Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 59 av 119

Teknikens betydelse för tjÀnsteutvecklingen pÄ den svenska 3G marknaden

Flera forskare gÄr sÄ lÄngt att de sÀger att kunskap kan vara den enda bestÄende konkurrensfördelen ett företag har i dagens förÀnderliga omvÀrld. Knowledge Management som begrepp tog fart i början av 1990-talet och har sedan dess varit föremÄl för omfattande forskning. Samtidigt sÀgs det att kunskap kan vara svÄr att kommunicera och överföra. Vi började fundera pÄ vilka företag som kan tÀnkas anvÀnda strategier för att hantera kunskap, och om Knowledge Management Àr sÄ utbrett bland företagen som forskarna ger sken av, Àr det en sÄ betydelsefull komponent i utvecklandet av företags konkurrensfördelar? Vi valde att undersöka Saab Barracuda AB som Àr vÀrldsledande inom signaturanpassning och titta pÄ hur de, som svenskt multinationellt företag, hanterar tillvaratagande och överföring av kunskap.

Lekpedagogik under de första skolÄren : en studie om lÀrares syn pÄ lekens plats i undervisningen

Bakgrund: I Lpo 94 stÄr det att skolans uppdrag Àr att inkludera lek i undervisningen. SÀrskilt under de tidiga skolÄren betyder leken mycket för elevernas kunskapsutveckling. Forskare Àr eniga om lekens betydelse för barns lÀrande. LÀrarutbildningen föresprÄkar lek och lustfyllt lÀrande för att frÀmja barns lÀrandeprocess. Under vÄr verksamhetsförlagda utbildning (VFU) har vi dock inte sett mycket lekpedagogik i undervisningen och vi blev intresserade av varför leken Àr sÄ lite förkommande i skolan.

Allt möjligt kan de lÀra sig av varandra.

BAKGRUND: Utbildningsdepartementet har i LPO 94 tagit intryck av Vygotskijs sociokulturella teori och formulerat mÄl som medför att lÀrare bör anvÀnda undervisningsmetoder dÀr elever fÄr möjlighet att samarbeta och lÀra tillsammans. Forskare har undersökt hur samarbetet mellan elever pÄverkar lÀrande i matematik och NO, de har kommit fram till att det gynnar eleverna och lÀrarna. SYFTE: Syftet var att ta reda pÄ hur matematik/NO-lÀrare beskriver och resonerar kring elevers samlÀrande i undervisningssammanhang, pÄ grundskolans senare Är (Är 7-9). METOD: Det genomfördes en kvalitativ undersökning med hjÀlp av intervju som redskap för datainsamling. Det valdes sju lÀrare med olika bakgrund som jobbar pÄ tvÄ olika skolor för att ta reda pÄ deras beskrivning och resonemang om samlÀrande, samt planering, resultat och skillnader i matematik och NO betrÀffande samlÀrande.

Musik som undervisningsmetod

Detta examensarbete tar reda pÄ möjligheterna och förtjÀnsterna med att anvÀnda musik som undervisningsmetod. PoÀngen med uppsatsen har varit att hitta ett samband mellan musik och sprÄkutveckling. Jag har Àven undersökt hur man arbetar med musik som inlÀrningssÀtt pÄ en förskola och en grundskola, som har musik som profilering. TvÄ av informanterna var med mig under den minimusikal som jag har gjort och berÀttat sin syn pÄ Àmnet. Forskningen visar en koppling mellan de kommunikativa och musikaliska fÀrdigheter som vi mÀnniskor anvÀnder för att uttrycka oss.

