Sökresultat:
1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 37 av 119
Svensk amatörboxning: Social integration och upplevelse av livskvalité
I Sverige föreligger en ringa forskning som berör amatörboxningens sociala betydelse. Detta gÀller Àven den internationella arenan. En generell uppfattning Àr att boxning Àr en sport som mestadels utövas av grupper som har sina rötter i lÀgre sociala klassen. Den ringa forskning som finns visar att personer som söker sig till amatörboxning ofta kommer frÄn en segregerad miljö med begrÀnsade ekonomiska resurser. I vissa fall avviker de frÄn samhÀllets normer.
Hur ser förskollÀraren pÄ sin roll i barns lek?
Bakgrund: VÄrt intresse för att undersöka fenomenet förskollÀrarens deltagande i barns lek har sin grund i att vi kan se att förskollÀrare gör annat arbete nÀr barnen har sin egen lek. Vi vill fÄ en inblick i hur förskollÀrare ser pÄ sin roll i barns lek, samt vad olika forskare anser. Vi har lyft fram den forskning som har relevans för vÄr undersökning. VÄr teoretiska utgÄngspunkt ligger i fenomenografin. Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur förskollÀrare ser pÄ sin roll i barns lek i förskolan. Metod: I vÄr studie anvÀnder vi oss av en fenomenografiskt inspirerad forskningsansats. Vi har valt att anvÀnda oss av kvalitativa intervjufrÄgor, och har intervjuat Ätta förskollÀrare i tvÄ olika kommuner. Resultat: Resultatet visar att förskollÀrare i denna studie anser att leken Àr viktig för barnen och att de som förskollÀrare behövs för att utveckla leken.
Darfur, folkmord eller massmord? : En fallstudie av konflikten i Sudan
Syftet med denna uppsats Àr att utreda begreppet folkmord och sedan analysera huruvida de vÄldshandlingar som drabbar Darfurs befolkning i Sudan kan klassificeras som folkmord eller inte. För att kunna göra detta ska vi först analysera begreppet folkmord enligt FNs stadga och sedan jÀmföra de kriterierna med andra kÀnda akademikers syn pÄ vad ett folkmord innebÀr.Vi anvÀnder oss av en kvantitativ metod och genomför vÄr undersökning med hjÀlp av ett analysschema utformat frÄn FNs kriterier för folkmord samt tre andra forskares kompletteringar. Dessa tre forskare Àr Chalk, Jonassohn och Fein. De första tvÄ Àr statsvetare och den tredje Àr sociolog. Genom att operationalisera FN stadgan samt forskarnas kriterier skapar vi bedömningskriterier för att kunna analysera konflikten i Sudan.VÄr studie visar att FNs kriterier anses vara för snÀvt av mÄnga.
Genusperspektiv pÄ debatt i klassrummet - en studie av elevers argumentationsstrategier i svenskÀmnet
LÀroplanen för grundskolan lyfter debatt och argumentationskunskaper i sÄvÀl övergripande mÄl samt specifika mÄl för olika Àmnen. Flera forskare diskuterar debatt och argumentationsstrategier som viktiga faktorer i utvecklandet av demokratiska individer, nÄgot som skolan strÀvar efter. Vidare lyfts problem med lÀrare och elevers osÀkerhet inför denna form av undervisning tillika sÄ problem kring skillnader i hur flickor och pojkar presterar i klassrumssamtal. Följande studie presenterar en undersökning gjord i tvÄ klasser, Ärskurs Ätta och nio, dÀr vi observerat elevers argumentationsstrategier i debattsammanhang. Syftet har varit att undersöka elevers argumentationsstrategier i debattsammanhang ur ett genusperspektiv.
Datortomografi perfusion och ischemisk stroke
Inledning: Stroke Ă€r en folksjukdom som drabbar 30000 svenskar varje Ă„r. Bara i Sverige rĂ€knas stroke som en av vĂ„r tredje största folksjukdom med dödligt utgĂ„ng. DĂ€rför anser vi att vetenskaplig fakta om ischemisk stroke Ă€r en viktig del i vĂ„rt kommande yrke som röntgensjuksköterskor. Ăven hur datortomografi perfusion (DT-perfusion) kan vara behjĂ€lplig vid undersökning av ischemisk stroke.Syfte: Syftet med studien Ă€r att beskriva DT-perfusion och dess betydelse för strokepatienter under och efter trombolys. Metod: Vi har skrivit en litteraturstudie utifrĂ„n vĂ„r frĂ„gestĂ€llning.
