Sök:

Relationsmarknadsföringens möjligheter och hinder

- En studie från en inköpares perspektiv


Relationer mellan ko?pare och leveranto?ren har funnits lika la?nge som det funnits handel. Relationsmarknadsfo?ring beskrivs idag som viktig fo?r fo?retag da? strategin anses hja?lpa leveranto?rer i dess stra?van efter lo?nsamma kunder. Vissa forskare beskriver dock relationsmarknadsfo?ringens effektivitet som la?g och menar att andra faktorer a?r betydligt viktigare da? en kund ska va?lja leveranto?r.Syftet med denna studie a?r att utforska hur effektiv relationsmarknadsfo?ring a?r i en leveranto?rs stra?van att o?ka inta?kter och etablera kundrelationer.Vilka faktorer pa?verkar en ko?pbeslutprocess vid inko?parens val av leveranto?rer? Hur stor roll har relationskapandet vid en inko?pares val av leveranto?r?Sex semi- strukturerade intervjuer, da?r inko?pare var respondenter, la?g till grund fo?r det empiriska materialet i studien. Fra?gorna togs fram enligt en kvalitativ strategi och materialet analyserades senare ocksa? pa? ett kvalitativt vis.Enligt resultatet i studien kan relationsmarknadsfo?ringens effektivitet ifra?gasa?ttas da? respondenterna i studien ofta tenderade att uppfatta en leveranto?rs stra?van efter att bygga relationer som ono?dig. Andra faktorer hade betydligt sto?rre inverkan i respondenternas val vilket kan inneba?ra att en leveranto?r bo?r la?gga mer resurser pa? dessa faktorer a?n de go?r pa? relationsmarknadsfo?ring. 

Författare

Tobias Strömdahl Frans Mattsson Ekachai Rakruang

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..