Organisatoriskt lÀrande: en fallstudie vid Lunds universitet

Att en organisation fattar beslut om överordnade mÄl och strategier innebÀr i sig inte nÄgot organisatoriskt lÀrande. För att möjliggöra en integration av uppstÀllda mÄl och strategier sÄ att dessa genomsyrar organisationen behöver det ske en process - ett organisatoriskt lÀrande. Vi har i denna uppsats studerat hur denna process gÄr till i organisationen Lunds universitet, nÀr det gÀller integration av mÄl och strategier rörande ledarskap och hur universitetet i denna process tillvaratar individuell kunskap och kompetens sÄ att organisationen fÄr en högre kompetens och dÀrmed en ökad möjlighet att nÄ uppstÀllda mÄl. Vi har utgÄtt frÄn litteratur kring organisatoriskt lÀrande, dÀr vi gjort en sammanstÀllning av de teorier och den forskning som vi anser har relevans för vÄr frÄgestÀllning. Ur dessa har vi tagit fram följande kriterier för organisatoriskt lÀrande: kommunikation, tillgÀngliggörande, reflektion och samsyn och integration.

Ledarskap, management eller bÄde och? - En kvalitativ studie av teori kontra praktik

VÄrt syfte Àr att undersöka om gott chefskap passar in pÄ teorins definitioner av ledarskap eller management eller en kombination av de bÄda.Uppsatsen Àr av kartlÀggande och hypotesskapande karaktÀr och en kvalitativ metod har anvÀnts för att insamla, studera och analysera data. PrimÀrdatan bestÄr av intervjuer med vd/ledare och ledda pÄ fem större företag verksamma i Sverige samt sex intervjuer med rekryteringskonsulter som enligt vÄr definition tillhör experternas perspektiv. PrimÀrdatan innefattar Àven tre intervjuer med inom Àmnet verksamma forskare och docenter pÄ Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. SekundÀrdatan utgörs av vetenskapliga artiklar samt litteratur som behandlar Àmnet ledarskap och management.Utredningen visar en klar övervikt för de egenskaper som teorin karaktÀriserar som ledarskap. I sju av tio fall nÀmner respondenterna ledarskapsegenskaper, och bara i tre av tio fall anger de att nÄgon som leder och ansvarar för verksamheter bör Àgna sig Ät uppgifter som tillhör management.

Internationell operation - Nationellt intresse

Kalla krigets slut innebar helt förÀndrade sÀkerhetspolitiska förutsÀttningar för de flesta stater. DÄ var vÀrlden uppdelad i tvÄ tydliga block med tvÄ styrande supermakter i stÀndig dragkamp medan vi idag har en annan verklighet med mÄnga olika allianser och asymmetriska hot av olika slag. Denna sÀkerhetspoltiska omdaning har ocksÄ pÄverkat det vetenskapliga studiet av internationella relationer och framförallt under 90-talet deklarerade flera forskare det liberala perspektivets seger över realismen. Denna uppsats Àr en fallstudie som tittar nÀrmare pÄ Europeiska unionens första marina insats, EUNAVFOR - Operation Atalanta och sÀrskilt pÄ Sveriges deltagande i den samma. Syftet Àr att söka efter de motiv som lÀggs fram för insatsen i sÄvÀl FNs resolutioner som EUs och Sveriges riksdags beslut för att sedan analysera dessa utifrÄn de tvÄ grundlÀggande vetenskapliga perspektiven inom internationella relationer. Studien visar att sanningen ligger nÄgonstans mitt emellan dessa tvÄ motsatta perspektiv. BÄda förhÄllningsÀtten innebÀr ett antal antaganden och förenklingar vilka leder till blinda flÀckar i studien och först nÀr man stÀller dem emot varandra framkommer helheten. Sveriges deltagande i operation Atalanta kan alltsÄ förklaras av bÄde strikt nationella motiv och av ett delat ansvar inom vÀrldssamfundet..

Mesopotamiens gudomligförklarade kungar : En undersökning av teologiska perspektiv pÄ tvÄ gudomligförklarade kungar i det forntida Mesopotamien

Ämnet för denna undersökning Ă€r de teologiska perspektiven runt tvĂ„ gudomligförklarade kungar i det forntida Mesopotamien, nĂ€mligen den gammalakkadiske kungen Naram-Sin (ca. 2254-2218 f.kr.) och den nysumeriske kungen Shulgi (ca. 2094-2047 f.kr.). De teologiska perspektiven behandlas hĂ€r med hjĂ€lp av en induktionsbaserad historisk undersökning som utgĂ„r frĂ„n vad olika forskare har skrivit i Ă€mnet. Eftersom detta Ă€r en c-uppsats och det inte har varit möjligt att anvĂ€nda sig av primĂ€rkĂ€llor sĂ„som arkeologiskt material och historiska kĂ€llor pĂ„ originalsprĂ„k sĂ„ utgĂ„r denna undersökning uteslutande frĂ„n forskningslitteratur.

