Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 54 av 119

Muslimska friskolor i Sverige : en vÀg till integration eller segregation?

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och skildra de argument som finns för, respektive mot, att muslimska friskolor skulle integrera respektive segregera eleverna frÄn samhÀllet, samt undersöka vilka övriga argument som finns för, respektive mot, muslimska friskolor. För att uppnÄ detta syfte har jag anvÀnt mig av en jÀmförande litteraturstudie dÀr jag har studerat forskare och andra sakkunnigas argumentering kring dessa frÄgor. VÀldigt fÄ empiriska studier har gjorts pÄ omrÄdet, varav ingen specifikt har berört de frÄgestÀllningar jag ville fÄ svar pÄ.  I min argumentöversikt sammanstÀllde jag de olika argumenten och upptÀckte att mÄnga argument fanns bÄde pÄ ?för? och ?mot? sidan. Exempelvis pÄstods att den trygghet som eleverna utvecklade genom att umgÄs med andra elever med liknande religiös och kulturell bakgrund bÄde kunna leda till att de hade lÀttare att integreras i samhÀllet men Àven till att de blev mer isolerade.

Barnmobbning : Vad Hur Vem och Varför?

Mobbning Àr nÀr nÄgon eller nÄgra, vid upprepade tillfÀllen blir illa behandlad/e psykiskt och/eller fysiskt. Verbal mobbning, Àr den vanligaste förekommande mobbningsformen pÄ svenska skolor. De tvÄ andra formerna av mobbning som man brukar tala om Àr fysisk och psykisk. Pojkar Àr de vanligaste förövarna nÀr det gÀller fysisk mobbning. Den psykiska mobbningen stÄr frÀmst flickor för.

Estetiskt skapande frÀmjar mÀnniskan : En undersökning om nÄgra estetiska arbetmetoders effekter pÄ kvinnor med invandrarbakgrund

Vi har i denna studie undersökt om estetiska arbetsmetoder fungerar som ett sÀtt att frÀmja socialisation och integration samt stÀrka sjÀlvkÀnsla och identitet. Som en teoretisk bakgrund har vi skrivit om vad olika forskare och lÀrare samt lÀroplanerna anser om estetiska arbetsmetoder och vilka effekter dessa har för mÀnniskor. Vi har dÀrefter tagit upp Àmnena socialisation och identitet ur olika synvinklar. I resultatdelen har vi beskrivit nÄgra olika projekt som arbetar med estetiska arbetsmetoder för mÀnniskor med rötter i andra lÀnder och kulturer. Förutom att studera litteratur har vi genomfört observationer och intervjuer pÄ nÄgra olika projekt och föreningar som arbetar med integration pÄ olika sÀtt.

Inkludering i förskolan - förutsÀttningar och möjligheter: En studie av nÄgra pedagogers erfarenheter

Studiens syfte var att undersöka pedagogers upplevelser kring de förutsÀttningar som finns för att tillhandahÄlla en inkluderande förskolemiljö. Metoden som anvÀndes var kvalitativa intervjuer. Syftet bröts ner i ett antal frÄgestÀllningar som handlar om hur pedagogerna definierar begreppet barn i behov av sÀrskilt stöd liksom inkludering samt vilka förutsÀttningar de upplever sig ha beroende pÄ stöd frÄn ledning, kollegor samt förÀldrar för att arbeta inkluderande. Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande dÀr samspel, kommunikation och gemenskap Àr en förutsÀttning för lÀrande. Jag har tagit i beaktning att det Àr jag som forskare som filtrerar intervjupersonernas erfarenheter och upplevelser genom min egen tolkning.

Kriminella ungdomsgÀng

GĂ€ng Ă€r inget nytt fenomen. Faktum Ă€r att forskare hĂ€vdar att gĂ€ng funnits över större delen av vĂ€rlden under mycket lĂ„ng tid. ÄndĂ„ Ă€r inte kunskapen om gĂ€ng sĂ„ stor som man skulle kunna tro. För att kunna komma fram till effektiva metoder att bekĂ€mpa kriminella ungdomsgĂ€ng krĂ€vs en ökad kunskap om vad dessa Ă€r och hur de fungerar. Syftet med denna studie Ă€r att beskriva och förklara varför det Ă€r viktigt att arbeta med kriminella ungdomsgĂ€ng.

Learning study - en skolutvecklingsmodell för trÀningsskolan?

Learning study Àr en modell för skolutveckling samt en praxisnÀra forskningsmetod. Denna modell har under flera Är anvÀnds i svenska skolan i framförallt Àmnet matematik och i grundskolan. TrÀningsskolan Àr en inriktning inom den obligatoriska grundsÀrskolan och syftet med följande examensarbete Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt learning study uppfattas vara en skolutvecklingsmodell för trÀningsskolans pedagoger samt huruvida elevernas lÀrande utvecklas med hjÀlp av modellen och teorin. Arbetet bestÄr av interventionsstudien learning study samt intervjuer med deltagande pedagoger. I studien ingÄr tre pedagoger med tre elever i enskild undervisning med det specifika lÀrandeobjektet "1" och "2" som symboler för antal.