Bibel 2000 i textkritisk belysning
I 1 Korintierbrevet finns tvĂ„ ofta diskuterade avsnitt som med speciellt fokus pĂ„ kvinnorna talar om ordningen vid kristna sammankomster: 11:2-16 och 14:34-36. Denna uppsats gör en analys av dessa texter och deras behandling i den vetenskapliga litteraturen. Hur ska man förhĂ„lla sig till att kompetenta forskare kommer till rakt motsatta slutsatser? Ăr det fel i argumentationen, i premisserna, eller saknar vi helt enkelt tillrĂ€cklig kunskap? GĂ„r det att skilja pĂ„ vad som Ă€r omstritt av exegetiska respektive teologiska skĂ€l?Slutsatsen Ă€r att bland tre typer av argumentation som förekommer i litteraturen, som jag kallar den vĂ€rderande, den datainsamlande respektive den konstruktiva, har forskningen en olycklig slagsida mot den första typen. Alltför mycket har skrivits utan att tillföra nĂ„got av varken fakta eller ideer - man refererar bara till tidigare forskning och vĂ€ger olika uppfattningar mot varandra.
Planering för en optimal gÄstad
MÄnga forskare har sett att luftens föroreningar ackumuleras i bÄlen hos epifytiska lavar och pÄverkar dem. Detta gör att utifrÄn vilka lavar som lever i ett omrÄde gÄr det att dra slutsatser om hur pÄverkad miljön Àr av luftföroreningar. UtifrÄn detta faktum har busk- och bladlavar inventerats lÀngs en strÀcka av E4:an norr om GÀvle. I undersökningen inventerades 36 tallar och 6 björkar lÀngs med E4:an och 18 tallar och 4 björkar i ett referensomrÄde nÄgra kilometer frÄn E4:an. PÄ dessa 64 trÀd och hittades 15 olika lavarter och en alg.
Skönlitteraturens inflytande pÄ normer och vÀrderingar : en studie om förskollÀrares tankar kring barnlitteratur i ett normutvecklande syfte
Syftet med studien Àr att undersöka förskollÀrares tankar kring anvÀndandet av barnlitteratur i ett normutvecklande syfte. En intervjustudie har genomförts innefattande sju förskollÀrare som gett sina reflektioner gÀllande bokval, dess innehÄll samt hur de menar sig kunna anvÀnda litteratur i barngruppen i normutvecklande syfte. Forskare betonar vikten av boksamtal och dess inverkan pÄ barnets förstÄelse av texten för att sedan kunna knyta an till sin egen livsvÀrld. Resultatet visar att majoriteten av de intervjuade förskollÀrarna inte kÀnner till begreppet boksamtal. DÀremot kan vi se att de samtalar kring den lÀsta boken vid temaarbeten.
Varför Àr företagren inte intresserad av vad revisorn gör? - FörvÀntningsgapet mellan företagaren och revisorn
Alla sÀger att företagarna Àr okunniga om vad revisorernas arbete gÄr ut pÄ, men ingen sÀger varför! Forskare har konstaterat att förvÀntningsgapet mellan företagare och revisorer beror pÄ företagarnas okunskap och att man skall förminska det med mer information. Vi har valt att gÄ bakom förvÀntningsgapet för att se vilka faktorer som styr företagarnas ointresse för revisorernas arbete. UtifrÄn tidigare forskning har vi skapat oss förstÄelse för Àmnet och utformat en egen teori. Vi har skapat en modell för att förklara företagarnas ointresse för revisorernas arbete, vi tror det Àr faktorerna omedveten okunskap, revisorn ? ett starkt varumÀrke, vÀrderingar, lagar och regler, media, engagemang och alternativkostnad som styr företagarnas ointresse.
Kunskapsformer : -sÄsom dem efterfrÄgas i historieprov
SammanfattningI och med den senaste lÀroplanen (Lpo 94) och att skolledningen decentraliserats har lÀrarna fÄtt ett större ansvar för de didaktiska frÄgorna i skolans verksamhet. VÄrt syfte med denna uppsats Àr att belysa relationen mellan lÀrares uppdrag och arbete. De frÄgestÀllningar vi valt att fokusera pÄ Àr: Hur uppfattar lÀrare vad som ligger till grund för deras didaktiska val och vilka pÄverkansfaktorer uppfattar lÀrare har störst betydelse för deras didaktiska val? Detta undersökte vi genom en enkÀtundersökning med 40 lÀrare och genom att lÀsa tidigare forskning. Resultatet av vÄr undersökning visade att pÄverkansfaktorerna Àr mÄnga och uppfattas olika, vissa medvetet och direkt pÄverkande, andra uppfattas indirekt och omedvetet.
