Sökresultat:
1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 45 av 119
FörestÀllningar om chefskap pÄ ett kunskapsföretag - en studie i bankvÀrlden
Problem: PÄ grund av stora pensionsavgÄngar kommer det inom de nÀrmsta Ären att behövas ett stort antal chefer. Forskare och praktiker har emellertid uppmÀrksammat att unga mÀnniskor i mindre utstrÀckning verkar vilja ta över denna roll. PÄ bankföretaget Nordea har likvÀl detta problem uppmÀrksammats. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att studera ungas förestÀllningar om chefskap ur ett organisationskulturellt perspektiv. Metod: Uppsatsen baseras pÄ kvalitativa intervjuer i kombination med en observation pÄ ett utvalt fallföretag.
Dyslexi hos grundskoleelever
Med detta arbete har jag försökt skapa förstÄelse för vad dyslexi innebÀr. För att fÄ ett brett perspektiv pÄ arbetet har jag utgÄtt dels ifrÄn olika forskningsteorier, dels ifrÄn intervjuer med speciallÀrare och dyslektiker. Jag har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur definierar man dyslexi? Hur yttrar sig dyslexi i praktiken? Varför har en dyslektiker svÄrare att lÀsa och skriva Àn andra? Hur kan man hjÀlpa dyslektiska elever i skolan? Vilka lÀs- och skrivinlÀrningsmetoder kan man anvÀnda sig av? Vilka hjÀlpmedel finns för dyslektiker? Hur arbetar Förbundet mot lÀs- och skrivsvÄrigheter, FMLS? Hur ser den aktuella dyslexiforskningen ut? Jag har funnit att dyslexi Àr en medfödd defekt i hjÀrnan, men att man kan göra mycket i skolan för att underlÀtta för dessa elever. De kan t ex fÄ hjÀlp genom bandspelare, datorer och muntliga prov.
"KÀndisarna fÄr ju bÄde kÀrlek och de har ingen brist pÄ pengar" : En undersökning av sprÄkfel i gymnasielevers uppsatser samt gymnasielÀrares syn pÄ skrivundervisning
Syftet med undersökningen Àr att undersöka de vanligaste sprÄkfelen, pÄ ord- och meningsnivÄ, i gymnasieelevers uppsatser samt att belysa nÄgra svensklÀrares tankar kring skrivundervisning.Skrivundervisningen i skolan har gÄtt frÄn att vara formalistisk till att bli mer och mer funktionalistisk. Genrepedagogik och en processinriktad skrivundervisning Àr enligt mÄnga forskare viktigt för att utveckla elevers skrivande och förbereda dem pÄ kommande arbetsliv och högre studier. Samtidigt förs en diskussion kring det ökade internetanvÀndandets inverkan pÄ ungdomars skriftsprÄk.Som underlag till undersökningen ligger 23 uppsatser skrivna av gymnasieelever under det Nationella provet i Svenska B ht 2007. Uppsatserna har rÀttats och undersökts med syfte att plocka ut de vanligast förekommande sprÄkliga felen. Utöver detta har tre svensklÀrare intervjuats gÀllande deras Äsikter kring, och sÀtt att arbeta med, skrivundervisning.Resultatet visar att de vanligaste felen i elevernas uppsatser Àr satsradningar, ofullstÀndiga satser samt sÀrskrivning av ord.LÀrarna arbetar till viss del med en processinriktad skrivundervisning med responsgrupper.
Vilka Àr de viktigaste parametrarna i ettprovrum för att kunna pÄverkakonsumenterna till ett köpbeslut?
