Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 5 av 119

Mobbning: Ett homogent eller heterogent studieomrÄde? : En inventering av studentuppsatser

Enligt viss svensk forskning rÄder stor homogenitet gÀllande forskning kring mobbning. Denna pÄpekar att endast ett fÄtal forskare figurerar i de flesta vetenskapliga artiklar som fokuserat pÄ mobbning. Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida denna homogenitet stod att finna i uppsatser skrivna pÄ Högskolan i GÀvle, skrivna inom samma ÀmnesomrÄde. Detta genomfördes genom en inventering dÀr uppsatserna analyserades och kategoriserades efter relevanta ÀmnesomrÄden. Resultatet visade att det fanns stor homogenitet pÄ flera punkter.

NÀra men ÀndÄ sÄ lÄngt bort : En studie om kommunikations- och ledarskapsproblem utifrÄn olika dimensioner av distans

Under Ärens lopp har forskare gradvis introducerat distans som en variabel för att analysera organisatoriska fenomen. De flesta studier fokuserar pÄ att studera distans utifrÄn ett fysiskt avstÄnd, vilket ger en ofullstÀndig bild av hur mÀnniskor faktiskt upplever distans. Under 2000-talet har forskningen kring distans vidareutvecklats och forskare föreslÄr att distans bör studeras utifrÄn olika dimensioner, sÄ somstrukturell-, statusbaserad- och psykologisk distans. DÄ fÄ eller inga studier har undersökt hur eventuella kommunikations- och ledarskapsproblem inom en organisation kan beskrivas utifrÄn olika dimensioner av distans, Àmnar vi att genom en explorativ studie utforska detta. Denna explorativa studie har genomförts genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med nio medarbetare pÄ ett större svenskt företag.

Sjung svenska folk? : sa?ngens roll i svensk grundskoleutbildning

Sa?ngens roll i grundskolans musikundervisning har varierat o?ver tid. I denna uppsats underso?ks sa?ngens plats i musika?mnets kursplanstexter o?ver tidsspannet 1962?2011.Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka vilket utrymme momentet sa?ng har getts i kursplanstexterna, och vilken roll sa?ngen skulle kunna ha i grundskolans musikundervisning i framtiden. Fra?gesta?llningen a?r:Hur uttrycker sig kursplanerna fra?n 1962?2011 om momenten sa?ng och ro?st?Fra?gesta?llningarna besvaras dels genom olika metoder av textanalys ? strukturell textanalys, komparativ analys, funktionell analys, och till viss del la?sbarhetsanalys ? och dels genom faktainsamling.

State of the Arts in Virtual Worlds

Virtuella vÀrldar kan vara sÄ mycket mer Àn bara spel vilket jag gÄr igenom. FrÄgan Àr dÄ vad mer Àr det och till vad kan de anvÀndas? Genom studier och genomgÄngar av vetenskapliga visar vart det virtuella anvÀndandet stÄr idag och till vad virtuella vÀrldar kan anvÀndas. Jag försöker ocksÄ ge svar pÄ om det bör vidareutvecklas och anvÀndas mer. Det jag gÄr in pÄ Àr bland annat virtuella obduktioner.

Skulle jag kunna det? : En studie om yrkeselevers uppfattningar vad yrkeslÀraren förmedlar via sin bedömning

Skolverket gjorde Är 2000 en granskning som visade pÄ brister i lÀrarnas kunskaper om kursplanerna. Aktuella inspektionsrapporter (2008) visar att lÀrare mÄste förbÀttra kommunikation av undervisningsmÄl och betygskriterier till eleverna. Syftet med stu-dien var att belysa vad nÄgra elever pÄ tvÄ yrkesförberedande program uppfattar, att lÀ-raren förmedlar vid bedömning av kunskaper och kunnande i karaktÀrsÀmnen. Studien Àr en kvalitativ intervjustudie och baseras pÄ sju intervjuer av elever pÄ tvÄ yr-kesförberedande program. Författarna anvÀnder i sin resultatanalys fyra i studien genomgÄende tema vad lÀraren förmedlar vid bedömning i karaktÀrsÀmnen pÄ yrkes-förberedande program.