Fallbeskrivningen Anna: "Tala Àr silver, tiga Àr guld" - kommunikation enligt ett barn med sprÄkstörning

Syfte Syftet med arbetet var att beskriva och analysera ett barn med sprÄkstörning utifrÄn de olika verksamheter barnet ingÄtt i. Vi valde att lÀgga tyngdpunkten pÄ nuvarande och framtida skolsituation. Metod Vi utformade arbetet som en fallbeskrivning. Undersökningen utgjordes dels av intervjuer, varav djupintervjun med barnets mamma lÄg till grund för sjÀlva arbetet, och dels av granskning av befintlig dokumentation. Vi genomförde totalt Ätta intervjuer samt granskade dokumentation frÄn det att barnet var 18 mÄnader och framÄt.

Förhörsteknik : Vittnesaspekten

Polisen i Sverige ligger mÄnga Är efter sina kollegor framförallt i England och USA nÀr det gÀller att anvÀnda sig av psykologiska kunskaper nÀr man hÄller förhör. Vittnesutsagan och vad man fÄr fram för uppgifter Àr till mÄngt och mycket beroende av förhörsledarens kompetens och kunskaper. Trots att förhöret Àr en sÄ viktig del av bevissÀkringen i en utredning Àr det en vÀldigt försummat del av arbetet inom polisen. Anledningen till att vi har valt att fördjupa oss i Àmnet vittnesförhör och vittnespsykologi Àr att vi genom denna rapport förhoppningsvis kan fÄ en inblick i hur man kan bli en bra förhörsledare. Hur man genom kunskaper om hur en mÀnniska fungerar och varför man reagerar pÄ vissa sÀtt kan lÀra sig att bemöta vittnen och personer man ska förhöra pÄ ett bra och givande sÀtt.

VÀrdeskapande i försÀljning av ett smÄhus : Vad i försÀljningen genererar ett högre slutpris?

Denna studies syfte Àr att ta reda pÄ hur pedagoger och tjÀnstemÀn pÄ utbildningsförvaltningen tolkar begreppet pedagogisk dokumentation. Min frÄgestÀllning var:Hur tolkar pedagogerna och ansvariga pÄ utbildningsförvaltningen pedagogisk dokumentation?Vad Àr meningsfullt att dokumentera?Vad Àr det som gör att man kan arbeta med pedagogisk dokumentation?För att fÄ svar pÄ mina frÄgor sÄ byggde jag min studie pÄ teori frÄn olika pedagoger och forskare inom pedagogik och sedan intervjuer och enkÀter med pedagoger och tjÀnstemÀn pÄ utbildningsförvaltningen. Resultatet visar att begreppet pedagogisk dokumentation kan tolkas olika och det som ligger i grund hur man tolkar begreppet Àr vilken barnsyn du som pedagog har. Förskolans pedagoger anvÀnder sig av pedagogisk dokumentationen genom observationer med olika metoder det kan vara ex kamera, observationsmallar m.m.

Bomboululu Workshops : Om RĂ€ttvis Handel och utveckling

Svenska dagstidningar anvÀnder allt mer journalistiskt material producerat av nyhetsbyrÄer. I en majoritet av alla svenska medier upptas ocksÄ en stor del av utrymmet av material som levererats frÄn nyhetsbyrÄer. AnvÀndningen av centralt producerat material har kritiserats för att bÄde likrikta medieinnehÄllet och för att minska mÄngfalden pÄ dagspressmarknaden.   Det finns emellertid stora luckor i forskningen kring sportjournalistik och fÄ forskare har tagit reda pÄ hur stor andel av tidningars artiklar, notiser och krönikor pÄ sportsidorna som faktiskt Àr skrivna av Tidningarnas TelegrambyrÄ eller nÄgon annan nyhetsbyrÄ.   Denna undersökning visar nu att det finns en likriktning pÄ sportsidorna i Ätminstone Sundsvalls Tidning och Dagbladet, med avseende pÄ anvÀndningen av centralt producerat material. Under tvÄ vanliga veckor Är 2009 Àr 47 procent av den förstnÀmnda tidningens artiklar, notiser etc. skrivna av en eller flera nyhetsbyrÄer.