Gudinnetro : En kartlÀggning över gudinnetemplet i Forsbacka.

 Detta Ă€r en kartlĂ€ggande uppsats som har i uppgift att beskriva en ?ny? religiös tradition. Det Ă€r Ă€ven en jĂ€mförande uppsats mellan Glastonburys tempel och templet i Söderhamn.År 2002 grundades templet i Glastonbury, som var det första templet som grundades inom denna gren av gudinnetron. År 2006 grundades templet i Söderhamn, det Ă€r det enda templet i Sverige med denna inriktning. Genom att jĂ€mföra dessa tempel, och studera deras tro, vill jag komma fram till likheter och olikheter mellan dessa tempel och studera svĂ„righeter denna religiösa gren har stött pĂ„.PĂ„ grund av ett ökat intresse inom kvinnoforskning sĂ„ har troligen gudinnetraditionerna fĂ„tt en skjuts framĂ„t.

LÀsförstÄelse i skolan : En kvalitativ enkÀtstudie om lÀrares undervisning i lÀsförstÄelse i Ärskurs 1-3

I denna rapport baserad pÄ kvalitativ enkÀtstudie presenterar vi lÀrares syn pÄ undervisning i lÀsförstÄelse.  Studien har genomförts pÄ 9 olika skolor med lÀrare frÄn Ärskurs 1-3. I kunskapsöversikten belyser vi vikten av att ha lÀsförstÄelse, samt hur detta kan uppnÄs med olika metoder och arbetssÀtt, detta presenterar vi utifrÄn flera forskare, bland annat Lundberg (2010), Lundberg och Herrlin (2009) och Westlund (2009). I kunskapsöversikten framgÄr det Àven hur svenska elevers lÀsförstÄelse framstÄr i ett internationellt perspektiv, utifrÄn undersökningar som PISA 2009 och PIRLS 2006 som skolverket har publicerat. Elevers lÀsförstÄelse har enligt undersökningarna sjunkit till en lÀgre nivÄ jÀmfört med tidigare Är.  Vidare erhÄller studien en teoretisk inramning utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv i relation till Vygotskijs proximala utvecklingszon.I resultatet framgÄr det att lÀrarnas frÀmsta inverkansfaktor pÄ val av arbetssÀtt och metod Àr elevens individuella utvecklings- och intressenivÄ.

MÀtning av Emissioner frÄn en Diesel Motor under Transient DriftförhÄllande

Transient driftförhÄllande blir allt mer intressant för forskare och tillverkare och de största svÄrigheterna Àr att minska emissionerna utan att pÄverka brÀnsleförbrukningen eller motorns respons vid gaspÄdrag negativt. HuvudmÄlet med det hÀr examensarbetet var utvÀrdera olika metoder för att mÀta NOx och antal partiklar med hög tidsupplösning för att möjliggöra studier av emissioner under transient driftförhÄllande.I arbetet har en Horiba MEXA 120NOx NOx-sensor studerats med avseende pÄ linearitet, mÀtsÀkerhet och responstid. Försök för att öka noggrannheten har ocksÄ gjorts genom att kompensera för varierande skalfaktor för utsignalen och för responstiden.Ett spÀdsytem har arbetats fram för att ge hög tidsupplösning och god repeterbarhet. I detta ingick en Rotating Disc spÀdare och en tvÄ-stegs Dekati spÀdare. SpÀdsystemet var kopplat till en TSI Ultrafine Condensation Particle Counter 3025 A (CPC) och var nödvÀndigt för att hÄlla koncentrationen inom det mÀtbara omrÄdet.