Autentiskt ledarskap pÄ MilitÀrhögskolan Karlberg : En kvalitativ och kvantitativ studie av föredöme

Vissa forskare anser att autentiskt ledarskap Àr grunden för alla positiva former av ledarskap. Andra forskare menar pÄ att det Àr en fördjupning av delen föredöme i den svenska modellen, utvecklande ledarskap, vilken anvÀnds av svenska Försvarsmakten.Syftet med denna studie har varit att undersöka kadetterna vid Försvarshögskolan Karlbergs syn pÄ de ingÄende delarna i föredöme och applicera teorin autentiskt ledarskap pÄ detta. Förhoppningen var att genom detta identifiera skillnader och likheter mellan teorin och kadettens syn pÄ föredöme och dÀrigenom tydliggöra de teoretiska perspektivens relation till varandra. Utöver detta skulle studien Àven kunna ge en bild av i vilken utstrÀckning kadetternas ledarskap kÀnnetecknas av ett autentiskt ledarskap samt föredöme.För att svara pÄ detta har studien genomfört en kvantitativ enkÀtundersökning samt en kvalitativ intervjustudie. Dessa har visat att kadetterna kÀnnetecknas av en hög grad av autentiskt ledarskap samt att kadetternas syn pÄ föredöme till en viss del Àr likvÀrdig gentemot autentiskt ledarskap, men att en svaghet rÄder i de tvÄ perspektiven..

Varje sanning behöver en föresprÄkare : Forskares syn pÄ kvinnors vÄld mot mÀn som ett (icke) problem

Uppsatsen bygger pÄ fyra intervjuer; tre med forskare som studerat relationsvÄld och en intervju med en forskare i ledande position. UtgÄngspunkten i uppsatsen Àr att diskutera vilka faktorer som bidrar till att ett fenomen klassas som ett samhÀllsproblem och dÀrigenom blir mer utforskat. Jag har valt att anvÀnda mig av exemplet relationsforskning och vill ta reda pÄ vad forskare anser Àr orsakerna till att forskare i allmÀnhet har valt att se mÀns vÄld mot kvinnor i nÀra relationer i Sverige som ett samhÀllsproblem och dÀrmed bidragit till bredare forskning inom Àmnet samtidigt som Àmnet kvinnors vÄld mot mÀn i nÀra relationer hittills förblivit relativt outforskat. Jag har valt att analysera materialet frÄn intervjuerna utifrÄn tvÄ olika teoretiska perspektiv. Den ena perspektivet Àr det objektivistiska synsÀttet som menar att ett samhÀllsproblem uppkommer utifrÄn faktiska missförhÄllanden i samhÀllet.

Övergrepp mot kvinnor ur ett förövarpsykologiskt- och psykodynamiskt perspektiv

Uppsatsens syfte var att beskriva och analysera kring varför mÀn begÄr övergrepp, vÄldtÀkt, mot kvinnor ur ett förövarpsykologiskt och psykodynamiskt perspektiv sÄ som det beskrivs i ett urval av forskningslitteraturen. Den frÄgestÀllning som har varit i fokus för uppsatsen Àr; hur litteraturen beskriver och diskuterar ur ett förövarperspektiv med fokus pÄ det psykodynamiska perspektivet övergrepp, vÄldtÀkt, mot kvinnor. Studien utfördes i form av en selektiv kunskapsöversikt och bygger pÄ ett urval av litteratur av svenska forskare och forskare med internationell koppling. Huvudinriktningen var att fokusera pÄ utvalda teman dÀr sjÀlvbild/identitet, uppvÀxt, manlighet och alkohol anvÀndes för att belysa och strukturera upp problembilden. De viktigaste resultaten visade att förövarna var mÀn som tidigt i livet blivit traumatiserade av olika slag.

UrsÀkta, arbetar du hÀr? : Sambandet mellan motivation och service i detaljhandelsföretag

I och med den ökade konkurrensen och den strukturomvandling som idag rÄder pÄ marknaden söker detaljhandelsföretag stÀndigt medel för att effektivisera och förbÀttra sin verksamhet och dess lönsamhet. Ett sÀtt som flera forskare anser vara det optimala verktyget för att höja sin lönsamhet pÄ, Àr att ge kunderna en bÀttre service och pÄ sÄ sÀtt Àven skapa sig lojala och trogna kunder. En forskare som gör ansprÄk pÄ detta och som Àven har skapat en modell av detta fenomen Àr Mark Stevens (2002). Denna modell utgÄr frÄn att en motiverad och tillfredstÀlld personal ger kunderna en bÀttre service och den förbÀttrade servicen ger i sin tur fler nöjda och lojala kunder. Lojala kunder skall enligt service-vinst-kedjan Àven till sist generera en högre lönsamhet och tillvÀxt.

Intern eller extern organisering av IT : En studie om varför SME vÀljer att organisera sina IT-funktioner internt eller externt.

Studien uppmĂ€rksammar det svenska företaget Jula, som vid en tidpunkt dĂ„ tillvĂ€xt rĂ„der pĂ„ den elektroniska marknaden, vĂ€ljer att lĂ€gga ner den elektroniska försĂ€ljningskanalen, för att istĂ€llet satsa pĂ„ den fysiska försĂ€ljningskanalen. Forskare har de senaste decennierna fokuserat pĂ„ att företag bör vara verksamma genom kombinerade försĂ€ljningskanaler, fysisk försĂ€ljning och elektronisk handel, för att nĂ„ framgĂ„ng. DĂ€rmed har de inte haft fokus pĂ„ att företag slutar driva kombinerade försĂ€ljningskanaler, vilket företaget Jula kan illustrera. Genom att studera företaget Jula, med hjĂ€lp av en intervju och sekundĂ€rdata, pĂ„visas att forskare hittills inte beaktat vĂ€sentliga faktorer i praktiken, och att det idag finns företag som kan vara framgĂ„ngsrika och konkurrenskraftiga utan kombinerade försĂ€ljningskanaler. Även faktorer som ligger till grund för valet av att inte bedriva elektronisk handel pĂ„visas.