MÀtning av generell skam : Raschanalys av Retzingers fysiska markörer och utmanande beteenden

I den hÀr uppsatsen har jag försökt att konstruera ett mÀtinstrument för att mÀta skam utifrÄn Thomas Scheffs forskning. De 14 pÄstÄenden som ingÄr i mÀtinstrumentet Àr baserade pÄ Suzanne Retzingers forskning om kroppsliga markörer för skam och de resulterande utmanande beteendena. Flera forskare har lyft fram vikten av att nÄgon tar fram ett mÀtinstrument för att kvantitativt mÀta skam och syftet med min uppsats Àr att försöka att ta reda pÄ om det Àr möjligt att göra det eller ej.180 Studenter vid Karlstads universitet fick besvara ett frÄgeformulÀr, som totalt besvarades av 176 studenter, 124 kvinnor och 52 mÀn. Data analyserades med den polytoma raschmodellen i datorprogrammet RUMM 2030.Resultatet visar att mÀtinstrumentet inte enbart mÀter skam (flerdimensionalitet), eller i bÀsta fall Ätminstone flera olika typer av skam, och att pÄstÄenden i mÀtinstrumentet inte fungerar likadant för alla respondenter (DIF-effekter) samt att mÀtinstrumentet som helhet hade dÄlig passform gentemot raschmodellen. Min slutsats Àr att det Àr möjligt att konstruera mÀtinstrument för att mÀta skam utifrÄn Scheffs teoretiska ramverk men att det krÀver mer arbete och fler revideringar Àn vad som har varit möjligt möjligt att genomföra inom ramen för detta uppsatsarbete..

KartlÀggning och utvÀrdering av utbildningar : en svaghet i företag?

Kurs: Kandidatuppsats 41-60p, vÄren - 2002, Företagsekonomi Titel: KartlÀggning och utvÀrdering av utbildningar - en svaghet i företag? Författare: Annika Andersson , Nina Blomkvist och Goce Lamevski Handledare: Göran Alsén, IEM, Blekinge Tekniska Högskola Syfte: VÄrt syfte med uppsatsen Àr att beskriva och skapa förstÄelse för vilka faktorer som ligger bakom hur företag kartlÀgger utbildningsbehov, vilka utvÀrderingsmetoder som anvÀnds samt hur effekter kan tydliggöras i organisationen. Vidare Àr syftet att efter studien kunna bemöta den kritik som vi tar upp i problemdiskussionen. Metod: Vi har i denna studie anvÀnt oss av semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med utbildningsansvariga inom telecombranschen. Slutsats: I vÄr studie har vi kommit fram till att företag lÀgger ner, ett till synes noggrant arbete med att karlÀgga behov för utbildning, i kontrast till den kritik som har framhÄllits av forskare.

Musik som bildning

Syftet med studien var att med fokus pÄ en allmÀn kurs med musikinriktning belysa folkhögskoledeltagares förstÄelse för musik som aktivitet och fenomen. UtifrÄn en kvalitativ ansats inom ramen för en hermeneutisk forskningstradition intervjuades sex respondenter för att undersöka om deras tidigare erfarenheter av samt deras nuvarande syn pÄ musik kunde leda till förstÄelse inom sammanhang som lÄg utanför musiken. Resultatet visade att musik Àr ett utmÀrkt instrument med vilket man kan förstÄ och tolka sin omvÀrld. Respondenter som utvecklas i musik upplever att de ocksÄ utvecklar andra egenskaper, som förstÄelse för sig sjÀlva, förstÄelse för andra samt en djupare förstÄelse för vad som menas med kunskap. En förutsÀttning för detta Àr dock att intresset för musiken Àr vÀldigt stort samt att intresset inte leder till ett avskÀrmande frÄn omvÀrlden.

Kunskapsutveckling & forskningsanvÀndning inom socialtjÀnsten : en kvalitativ studie om ledarskapets betydelse

Föreliggande studie behandlar ledarskapets betydelse för anvÀndandet av kunskap och forskning inom socialtjÀnsten. Detta görs i form av en kvalitativ intervjustudie av enhetschefer pÄ nÄgra vuxenmottagningar i Stockholms kommun. De frÄgestÀllningar som legat till grund för studien Àr; a) vilka definitioner av kunskap och forskning som kan urskiljas, b) vilka faktorer som hindrar anvÀndningen av forskning/forskningsresultat samt c) pÄ vilket sÀtt ledarskapet har betydelse för hur forskning och kunskap tillvaratas och anvÀnds. För att besvara frÄgestÀllningarna gjordes ett maximerat strategiskt urval av intervjupersoner. Intervjuguiden utformades utifrÄn tre teman; kunskap, forskning och forskare; kunskapsutveckling och forskningsanvÀndning samt chefens betydelse.

Elevers problemlösningssamtal i matematikundervisningen

Resultatet frÄn 2011 Ärs nationella prov visar att problemlösning utgör det nÀst svÄraste delomrÄdet betrÀffande elever i Ärskurs 3. Flertalet forskare belyser att elever utvecklar nya kunskaper via kommunikation och samspel med andra klasskamrater. Vidare framhÀver flera studier att somliga gruppkonstellationer ej resulterar i en stimulerande miljö för alla elever. DÀrigenom blir arbetets syfte att studera hur skilda gruppsammansÀttningar inverkar pÄ elevers kommunikation vid problemlösningsarbete.Undersökningen genomfördes i en Ärskurs 2. Fyra skilda gruppkonstellationer valdes att studeras.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->