Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 64 av 119

Religionskunskapsböcker ur ett etnicitetsperspektiv : en analys av lÀromedel för gymnasiet enligt Gy11

Denna uppsats syftar till att undersöka hur etnicitet och nÀrliggande begrepp kan tolkas inom forskningen samt hur ÀmnesomrÄdet etnicitet behandlas i tvÄ lÀroböcker för Religionskunskap 1 och 2. Böckerna Àr enligt förlagen Gy11 kontrollerade. Fokus, bÄde teoretiskt och analysmÀssigt, ligger pÄ begreppen etnicitet, kultur, etnocentrism, stereotyper och mÄngkultur. Begreppen Àr enligt forskningen komplexa, det gemensamma Àr att begreppen ses som nÄgot konstruerat och förÀnderligt och som nÄgot som skapas i mötet mellan mÀnniskor. Av lÀroboksgranskningen framkommer det att etnicitet med dess nÀrliggande omrÄden behandlas pÄ ett insatt och nyanserat sÀtt i bÄda böckerna, dock i varierande form och med lite olika fokus.

Vad hjÀlper och vad stjÀlper antimobbningsarbete?

SÄvÀl internationell som nationell forskning pÄvisar att flertalet antimobbningsprogram samt antimobbningskomponenter, som av forskare och experter förordats, i mÄnga fall kan vara ineffektiva tillika kontraeffektiva. DÄ varje fall av mobbning Àr unikt blir sÄledes metoden att bekÀmpa det ocksÄ sÄdant. I Sverige har Skolverket (2011) gjort en omfattande undersökning dÀr de försökt finna vilka antimobbningskomponenter som Àr bÀst lÀmpade i förhÄllande till kön. Till detta har fler studier börjat uppkomma, dÀr ansatsen har utgÄtt frÄn elevernas erfarenheter, förestÀllningar och reflektioner i syfte att finna diskrepanser och egeliteter med tidigare forskares resultat och kungörelser.Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka vilka antimobbningskomponenter gymnasielever finner vara effektivast. För att uppnÄ detta har studien utgÄtt frÄn en kvantitativ metod i form av enkÀtundersökning pÄ en större gymnasieskola i en medelstor svensk tÀtort. Resultatet visar att respondenterna tenderar att föresprÄka komponenter dÀr interventioner frÄn lÀrare Àr höga.

Drivkrafter & Strategier : En studie av fristÄende mikroföretag i fastighetsmÀklarbranschen

Syfte: Syftet med vÄr forskning Àr att söka förstÄelse för hur fristÄende mikroföretag överlever pÄen konkurrensutsatt och snabbt vÀxande bostadsmarknad.Metod: Denna studie bygger pÄ en kvantitativ metod i form av enkÀter. Totalt samlades 95 enkÀterin, vars svar analyserades med hjÀlp av SPSS i form av faktor- och klusteranalys.Resultat & slutsats: Undersökningens resultat visar att den frÀmsta drivkraften hosmikroföretagarna Àr friheten och möjligheten att sÀtta egna villkor/bestÀmma sjÀlv. Den störstakonkurrenten visade sig vara Sveriges marknadsledande företag, FastighetsbyrÄn, och mikroföretagens frÀmsta konkurrensmedel ansÄg de sjÀlva vara en mer personlig service samt derasmöjlighet att till större del kunna anpassa sig efter kunden. GÀllande strategier har vi hittatstatistiska samband mellan strategisk planering och framgÄng.Förslag till fortsatt forskning: Vi rekommenderar vidare att framtida forskare undersökermikroföretag genom en kvalitativ metod, för att förstÄ deras situation mer pÄ djupet. Vidareforskning skulle Àven kunna beakta andra branscher Àn fastighetsmÀklarbranschen.Uppsatsens bidrag: Till Àmnet företagsekonomi bidrar detta examensarbete till att förstÄ varföregenföretagare driver mikroföretag, samt en förstÄelse hos dessa för olika konkurrensmedel ochöverlevnadsstrategier pÄ en konkurrensutsatt marknad..

