Sök:

Inkludering i förskolan - förutsättningar och möjligheter

En studie av några pedagogers erfarenheter

Studiens syfte var att undersöka pedagogers upplevelser kring de förutsättningar som finns för att tillhandahålla en inkluderande förskolemiljö. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer. Syftet bröts ner i ett antal frågeställningar som handlar om hur pedagogerna definierar begreppet barn i behov av särskilt stöd liksom inkludering samt vilka förutsättningar de upplever sig ha beroende på stöd från ledning, kollegor samt föräldrar för att arbeta inkluderande. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande där samspel, kommunikation och gemenskap är en förutsättning för lärande. Jag har tagit i beaktning att det är jag som forskare som filtrerar intervjupersonernas erfarenheter och upplevelser genom min egen tolkning. Resultatet i min undersökning redovisar därför inte för någon absolut sanning, utan för pedagogernas erfarenheter samt min tolkning av dessa. Resultatet av studien visar att pedagogerna har olika kompetens och erfarenhet av inkludering och upplever att barn i behov av särskilt stöd kan vara barn med tydliga funktionsnedsättningar men till stor del är barn med andra mer svårdefinierbara svårigheter. Samtliga pedagoger ser stora fördelar med inkludering för barns lärande men menar att faktorer som ekonomi samt stöd från ledning, kollegor och föräldrar påverkar möjligheterna att tillhandahålla en inkluderande miljö. Nyckelord: Inkludering, barn i behov av särskilt stöd, förhållningssätt, lärande.

Författare

Linda Fors

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..