Revisionsrik - Struktur eller bedömning?
I de flesta fall har revisorn gott stöd i lagar och rekommendationer om tillvÀgagÄngssÀttet vid sin granskning. Det finns dock situationer dÀr revisorn mÄste förlita sig pÄ riktlinjer, exempelvis vid granskningen av företagens prognoser. Det uppstÄr hÀr ett problem för hur revisorn skall gÄ tillvÀga dÄ prognoser karaktÀriseras av subjektiva bedömningar. Vi vill belysa detta utifrÄn vÄr frÄgestÀllning: Vilket tillvÀgagÄngssÀtt har revisorn för att bedöma revisionsrisken vid granskningen av företagens redovisning och dess prognoser? För att besvara denna frÄga har vi intervjuat fyra kvalificerade revisorer frÄn tre olika revisionsbolag av varierande storlek.
Sveriges demokratibistÄnd - En textanalys över mÄl, motiveringar, perspektiv, definitioner och fokus under tidsperioden 1997-2012
MÄnga forskare pekar pÄ att demokratibistÄndet har ökat stadigt sedan början av 1990-talet. I Sverige utgörs idag en stor del av bistÄndsbudgeten av demokratibistÄnd. Större jÀmförelserav det generella bistÄndet över tid, forskning kring effekter av demokratibistÄnd och jÀmförelser mellan lÀnder över demokratibistÄndet har givit en bra bild av dessa aspekter. En beskrivning av hur demokratibistÄndet specifikt i Sverige sett ut och möjligen förÀndrats i sina mÄl, motiveringar, perspektiv, definitioner och fokus under denna tidsperiod Àr dÀremotsvÄrare att finna i referenslitteraturen. Med hjÀlp av en jÀmförande textanalys överpolicydokument frÄn 1997 och 2012 undersöker jag i denna uppsats vad som betonas pÄ de olika analyspunkterna samt vilka förÀndringar som syns.
"Det Àr svÄrt att förklara en bok" - en fallstudie i literacy i skolan
Syftet med uppsatsen har varit att pröva, beskriva, analysera och diskutera hur literacy kopplat till ett vidgat textbegrepp kan anvÀndas i ett klassrum för de lÀgre Äldrarna. Att arbeta utifrÄn ett literacy-perspektiv innebÀr att ta fokus frÄn de tekniska fÀrdigheterna och skapa meningsfulla lÀrandesituationer dÀr elevers sprÄkutveckling i vid mening utgör ett betydelsefullt inslag. Fokus i uppsatsen har legat pÄ lÀrares arbetssÀtt utifrÄn ett literacy-perspektiv och av den anledningen behandlar forskningsbakgrunden till största del detta. I forskningsbakgrunden tas Àven upp lÀrandeteorier, traditionell skriftsprÄksundervisning, critical literacy och ett vidgat textbegrepp. Vi har utgÄtt frÄn flera framstÄende forskare inom omrÄdena och satt deras tankar i relation till varandra.
Det psykologiska kontraktet och organisationen
MÀnniskors motivation till en högre prestation Àr ett problemomrÄde för mÄnga organisationer. Traditionellt har detta problem angripits genom att man sökt finna motiven och behoven hos de anstÀllda samt relatera dessa till de motiv och belöningar som organisationen erbjuder. Allteftersom undersökningarna har ökats har det för en del forskare blivit uppenbart att problemet Àr mer komplicerat och bÀttre kan förstÄs med begreppet ?psykologiskt kontrakt?, som godkÀnts av bÄde individen och organisationen. Begreppet psykologiskt kontrakt innebÀr att individen har en mÀngd förvÀntningar pÄ organisationen, och att organisationen har en mÀngd förvÀntningar pÄ individen.
Belöningssystemens pÄverkan pÄ chefers motivation: en fallstudie av tvÄ medelstora företag
Företag anvÀnder sig ofta av belöningssystem för att motivera sina anstÀllda att prestera bÀttre. MÄnga studier har gjorts inom detta Àmne och forskarna har vÀldigt skilda Äsikter om vad som verkligen motiverar en anstÀlld. Forskare anvÀnder motivationsteorier för att förklara individens prestationer och för att förutsÀga individens respons pÄ förÀndrade förutsÀttningar eller program. Men de flesta teorierna lÀmnar inte sÄdana förklaringar eller kan förutsÀga individens beteende i en organisation. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad chefer pÄ olika nivÄer anser vara motivations- och prestationshöjande, undersöka hur de olika belöningssystemen pÄverkar dem samt om eventuella förbÀttringar kan göras i de befintliga belöningssystemen.