"Man kan ju redan nu se att vissa kommer att fÄ det tufft..." : En kvalitativ intervjustudie av förskollÀrares undervisning i matematik i förskoleklass

Matematik finns omkring oss i vardagen hela tiden och det Àr ett av skolans viktigaste Àmnen. I och med införandet av förskoleklass 1998, har vi i princip fÄtt en tioÄrig grundskola. Med bakgrund av detta har syftet med denna uppsats varit att undersöka verksamheten i matematik i förskoleklass. Vi har Àven tagit reda pÄ om och hur förskollÀrarna hjÀlper barn som riskerar att fÄ svÄrigheter i Àmnet samt om det finns nÄgot samarbete mellan förskollÀrarna i förskoleklass.I bakgrunden börjar vi med att presentera en historisk tillbakablick över matematiken, förskolan och förskoleklassen. Vi redogör för de styrdokument som pÄverkar verksamheten och vi beskriver Àven vad olika forskare anser om barns lÀrande i matematik, svÄrigheter i Àmnet samt vilken roll pedagogen har.VÄr empiriska undersökning grundar sig pÄ intervjuer med nio förskollÀrare verksamma i förskoleklass.

"-HallÄ, bajskorv!" : Om hur könad subjektivitet skapas i sprÄkandet mellan mig som pedagog och barn i förskolan.

Den hÀr uppsatsens syfte Àr att undersöka vad ett feministiskt poststrukturalistiskt subjektsteoretiskt angreppssÀtt kan ge för kunskap om barns subjekt- och könsskapande i förskolan. Detta teoretiskt/metodologiska perspektiv innebÀr i den hÀr uppsatsen att kön ses som nÄgot som görs inom sprÄk och diskurser i vardagliga lokala pedagogiska processer och att jag, bÄde som pedagog och forskare, deltar som medskapande i dessa. I undersökningen analyseras samtalet mellan mig och fem barn under en aktivitet som jag leder och som handlar om bokstavssymboler och bokstavsljud. Barnen var i Äldrarna fem till sex Är och samtalet Àr inspelat med mp3-spelare. Genom diskursanalys och dekonstruktion gör jag olika lÀsningar av tre sekvenser frÄn ljudinspelningen.

Övervikt bland barn i förskolan : En sammanstĂ€llning av hur pedagoger kan arbeta för att förebygga övervikt hos barn i förskolan

WHO, World Health Organization (2014) hĂ€vdar att barnfetma Ă€r en av de allvarligaste hĂ€lsoutmaningarna under 2010-talet. Antalet överviktiga barn i vĂ€rlden under fem Ă„r Ă€r över 42 miljoner. Även i Sverige blir övervikt hos barn ett allt större problem. Barn idag Ă€r allt mer stillasittande och Ă€ter mer onyttig mat. Aldrig nĂ„gonsin har sĂ„ mĂ„nga barn gĂ„tt i förskola, vilket gör att förskolan som arena intressant.

Gymnasieelevers digitala (o)kompetens inom ordbehandling

Allt fler skolor satsar pÄ digitalisering och köper in egna datorer till eleverna. I samband med detta stÀlls det krav pÄ eleverna att de skall kunna hantera tekniken och vara digitalt komp-etenta. Digital kompetens ses som en viktig del för elever att besitta och för att fungera i vÄrt samhÀllsliv. Detta Àr dock ingenting som skolan vi studerat frÀmjar dÄ de inte bidrar till en ökad digital kompetens hos eleverna. Det finns forskare som dÀremot anser att det Àr i skolan som eleverna bör fÄ sin digitala kompetens.