Flertalet av dagens klÀdesbutiker inom detaljhandeln har provrum, som enligt mÄngakonsumenter, brister i sin utformning. Det som diskuteras frekvent Àr hur konsumenterskroppar exponeras pÄ ett sÀtt som synliggör allt till överdrift, hur temperaturen Àr obehagligthög, att man inte har tillrÀckligt med avlastningsytor för att hÀnga av sina klÀder pÄ etcetera.Författaren till boken Why we buy menar att mÄnga av dagens butiker har missuppfattat hurvi vill uppleva oss sjÀlva och vÄr tid i provrummen, att butikerna ofta glömmer hur viktigadessa Àr för konsumenters beslutsfattande, eftersom det Àr i detta utrymme som mÄnga avkonsumenterna fattar det slutgiltiga beslutet om köp kontra inte köp.1Denna uppsats problemformulering Àr att ta reda pÄ vilka viktiga faktorer som styrkonsumenterna till att ta ett köpbeslut i provrummet. Syftet med uppsatsen Àr att genom olikaundersökningar och relevant teori ta reda pÄ de parametrar i provrummet som fÄr konsumenteratt besluta sig för ett köp. Genom undersökningarna kommer vi underfund med vilka olikaattityder och Äsikter konsumenter idag har om dagens provrum, vilket leder till en bÀttre bildav hur ett provrum ska vara utformat för att leda dem till ett positivt köpbeslut.Kapitlet som tar upp den teori som vi menar Àr relevant för uppsatsens problemformuleringoch syfte, ger lÀsaren en inblick i hur konsumenters beslut kan bero pÄ olika faktorer i derasliv och vad som kan ligga bakom deras beslut. Det presenterar Àven vilken roll provrummethar i konsumenters beslutsprocess, samt hur man kan tillÀmpa en marknadsföring baserad pÄvÄra sinnen för att pÄverka konsumenter.
Ăr kapitalstruktur branschspecifikt? : En studie om kapitalstrukturen i olika branscher pa? den svenska marknaden
Spelar finansiering roll och hur bo?r fo?rdelningen mellan eget kapital och skulder se ut? Kapitalstruktur har studerats i ma?nga a?rs tid och forskare har fo?rso?kt finna de faktorer som kan pa?verka kapitalstruktur och om skuldsa?ttningsgraden pa?visar samband mellan olika betydande variabler.Syftet med denna studie a?r att underso?ka kapitalstrukturen hos fo?retag inom olika branscher i avseende pa? skuldsa?ttningsgrad, tillva?xt, fo?retagsstorlek och fo?retagsa?lder.Underso?kningen a?r genomfo?rd utifra?n en kvantitativ ansats som omfattar 50 fo?retag pa? NASDAQ OMX Stockholm. Korrelation- samt regressionsanalyser genomfo?rdes fo?r att underso?ka sambandet mellan fo?retagsstorlek, fo?retagsa?lder samt tillva?xttakt som oberoende variabler och skuldsa?ttningsgrad som beroende variabel.Studien har visat att fo?retagsa?lder a?r en branschspecifik variabel som pa?verkar skuldsa?ttningsgraden pa? olika sa?tt beroende pa? bransch. Samtidigt som fo?retagsstorlek och tillva?xttakt har visat sig vara icke branschspecifika variabler.
BerÀttande i spel : En analys av relationen mellan karaktÀrer,interagerbarhet och presentation i spelen Half-Life 2,Fallout 3 och Fahrenheit
Denna uppsats undersöker hur förhÄllandet mellan karaktÀren, interagerbarheten ochpresentationen pÄverkar möjligheterna för hur spelaren uppfattar berÀttelsen i spelenHalf-Life 2(Valve Corperation, 2004), Fallout 3 (Bethesda Game Studio, 2008) ochFahrenheit (Quantic Dream, 2005). Metoden för analyserna Àr baserat pÄ Aarseths (2007)teorier och gÄr ut pÄ att jag sjÀlv spelat spelen och sedan analyserat dessa utifrÄn minaegna spelupplevelser. Analyserna tar Àven upp teorier och begrepp frÄn andra forskare, sÄsom Marie-Laure Ryan, Andrew Rollings och Ernest Adams, Lee Sheldon och UlfWilhelmsson.Metoden för analyserna lyckas plocka fram flera unika berÀttartekniker och förhÄllandenfrÄn spelen. Bland annat den dolda storyn i Half-life 2, den ytterst interagerbara vÀlden iFallout 3 samt de flera olika huvudkaraktÀrerna i Fahrenheit, och hur dessa pÄverkarspelarens uppfattning av berÀttelsen. FörhÄllandena Àr dock inte generella, utan unika förvarje spel, vilket medför att resultaten ocksÄ Àr det, och kan dÀrför inte ses som reglerutan mer som riktlinjer för hur en berÀttarteknik kan se ut..
