och står för principer som springer ur sjuksköterskans kärnområde, åtgärder som främjar hälsa och stöttar egenvården.

Författare

Victoria Berrio Gillberg Ninni Herling-Svensson

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..