Vem sa att mÀnskliga rÀttigheter gÀller alla? ? En argumentationsanalys av asiatiska vÀrderingar

Syftet med denna studie Àr att undersöka den pÄstÄdda universala naturen av mÀnskliga rÀttigheter genom att anvÀnda mig av debatten kring asiatiska vÀrderingar, som en kulturrelativistisk teori. De grundlÀggande argumenten som poÀngteras av försvarare av asiatiska vÀrderingar Àr att de asiatiska och vÀsterlÀndska stater tillhör olika kulturer som Àven skiljer i deras uppfattning av etik och moral, vilket pÄverkar deras olika uppfattning av mÀnskliga rÀttigheter. I argumentationsanalysen kring asiatiska vÀrderingar har jag anvÀnt mig utav texter frÄn Xiaorong Li, Amartya Sen, Lee Kuan Yew och Mahathir bin Mohamad, dÄ dessa forskare och politiker representerar Äsikterna av de tvÄ teorierna jag anvÀnder mig utav i argumentationsanalysen, universalism och relativism/kulturelativism. Kopplat till denna debatt diskuterar jag Àven hur ett större konsensus kring internationella mÀnskliga rÀttigheter skulle ske, eller ifall det finns en möjlighet för en nedgÄng av ett internationellt konsensus. Jag har kommit fram till att argumenten frÄn bÄda sidor i diskussionen presenterade i denna studie har fört fram viktiga Äsikter som Àr av stor betydelse för framtida samarbete mellan stater.

Genreundervisning : olika sÀtt att undervisa med genrer i en skolklass

Undersökningen gjordes i en klass tre med 26 barn och en klasslÀrare. Syftet med undersökningen var att se hur en lÀrare som inte arbetade efter en specifik genrepedagogik arbetade med genrer i en klass, dÄ det uttryckligen stÄr i kursplanen att alla elever skall kunna skriva och lÀsa olika genrer. Uppsatsen Àr utformad efter tre intervjuer rörande genrer samt observationer kring vad för genre de arbetade med samt i vilken utstrÀckning de förekom. Resultatet av intervjuerna och observationerna stÀlldes sedan mot teoriavsnittet och analyserades mot varandra i analysen, för att se om lÀrarens sÀtt att arbeta kring genrer stÀmde överens med det som forskare och teoretiker anser vara gynnande för eleverna. Resultatet av analysen visade att lÀraren inte ansÄg att hon arbetade med genrer utan med texttyper, genrer visades i detta fall vara en synonym till hennes uppfattning av texttyper.

TvÄ Àr bÀttre Àn en - En studie om elever i klassrummet och hur deras samspel inverkar pÄ lÀrandet

Syftet med denna studie var att undersöka hur elevers lÀrande influeras av samspel elever emellan i klassrummet. De frÄgestÀllningar som har besvarats Àr följande: Hur skiljer sig lÀrandet Ät beroende pÄ vem eleverna sitter bredvid i klassrummet? Hur tÀnker pedagogen om lÀrande, genom samspel elever emellan i klassrummet?. Det empiriska materialet samlades in pÄ en skola, i en tredjeklass. Fem observationstillfÀllen Àgde rum i klassen.

It's un-African

Surdegsbrödet har förekommit i den mÀnskliga historien sedan 7000 Är tillbaka. Populariteten har varierat men brödet har de senaste Ären frekvent synts sÄvÀl i media som i bagerier. Brödindustrin har uppmÀrksammat trenden och resultatet av den dynamiska produktutvecklingen kan ses i livsmedelsbutikernas utbud. Produktutvecklingen Àr idag konsumentinriktad och endast ett fÄtal av nylanserade livsmedelsprodukter överlever pÄ den tuffa marknaden. För att produkten ska sÀlja Àr det enligt flera forskare av största vikt att involvera konsumentens tankar och uppfattningar tidigt i produktutvecklingen Ett pÄgÄende forskningsprojekt Àr en del av statens och livsmedelsbranschens storsatsning pÄ livsmedelsforskning.