NÀtverksstyrning som strategi för regional utveckling? : Kommuner och högskola i samverkan
Det Àr en spÀnnande tid vi lever i dÀr samverkan antas vara strategin för att lösa problem med klimathot, hÀlsopolitik och hÄllbar samhÀllsutveckling. I samverkansplattformen SamhÀllskontraktet samarbetar VÀsterÄs stad, Eskilstuna kommun och MÀlardalens högskola för att bidra till en regional utveckling. Den hÀr fallstudien har fokuserat pÄ styrgruppen för HÄllbar samhÀllsutveckling i SamhÀllskontraktet utifrÄn teoribildning om nÀtverksstyrning. Syftet med uppsatsen har varit att bidra till en ökad kÀnnedom och förstÄelse för hur aktörer samverkar kring komplexa samhÀllsproblem.Resultaten frÄn fallstudien visar pÄ - i linje med teoribildningen kring nÀtverksstyrning ? om politikens förÀndrade roll. Konkret innebÀr detta att det Àr inom ramen för samverkan som policyproblem prioriteras och avgrÀnsas.
??i interaktionen det Àr dÀr det sker?? ? en diskurspsykologisk analys av 5-Äringars subjektskapande och motivval i förskolans ateljé.
Den hÀr studien Àr genomförd som en etnografisk undersökning av tvÄ visuella hÀndelser i en förskolas ateljé under gemensamt bildskapande. MÄlet med undersökningen Àr att söka svar pÄ vilka diskurser som finns i rörelse i ateljén samt vilka subjektspositioner dessa diskurser erbjuder de deltagande barnen. Barnens handlande och motivval har undersökts utifrÄn ett genusperspektiv och analysen av det empiriska materialet har genomförts med verktyg lÄnade frÄn diskurspsykologin och med hjÀlp av socialkonstruktionistisk teoribildning.Som forskare vÀljer jag att i analysen av materialet byta subjektsposition, och talar om mig sjÀlv som den vuxna. Detta medför att ocksÄ forskarens subjektspositioner delvis blir synliga. I resultatet visar det sig bland annat att det finns tre samtidigt pÄgÄende diskurser i ateljén och att dessa erbjuder sÄvÀl lÄsta som öppna subjektspositioner för barnen.
Intellektuella skulder : Det intellektuella kapitalets dolds kreditsida
Problematiken kring omrÄdet intellektuellt kapital och redovisning Àr i dagslÀget en omdiskuterad frÄga, och diskussionen som förts har i huvudsak fokuserat pÄ det intellektuella kapitalets debetsida och de intellektuella tillgÄngarna. Dock menar en del forskare att pÄ samma sÀtt som företag kan bygga upp intellektuella tillgÄngar kan de Àven bygga upp intellektuella skulder. Om det intellektuella kapitalet ska synliggöras i redovisningen sÄ bör det gÀlla det hela kapitalet och dÀrmed mÄste Àven de intellektuella skulderna identifieras. Syftet med denna uppsats var dÀrför att pröva teorierna bakom intellektuella skulder. Detta gjordes genom att vi som ett första steg försökte utveckla en metod som skulle möjliggöra för en intressent att pÄ ett tidigt stadium kunna se om det gick att finna indikatorer eller eventuella företeelser som kunde visa om ett företag var pÄ vÀg att bygga upp intellektuella skulder.
LÀrares upplevelser av elever med svÄrigheter
Trots att det har gÄtt snart 30 Är sedan Brasiliens militÀrdiktatur ersattes av en demokratiskt vald regim Àr det flera forskare som har kommit att ifrÄgasÀtta landets faktiska grad av demokrati ? framförallt i Rio de Janeiros favelas, informella bosÀttningar. Favelan har under senare Ärtionden kommit att bli synonymt med; parallell stat under kriminella gÀngs dominans, extremvÄld och en stigmatiserad folkgrupp. Statens mÄnga försök i att krossa gÀngverksamheten har visat sig mindre framgÄngsrika, men Är 2008 introducerar sÀkerhetssekretariatet en ny polisiÀr strategi för favelan ? först pacificering och sedan implementering av fredsbevarande polisenheter, s.k.
