Sök:

Organisatoriskt lärande

en fallstudie vid Lunds universitet


Att en organisation fattar beslut om överordnade mål och strategier innebär i sig inte något organisatoriskt lärande. För att möjliggöra en integration av uppställda mål och strategier så att dessa genomsyrar organisationen behöver det ske en process - ett organisatoriskt lärande. Vi har i denna uppsats studerat hur denna process går till i organisationen Lunds universitet, när det gäller integration av mål och strategier rörande ledarskap och hur universitetet i denna process tillvaratar individuell kunskap och kompetens så att organisationen får en högre kompetens och därmed en ökad möjlighet att nå uppställda mål. Vi har utgått från litteratur kring organisatoriskt lärande, där vi gjort en sammanställning av de teorier och den forskning som vi anser har relevans för vår frågeställning. Ur dessa har vi tagit fram följande kriterier för organisatoriskt lärande: kommunikation, tillgängliggörande, reflektion och samsyn och integration. Genom dokumentstudier och intervjuer har vi sedan i en fallstudie med en kvalitativ ansats, empiriskt undersökt vilka förutsättningar för organisatoriskt lärande som fanns i det tvååriga programmet Academic Traineeship, som mellan 2005-2007 var en satsning på lovande forskare vid Lunds Universitet. Studien visar att genom kommunikation, tillgängliggörande av kunskap och erfarenheter och skapande av samsyn kring vilka målen är har Lunds universitet, genom sin satsning på ett traineeprogram, skapat goda förutsättningar för att kunskapen kring de övergripande målen om ledarskap ska kunna integreras i organisationen.

Författare

Åsa Gustafsson Christina Ridderman Karlsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..