Lokal Àlgförvaltning i VÀsterbotten: en institutionell analys av ramverket som styr Àlgjakten

Syftet med denna uppsats Àr att klarlÀgga varför Àlgstammen och framförallt andelen tjurar, Àr pÄ vÀg nedÄt i Sverige. Trots att det finns stor expertis i form av myndigheter, forskare och en engagerad jÀgarkÄr har den negativa utveckling inte kunnat stoppas. Enligt Douglas North kan svaret till denna typ av fenomen möjligen ligga i interaktionen mellan formella (SFS 1987:259 och SFS 1987:905) och informella regler (traditionerna). I sÄdana fall skulle Àlgstammens nedgÄng kunna knytas till de traditioner som prÀglar ÀlgjÀgarnas jaktmetoder nÀr dessa kommer pÄ kollisionskurs med de formella reglerna. Jag liksom mÄnga andra, dÀribland Fell (2006), hÀvdar att en annan form av regler, sÄ kallade godtyckliga regler, kan spela en avgörande roll för hur mÀnniskor agerar i jaktsituationer.

Gör de som de sÀger? : En studie i hur nÄgra lÀrare arbetar med Äterkoppling i den formativa bedömningsprocessen

Att synliggöra lÀrande Àr nÄgot som lyfts fram av forskare i stor omfattning. Under de senaste Ären har det diskuterats pÄ flera plan, internationellt, nationellt och lokalt pÄ skolor hur man kan arbeta formativt och hur man gÄr tillvÀga för att ge formativ bedömning. Formativt lÀrande Àr nÄgot som för lÀrandet hos eleven framÄt. Detta har vi sÀrskilt uppmÀrksammat i vÄr vardag som lÀrare. Hur arbetar dÄ lÀrare formativt? Har de den kunskap som krÀvs för att fÄ eleverna att uppnÄ de mÄl som Àr nationellt uppsatta? Vi ville ta reda pÄ hur nÄgra lÀrare arbetar med formativ bedömning och dÄ sÀrskilt titta pÄ hur dessa lÀrare ger formativ Äterkoppling till sina elever.

En jÀmförande studie av isokinetiskt kontra isotont marklyft och drag till hakan

SÀrskilda undervisningsgrupper för elever med Aspergers syndrom har under 2000?talet vuxit fram bÄde i grund- och gymnasieskolan, trots en nationell vision om en skola för alla. Detta framgÄr i Skolverkets rapport (2009)Skolan och Aspergers syndrom ? Erfarenheter frÄn skolpersonal och forskare. Syftet med den hÀr studien Àr att belysa hur ungdomar med diagnosen Aspergers syndrom beskriver sina skolerfarenheter utifrÄn villkor och möjligheter till lÀrande och utveckling samt belysa vilka generella och specifika pedagogiska implikationer som framtrÀder ur ungdomarnas erfarenheter.Studien Àr en kvalitativ studie med en fenomenologisk utgÄngspunkt vilken studerar individers perspektiv pÄ sin inre vÀrld.

Musik och matematik : Musik som ett medel i matematikundervisningen

Syftet med vÄrt arbete har varit att undersöka om man kan frÀmja elevers lÀrande inom matematiken med hjÀlp av musik och hur lÀrare stÀller sig till detta arbetssÀtt. VÄr undersökning har grundats pÄ att tidigare forskning kommit fram till att matematikundervisningen bör bli mer stimulerande och lustfylld. Dessutom vill forskare att man strÀvar efter att integrera olika Àmnen med varandra. De frÄgestÀllningar vi utgÄtt frÄn: Hur stÀller sig lÀrare till dagens matematikundervisning och till att man integrerar musik i matematiken? Förekommer det att lÀrare integrerar dessa Àmnen och finns det nÄgon koppling till vilken Älder pÄ eleverna lÀrarna undervisar för? Vilka metoder anvÀnder man sig eventuellt av? Vad kan ett musikinspirerat inlÀrningssÀtt leda till och hur kan man sporra lÀrare att anvÀnda estetiska Àmnen i undervisningen? För att fÄ dessa frÄgestÀllningar besvarade valde vi att göra tvÄ intervjuer, den ena med en lÀrarutbildare i matematik och den andra med en lÀrarutbildare i musik.

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->