 FYSISK AKTIVITET OCH KONCENTRATIONSFĂRMĂ GA
 Syftet med denna uppsats Àr att se om det finns ett samband mellan fysisk aktivitet och koncentrationsförmÄga samt att utreda om det kan vara bra för barn och ungdomar med koncentrationssvÄrigheter att ha mer idrott i skolan. I den teoretiska bakgrunden redogör vi framförallt för begreppen fysisk aktivitet, koncentrationsförmÄga och koncentrationssvÄrigheter. Vi redovisar för forskning kring ADHD och DAMP, eftersom dessa diagnoser innebÀr svÄra koncentrationssvÄrigheter. MÄnga forskare anser att fysisk aktivitet eller motorisk trÀning pÄ olika sÀtt kan ha en positiv pÄverkan pÄ koncentrationsförmÄgan men det verkar rÄda olika meningar kring hur mycket och vilken typ av fysisk aktivitet som Àr effektiv. För att besvara vÄrt syfte har vi med hjÀlp av enkÀter frÄgat elever om fysisk aktivitet och koncentrationsförmÄga under teoretiska lektioner. Vi har Àven intervjuat en speciallÀrare om hennes arbete och om hennes syn pÄ fysisk aktivitet och koncentrationsförmÄga.
JÀmförelse mellan hur överviktiga och normalviktiga mÀn skattar fysisk antrÀngning : Trolles aktivitetsmatris och Borgskalan
Ăvervikten har ökat drastiskt i Sverige de senaste Ă„ren vilket medför en stor hĂ€lsofara och en stor kostnad för samhĂ€llet. En stor del till övervikten Ă€r förĂ€ndrade levnadsvanor, vilket forskare försöker motverka med enkla metoder. FrĂ„geformulĂ€r med skattningsskalor Ă€r en metod som kan visa pĂ„ onormala levnadsvanor, vilket har testats mest pĂ„ normalviktiga och visat goda resultat. Internet Ă€r ett av verktygen som ofta anvĂ€nds vid epidemiologiska studier. Denna studie undersökte om det fanns nĂ„gon skillnad mellan hur normalviktiga och överviktiga mĂ€n skattade fysisk anstrĂ€ngning med Trolles aktivitetsmatris och Borgskalan vid tester pĂ„ cykelergometer.
De gröna nĂ€ringarnas framtid: Ăr hjĂ€lpen som företagarcoacherna ger till landsbygdsföretagarna inom entreprenad, livsmedelsproduktion och turism tillrĂ€cklig och relevant?
SysselsÀttningen i den svenska landsbygden har minskat avsevÀrt sedan 1900-talets början. Den senaste tidens ökning av importmat tvingar mjölk- och köttproducenter att hitta andra verksamhetsomrÄden att tjÀna pengar pÄ. I takt med samhÀllsutvecklingen har kraven ökat för bland annat nÀrproducerade livsmedel. Landsbygdsföretagarna i Norrbotten Àr duktiga jordbrukare men har generellt begrÀnsade kunskaper hur företag ska drivas. Lantbrukarnas Riksförbund startade för tre Är sedan ett projekt i syfte att hjÀlpa jordbrukarna bli bÀttre företagare.
Vad handlar texten om? : En studie om hur elevers lÀsförstÄelse kommer till uttryck samt kan identifieras vid ett litteraturarbete
En försÀmring av svenska elevers lÀsförstÄelse har skett under de                  senaste tio Ären. Samtidigt som definitionen av lÀsförstÄelse Àr vida diskuterat vad lÀsförstÄelse innefattar eller ej. Enligt LÀroplanen för grundskola, skola och fritidshem 2011 Àr en godtagbar lÀsförstÄelse nÀr eleven uppvisar ett gott lÀsflyt och kan ÄterberÀtta explicita delar ur texten. I motsatts till lÀroplanen menar ett flertal forskare att lÀsförstÄelse innefattar sÄ mycket mer Àn ett gott lÀsflyt. Studien syftar till att synliggöra hur elevers lÀsförstÄelse kommer till uttryck och kan identifieras under ett litteraturarbete genom att fokusera pÄ förmÄgorna lÀsa pÄ raderna, mellan raderna och bortom raderna.
Vilka faktorer pÄverkar lÀrares möjlighet att arbeta med formativ bedömning? : Which factors affect teachers' possibilities to work with formative assessment?
Trots att flera forskare pÄvisat stora födelar med formativ bedömning har det visat sig svÄrt att genomföra i praktiken. I ett fÄtal lÀnder, som Storbritannien, Nya Zeeland och Uruguay, Àr formativ bedömning ett uttalat krav i styrdokumenten. Denna studie fokuserar pÄ hur lÀrare i Uruguay bedömer formativt och vilka faktorer de anser pÄverkar möjligheten till formativ bedömning. Kvalitativa intervjuer genomfördes med tio lÀrare med olika yrkeserfarenhet och utbildning. Samtliga tio intervjuade lÀrare bedömer formativt.