Stress och dödlighet hos slaktkycklingar under transport och slakt

Syftet med denna litteraturstudie var att fÄ kunskap om hur slaktkycklingarna hanteras frÄn infÄngning i stallet till dess att de bedövats vid slakt. Fokus ligger frÀmst pÄ hur hanteringen ser ut i Sverige. Hur pÄverkas slaktkycklingarna under hanteringen och hur ser stressnivÄn ut och vilka faktorer bidrar till en ökad dödlighet? I Sverige föds det varje Är upp cirka 80 miljoner slaktkycklingar som vid cirka fem veckors Älder transporteras till slakt. Enligt flera olika forskare har hanteringen frÄn infÄngning till bedövning mÄnga brister ur ett djurvÀlfÀrdsperspektiv.

Regionkommunernas storlek : En balansakt mellan demokrati och effektivitet

SammandragC-uppsats i statskunskap av Sonja Pagrotsky, höstterminen 2007. ?Regionkommunernas storlek ? en balansakt mellan demokrati och effektivitet?. Handledare: Erik AmnÄ.Syftet med denna studie Àr att komma fram till hur förhÄllandet mellan demokrati och effektivitet ser ut i Ansvarskommitténs slutbetÀnkande HÄllbar samhÀllsorganisation med utvecklingskraft. GrundfrÄgan blir sÄledes ?Hur ser förhÄllandet ut mellan demokrati och effektivitet vad gÀller Ansvarskommitténs förslag om regionkommuner?? För att undersöka grundfrÄgan har tre mer specifika delfrÄgor stÀllts upp: ?Hur anses regionstorleken pÄverka demokratin??, ?Hur anses regionstorleken pÄverka effektiviteten?? samt ?Hur behandlas balansakten mellan demokrati och effektivitet av Ansvarskommittén??.Studien Àr en kvalitativ beskrivande innehÄllsanalys med syfte att klargöra Ansvarskommitténs tankestruktur i sitt slutbetÀnkande.

Gemenskap och identitetsskapande i ett ungdomsarbetslöshetsprojekt : En kvalitativ studie om identitetskapande och gemenskapsbildning hos ungdomar delaktiga i ungdomsarbetslöshetsprojektet Ung i Fokus

NÀr ungdomar gÄr ifrÄn skolan och in i arbetslivet, gör de ocksÄ ett första kliv in i vuxenvÀrlden. De processer som sker i samband med det hÀr Àr ofta starkt bidragande i att forma dessa mÀnniskor till sjÀlvstÀndiga individer. DÀrför menar forskare att det kan uppstÄ vissa problem i den socialisationsprocessen hos de ungdomar som inte fÄr chansen att ta det dÀr första klivet. De som gÄr ifrÄn skolan direkt in i en tillvaro av arbetslöshet riskerar att bli fast i skarven mellan att vara barn och vuxen. VÄrt syfte har dÀrför varit att undersöka hur arbetslösa ungdomar sjÀlva reflekterar över hur arbetslösheten pÄverkar deras identitetsskapande, och utifrÄn det Àven se vilken funktion projektet ?Ung i Fokus? kan ha i den processen.

Undervisning i flersprÄkiga klasser- beskrivning och analys av ett kompetensutvecklingsprojekt Teaching in Multilingual Classrooms: Description and Analysis of a Professional Development Project

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ vilka avtryck ett kompetensutvecklingsprojekt i svenska som andrasprÄk sÀtter hos de deltagande lÀrarna och deras undervisningspraktik. Kompetensutvecklingen genomfördes pÄ en skola dÀr majoriteten av eleverna Àr flersprÄkiga och mÄluppfyllelsen Àr lÄg. I studien följs tre lÀrare under projektets gÄng, dvs. över tvÄ terminer. Undersökningen har drag av ett aktionsforskningsprojekt, dÄ jag har varit bÄde lÀrarnas handledare under kompetensutvecklingen samt genomfört undersökningen.

<- FöregÄende sida 59 NÀsta sida ->