NÀr akademisk forskning blir företag : En studie av vilka faktorer som kan vara avgörande för att en kommersialiseringsprocess med grund i akademin ska inledas.

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka faktorer som kan vara avgörande för att en kommersialiseringsprocess med grund i akademin ska inledas. Den teoretiska referensramen i studien belyser nÀtverksteori, incitament till entreprenörskap inom akademin samt teori om vÀgen frÄn akademisk forskning till företag. Intervjuer har genomförts med aktörer som har ansetts kunna visa pÄ hur kommersialiseringsprocessen gÄr till. TvÄ fallföretag har studerats; Seabased och Enreduce. BÄda dessa företag har sin grund i akademisk forskning.

Konflikter pÄ förskolan : Vilka konfliktorsaker Àr vanligast pÄ förskolan och pÄ vilka platser sker konflikterna?

DÄ konflikter Àr en stor del av barnens vardag pÄ förskolan anses det frÄn tidigare forskning att det Àr viktigt att ha goda kunskaper om konflikter och dess orsaker. Forskare stödjer tanken pÄ att barn möter mÄnga konflikter redan frÄn tidig Älder och att det Àr en viktig del i barnens utveckling som exempelvis kognitiv och social utveckling. Vidare stödjer forskare att det finns olika orsaker till att konflikter uppstÄr och mÄnga gÄnger samverkar orsakerna med varandra. Syftet med vÄr studie Àr att ta reda pÄ hur olika konflikter ter sig pÄ förskolan, vilka platser i miljön som Àr vanligt förekommande i konfliktsituationer samt om vi kan se olika konfliktstilar i verksamheten. Metoder som anvÀndes för att uppnÄ syftet Àr observation och enkÀtundersökning.

LÀssvÄrigheter i de tidiga Ärskurserna : En litteraturstudie kring lÀsinlÀrningsproblematik och framgÄngsrik undervisning i Ärskurs F-3

Syftet med denna litteraturstudie a?r att underso?ka hur la?ssva?righeter och la?sinla?rningsproblematik yttrar sig, samt hur framga?ngsrik undervisning organiseras med detta i a?tanke. Studiens resultat baseras pa? tidigare forskning och avser besvara fo?ljande forskningsfra?gor:Hur visar sig la?ssva?righeter i de fo?rsta a?rskurserna (fo?rskoleklass och grundskolans a?rskurs 1-3)?Hur kan la?rare arbeta fo?r att fo?rebygga uppkomsten av la?ssva?righeter och underla?tta fo?r elever med sa?dan problematik?Studien visar att la?ssva?righeter ga?r att uppta?cka redan hos barn i fo?rskoleklass och att det pa? sa? vis ga?r att fo?rutse hur la?sutvecklingen kommer att fortskrida. I de tidiga a?rskurserna kan sva?righeter bli synliga redan i den grundla?ggande la?stra?ningen och hindra eleven fra?n fortsatt utveckling.

Pedofiler i pressen

Tillsammans med forskare, pedofiler och offer diskuterar vi mediebildens verkningar; vilka blir konsekvenserna av mediernas sÀtt att rapportera? Skulle rapporteringen kunna se annorlunda ut och i sÄ fall - vad skulle man vinna pÄ det?.

Ideon Innovation och Mincs arbetsprocesser : Med fokus pÄ dessa inkubatorers dagliga verksamhet och utveckling över tid

Syftet med vĂ„r studie Ă€r att genomföra observationer för att kvalitativt undersöka vilka strategier, bĂ„de tillvĂ€gagĂ„ngsmĂ€ssiga strategier samt matematiska strategier, elever anvĂ€nder sig av vid matematiska problemlösningsuppgifter med olika kontexter. I vĂ„rt fall ligger kontextens skillnad i om uppgiften Ă€r verklighetsnĂ€ra eller inte. Tidigare forskning visar bland annat att elever lĂ€ttare anvĂ€nder sig av sina erfarenheter om uppgiften Ă€r verklighetsnĂ€ra. NĂ€r det gĂ€ller matematiska strategier visar forskare pĂ„ vikten av att elever kan se likheter och skillnader till uppgifter som eleven stött pĂ„ tidigare. Även det positiva med interaktion belyses av forskare.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->